akai samplers

Giljaam

Nieuwkomer
Hoi!

Ik heb een beetje gezocht maar kon een antwoord op mijn vraag niet vinden....Het zal ongetwijfeld al vaker besproken zijn... maar toch:

Ik wil een hardware sampler aanschaffen en zit te denken over een akai s2000, een s900 of s3000xl. Welke van de drie raad je me aan? En is een zip-disk bij de s2000 echt nodig? Ik heb nog vrij weinig verstand van samplers :erm:

Thanx!

Aanraden is altijd zo relatief.. Depends on what you need!
Ik raad je de MPC-1000 aan omdat ie voor mij zo ontzettend verslavend werkt. :)

ik denk dat je aan een S3000xl meer hebt
dezelfde engine als de 2000 maaar beter scherm en standaart 8 uitgangen
de S900/950 zijn 12 bitters, kunnen een lekkere rauwe sound geven
leuk om erbij te hebben maar niet als je er veel dingen uit wilt halen
als je wat meer wilt/kunt uitgeven dan zou ik zeggen de S5000
hele makkelijke sampler en met de usb kaart zeer makkelijk te editten op de computer
kan veel geheugen in en klinkt gewoon super

^^^ Mee eens. Toch zou ik voor een s3000xl gaan; met een beetje mazzel kun je er 1 scoren voor 150, voor een s5000 met usb kaart ben je al snel het 3 dubbele kwijt.

geld speelt helaas wel een belangrijke rol. Daarnaast is t mijn eerste sampler... mocht zo'n s3000xl niet bevallen dan hoop ik m gewoon weer voor t aankoopbedrag te verkopen :eureka:

bedankt voor respons tot nu toe :okdan:

Een zipdrive is btw wel handig ja. Op een floppy kun je 1.44 mb kwijt en op een zip 100 of 250 mb. Met een beetje mazzel krijg je er een zipdrive bij je sampler, en anders koop je er een voor een paar tientjes :)

Jawel, om samples in te laden wel. Als je zelf gaat samplen kun je het alsnog nergens op slaan :)

mocht zo'n s3000xl niet bevallen dan hoop ik m gewoon weer voor t aankoopbedrag te verkopen

Mits je zelf een marktconform bedrag betaalt natuurlijk, en niet te lang wacht. Hardwaresamplers hebben nogal de neiging in prijs te dalen. Mijn S6000 doet denk ik nog maar maximaal 2/3 van wat ik er anderhalf jaar geleden voor betaald heb...

Ik denk dat de oude s reeks (s2000/s2800/3000xl en cd en i versies) nu ongeveer wel het dieptepunt bereikt heeft...

volgens mij idd dieptepunt: 10% van de originele waarde gemiddeld. Dat moet ik er dan ook wel weer voor terug kunnen krijgen lijkt me...

nahja, ik oriënteer me eerst nog even verder...

Ik weet niet of je het er nog voor terug krijgt maar een S3000XL met zipdrive voor 200 piek is het geld in ieder geval wel waard (vind ik). Prima sampler. En je kunt er zelfs geld mee verdienen! Er is geen reden waarom je er geen hitje mee kan maken.

ik denk als je je eerste sampler wil je niet echt blij zal worden van de s900.
Die kan maar 1 program tegelijk draaien, dus dan moet je alle geluiden die je wilt gebruiken bijv drum samples, vocals, etc in een program gooien

erg omslachtig

de nieuwere akai samplers kunnen dus wel meerdere programs tegelijk draaien

De s2800 zou ik ook niet aan beginnen hij kan eigenlijk alles wat de 3xxx kunnen, behalve deze heeft maar 4 outputs heeft en er kunnen er ook niet meer in gebouwd worden, dus een drumkitje uitmixen houdt al op. Hij heeft ook geen scsi (die kan er wel ingebouwd worden), dus dat wordt wavs met midi naar de sampler sturen en dat duurt heel erg lang, of analoog opnemen en op floppy opslaan.

Verder hebben de s3000xl en de s3200xl standaard harddisk recording (wel ff vragen of er een harddisk bij zit) de s3000 en de s3200 hebben dit niet . Verder heb je nog een playback versie die niet kan recorden en ik denk dus ook geen time stretch etc omdat je niet kan schrijven maar dat weet ik niet zeker.

Ik zou als je er een koopt goed nagaan of alle opties erin zitten want dat maakt toch heel weinig of niks met de prijs uit.
Dus ff uitzoeken welke expansion boards er allemaal in kunnen in de sampler die jij wilt, en dan even een aanbieding zoeke die ze er allemaal in heeft

ohja en kijken of hij vol zit met geheugen dus 32 mb of ik geloof 20 mwords want dat maakt ook niks met de prijs van de sampler uit

en vragen naar de display verlichting die is 6 van de 10 keer zwak, maar hiervoor hoef je het niet te laten
want voor 20 euro krijg je een achtergrond verlichting met makkelijke handleiding thuis gestuurd
kijk hier http://www.midi-rakete.de/

ps. Er is nog een mooie website op internet met alle akai s serie samplers op een rij, met de specificaties en welke boards er niet of wel in kunnen en welke er standaard in zitten. etc

maar die kan ik niet vinden :z

succes

Een s-1100 lijkt me beter dan een s3xxx(xl). Ik dacht dat de s-1100 de enige akai sampler was met standaard verschillende types filters en effecten. Ook de ad-converters zouden vetter klinken.

Of heb ik het mis, weet eig niet zo veel af van die s3xxx-reeks?

Als je wil kiezen tussen een S2000, S900 en S3000XL, dan is de keuze simpel: een S3000XL, omdat die de andere twee gewoon veruit overtreft qua mogelijkheden en bedieningsgemak. En de S3000XL kost bijna geen fluit meer. Ik kocht er een 3 jaar geleden voor 500 euro met ZIP en CD en 32mb voor 500 euro. Als je geluk hebt vind je die nu voor ca. 275!

En met zipdrive is dat een uitstekend werkpaard voor weinig geld... Er zijn mooiere samplers (bijv. met USB enzo) maar die zijn wat prijziger.

Ik ken overigens de S1100 en de S3000XL goed van dichtbij... en in een groot verschil qua klank en filters geloof ik niet. Ik heb het nooit echt gehoord.

Als ik van jou was zou ik in ieder geval een sampler kopen die op de één of andere manier samples van je computer kan inladen; een sampler die pc geformateerde media kan lezen en schrijven dus. Of nog beter, een sampler met USB zoals bv. de S5000 of S6000.

Als het aan mij ligt dan zou ik ook zeker een sampler nemen die meer kan dan alleen samplen, daarmee bedoel ik een MPC of RS7000 of soortgelijk apparaat. Ik heb zelf ooit een S3000XL gehad en ik heb er eigenlijk nooit iets mee gedaan; kort daarna wilde ik een MPC omdat ik dacht dat dit veel gemakkelijker zou werken. Uiteindelijk is gebleken dat dit ook zo is. Voor mij dan toch.

Veel succes met je keuze in ieder geval!

PS. Als ik dan een sampler zou moeten kiezen uit je lijstje, zou ik een S950 kopen; voor de sound. Maar zoals sommigen hierboven al gemeld hebben zou het goed kunnen zijn dat het je verre van zal bekoren; oude samplers zijn nogal omslachtig te noemen als je ze vergelijkt met hun modernste broers of softwarematige zussen.

zeer nuttige informatie hoewel ik al bijna door de bomen het bos niet meer zie:)

hoeveel zou een 2de hands s6000 moeten kosten? Er staat er 1 op marktplaats...
USB lijkt me namelijk toch wel handig... toch houd ik me voorlopig ook aanbevolen voor een s3000xl omdat de prijs/kwaliteit goed is als ik de recensies mag geloven.

Origineel geplaatst door m-prez
Een s-1100 lijkt me beter dan een s3xxx(xl). Ik dacht dat de s-1100 de enige akai sampler was met standaard verschillende types filters en effecten. Ook de ad-converters zouden vetter klinken.

Of heb ik het mis, weet eig niet zo veel af van die s3xxx-reeks?

ik heb een s3000 (de oude generatie) en een s-1100

de s1100 klinkt erg goed en warm in het mid-gebied (drumloops e.d.)
de s-3000 heeft veel punch in het laag..
en een display aan-uit knopje!

de 2unit s3000XL schijnt minder lekker te klinken...(qua karakter)

Back