ik denk als je je eerste sampler wil je niet echt blij zal worden van de s900.
Die kan maar 1 program tegelijk draaien, dus dan moet je alle geluiden die je wilt gebruiken bijv drum samples, vocals, etc in een program gooien
erg omslachtig
de nieuwere akai samplers kunnen dus wel meerdere programs tegelijk draaien
De s2800 zou ik ook niet aan beginnen hij kan eigenlijk alles wat de 3xxx kunnen, behalve deze heeft maar 4 outputs heeft en er kunnen er ook niet meer in gebouwd worden, dus een drumkitje uitmixen houdt al op. Hij heeft ook geen scsi (die kan er wel ingebouwd worden), dus dat wordt wavs met midi naar de sampler sturen en dat duurt heel erg lang, of analoog opnemen en op floppy opslaan.
Verder hebben de s3000xl en de s3200xl standaard harddisk recording (wel ff vragen of er een harddisk bij zit) de s3000 en de s3200 hebben dit niet . Verder heb je nog een playback versie die niet kan recorden en ik denk dus ook geen time stretch etc omdat je niet kan schrijven maar dat weet ik niet zeker.
Ik zou als je er een koopt goed nagaan of alle opties erin zitten want dat maakt toch heel weinig of niks met de prijs uit.
Dus ff uitzoeken welke expansion boards er allemaal in kunnen in de sampler die jij wilt, en dan even een aanbieding zoeke die ze er allemaal in heeft
ohja en kijken of hij vol zit met geheugen dus 32 mb of ik geloof 20 mwords want dat maakt ook niks met de prijs van de sampler uit
en vragen naar de display verlichting die is 6 van de 10 keer zwak, maar hiervoor hoef je het niet te laten
want voor 20 euro krijg je een achtergrond verlichting met makkelijke handleiding thuis gestuurd
kijk hier
http://www.midi-rakete.de/
ps. Er is nog een mooie website op internet met alle akai s serie samplers op een rij, met de specificaties en welke boards er niet of wel in kunnen en welke er standaard in zitten. etc
maar die kan ik niet vinden
succes