akai samplers

Wat volgens mij nog niemand aan je gevraagd heeft:

Waar ga je de sampler voor gebruiken?? Alleen drums of ook andere geluiden, strings e.d??

Ga je puur voor drums dan is de 12 bit sound van de 950 volgens de meeste een must have,
Wil je meer dingen met de sampler gaan doen, zou ik voor de 3000 xl gaan (heb ik zelf ook)

Je geeft aan dat je budget niet zo hoog is (hoe hoog is dat dan??) want ik denk dat dat op dit moment het meest bepalende is (voor jou althans)

Natuurlijk is een s5000 of s6000 erg makkelijk met usb, maar ga je zo'n uitgebreide sampler wel helemaal gebruiken, misschien kom je er gaande weg wel achter dat je meer een softsampler zoekt?

Als je nog in de ontdekkende fase bent moet je (das mijn mening) niet meteen over je budget heen gaan (dat kan altijd later nog)

En over samples heen en weer sturen, als je een scsi kaart in de computer hebt kan je zo ook de samples van en naar de computer sturen. (s3000xl heeft ook scsi)

Simon

hoe stuur je eigenllijk samples weer terug naar de pc dan ?

want ik heb recycle waarmee ik de samples op me pc open en bewerk en naar de sampler stuur
en ik kan ook van de sampler naar recycle sturen, maar als ik eenmaal de samples in recycle heb kan ik ze niet op slaan op de schijf

kan alleen een midi of recycle bestand extensie opslaan

iemand ?

Origineel geplaatst door anoniempje
hoe stuur je eigenllijk samples weer terug naar de pc dan ?

want ik heb recycle waarmee ik de samples op me pc open en bewerk en naar de sampler stuur
en ik kan ook van de sampler naar recycle sturen, maar als ik eenmaal de samples in recycle heb kan ik ze niet op slaan op de schijf

kan alleen een midi of recycle bestand extensie opslaan

iemand ?

Je kan ze als complete programs (incl. samples) naar de sampler sturen maar ook lokaal
in je pc opslaan hoor.

is dat niet met recycle 2.01? ik heb 2.0 omdat die scsi ondersteuning heeft

Origineel geplaatst door simple
Wat volgens mij nog niemand aan je gevraagd heeft:

Waar ga je de sampler voor gebruiken?? Alleen drums of ook andere geluiden, strings e.d??

Simon

Ik moet het hele samplen nog ontdekken: tot nu toe heb ik jarenlang muziek gemaakt met software-programma's en mijn Roland Va-5 (onlangs een roland d2 groovebox aan toegevoegd waar ik nu wat sounds van gebruik). Ik heb wel een keer een soft-sampler gebruikt in Cubase maar wil nu experimenteren met een hardware sampler. Wellicht is het daarom ook verstandig om inderdaad niet enorm veel aan een sampler uit te geven (ik zat te denken aan €150,-) om er eerst meer ervaring mee op te doen.

Hallo Giljaam,

kzou toch net iets meer beschikbaar maken, zeg 200-225. dan heb je een redelijke sampler met zipdrive. Neem vooral een s3000/xl met max geheugen en let op het displaylichtje (dat wil nog wel eens doven, na x jaren), want als je dat moet vervangen ben je ook weer 50 euro verder...

succes

Zip en/of CD-rom drive zijn trouwens niet noodzakelijk als je de sampler via scsi aan je pc hangt.
Werkt met mijn s2000 erg fijn en snel. zo'n scsi kaartje kost ook maar een paar tientjes.

Iemand zei hier dat de s3000xl standaard met HD werd geleverd. Dat is onjuist.

dus ik moet wel zo'n scsi kaart op mijn pc aansluiten wil ik goed kunnen werken met de s3000xl? Is dat goed te doen (eenvoudig / niet duur:))?

Net niet,

er zit sowieso scsi op een S3xxxx, dus mag je kiezen wat voor scsi device je eraan hangt. Een scsi-kaart in je pc is een optie, maar dan moet wel de PC aan als je je samples wilt inladen etc. Ik heb een SCSI-zipdrive (aan al mijn samplers), zijn makkelijk te vervangen, goedkoop (plm 30 euro, marktplaats), snel genoeg en prima betrouwbaar...

een scsi kaart voor de pc kost ongeveer evenveel, maar kan een hel zijn om het werkend te krijgen, en de kabel moet vaak lang zijn (=duur en steeds zeldzamer)

Een SCSI verbinding naar je computer zou ik in ieder geval niet aanraden... Is nogal lastig om alles werkende te krijgen namelijk.

Toen ik m'n S3000XL had had ik daarvoor een Adaptec SCSI - USB adapter gekocht, maar heb dat ding nooit werkende gekregen (heb er eigenlijk ook niet zo ver naar gezocht eerlijk gezegd omdat ik kort daarna een MPC had gekocht).

SCSI Cd-Rom spelers bestaan, en die kun je aansluiten op bv. een S3000XL.

SCSI Cd-Rom branders bestaan ook, maar als je een cd'tje wilt branden dan moet de brander juist aangestuurd worden, en dat is iets wat voor zover ik weet geen enkele sampler kan. Je samples op Cd branden vanaf de sampler is met andere woorden onmogelijk. Je kunt deze branders wel aansluiten maar je kan ze enkel als lees-apparaat gebruiken.

De Akais lezen trouwens ook alleen Cd-Roms die speciaal voor hen zijn gemaakt; een normale indeling die heden ten dage op de computer wordt gebruikt kan ie niet lezen.

Je kunt natuurlijk ook een SCSI harde schijf gebruiken, kun je dan opslaan en lezen, maar zo transfer je natuurlijk geen samples van of naar je computer.

Ik blijf erbij, het beste ga je voor de modernste sampler mét USB, voor zover je budget het toelaat (tenzij je voor de sound kiest bv. een S950). Of kies toch ten minste een sampler die .WAV samples kan lezen van een pc-geformatteerd medium (bv. diskette of zipdisk).

StevenV heeft op zich gelijk met die compatibliteit met andere (vooral PC) apparaten. Maar je budget moet het maar net toelaten. In jouw geval is dan de keuze:

OF een S3000xl met een goede SCSI zip-drive om je samples op te slaan. Dat gaat met zo'n zip-drive allemaal erg gemakkelijk via SCSI.

OF je neemt een sampler zoals Steven die suggereert.

Ik zou die afweging doen, als ik jou was. Aan een 950 zou ik niet beginnen.

Even zeggen dat ik in feite ook geen S950 aanraad voor de beginnende samplist... Als je dat wel doet denk ik dat de kans groot is dat je binnen de kortste keren het samplen vaarwel zult zwaaien.

Als je samples via Zip wilt uitwisselen tussen S3000XL en je computer, zal dat moeilijk gaan want de 3000XL leest alleen Zip schijfjes geformatteerd in de indeling waar de S3000 mee overweg kan. Laat dit nu net een indeling zijn die niet door de doorsnee computer gebruikt wordt. Er zijn echter wél computerprogramma's die die zo'n Akai geformatteerd Zip schijfje kunnen lezen en schrijven; mocht je dus voor een S3000XL kiezen is dat wat je nodig hebt.

Succes nog in ieder geval!

pfoe... ik kan het steeds moeilijker volgen...:confused:

Ik had een s3000xl gezien op marktplaats mét een externe scsi-cr-rom brander. Die heb ik op het oog. Maar nu weet ik niet zo goed meer of ik er goed aan doe. Ik ga misschien toch overwegen een modern apparaat te kopen dat via usb werkt en compatible is met de meest recente programma's die er nu zijn.

hij bedoelt dus dat je inderdaad niet zomaar met je windows verkenner samples naar je akai sampler kan sturen
want windows leest geen akai s3xxxx gefomateerde schijven/zip disks/ diskettes

het kan bijv met recycle van propellorheads hier kun je samples in laden en dit programma stuurt ze dan naar je sampler
je kunt met dit programma ook samples van je sampler naar pc halen en opslaan in wav.

en voornamelijk is recycle eigenlijk een chop/knip programma

verder kun je ook nog met chickensys translator van en naar je akai sampler lezen/schrijven
ik heb de demo eens geprobeerd en ik ben niet zover gekomen vondt het aardig ingewikkeld en ecycle voldoet ook naar mijn wensen

de nieuwere series akai sx000 ( en de z-serie) kun je met usb aan je computer hangen
en ik meen dat je dan rechstreeks kan schrijven en lezen.
ik heb zelf de nieuwe samplers nooit gehad dus kan het niet zeker zeggen

Let wel met de nieuwste ReCycle (de versie die je krijgt als je het programma koopt) heeft bovengenoemde functie niét meer! Ik denk dat de laatste versie die deze functie wél nog had versie 2.0 was, maar dat ben ik niet zeker.

Met Chicken Sys zou het in theorie wél moeten lukken om samples naar bv. een ZipDisk te schrijven, al heb ik dat nooit geprobeerd. Let wel dat je dan ook een ZipDrive moet hebben voor je computer, anders sta je weer nergens.

Je zult vast al doorhebben dat het alzo omslachtig werken is met een 3000XL, en eigenlijk ook niet zo goedkoop, aangezien de extra zaken die je erbij moet kopen...

Akai samplers met USB zijn de S5000 en S6000, en dan alle samplers van de Z serie: Z4 en Z8. Daarnaast ook nog de MPC4000.
Al deze samplers werken met het computerprogramma Ak.Sys, waarmee je niet alleen samples kunt uitwisselen, maar ook nog eens alle parameters van de sampler kunt editen. Zeer handig!

Ter zijde: De MPC1000 en nieuwste MPC2500 hebben ook een USB aansluiting maar daar kun je alleen data mee uitwisselen; vanaf je computer kun je niks van deze samplers aansturen. Bovendien is de data transfer nogal omslachtig; je moet eerst in een bepaalde mode gaan wil je iets sturen of ontvangen. In die mode kun je dan niks anders doen. Daarnaast moet je ook nog elke keer je iets hebt uitgewisseld de USB kabel eruit trekken of zoiets. Kortom in de MPC1000 en MPC2500 is de USB interface niet zo gebruiksvriendelijk geïmplementeerd als de samplers die met Ak.Sys werken.

Met Chicken Sys zou het in theorie wél moeten lukken om samples naar bv. een ZipDisk te schrijven, al heb ik dat nooit geprobeerd. Let wel dat je dan ook een ZipDrive moet hebben voor je computer, anders sta je weer nergens.

Zip kan ik niks over zeggen, maar ik had "vroeger" een S2000 en een scsi harddisk beide aan de computer hangen. Dan kon je inderdaad met Translator direct op de harddisk van de S2000 schrijven.

Overigens heb je met MESA of Millennium op de vroege S-serie vrijwel dezelfde functionaliteit als nu met ak.Sys, en werken die alletwee zonder een extra zip- of harddisk. Je hebt dan alleen nog maar een scsi-verbinding (een echte, dus niet eentje via USB) nodig.

Al deze samplers werken met het computerprogramma Ak.Sys, waarmee je niet alleen samples kunt uitwisselen, maar ook nog eens alle parameters van de sampler kunt editen. Zeer handig!

Zekers! (ik heb nu zelf een S6000). Alleen wordt ak.Sys ook niet meer ontwikkeld. Er waren destijds al problemen met XP SP2 waar Akai Japan toen nog snel een fix voor de usb-driver uitgebracht heeft. Die fix is nooit op de gewone akaipro website terecht gekomen en inmiddels helemaal niet meer te downloaden bij Akai. Ik verwacht zelf dat of de drivers, of ak.Sys, of beide het niet meer doen als eind dit jaar Vista uitkomt. Dus als je een snelle upgrader bent, bevindt je je straks in min of meer hetzelfde schuitje met de usb-samplers.

Ow ik herinner me die Mesa en Millenium hell weer.
Wat was dat een drama om het werkende te krijgen

Back