HKU Toelating

Yesh! Nu weer de 20ste en de week erna dus blijkbaar met z'n alle een paar dagen weg, wordt leuk! :D (..neem een instrument mee waar je denkt muziek mee te kunnen maken, hmm, ik neem wel een shaker mee :P)

Tis toch gewoon oneerlijk! In mijn toelatingsjaar (2002) hadden we helemaal geen introductie-achtig-iets...

Ja, een introductieweek, welke bestond uit een paar lessen en toen op het eind van de week het hoogtepunt: een kroegentocht door Utrecht...

wat OAR zegt was voor mij één van de redenen om niet deel te gaan nemen aan de voltijdopleiding. Maar dat is iets wat je zelf daar moet ervaren ipv afgaan op wat iemand zegt. Wat ik in de jaren daarna heb geleerd in de praktijk was misschien zelfs leerzamer maar dat ligt geheel aan je eigen doorzettingsvermogen en motivatie. Als de sfeer en het niveau iets anders was was ik waarschijnlijk wel doorgegaan.

Desalnietemin zeg ik niet dat de opleiding onzin is, ik heb er wel wat van meegepikt.

wat OAR zegt was voor mij één van de redenen om niet deel te gaan nemen aan de voltijdopleiding. Maar dat is iets wat je zelf daar moet ervaren ipv afgaan op wat iemand zegt. Wat ik in de jaren daarna heb geleerd in de praktijk was misschien zelfs leerzamer maar dat ligt geheel aan je eigen doorzettingsvermogen en motivatie. Als de sfeer en het niveau iets anders was was ik waarschijnlijk wel doorgegaan.

Desalnietemin zeg ik niet dat de opleiding onzin is, ik heb er wel wat van meegepikt.

Maar met jouw post ben ik het ook helemaal eens...vraag is of iedereen die sfeer zo ervaart, blijkbaar niet.
Je moet er sowiezo gewoon lekker instappen en tijdens de rit kijken wat je wilt en niet wilt, nooit gaan studeren met als einddoel alleen maar een papiertje

Nou, ik moet zeggen dat ik altijd netjes mijn huiswerk deed. Dat vond ik ook echt geweldig leuk. Net weer iets nieuws bijgeleerd en dan heerlijk op een creatieve manier er iets mee doen en de volgende dag aan de klas presenteren. :okdan:

Ondanks dit had ik nog wel voldoende tijd over om muziek te maken voor mezelf. Ik zat vaak avonden lang te kutten en soms kwam daar wel eens een track uit rollen. Maar inderdaad, tijdens het afstuderen had ik daar echt geen tijd meer voor. Het is maar net waar je je prioriteiten legt...

Maar toch in totaal best redelijk wat tracks gemaakt in die 4 jaar studietijd hoor.
Kwam denk ik ook wel door mede-leerlingen. Wij waren elkaar altijd aan het opfokken door alles wat we maakten aan elkaar te laten horen. Zo gingen we al een half uur voor de les met elkaar in het lokaal zitten en muziek van onszelf zitten draaien! Heel tof en heel motiverend!!! :okdan:

Hehe, mooie verhalen hier. Ik heb er in ieder geval écht zin in. Het enige wat ik persoonlijk lastig vind is om voor een hele klas iets te spelen of (nog erger) te moeten improviseren. Meer dan de helft van mn klasje hebben hun hele leven op pianoles gezeten enzo. Als er dan gevraagd wordt; maak een basslijntje van 4 noten en improviseer daar op en een paar van die gasten gaan ff achter die piano zitten en rossen er een geimproviseerde track uit waar mn mond van open valt heb ik al zoiets van.. =(

Hehe, mooie verhalen hier. Ik heb er in ieder geval écht zin in. Het enige wat ik persoonlijk lastig vind is om voor een hele klas iets te spelen of (nog erger) te moeten improviseren. Meer dan de helft van mn klasje hebben hun hele leven op pianoles gezeten enzo. Als er dan gevraagd wordt; maak een basslijntje van 4 noten en improviseer daar op en een paar van die gasten gaan ff achter die piano zitten en rossen er een geimproviseerde track uit waar mn mond van open valt heb ik al zoiets van.. =(

Geen nood , er zijn heel wat mensen die kunnen mooi
piano spelen van blad maar kunnen geen noot improviseren:)
Trouwens improviseren op een Synthesizer is weer een ander verhaal daar komen
nog andere dingen bij kijken dan alleen goed piano spelen.

Welke richting ga je ook alweer doen?
Bij Audio Design en Sound Design hoef je echt geen stukjes voor de klas te gaan spelen hoor.

Qua presentaties is de HKU ook echt geweldig. Blijkbaar weten de docenten wel dat de meeste creatievelingen niet zo communicatief vaardig zijn, dus ga voor de klas zitten, pak je usb stick en zet je mp3'tje play. Eenmaal klaar, applaus (dat is altijd lache op de HKU, altijd applaus tijdens de lessen :)) en weer terug gaan zitten. En oh ja... heel soms moet je ook nog een of twee vragen beantwoorden!

Welke richting ga je ook alweer doen?
Bij Audio Design en Sound Design hoef je echt geen stukjes voor de klas te gaan spelen hoor.

Qua presentaties is de HKU ook echt geweldig. Blijkbaar weten de docenten wel dat de meeste creatievelingen niet zo communicatief vaardig zijn, dus ga voor de klas zitten, pak je usb stick en zet je mp3'tje play. Eenmaal klaar, applaus (dat is altijd lache op de HKU, altijd applaus tijdens de lessen :)) en weer terug gaan zitten. En oh ja... heel soms moet je ook nog een of twee vragen beantwoorden!
Sound Design ja, maar ik moet dus wel voor de klas improviseren terwijl de rest van de klas m'n basslijn zingt :dubbel: Hopelijk is het eenmalig dan 8D

Sound Design ja, maar ik moet dus wel voor de klas improviseren terwijl de rest van de klas m'n basslijn zingt :dubbel: Hopelijk is het eenmalig dan 8D

Haha, waanzinnig. Tegek toch? Boeiend of je wel of niet zo goed kan improviseren als de rest. Gewoon lekker doen!

Dit is toch sowieso eens stuk leuker dan bijvoorbeeld een of ander saai boek over de maatschappelijke vorming uit je hoofd te leren en dan een 3 uur durend tentamen te moeten maken! :okdan:

Wat een ontzettend goede tip zeg, super handig voor mensen die moeten beginnen om zo inderdaad het samenwerken tussen de disciplines te bevorderen, super motiverend en jouw aanpak staat zo dicht bij hoe in de praktijk ook gaat (wat heb je nou aan al die andere stomme mensen als je het zelf zo goed doet en weet?)!:stupid

Waarom noem je dit een tip? Je eigen ding ernaast blijven doen is je eigen verantwoordelijkheid en niet van de opleiding toch...zo zwaar is ie ook weer niet, scheelt of je zelf thuis spullen hebt om te kunnen werken of dat je op school moet blijven hangen. Daarnaast is werken aan je eigen tracks ansich een overrated iets, leuk maar overschat. Ken zoveel mensen die ruk dingen maken zonder visie wat nooit wat gaat worden en waar ze ook helemaal geen groei en leerproces aan koppelen of uithalen...dan is het leuk tijdverdrijf maar verder niet.

Weet niet, jij bent misschien goed terecht gekomen maar om jouw aanpak en levensverhaal nou als tip mee te geven vind ik een beetje:doei:

In ieder geval heel veel succes gasten daar met de opleiding. Hou oren en ogen open, tijdens de opleiding kom je met leuke dingen mensen en bedrijven in aanraking! Kijk goed om je heen naar de andere disciplines en medestudenten want die kan je later heel goed in het werkveld tegenkomen.

Ik heb het zelf maar iets langer dan een jaar volgehouden en ben toen gaan spelen/de praktijk in, kreeg toen goede kansen in de schoot geworpen en heb daar geen spijt van...maar kom nog steeds overal en nergens mensen tegen op leuke plekken die in mijn jaren hebben gezeten, op de verschillende richtingen.

Enjoy!

jezus gast, zand in je vagina? Ik geef alleen maar aan dat veel mensen de de muziek in willen (als in zelf produceren) veelal vergeten naast school ook flink veel tijd in hun eigen werk te stoppen. Uit ervaring heb ik veel medestudenten gesproken die voordat ze aan de opleiding begonnen vaker achter logic/reason/nuendo zaten te jammen als tijdens de opleiding.

Dat is gewoon een goed advies, idioot.

En dan ook nog afsluiten met de zin 'Ik heb het zelf maar iets langer dan een jaar volgehouden'. Jezus wat een hork.

jezus gast, zand in je vagina? Ik geef alleen maar aan dat veel mensen de de muziek in willen (als in zelf produceren) veelal vergeten naast school ook flink veel tijd in hun eigen werk te stoppen. Uit ervaring heb ik veel medestudenten gesproken die voordat ze aan de opleiding begonnen vaker achter logic/reason/nuendo zaten te jammen als tijdens de opleiding.

En dan ook nog afsluiten met de zin 'Ik heb het zelf maar iets langer dan een jaar volgehouden'. Jezus wat een hork.

Als jij nou eens oprot met je termen als "idioot" "hork" & "gast"...ik ben je kleine broertje niet!

Het is logisch dat je tijdens een educatief traject daar mee bezig bent en vanuit je opleiding minder met je eigen dingen, daar is het voor. Je tijd zelf in kunnen delen en een goede balans vinden tussen je eigen tijd en 'schooltijd' is aan jezelf.
Jammen met je DAW is leuk maar opzich met alleen met je eigen ding bezig zijn schiet je mijns inziens geen reet op, je loopt continue tegen je eigen grenzen op, bent binnen je eigen referentiekader bezig en je leerproces begint juist met buiten je eigen comfortzone stappen en invloeden vanuit verschillende hoeken toelaten en die vervolgens intergreren in je eigen ding. Dan ben je goed bezig. Jammen met je eigen dikke vette 4 maten loop is natuurlijk het beste he!:okdan:

Dat ik het net iets langer heb volgehouden heeft niets met de opleiding te maken, niet met de kwaliteit, niet met de zwaarte maar met een keuze en kansen van buitenaf. Het was een afweging over wat ik wilde en hoe ik daar kon komen.

Dus Tiesto volgende keer een beetje zinnige post, misschien inhoudelijk ook wat sterker en beter verwoord zonder krachttermen die piemel een paar centimeter moeten verlengen! Met je "dat IS gewoon goed advies" hahaha

Dat jij misschien goed terecht bent gekomen wil niet zeggen dat het door jou bewandelde pad THE way to go is, dus let ff op voordat je advies geef! Weet je hoeveel mensen geen reet doen of kunnen doen met muziek, helemaal als producer van hun eigen tracks? Deels komt dat doordat mensen blijven kicken op zichzelf op hun zolderkamertje en niet om zich heen kijken de wereld in, geen kaas hebben gegeten van je zelf promoten, zakelijke zooi voor elkaar hebben, en gewoon domweg geen goede dingen maken, met een halve sound, average of minder zelfs...maar ook erg getalenteerde mensen die daardoor nooit gehoord gaan worden wat erg jammer is.

Als jij nou eens oprot met je termen als "idioot" "hork" & "gast"...ik ben je kleine broertje niet!

Het is logisch dat je tijdens een educatief traject daar mee bezig bent en vanuit je opleiding minder met je eigen dingen, daar is het voor. Je tijd zelf in kunnen delen en een goede balans vinden tussen je eigen tijd en 'schooltijd' is aan jezelf.
Jammen met je DAW is leuk maar opzich met alleen met je eigen ding bezig zijn schiet je mijns inziens geen reet op, je loopt continue tegen je eigen grenzen op, bent binnen je eigen referentiekader bezig en je leerproces begint juist met buiten je eigen comfortzone stappen en invloeden vanuit verschillende hoeken toelaten en die vervolgens intergreren in je eigen ding. Dan ben je goed bezig. Jammen met je eigen dikke vette 4 maten loop is natuurlijk het beste he!:okdan:

Dat ik het net iets langer heb volgehouden heeft niets met de opleiding te maken, niet met de kwaliteit, niet met de zwaarte maar met een keuze en kansen van buitenaf. Het was een afweging over wat ik wilde en hoe ik daar kon komen.

Dus Tiesto volgende keer een beetje zinnige post, misschien inhoudelijk ook wat sterker en beter verwoord zonder krachttermen die piemel een paar centimeter moeten verlengen! Met je "dat IS gewoon goed advies" hahaha

Dat jij misschien goed terecht bent gekomen wil niet zeggen dat het door jou bewandelde pad THE way to go is, dus let ff op voordat je advies geef! Weet je hoeveel mensen geen reet doen of kunnen doen met muziek, helemaal als producer van hun eigen tracks? Deels komt dat doordat mensen blijven kicken op zichzelf op hun zolderkamertje en niet om zich heen kijken de wereld in, geen kaas hebben gegeten van je zelf promoten, zakelijke zooi voor elkaar hebben, en gewoon domweg geen goede dingen maken, met een halve sound, average of minder zelfs...maar ook erg getalenteerde mensen die daardoor nooit gehoord gaan worden wat erg jammer is.

Denk dat we het grotendeels wel met elkaar eens zijn en ik heb dit moment echt helemaal geen tijd en zin in lange teksten te schrijven waarin mijn zogenaamd gelijk moet gaan halen. Vond het alleen een beetje rare reactie van je terwijl ik er juist goeie bedoelingen mee had. Had ook niets kunnen posten.

Maar, ben het met je eens wat betreft het zolderkamertje idee.

Verder zou ik niemand adviseren om het zoals ik te doen wat betreft het enigszins passief volgen van de opleiding. :D Maar je begrijpt wel wat ik bedoel neem ik aan.

gr Alexander

ps. uhh.. tiesto?

ZO! na alle 11 paginas door te hebben gespit begin ik toch steeds meer aan het idee te wennen dat ik misschien wel Sound Design wil gaan volgen.
Na ongeveer 4 jaar keihard bikkelen en geld bij elkaar schrapen met mn progressive/techno act word het toch eens tijd voor wat verdieping en om mn horizon te verbreden! Ben die 4/4 ondertussen ook een beetje zat en maak eigenlijk echt van alles en nog wat om de sleur een beetje te doorbreken. Remixje of een trackie voor mn project is in een paar uurtje geproduceert hehehe

Echter nog even een vraagje
Momenteel leef ik van mn muziek(amper maar het lukt haha) hier heb ik wel wat tijd voor nodig per week uiteraard. valt dit een beetje te combineren? Is het eerste jaar echt zo intensief als ik hier en daar heb gelezen? Ik bedoel, je moet zoeizo geld verdienen of je nou een normale baan hebt of niet hehe. Iemand die wat ervaringen kan delen?

Verder, hoe zit het met noten lezen en solfege? Ik heb jarenlang basgitaar gespeeld maar altijd op gehoor, kan dus echt geen noten lezen. Kan wel spelen wat ik in mn hoofd "hoor" of naspelen. Een akkoordje naspelen moet ook nog wel lukken, maar niet te ingewikkeld haha. Ben nu zoiezo te laat en wil er ook nog wel even over nadenken dus misschien moet ik dit jaar gewoon besteden aan pianoles ofzo.

Super topic trouwens! heb hier meer bruikbare info vandaan dan van de HKU site zelf ;)

Echter nog even een vraagje
Momenteel leef ik van mn muziek(amper maar het lukt haha) hier heb ik wel wat tijd voor nodig per week uiteraard. valt dit een beetje te combineren? Is het eerste jaar echt zo intensief als ik hier en daar heb gelezen? Ik bedoel, je moet zoeizo geld verdienen of je nou een normale baan hebt of niet hehe. Iemand die wat ervaringen kan delen?

Van de mensen waarmee ik het eerste jaar inging op MT die een vriendin hadden, had 0% nog een vriendin aan het einde van het jaar. Dit is welliswaar 10 jaar geleden, maar de opleiding heeft heel erg de neiging al je tijd op te zuigen (zeker ook omdat het zo ontzettend leuk is daar).

ik ga de toelatingstoets volgend jaar doen. Voor sound design en muziek technologie.
Ik heb nou 3 jaren pianoles, en ben dan afgestudeerd met een geluidstechnicus diploma.
Plus ik werk regelmatig met programmas als Logic en Protools.

Ik maak muziek met Max for live. en heb Maxmsp wel redelijk door. Tenminste de bassi (: maar word wel steeds beter in.
Mijn synthese kennis is ook echt flink en flink toegenomen sinds ik nord modular heb hehe (:

Echter vraag ik me wel af of de nederlandse film academie niet een beter gedefinieerde school is voor sound design. Omdat het misschien wel een soort plopsoep wordt met dingen willen combineren op HKU.
Dat is ook natuurlijk een beetje aanjezelf. Maar ik zou denk ik door het enthousiasme steeds meer en meer dingen willen volgen wat wel kon op HKU. Dat vertelden ze op de opendag.

Hebben mensen verhalen over de filmacademie in Amsterdam? Ik ben stiekem wel heel erg benieuwd.
Want HKU wordt zo geprezen enzo. Het wordt een beetje standaard school voor soundfreaks.

Groetjes,
Cengiz

Het is mij volkomen duidelijk waarom jij het niet goed kon vinden met veel mensen.

Laatst gewijzigd:
Tis toch gewoon oneerlijk! In mijn toelatingsjaar (2002) hadden we helemaal geen introductie-achtig-iets...

Ja, een introductieweek, welke bestond uit een paar lessen en toen op het eind van de week het hoogtepunt: een kroegentocht door Utrecht...

In 1993 hadden we een heus introductiekamp. Beregezellig. Dat was wel grotendeels georganiseerd door hogerejaars, ik denk dat daar een beetje de kneep zit. De mensen die een paar klassen hoger dan jij zaten waren kennelijk te suf om wat leuks te ritselen :mega:.

Want HKU wordt zo geprezen enzo. Het wordt een beetje standaard school voor soundfreaks.

Groetjes,
Cengiz

het is echt niet zo dat muziek/film/geluidsbedrijven zitten te springen om afgestudeerde HKU'ers hoor...

Back