Alesis fusionsynth

mstsfreak

Ouwe rot
Wie-o-wie heeft een fusionsynth en kan mij vertellen wat ie er van vindt??
Ik zou hem graag eens willen horen, maar er is hier in de buurt (Sittard-Geleen) geen fatsoenlijke winkel te vinden.

De Fusionsynth wordt nu al aangeboden voor 1299 Euro, in Duitsland en dat lijkt mij zeer interressant.8o

Als je er iets over vindt of ervaringen hebt, laat het dan hier op SF even weten! Zie ook hier: bijna niemand lijkt eigenlijk nog te weten wat-ie nou kan of doet of hoe-ie klinkt.

uit wat ik er over gelezen heb, begrijp ik dat het OS versie 1.0 vol met bugs zat en dat de meegeleverde presets (met name dan de samples, de rest is echt wel prima) ook niet echt perfect waren. Ondertussen zitten ze op OS 1.21 en dat schijnt behoorlijk verbeterd te zijn. Ook de presets zijn nu stukken beter. Kon een samplevoice in versie 1.0 maar 2 oscillatoren gebruiken, nu zijn dat er 4. Dat scheelt natuurlijk al. Het devies luidt dus: bij aankoop direct updaten !!

In ieder geval is Alesis echt continu bezig om het OS te verbeteren en dat is natuurlijk alleen maar toe te juichen. Er is trouwens ook een Fusion converter voor windows (mac is in de maak) waarmee je samples (wav, soundfont, akai) kunt converteren en in de fusion kunt stoppen. Hij werkt volgens mij ook als librarian.

Alesis is ook een samenwerking aangegaan met Hollow Sun en deze hebben ondertussen al 5 soundsets aangeleverd (gratis te downloaden bij Alesis) met, naar wat ik lees, echt fantastische samples....

Er is ook behoorlijk wat te doen geweest over de meegeleverde 'Holy Grail' piano. Sommigen vinden hem echt waardeloos maar anderen vinden hem fantastisch... tja, dat blijft natuurlijk altijd subjectief.

:doei:

Ik heb de Fusion vanmiddag dan eindelijk voor het eerst in levende lijve gezien in de winkel in Utrecht, niet eens kunnen testen. De contactsleutel zat er niet en ik merkte op dat het stuur (nog) niet bevestigd was. :yamaha:

hahahaha :D die is goed, maar toch blijft het een aantrekkelijk instrument volgens mij.
Ik heb hem laatst gehoord bij Feedback in Eindhoven, klinkt verrassend anders, goed gewoon. Als ik dan daarna een Motif hoor, knap ik direct weer af op die Yamaha's. Er is bij Yamaha nog steeds weinig veranderd (AWM = AWM nog steeds).

Ook Korg ben ik op uitgekeken, ik ga mijn Trinity wegdoen om een Fusion te kunnen kopen.
Vooral als je kijkt naar de prijs van de Fusion, kan hier gewoon geen enkel ander keyboard tegen op.

:biertje:

In de Sound on Sound

In de Sound on Sound

staat anders een behoorlijk lovende recensie:P

Re: In de Sound on Sound

Re: In de Sound on Sound

Origineel geplaatst door VL7
staat anders een behoorlijk lovende recensie:P

ja maar zover ik me kan herinneren heb ik eigenlijk nog nooit een slechte review gelezen in de muziek magazins
al is de sos nog wel een van de betere, !de interface is echt over alles positief

Mwa, je moet er een beetje doorheen lezen. Ik kan me een nogal vernietigende recensie over de Hartman Neuron in de SoS herinneren. Heeft vast bijgedragen aan hun ondergang (van Hartman dan he). Maar ja, de een zal de Fusion niks vinden omdat het een compromisapparaat is ( vandaar de naam ). De ander is er dolgelukkig mee omdat alles er in zit wat -ie nodig heeft. Ruimt wel lekker op ! Als allround workstation schijnt -ie wel een aanwinst te zijn in het rijtje. Er is echter maar een manier om er achter te komen: voor jezelf uitmaken wat je nodig hebt en uitproberen !

Origineel geplaatst door vinnieq
Mwa, je moet er een beetje doorheen lezen. Ik kan me een nogal vernietigende recensie over de Hartman Neuron in de SoS herinneren. Heeft vast bijgedragen aan hun ondergang (van Hartman dan he). !

en terecht, ik heb hem gehad en het is echt een bagger synth, wat een poeha pijn aan mijn oren kreeg ik van die mid/hoog sound wat eruit kwam, die vectorpookjes werken bijna niet op een geluid, heb hem direct teruggebracht na 13 dagen.

maarre weet iemand nou of die 8hd aftertouch heeft?

Mij lijkt die 6hd wel wat. Moest eerst even wennen aan het uiterlijk, maar nu vind ik hem echt een van de mooiste synth. Zeker vergeleken met die roland workstations. 1200 is echt weinig voor zo'n synth zegt mijn gevoel.

ik kan alleen niks terugvinden in de manual welk type sequencing de fusion heeft. Tot nu toe lijkt het erop dat je audiotracks kunt opnemen en afspelen en tegelijk arpeggiators kunt gebruiken. Iemand meer ervaring of info?

Heeft iemand nu al zo,n ding? ik begin hem echt steeds interessanter te vinden. Ook als 24bit 8track recorder bijvoorbeeld.
De specs liegen er in iedergeval niet om :{

Re: Re: In de Sound on Sound

Re: Re: In de Sound on Sound

Origineel geplaatst door chielos
de interface is echt over alles positief

Kan me herinneren dat de Interface de Fantom S besprak en die waren toch ook wel kritisch op een aantal punten. Bijvoorbeeld op de interne sounds van Roland (te weinig sprankelend, kan me vaag een beedspraak van een in plastic verpakt kaasje herinneren).

Je moet er idd doorheen lezen. Écht "ongenuanceerd kritisch" zijn bladen idd zeker niet altijd (adverteerdersbelang?), maar de instrumenten in de hogere productlijnen zijn ook niet alleen maar slecht.

Heb geen aandelen in enig muziekblad, trouwens.

maar wie heeft er hier zo'n ding? volgens mij gaat de verkoop niet echt lekker, aangezien ze ook flink in prijs gedaalt zijn.
Bij een Ebay shop zie ik ze al voor 999,- dollar nieuw te koop. Terwijl het me echt een mooi ding lijkt!

Hey,

Ik heb ondertussen een Alesis Fusion (de 8HD-versie) zo'n maand of 3 intensief gebruikt, en ben er behoorlijk tot uitermate tevreden over. Je hebt eigenlijk 4 synth engines (rompler, VA, VM en FM) + sampler + sequencer + hdrecorder (je kan ook gewoon .wav files importeren als audiotracks). Zowat elke parameter is controllable via assignable buttons (van sample start tot oscillator pitch - heel leuk hierbij is een drumpattern live pitchen tot pitch 0 wat een soort 'scratch' effect geeft terwijl je toch in sync blijft). Filters zijn uitstekend, gaande van de klassieke band-lp-hp etc tot speciale formant-filters, 8-pole filters etc.

Een zeer grote meerwaarde is ook de overeenkomst van Alesis met Hollow Sun - dit Engelse bedrijfje levert regelmatig nieuwe klanken, en deze zijn echt fantastisch.

De FM engine is zeer krachtig, en kan bovendien gecombineerd worden met filters - iets wat de DX7 bv. niet kon. Enkele FM presets geven bv. zeer warme rhodes-achtige piano's of vette elektro-bassen die je met klassieke VA of sampling niet kan maken.

Na al dit moois in mijn objectiviteit toch enkele mindere punten:

- nogal wat toestellen blijken hardware-fouten te bezitten. Dit merk je gelukkig meteen na aankoop of in de winkel. Ik heb mijn toestel ook moeten omruilen en sindsdien geen vuiltje aan de lucht. Tja, Alesis is nu eenmaal een Amerikaans bedrijf, en Amerikaanse wagens vertonen ook tot 60 keer meer productiefouten dan Japanse...

- de effecten zijn niet echt indrukwekkend: delay max. 0,5 seconden, weinig parameters bij rotary, geen vocoder, delay niet syncable. De gebruikers hebben echter goede hoop in een volgende update van het OS.

- echte pattern sequencing, waarbij je live van pattern kan wisselen, is beperkt. Ook hier hebben we goeie hoop in het volgende OS - er wordt via het forum redelijk wat druk uitgeoefend op Alesis.

- de manual is slecht. Er zijn inmiddels echter enkele free tutorials verschenen, en die helpen enorm. Bovendien is de Fusion zeer eenvoudig te bedienen, de menu-structuur is in het algemeen zeer logisch.

- er is nog geen resampling. Ook dit zou worden toegevoegd in een volgend OS.

Back