Hey,
Ik heb ondertussen een Alesis Fusion (de 8HD-versie) zo'n maand of 3 intensief gebruikt, en ben er behoorlijk tot uitermate tevreden over. Je hebt eigenlijk 4 synth engines (rompler, VA, VM en FM) + sampler + sequencer + hdrecorder (je kan ook gewoon .wav files importeren als audiotracks). Zowat elke parameter is controllable via assignable buttons (van sample start tot oscillator pitch - heel leuk hierbij is een drumpattern live pitchen tot pitch 0 wat een soort 'scratch' effect geeft terwijl je toch in sync blijft). Filters zijn uitstekend, gaande van de klassieke band-lp-hp etc tot speciale formant-filters, 8-pole filters etc.
Een zeer grote meerwaarde is ook de overeenkomst van Alesis met Hollow Sun - dit Engelse bedrijfje levert regelmatig nieuwe klanken, en deze zijn echt fantastisch.
De FM engine is zeer krachtig, en kan bovendien gecombineerd worden met filters - iets wat de DX7 bv. niet kon. Enkele FM presets geven bv. zeer warme rhodes-achtige piano's of vette elektro-bassen die je met klassieke VA of sampling niet kan maken.
Na al dit moois in mijn objectiviteit toch enkele mindere punten:
- nogal wat toestellen blijken hardware-fouten te bezitten. Dit merk je gelukkig meteen na aankoop of in de winkel. Ik heb mijn toestel ook moeten omruilen en sindsdien geen vuiltje aan de lucht. Tja, Alesis is nu eenmaal een Amerikaans bedrijf, en Amerikaanse wagens vertonen ook tot 60 keer meer productiefouten dan Japanse...
- de effecten zijn niet echt indrukwekkend: delay max. 0,5 seconden, weinig parameters bij rotary, geen vocoder, delay niet syncable. De gebruikers hebben echter goede hoop in een volgende update van het OS.
- echte pattern sequencing, waarbij je live van pattern kan wisselen, is beperkt. Ook hier hebben we goeie hoop in het volgende OS - er wordt via het forum redelijk wat druk uitgeoefend op Alesis.
- de manual is slecht. Er zijn inmiddels echter enkele free tutorials verschenen, en die helpen enorm. Bovendien is de Fusion zeer eenvoudig te bedienen, de menu-structuur is in het algemeen zeer logisch.
- er is nog geen resampling. Ook dit zou worden toegevoegd in een volgend OS.