Akai AX-73 en ruis

DatoDavid

Synthontwerper
't Is werkelijk een fantastische analoge bak, maar ik heb nogal last van ruis als 'ie aanstaat. Ik heb gisteren m'n complete setup (bestaande uit drie stuks hardware ;)) compleet omgegooid en meteen de gelegenheid aangepakt om wat oplossingen te proberen. Het is een hoogfrequente ruisende piep (hoge c#, als dat helpt).

Configuratie is nu als volgt:
Electribe en AX-73 hangen aan een DJ-mixer. Mixer output gaat naar de line in van m'n Audigy en vervolgens door de output naar de speakers. Zowel mixer als Audigy-inputs als versterker zijn ruisbakken, maar daar kan ik (voorlopig nog) mee leven. Ruis is te doen, een piep niet. Ik heb in de DSP van de Audigy een compressor/expander draaien om alles onder de -60dB te killen. Zo ben ik van de piep af zolang er geen input is.

De AX-73 heeft geen geaard netsnoer, dus ik heb een schroef van de behuizing met een draad met m'n mixer verbonden. De 50Hz-brom was hiermee weg, maar de hoogfrequente piep/ruis blijft. Het wordt wel iets minder als ik de schuif op de mixer helemaal omlaag zet. Als de synth uit staat, is die ruis weg.

Ik verwacht niet dat ik deze bak helemaal ruisvrij gaat worden. Het is per slot van rekening geen ultramoderne synth meer, maar ik heb het idee dat deze hoge piep op te lossen is. Misschien met behulp van een DI box? Of zou het nuttig zijn de AX-73 uit te rusten met een geaard snoer? Alvast bedankt voor jullie oplossingen?

Heb je alles wel goed uit- en ingestuurd? Dus AX-73 maximaal uitsturen en mbv de gain op je mixer insturen tot 0 dB insturen met EQ en effecten neutraal? Let op: goedkopere mixers en audio kaarten hebben vaak als euvel dat, als je er mid-hoog en hoog EQ er bij draait, dat vaak enorm veel ruis genereert. Je kunt ze beter neutraal laten staan

Alles is aangesloten zoals je zegt: AX73 op max, mengpaneel en input gain op de geluidskaart zodat 'ie net niet clipt. Als ik de gain op het mengpaneel omhoog draai wordt het erger, maar als ik het volume van de AX73 op 0 zet is het er nog steeds.

Het is echt een piep met definieerbare toonhoogte. Ik zal eens proberen om de synth rechtstreeks aan de versterker te hangen om te kijken of dat helpt.

Origineel geplaatst door DavidMenting
Het is echt een piep met definieerbare toonhoogte. Ik zal eens proberen om de synth rechtstreeks aan de versterker te hangen om te kijken of dat helpt.

Goed idee, gewoon alles er tussen uit en rechtstreeks op je versterker/monitors. Heb je het dan nog? En op de koptelefoon uitgang ook?

Die chorus ruist nogal.
Als je die op 0 zet dan ruistie stukkie minder.
Anders ff een gate tussen douwen.

Staat er toevallig een wat oudere computer-monitor of televisie in de buurt van je spullen ?
Als dit het geval is zou je die eens kunnen uitzetten en kijken of de piep er nog steeds is..

Ah! ik ben al iets verder. Direct op de versterker aangesloten is de ruis weg, zolang ik de pc maar niet ook op de versterker aangesloten heb. Het botert dus niet helemaal tussen de AX73 en de geluidskaart. Het vreemde is, dat de geluidskaart bij andere bronnen (Electribe, draaitafel) geen piep laat horen. Nog iets opmerkelijks: als ik op Auto Tune druk, verandert de piep tijdelijk van toonhoogte.

@fuse: die chorus is inderdaad nogal ruizig. Ik heb er een (software) expander tussengezet om de ruis weg te filteren als er geen signaal is, maar de piep duikt dan natuurlijk weer op zodra het signaal boven de threshold komt.

Akai AX73

Akai AX73

De Akai AX73 is van een leeftijd dat het best wel eens nodig kan zijn om de elco's te vervangen. Elco's gaan ook door de factor tijd stuk, of ze nu al of niet worden gebruikt. Hun leeftijd is gemiddeld 20 tot 25 jaar. Echt stuk zijn ze dan niet, maar ze zitten niet meer op hun juiste waarde, als het in een verregaande staat is kan je het ook zien. De elco is dan bol van boven terwijl ze plat horen te zijn, maar dan zijn ze al erg ver heen. Een slecht werkende elco kan tot ruis leiden, maar dat hoeft niet per se. De kans, gezien de leeftijd van de AX73, is vrij groot dat het een elco probleem is. Elco's zijn niet erg duur. Het is meer sleutel en soldeerwerk dan het aan onderdelen kost.

Ik ga er even vanuit dat er geen andere ruis in het systeem zit. Luister eens zo direct mogelijk op de AX73 zelf, met een koptelefoon of rechtstreeks op een goede versterker.

Re: Akai AX73

Re: Akai AX73

Origineel geplaatst door NyaH
De Akai AX73 is van een leeftijd dat het best wel eens nodig kan zijn om de elco's te vervangen. Elco's gaan ook door de factor tijd stuk, of ze nu al of niet worden gebruikt. Hun leeftijd is gemiddeld 20 tot 25 jaar. Echt stuk zijn ze dan niet, maar ze zitten niet meer op hun juiste waarde, als het in een verregaande staat is kan je het ook zien. De elco is dan bol van boven terwijl ze plat horen te zijn, maar dan zijn ze al erg ver heen. Een slecht werkende elco kan tot ruis leiden, maar dat hoeft niet per se. De kans, gezien de leeftijd van de AX73, is vrij groot dat het een elco probleem is. Elco's zijn niet erg duur. Het is meer sleutel en soldeerwerk dan het aan onderdelen kost.

Ik ga er even vanuit dat er geen andere ruis in het systeem zit. Luister eens zo direct mogelijk op de AX73 zelf, met een koptelefoon of rechtstreeks op een goede versterker.

ik zie nu pas dat ik het niet had hoeven posten, maar goed.
De elco's vervangen van zo'n oud beestje is nooit overbodig, al helemaal niet als je het zelf kan.

Dat vervangen van die elco's is misschien wel een goed idee. Ik heb de motorkap al een keer open gehad om twee microswitches te vervangen, dus het moet wel lukken. Zijn er nog meer dingen die ik intern onder handen kan nemen om de ruis te verminderen (kabels afschermen?)? Beetje knutselen is nooit weg :geslaagd:

Back