Elektrische Piano naar PC

Rapula

Nieuwkomer
Beste mensen,

Hier thuis staan heb ik een digitale piano (sx-PX664) en een goede PC.
De piano is met een midi kabel via de joystick ingang met de PC verbonden.
Ik probeer nu al een hele tijd om de muziek die ik op de piano speel op te nemen.
Ik maak zelf veel gebruik van het programma Fruity Loops en zou dus daarin graag mijn piano willen opnemen.
Nu heb ik al aardig wat uurtjes op internet zitten zoeken en in de help-index van FL-studio, maar het lukt nog steeds niet.

Is er iemand die me gewoon ff helemaal van A tot Z uit zou willen leggen hoe ik het precies moet doen?

Dan kan ik eindelijk beginnen met opnemen. :)

Alvast hartelijk bedankt,

Rapula

check even of alles goed aangesloten zit.

op je midi/joystick kabel staat waarschijnlijk 'IN' en 'OUT'.
dat zijn de ingang en de uitgang van je geluidskaart, en niet andersom.

daarna moet je het juiste midi-in device selecteren. geen idee hoe dat in FL gaat, maar ik neem aan dat je het ergens kan instellen. er zijn hier vast mensen die daar meer van weten.

Midi is niet gelijk aan audio.
Als je alleen een midikabel naar je pc laat gaan, kan je enkel maar de 'midi-commando's opnemen. Dus je speelt op de piano en die geeft via midi door aan de pc: 'ik speel nu die noot met dat volume voor zo lang'.
Als je daarna de pc weer het gespeelde wil laten horen, moet je ook een midi kabel van je pc naar je piano hebben zitten. De pc gaat dan weer diezelfde commando's doorgeven aan de piano.
Je moet dus twee midikabels aansluiten: 1 van piano out naar pc in, en 1 van pc out naar piano in.

Als je alleen maar het geluid wil opnemen, dan moet je de audio-uitgang van je piano aansluiten op de audio in van de geluidskaart op de pc. In FL moet je dan een audiokanaal openen (denk ik, ik ken dat programma niet echt) en opnemen.
Het nadeel daarvan is dan wel dat wat je gespeeld hebt, niet meer aan te passen is. Dus je kan dan geen nootjes meer gaan wissen of verlengen of zo. Als je audio opneemt moet het juist gespeeld zijn...

Kijk even in deze draad voor links naar midi tutorials.

Alvast bedankt voor de informatie!
Ik ben maar een leek en dan is nuttige informatie best wel eens handig :)

Maar mijn vraag is nu, hoe kan ik in FL studio ervoor zorgen dat ik met mijn keyboard de piano-roll invul?
Zeg maar dat ik met mijn keyboard de midi-commando's doorgeef en dat FL studio die dan omzet in de piano-roll.

Alvast bedankt voor de informatie!
Ik ben maar een leek en dan is nuttige informatie best wel eens handig

Maar mijn vraag is nu, hoe kan ik in FL studio ervoor zorgen dat ik met mijn keyboard de piano-roll invul?
Zeg maar dat ik met mijn keyboard de midi-commando's doorgeef en dat FL studio die dan omzet in de piano-roll.

de midi-out van je piano aansluiten op de midi-in van je geluidskaart
dan in fruity bij Options, "midi settings" klikken
Je krijgt nu een nieuw vensterje
Rechts in dat venstertje staat ergens een kopje "Remote controll input"
Uit het dropdown lijstje even je midiport selecteren(dat moet je maar even proberen)
Venstertje kan je daarna afsluiten en dan moet je nog even onder options "Enable MIDI remote controll" aanvinken

Als je dat alles goed hebt gedaan dan moet het werken

En als alles naar behoren werkt kan je 50euro overmaken op mijn rekening

Super bedankt Cool-T. Hij doet het!
Zullen we er geen 80 euro van maken? :P

Back