Maatsoorten

Troublesome

Nieuwkomer
Hellow allemaal ,
eerst en vooral mooie forum :D , ik volg wel deze forum al een tijdje maar nu pas geregistreed en ja ik ga niet liegen ik heb een vraagje maar ik zal mijn best doen om een actief lid te zijn op deze prachtige forum !

Mijn vraag gaat over maatsoorten als volgt :

Kan iemand mij aub uitleggen waarvoor de maatsoorten dienenen ? Want ik zie niet direct waarvoor het dient , ik denk dat het alleen een hulpmiddel is voor de ritme ? Is dit juist of fout ?

Ik ga paar voorbeelden geven :
Als 4/4 maatsoort is dan tel je 4 x kwart noten ( tot aan de eindestreep van de maat )
Als 2/4 maatsoort is dan tel je 2 x kwart noten ( tot aan de eindestreep van de maat )
Als 2/2 maatsoort is dan tel je 2 x halve noten (of 1 hele noot = 4/4 eigenlijk ) ( tot aan de eindestreep van de maat )
Als 3/4 maatsoort is dan tel je 3 x kwart noten ( tot aan de eindestreep van de maat )
Als 6/8 maatsoort is dan tel je 6 x 1/8ste noten ( tot aan de eindestreep van de maat )

Maar bijvorbeeld kan je niet in een 4/4 meer dan 2 halve noten of = 1 hele noot zetten , in een 2/4 kan je niet meer dan 2 kwart noten of = 1 halve noot zetten, in een 6/8 kan je niet meer dan 6 keren 1/8ste noten zetter of = 3 kwarte noten, enzovoort.... .

Dus volgens mij is dat maatsoort gewoon een hulpmiddel om ritme te bepalen maar je kan ook bijvoorbeeld meeste van deze maatsoorten doen (2/4, 2/2,...) maar dan komen er meer tekens te staan meer rust tekens enzovoort... Heb ik het juist of fout ? Het is niet noodzakelijk om altijd andere maatsoort te gebruiken , als ik bijvoorbeel gewoon ben aan 4/4 , dan ik die toch meestal gebruiken want ik speel toch geen live muziek enzo :D gewoon thuis . Kleine "homestudio" :D.
En maatsoort heeft toch ook niks te maken met de hoogte of de lengte(duur) van de noot ?
Het helpt u gewoon bij de indeling van de ritme , om niet alles door elkaar niet onoverzichtich op paier te zetten.Want ik wil vanaf nu ook een beetje tijd maken voor de muziek theorie , ik wil weten wat ik doe , ik wil het begrijpen en met deze schrijf methode ook zelf muziek op papier zetten .Ik wil alles wat ik op pianoroll heb ook in noten kunnen zien enz. . Ik bedoel ook niet dat als je muziek theorie onder de knie hebt dat je dan direct beste muziek ga maken maar het is altijd fijn om te weten wat je doet wat je leer :D .

Edit : En als je bijvoorbeel deze 2 stukken bij elkaar voegt dan krijg je toch 4/4 eigenlijk ? dan mag je er maximum 4 x halve noot zetten of 1 hele noot ( 2/2 = 2halve noten + 2/2 = 2 halve noten = 1 hele noot of 4 kwartjes ,...)

naamloos123sh.th.jpg

je hebt gelijk ja foutje van mij :D 8/4 ja

Kunnen jullie deze vragen beantwoorden aub?
dank u

Laatst gewijzigd:
Tel even het totaal uit van wat je in je 4/4 hebt getekend?
Ik tel 8 vierden, dus je hebt een 8/4.

En dat klopt mathematisch ook nog hee! Tel de breuken 2/2 + 2/2 op, en je krijgt 4/2 = 8/4 !

Back