Sampler voor beginner / coverband

theeuwke

Nieuwkomer
Hoi Allen,

Ik kijk hier al een tijdje rond op dit forum, en ik heb al wat rondgezocht, maar ik ben er nog niet uit.

ik speel al een tijd in een coverband, met nogal een grote diversiteit aan nummers. Nu spelen we ook steeds meer nummers met synth / samples etc. (kaiser chiefs, Ceasars Palace, maar ook new order).

Bij gebrek aan ervaren toetsenist zit ik er nu aan te denken om wat apparatuur aan te schaffen om dit klusje te klaren. Nu wil ik niet meteen een enorme dijk geld uitgeven, en wil ik redelijk mobiel blijven.

op marktplaats zie ik dan voor leuk geld diverse apparatuur aangeboden word, zoals een akai S01 of S2000, Boss SP303, SP202.

Nu weet ik wel dat ik voor weinig geld geen toverdoos kan verwachten waar dat allemaal 123 uit komt. Ik ben op zich wel redelijk handig met softsynth / samples (Fruityloops en dergelijken), maar ik heb geen laptop, en geen geld om er één aan te schaffen.

Advies is dus welkom ;)

Dank je voor je snelle reactie. Idd mooi apparaat. Valt wel eigelijk al een beetje buiten m'n budget :(, is ook erg nieuw. Zijn er misschien apparaten op de markt die zo'n beetje hetzelfde kunnen, maar die goed te "marktplaatsen" zijn?

die boss SP303 is wel goede deal, voor rond de 200 heb je ze wel 2e hands, misschien iets minder

Origineel geplaatst door theeuwke
Dank je voor je snelle reactie. Idd mooi apparaat. Valt wel eigelijk al een beetje buiten m'n budget :(, is ook erg nieuw. Zijn er misschien apparaten op de markt die zo'n beetje hetzelfde kunnen, maar die goed te "marktplaatsen" zijn?

Heb nu voor weinig een Korg Electribe EA1, is ongeveer toch hetzelfde?

ik zou voor de nieuwe sp404. die lijkt me echt cool! en is niet zo heel duur, die wil ik ook nog wel :luv:
je kan videootje checken op Rolandus en Sonicstate enzo

:biertje:

Je kan ook eens informeren achter een Roland W30 (sampler en rompler workstation - Prodigy, MC Hammer). Het is een overzichtelijke sampler met 16 stemmen polyfonie en 32 sec of 16 sec sampletijd (15 KHz - 30 KHz). Voorts beschikt ie over een sequencer die gelijkwaardig is aan de Super MRC software van de MC500. Hij is compatibel met de samplebibliotheek van de S330/S550 serie. Je hebt ze tegenwoordig voor een appel en een ei. Als het een modulevorm mag zijn, kan je ook op zoek naar een S330 (= W30 engine) of S550 ( = W30 engine x 2 ).

Je hebt ook de voormalige vlaggeschepen van deze serie: de S750 en S770. Deze zijn 24 stemmig en kunnen tot 18 Mb geheugen bevatten. Vele professionele samplelibs zijn op deze toestellen ontworpen en zelfs vandaag worden deze nog dikwijls gebruikt. Door hun kwaliteiten liggen ze iets hoger in prijs, maar voor 300 EUR moet je ze kunnen vinden.

... en er zijn er nog andere (maar die ken ik zelf niet zo goed): Akai S1000 (module), Ensoniq EPS(16+) of ASR10 (keyboards of modules) en in het hogere (maar daarom niet duurdere) segment de EMU ESI-serie of EOS-serie (E6400 Classic/EIV(Xt) ). De Emu's zijn allemaal modules, hebben het voordeel dat ze waanzinnig goed klinken en uitbreidbaar zijn tot 128 Mb intern geheugen. Een E6400 Classic vind je al voor 175 EUR. Prijzen kunnen oplopen tot 600 EUR naargelang de versie en uitbreidingen. Maar als je dus niet een full blown E-sampler wil, moet je al gesteld zijn voor 250 EUR.

... en er zijn er nog meer ... maar de collega forummers zullen je daar wel van op de hoogte brengen :).

Succes met de zoektocht :okdan:

:doei:

Pfoe, ik vind het allemaal wel veel geld. Ik ben overigens nog maar een beginner, dus ik wil eigelijk eerst met iets simpels/goedkoops aan de slag, voor dat ik ga investeren.

Origineel geplaatst door theeuwke
Pfoe, ik vind het allemaal wel veel geld.

:confused:

W30: 150 - 200 EUR
S330: 100 EUR
S550: 175 EUR
E6400 Classic: 175 EUR

Voor niets gaat de zon op, hoor :D .

Misschien is een TX16W wel wat voor je: 75 EUR, 12 bit sampler en 3 Mb geheugen :D.

:doei:

Als je er ook nog plezierig op wilt werken zou ik de S-330 en de TX16W snel laten afvallen. Bij die S550 en e6400 heb je nog een sequencer of toetsenbord nodig om er geluid uit te krijgen.De W-30 is naar mijn idee wel een goed idee, daar zit een compleet toetsenbord aan vast! De sequencer vind ik echter niet om over naar huis te schrijven. Voor een compact en handig apparaat echter zou ik toch voor de electribe gaan, die is zo'n beetje alles in 1 voor toch best weinig als het over samplen en sequencen gaat.

Als je graag iets goed wilt aanpakken kun je beter net iets meer geld uitgeven dan je eigenlijk van plan was. Net als bij gitaren zeg maar.

Hoe wil je je sampler/sequencer eigenlijk gaan gebruiken? Een sample aanzetten wanneer je 'm nodig hebt? Dan krijg je namelijk al snel timingsproblemen als je niet het hele nummer met een metronoom of zo speelt. En daarnaast moet je natuurlijk wel handen vrij hebben om iets te triggeren. Dus ik vraag me af hoe je je praktisch voorstelt dat je het apparaat wat je gaat kopen precies gaat gebruiken, da's misschien niet onbelangrijk

Maar sowieso: gewoon een toetsenist zoeken; hoe meer zielen hoe meer vreugd! :D

Ik dacht aan 2 opties; trigger met m'n electronische drumpads/pedalen (yamaha dd-50), of het hele nummer in de sequencer duwen (ik speel al drummer dan met hoofdtelefoon op de boel sync te houden) beide opties icm met een metronoom.

En meetal heeft één van de muziekanten wel z'n handen vrij, ligt een beetje aan het nummer

Hoi,

interessante thread ... ik ben ook op zoek naar een sampler/groovebox/geenideewatvoording, ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben!

Wat ik ermee wil kunnen is het volgende:
sample maken:
- waves opnemen via mic en line in;
- deze kunnen 'choppen' en verwerken in een beat;
- filters en effecten eroverheen gooien;
- vervolgens dit 'stapelen' op drumbeats etc tot bijvoorbeeld 4 kanalen;
- vervolgens de volumes kunnen instellen van elk spoor, en er loops van maken.

Daarna wil ik -met behoud van pitch- de snelheid van de loop kunnen regelen (zodat je het strak in een nummer kan gebruiken).

Vervolgens, als de samples in het apparaat zitten, moeten we live een paar van die dingen eenvoudig kunnen starten en stoppen (via pads op het ding, of zelfs via een midi-switch).

Ik denk dat de Boss SP-505 dit allemaal kan, maar die kost 449,-.
Weet iemand misschien een goedkopere oplossing? Misschien kan de Boss SP-303 dit ook wel? Of de 202? Die laatste komt in de buurt van mijn portemonnee ;-)

Ik ben benieuwd!

Groeten,
Frank

Back