Oplichter?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Phony

Gegeristreerd lid
Hey, hier heb ik even een vaag verhaal. Ik heb een dj mixer op marktplaats te koop staan, en nou is er iemand in geïnteresseerd. Ik vertrouw het hele zaakje niet helemaal. Maar aan de andere kant heb ik zoiets van. Als hij gewoon het geld overmaakt, en ik zie dat het op m`n rekening is bijgeschreven.... en ik stuur het ding dan pas op. Wat kan dan het probleem zijn?

Enig idee? "niet doen" is natuurlijk wel erg simpel ;) maar ik vraag me eigenlijk meer af of er wat kan gebeuren als t geld eerst overgemaakt wordt? lijkt me redelijk risicoloos? Of kan het geld dan weer afgeboekt worden (Zoals met automatische incasso?)

Dear Phony,

To be candid, Iam committed to view your item in Marktplaats site and is in interesting. I'm living in Houston, Texas. Presently Iam in Nigeria now on visual matter in relation to my newly develop Shops (Malkovich Trading Company). Before I will depart from Nigeria for Houston, Texas USA, I want you to buy the item I bid for and I requested for a discount, if you won't allow discount to come into play because Iam selling the product, kindly leave the bidden as I offer 240 Euro. This item will enable me to demand for more of your product after I purchased this item from you.

As we all know, the DJ MIXER and Electronic Gadgets busniess has taken the world; especially the "third world country" like Nigeria. But the most essential things there is that Iam buying the product for the new shops I just planted in nigeria and that is the essential. In addition, I believes you are a serious business man who does not take people for joke, I need the Order as soon as possible before I will depart for US.

As per the Shops, they are ready for the Opening as soon as the item reached the Manager position. However, if I should tell you to have the item shipped to the head office in Houston, Texas and then to ship it back to the address in nigeria, will be incurring more bothering.

Please, help me check the shipment cost at the post office via Priority Post and help me ship the item to the below address and send me the total cost. To this end, as soon as I read from you, Iam paying you through a secured bank T/T.

SHIPPING ADDRESS:

..........prive.......
PS:

I need the BIC Code, IBAN Number, Bank address and your Name so that I will be able to effect the transaction

Ik kan me niet voorstellen dat je al gezocht hebt, want anders zou je het trucje kennen.

Verkoper stuurt een ongedekte cheque / money transfer.
Check komt aan, dus jij stuurt op.
Enige tijd later blijkt de cheque niet gedekt te zijn, dus het geld wordt weer afgeboekt.
En jij bent je spullen kwijt.

Gewoon nooit doen, hoe aantrekkelijk het ook lijkt.

ik zou hem lekker in nederland verkopen. het liefst persoonlijk ophalen!
gewoon niet doen..

.... niet doen!
..als je het zelf niet vertrouwd.

ík zou het niet doen, al teveel van dit soort berichten gezien, gekregen, veel over gelezen en veel over te vinden. Ook hier op het synthforum.

Niet doen, een simpel advies!

nee, ik heb inderdaad nog niet gezocht naar dit soort zaken. Maar ik weet dat een hoop gearfreaks hierzo daar al wel meer ervaring mee hebben, dus leek me een goed idee om hier te posten :)
Nou weet ik iig ook hoe dat truukje werkt. Die kan iig wel fluiten naar z`n mixertje.......bij elkaar was ie bijna nog meer kwijt geweest dan nieuwprijs :) hahahah

Origineel geplaatst door Phony
nee, ik heb inderdaad nog niet gezocht naar dit soort zaken. Maar ik weet dat een hoop gearfreaks hierzo daar al wel meer ervaring mee hebben, dus leek me een goed idee om hier te posten :)

Een goed idee. Maar de zoekfunctie gebruiken was toch echt een beter idee...

Origineel geplaatst door Hanz
Een goed idee. Maar de zoekfunctie gebruiken was toch echt een beter idee...

Ja, heb hier ook wel eventjes (snel) de zoekfunctie gebruikt, maar wat ik hier voorbij heb zien komen was meestal over het kopen van gear, niet het verkopen ervan. Maargoed :) :bekdicht: duidelijk dus :)

Om eerlijk te zijn 'stinkt' deze reaktie inderdaad. Trouwens, z'n engels is wel erg slecht voor iemand die eigenlijk uit Texas zou moeten komen (misschien heeft ie het in Nigeria verleerd :D ).

Langs de andere kant vraagt ie om je BIC en IBAN-code. Dus de verhalen van ongedekte cheques enz. zijn NIET van toepassing. BIC/SWIFT en IBAN-codes worden gebruikt voor OVERSCHRIJVINGEN en als zo'n opdracht door iemand gegeven wordt -of dat nou uit Nigeria, Texas of voor mijn part de noordpool is- en als het bedrag gestort wordt, dan staat het ook echt op je rekening en kan er van oplichting geen sprake zijn. (deze methode is één van de veiligste die er zijn).

Ik zou gewoon de gegevens doorgeven en kijken wat er gebeurd. Ontvang je het geld op je rekening, dan stuur je de mixer gewoon op. Gebeurt er niks, dan kan je'm vooralsnog aan anderen verkopen. Het feit dat ie je codes heeft vormt ook al geen gevaar, dus lijkt het me vrij safe.

Maar nogmaals: het antwoord op de advertentie zelf lijkt mij nogal bedenkelijk en ik laat het aan jou over om te beslissen.

Succes met de verkoop :okdan:

:doei:

Inderdaad zoals reeds gezegd zaken uit "Nigeria" gewoon negeren. Er zitten daar een paar organisaties die dit structureel doen op elke 2ehands markt die je je kunt voorstellen. Mijnm vriendin had het zelfs met een gameboy spelletje.

Dikke diefstal en niemand doet er wat aan.

Origineel geplaatst door Danny
Ik zou gewoon de gegevens doorgeven en kijken wat er gebeurd.

:( :( :(

dat moet je dus precies niet doen, want dat is waar ze op uit zijn.

de nigeria truc is al oud en werd voorheen (en nog wel) op grote schaal en voor grote bedragen gedaan, bv door topmanagers te benaderen met een hulpvraag, om geld het land uit te krijgen, tegen een enorme commissie.

ze willen je adres en bankgegevens en fabriceren dan een creditnota, waarna je rekening wordt leeggezogen.
terugboeken? waar vandaan dan?!

dj mixers, synthesizers of wat dan ook interesseert ze geen lor. alleen je geld.
echt, gewoon negeren.

Origineel geplaatst door Leo
:( :( :(

dat moet je dus precies niet doen, want dat is waar ze op uit zijn.

de nigeria truc is al oud en werd voorheen (en nog wel) op grote schaal en voor grote bedragen gedaan, bv door topmanagers te benaderen met een hulpvraag, om geld het land uit te krijgen, tegen een enorme commissie.

ze willen je adres en bankgegevens en fabriceren dan een creditnota, waarna je rekening wordt leeggezogen.
terugboeken? waar vandaan dan?!

dj mixers, synthesizers of wat dan ook interesseert ze geen lor. alleen je geld.
echt, gewoon negeren.

Afname van geldelijke bedragen van een particuliere rekening zijn enkel mogelijk bij domiciliëringen waarbij de particulier dus expliciet de toestemming geeft aan de bank om z'n rekening te laten crediteren door een door hem aangegeven derde.
Een tweede mogelijkheid is wanneer de particulier een volmacht voor een derde tot z'n rekening zou geven, maar ik denk niet dat onze topicstarter dit zou doen ;) .

Dus ... als je de swift- en ibancode (eigenlijk gewoon je internationale bankrekeningnummer) doorgeeft aan derden, zijn die daar niks mee tenzij jij daar echt de toestemming voor geeft. M.a.w. IBAN en BIC/SWIFT zijn perfect veilig :) .

Origineel geplaatst door Danny
Afname van geldelijke bedragen van een particuliere rekening zijn enkel mogelijk bij domiciliëringen waarbij de particulier dus expliciet de toestemming geeft aan de bank om z'n rekening te laten crediteren door een door hem aangegeven derde.
Een tweede mogelijkheid is wanneer de particulier een volmacht voor een derde tot z'n rekening zou geven, maar ik denk niet dat onze topicstarter dit zou doen ;) .

Dus ... als je de swift- en ibancode (eigenlijk gewoon je internationale bankrekeningnummer) doorgeeft aan derden, zijn die daar niks mee tenzij jij daar echt de toestemming voor geeft. M.a.w. IBAN en BIC/SWIFT zijn perfect veilig :) .

ik sluit niet uit dat ze in het proces van heen en weer mailen op slinkse wijze zo'n volmacht porberen los te peuteren, zonder het zo te noemen natuurlijk, maar wat ik in ieder geval weet, is dat de truc werkt ern vaak gewerkt heeft.
daarom blijven ze het ook doen.
ik heb veel respect voor je kennis op dit gebied, maar er zijn talloze gevallen gedocumenteerd, waarbij op deze manier geld van je rekening ging.

natuurlijik is de bank veilig, natuurlijk is een creditcard nauwelijks fraudegevoelig, natuurlijk kan je met een veilig gevoel internetbankieren of betalen over het net, natuurlijk, allemaal veilig. volgens de aanbieders en de mensen eromheen.
fraudeurs zijn ook experts enkrijgen dingen voor elkaar die eigenlijk niet zouden moeten kunnen.

gewoon: niet reageren!

Ik kreeg dus al 2 van deze emails.

Dit bericht is vanaf http://audiovideo.2dehands.nl verstuurd.

Hello sir/ma,
I saw the advert of your Behringer Eurodesk MX-8000 24/48 Channel mixer and I
will like to make an offer for the item which you want to sale. But I have the
questions below to ask from you about the item:
(1)What is the condition of it at this moment?
(2)what is the best price which pleases you most as the selling price?
(3)how many pieces of this item do you have?
If the item is in good condition, I will like to offer you a best price for the
item because of interest I found on it and i will like to buy it right away from
you because this item is needed urgently ......So quickly get back to me so that
I can make arrangment for your payment through eMoney Transfer - ExpressPayment
because it will help to get to you in a short time instant cash transfer money
order payment........Kindly get back to me with your contact detail mainly your
full name, address and directly to: "mikerichard007@yahoo.com" because your
account will be automatic create immediatly and you will be able to login and
access your account.
Best Regards
Mike Richard
Army Barracks.347 White Mountain Hwy,
Conway, NH 03818-4206
USA.

De verdere mails heb ik verwijderd, maar hij vroeg mij dus ook of ik m naar een vriend van hem in Nigeria wilde sturen.

Later kreeg ik deze email, weer van iemand anders:

Jones Kaycee heeft contact met je gezocht naar aanleiding van de door jou
geplaatste advertentie Behringer Eurodesk MX-8000 24/48 Channel mixer op de
ViaVia site.

Bericht van Jones Kaycee: Dear Seller,
Iam intrested to buy the item herein on this site. I would like to the condition
of the item. If my request is granted, kindly tell me the last price you want to
sell the item and get back to me with the shipment cost to Nigeria where a
friend of mind live. As soon as I hear from you, I will let you know the day I
will pay the money in.

Thanks for your attention and your time.

Dr. Kaycee

Ik weet niet precies hoe ze je willen naaien, maar ik zou erg uitkijken.

Tja ... niet iedereen is bankmedewerker natuurlijk. Daar moet ik wel rekening mee houden, da's waar ;).

Maar het blijft in ieder geval zo dat het BIC/IBAN systeem superveilig is (vele bedrijven hebben deze gegevens gewoon op hun briefhoofden staan en op rekeninguittreksels van de meeste banken, vind je die gegevens ook terug ... dus die codes moeten absoluut niet geheim zijn om toch veilig te blijven) . De enige manier om het systeem te kunnen misbruiken is als de rekeninghouder z'n eigen PIN-code uit handen geeft, maar wie zou zo dom zijn om zoiets te doen.

eMoney en Expresstoestanden zijn totaal verschillend van BIC/IBAN-systeem en over hun fraudegevoeligheid laat ik me niet uit.

Ik geef wel toe dat het tegenwoordig niet eenvoudig is om alle verschillende betalingsmethodes uit mekaar te houden en te weten welke voor- en nadelen ze tov mekaar hebben. Maar daarom wou ik hier even een verduidelijking neerzetten.

Hoe dan ook ... mijn 'verdediging' gaat gewoon om het betalingssysteem dat in de oorspronkelijke berichtgeving vernoemd is ... niet om de reaktie van de man in kwestie, want die is in de verste verte normaal te noemen (zoals ik reeds bij m'n eerste reaktie ook al liet blijken).

Ik zou gewoon de 2 codes (en alleen dat) doorgeven en kijken wat er gebeurt. Kan in dit geval niets mee mislopen :eureka:

Maar ... als jij twijfelt, dan doe je het niet. Jij moet je er tenslotte goed bij voelen en dat is wel het allerbelangrijkste :okdan:

Succes

Ik heb hier op het werk een medewerker in het magazijn rondlopen, een kerel uit Nigeria (overigens een geweldige vent, ik beleef er een hoop lol mee) en die gaat zeker 1x per jaar 'op vakantie' naar ginder. Hij vraagt me dan altijd om mijn 'oude rommel' mee te geven om ginder zoals hij zelf zegt 'de grote Jan te gaan uithangen' :D
Hij verzekert mij dat Nigeria het PARADIJS is van de oplichters! 'Never do business with them! (...only with me...)' :) , zegt hij dan.

En hoezeer ik het systeem BIC/IBAN ook vertrouw, want dat is echt wel veilig, heb ik (en zal ik) nooit buiten Europa ermee werken.
Ik zou zelfs niet eens die codes DURVEN mededelen aan iemand van ginder. Hoe veilig het ook is, je moet het lot nu ook niet gaan uitdagen.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back