[adapters] adapter doorgefikt?

schaapje

beeeeeeeeeeeeeeeeeh !
Ik ben niet zo'n ster in electronica, dus vandaar deze vraag (na het korte inleidingkje):

Ik probeerde mijn CZ1000 vandaag weer eens aan te zetten, maar die weigerde dienst. Eerst was ik bang dat het aan de synth lag, maar na een kort onderzoek verdenk ik nu de adapter (hij ruikt naar gebakken salami, een lucht die ik herken als zijnde doorgefikt).

Nu zat ik dat ding eens te bestuderen (er is niks op tv). Het is zo'n kijkshop ding wat je zelf kan verstellen enzo. Nu staat er op 300mA max, 3 - 12v. En nu las ik op mijn CZ1000 "9v, 5,4W". Ik kan me nog ergens herinneren uit natuurkunde dat Volt x Ampere = Watt, dus ik rekende uit dat ik meer dan 300mA, namelijk 600 mA nodig had om 5.4W uit 9v te krijgen.

Verklaart dat waarom die adapter altijd zo loei heet werd en waarom ik 'm meer richting de 12v moest draaien voordat de synth het deed? Is dat eigenlijk slecht voor de synth geweest?

ja

haha.. kort maar krachtig antwoord.. die kans zit er wel in ja, dat je daarmee je synth beschadigd hebt. In ieder geval, probeer eens de adapter to veranderen (met een iets krachtifer 9volt model deze keer.. 1000mA ofzo.). kijk wel goed op de polariteit van de conector, als je ze standaard koopt zit - aan de buitenkant en + vanbinnen, maar bij veel synths is dit net andersom. Dat staat in ieder geval op je synth vanachter met een klein tekeninkje. Hou het in de gaten want als je dat verkeerd aansluit zit je met een probleem.

is ie dan gelijk stuk als je dat verkeerd doet?
ik kan me herinneren dat me dat vaak genoeg gebeurd is maar ik heb er nooit problemen mee gehad...

ik denk ook niet dat er wat mis is met je synth
maar je kan het voltage net zolang opschroeven tot ook de synth het niet meer trekt
daar zit als het goed is een spanningsregelaar in die de ingekomen volts afknijpt naar het voltage wat ie nodig heeft
die spanningsregelaar lijkt op een transistor en geeft de overgebleven energie om in warmte

kijk! da's een duidelijk antwoord

ok, dan ga ik morgen maar even een nieuwe adapter halen met wat meer amperes... het is dus geen probleem als je een 1000mA ampere adapter aan een synth hangt die 600mA nodig heeft?

trouwens, het was niet de synth die warm werd maar de adapter zelf...

nee het aantal ampere van adapter is wat hij maximaal kan leveren

het aantal ampere dat gebruikt wordt is wat door de synth eruit getrokken wordt

ok dan niet lullig bedoeld schaapje maar dit is vrij dom:) . niet zo zeer dat je de boel is doorgebrand maar dat je de boel om hoog schroefd naar 12 volt terwijl hij maar 9 aan kan.

het beste is om toch een adapter te koop die echt bij de specs hoort. zo'n regelbare is idd een goeie keus. (moet je hem wel goed instellen:) )

(o ja ik heb die trouwens zelf ook een keer perongeluk gedaan dus je bent niet de enigste:) )

Origineel geplaatst door EDP
(o ja ik heb die trouwens zelf ook een keer perongeluk gedaan dus je bent niet de enigste:) )

Het is enige hoor. ;)

Maar inderdaad is het niet verstandig om een hoger voltage te gebruiken dan op het apparaat staat. Minder kan wel, maar dan werkt het of niet of minder stabiel.

Origineel geplaatst door schaapje
is ie dan gelijk stuk als je dat verkeerd doet?
ik kan me herinneren dat me dat vaak genoeg gebeurd is maar ik heb er nooit problemen mee gehad...

verkeerdom aansluiten moet in principe kunnen zonder beschadigingen te veroorzaken, veel (in ieder geval de nieuwere) synths zijn uitgerust met een schakelingetje met een diode waardoor spanning met verkeerde polariteit niet je synth in kan..:geslaagd:

ach ja, wat is dom

we doen allemaal wel eens dingen met synths waarvoor ze eigenlijk niet bedoeld zijn. anders waren muziekstromen als techo waarschijnlijk nooit uitgevonden en was zeker de 303 geen acid machine geworden...

het was gewoon een weloverwogen keuze om dat ding aan te sluiten op een niet perfect adapter, en aangezien ie het 6 maanden zonder problemen gedaan heeft kan ik me niet voorstellen dat het echt een ramp voor het ding was.

Back