DAW-controllers

OJS

..............
Wellicht dat ik een eerdere draad heb gemist maar ik ben benieuwd naar ervaringen met diverse controllers (Steinberg Houston, Digidesign Command 8, Mackie Control, etc.)

Wie licht mij eens een beetje in over de voors en tegens.

In mijn thuisstudio gebruik ik overigens zowel software als akoestische instrumenten en vocals. En vaak veel tracks. Kunnen die controllers 32 tracks of zelfs meer aan?

Ik Mag een Machie HUI tot mijn trotse bezit rekenen.
Werk er mee in combinatie met cubase sx3.1.
Het is een zeer uitgebreide controller die helaas niet meer word gemaakt.
Ze zijn wel zo nu en dan 2e hands te vinden.
Enige minpunt zijn de motorfaders die qua kwaliteit niet echt super zijn.
Dit is bij de mackie control een stuk beter geworden.

Wat kan je er mee???
Nou bijna het hele programma bedienen.
Van mixer settings tot het aansturen van plugins.
En het mooie is dat het allemaal twee richtingen op gaat.
Als je met de muis wat veranderd dan gebeurd dat ook bij de controller en andersom.

Er is geen limiet voor het aantal sporen dat je kan bedienen.
Je kan gewoon telkens 8 sporen van je mixer selecteren.
Mocht je dat lastig of onoverzichtelijk vinden dan zou ik zoeken naar een controller die je
met een fader extensie uit kan breiden. Bijv. de mackie control.

De houston van steinberg zou ik af raden.
Heb er zelf wel eens gespeeld en vond het helemaal niets.
Display is slecht af te lezen. Knoppen reageren slecht en het werkt alleen met cubase of nuendo.

Gr Michiel

Tascam US2400 !

24 faders, hele rijen met knoppen en rotarys. Transport gedeelte, surround joystick. Nu bij veel winkels gewoon belachelijk laag geprijst (rond de 850 euro). Voor dat geld heb je echt geen mackie control nieuw. En zowieso is deze tafel veel makkelijker.

Echt hoor van hele tijd op en neer switchen tussen banks kom je echt terug...
Zowieso die mackie controls is allemaal midi daisychainen. Tascam is gewoon 1 usb plugje en klaar...

Origineel geplaatst door Slipperman
Tascam US2400 !

Ja, dat is een mooie controller. En idd niet duur meer, om niet te zeggen heeel goedkoop nu. Hoewel, 3x een BCF en je hebt ongeveer dezelfde controle voor 600,- :D

Origineel geplaatst door Flesje
Ja, dat is een mooie controller. En idd niet duur meer, om niet te zeggen heeel goedkoop nu. Hoewel, 3x een BCF en je hebt ongeveer dezelfde controle voor 600,- :D

met behringer kwaliteit...

24 faders, hele rijen met knoppen en rotarys. Transport gedeelte, surround joystick. Nu bij veel winkels gewoon belachelijk laag geprijst (rond de 850 euro). Voor dat geld heb je echt geen mackie control nieuw. En zowieso is deze tafel veel makkelijker.

Hoe zit het met het editen van plugin's? Mis je dan niet een display om te zien waar je mee bezig bent?

Zowieso die mackie controls is allemaal midi daisychainen. Tascam is gewoon 1 usb plugje en klaar...

Het is nog erger:Mackie controls kun je niet daisychainen, ze moeten allemal een aparte midi poort hebben.

Ja, dat is een mooie controller. En idd niet duur meer, om niet te zeggen heeel goedkoop nu. Hoewel, 3x een BCF en je hebt ongeveer dezelfde controle voor 600,-

De Behringer heeft geen aanraakgevoelige faders, de Tascam en Mackie's wel. Je hoeft de fader dan alleen aan te raken om de huidige stand vast te leggen (automation in de DAW op touch). Dit is erg handig in de mixpraktijk.

Origineel geplaatst door MisterG
Hoe zit het met het editen van plugin's? Mis je dan niet een display om te zien waar je mee bezig bent?

Het is meer om te mixen. Maar plugins kan je editten ja. Afhankelijk van je computer heb je een 15", 17", 19", 20", 21", 23" of 30" scherm waarop je kan zien wat je doet...

Het is nog erger:Mackie controls kun je niet daisychainen, ze moeten allemal een aparte midi poort hebben.
Nog erger dan ik dacht dus...

De Behringer heeft geen aanraakgevoelige faders, de Tascam en Mackie's wel. Je hoeft de fader dan alleen aan te raken om de huidige stand vast te leggen (automation in de DAW op touch). Dit is erg handig in de mixpraktijk.
Zowieso gaat behringer niet te lang mee... Echt ik ben helemaal terug gekomen van behringer. leuk budget spul maar over de kwaliteit valt echt nog te betwijfelen...

Natuurlijk, de Behringer controllers hebben nadelen, dat snap ik heus wel.
Maar als je kijkt naar wat ze wel allemaal kunnen, dan moet je toch de conclusie trekken dat het een hele mooie controller is voor relatief het minste geld. Dat is gewoon een feit.

Je moet idd goed naar je wensen en budget kijken.
Ja de behringers zijn idd leuk om mee te beginnen maar het blijft wel gekloot met die dingen.
Zeker als je naar de BCR kijkt dan moet je voor alle verschillende plugins nieuwe templates laden.

De tascam US-2400 is idd ook een mooie controller.
Alleen erg jammer dat daar geen display op zit.
En ach dat switchen valt wel mee hoor.
Als een setup maakt met 8 group channels dan heb je je hele mixdown op
8 faders.

Gewoon gaan testen denk ik.
Lekker spelen met de verschillende controllers die er zijn en dan een keuze maken.
Iedereen vind toch dat hij of zij de beste oplossing heeft
maar het gaat er om wat het beste bij jou past.

Gr

Origineel geplaatst door michiel blanken
Je moet idd goed naar je wensen en budget kijken.
Ja de behringers zijn idd leuk om mee te beginnen maar het blijft wel gekloot met die dingen.
Zeker als je naar de BCR kijkt dan moet je voor alle verschillende plugins nieuwe templates laden.

De tascam US-2400 is idd ook een mooie controller.
Alleen erg jammer dat daar geen display op zit.
En ach dat switchen valt wel mee hoor.
Als een setup maakt met 8 group channels dan heb je je hele mixdown op
8 faders.

Gewoon gaan testen denk ik.
Lekker spelen met de verschillende controllers die er zijn en dan een keuze maken.
Iedereen vind toch dat hij of zij de beste oplossing heeft
maar het gaat er om wat het beste bij jou past.

Gr

Dat zowieso. 80 kanalen in de mixdown is geen zeldzaam fenomeen hierzo. Maar het hangt echt van je wensen en werkwijze af.

Ik heb gekozen voor de tascam 1884 . Dit is een geluidskaart met 8 analoge ingangen en 8 analoge uitgangen . adat ( kun je gebruiken voor nog eens 8 in en 8 uit ) alle digitale ingangen 8 microfoon ingangen zo ook een gitaar input (di). 4 mini in en uitgangen / daw mode voor het bedienen van je software . 4 midi controllers die elk gelinkt zijn aan midi in/uit . Je kunt dus b.v. externe hardware met je controller bedienen op midi in/uitl 1 . midi in/uit 2 gebruik je voor fx parameters . midi in / uit 3 voor vsti etc . Je kunt direct je monitors erop aansluiten zowel analoog als digitaal en ik zou niet weten wat ik nog meer nodig heb . Koop je dit alles los ben je meer kwijt dan een tascam 1884 en over geluid weet ik aardig wat en dit ding is gewoon helemaal neutraal .

Als ik 10 000 euro wil uitgeven weet ik nog wel wat leukers maar voor mijn budget is dit de oplossing

Origineel geplaatst door mischa
Ik heb gekozen voor de tascam 1884 . Dit is een geluidskaart met 8 analoge ingangen en 8 analoge uitgangen . adat ( kun je gebruiken voor nog eens 8 in en 8 uit ) alle digitale ingangen 8 microfoon ingangen zo ook een gitaar input (di). 4 mini in en uitgangen / daw mode voor het bedienen van je software . 4 midi controllers die elk gelinkt zijn aan midi in/uit . Je kunt dus b.v. externe hardware met je controller bedienen op midi in/uitl 1 . midi in/uit 2 gebruik je voor fx parameters . midi in / uit 3 voor vsti etc . Je kunt direct je monitors erop aansluiten zowel analoog als digitaal en ik zou niet weten wat ik nog meer nodig heb . Koop je dit alles los ben je meer kwijt dan een tascam 1884 en over geluid weet ik aardig wat en dit ding is gewoon helemaal neutraal .

Als ik 10 000 euro wil uitgeven weet ik nog wel wat leukers maar voor mijn budget is dit de oplossing

Heb hem eerlijk gezegd ook overwogen want wel ideaal alles in 1 bakkie. Ook maar 1 stroomsnoer dus plus nog uitbreidbaar met expander modules.
Maar vind hem te groot en alles bij elkaar opgeteld wel te duur.

1804 plus 2400 is nog altijd goedkoper dan de 1884 die je vervolgens nog gaat uitbreiden.

WEL goed om te horen dat tascam dus echt transparant is. De 1804 heb ik ook overwogen in me zoektocht naar een audio interface. (Al zal het toch motu worden denk ik)

Origineel geplaatst door michiel blanken

Over de BCR zul je me niet horen. Ik heb 'm niet en hoef 'm ook niet. Als DAW-controller werkt de BCF gewoon fijn. Gekloot: mooi niet, behalve met het, verder zeer handige, behringer-progje "BCFview". ik heb nog nooit een stuk hardware zo makkelijk laten samenwerken met cubase SX als de BCF. Zelfs de MOTU828 die ook in de setup hangt leverde meer ellende op bij installatie dan de BCF. Mackie Control Mode en gaan.
Solide is hij ook. Net metalen bakje met degelijke faders en knoppen. ik gebruik 'm zowel solo thuis als met de band in ons opname- en oefenhok, wat dus wil zeggen dat ik 'm nogal vaak meesleep. Sinds kort gaat dit in een Praxis-gereedschapkoffertje (tip: daar past ie precies in !), maar voorheen gebeurde dat gewoon lekker lomp in een Albert Heijn boodschappentas in een badlaken gedraaid. Ik heb 'm zelfs al eens laten pleuren, waarbij ik in een lompe reddingsactie het ding in z'n val bij 2 faders greep. Geen enkel probleem ! Het werkt nog steeds.

Behringer wordt altijd afgezeken om z'n geluidskwali. Dit kan ik ten dele beamen. (en ja, ik ben/leef/eet/adem budget, dus heb ik ook 'n bak ervaring met behringer) Maar gelukkig heb je met een DAW-controller niks te maken met geluidskwaliteit. Dus, zoek je een fijne controller voor een prijsje waarvoor je van een ander merk nog niet eens het aansluitsnoertje kunt scoren: zet je vooroordelen opzij en scoor een BCF.

Origineel geplaatst door gemmetje
Behringer wordt altijd afgezeken om z'n geluidskwali. Dit kan ik ten dele beamen. (en ja, ik ben/leef/eet/adem budget, dus heb ik ook 'n bak ervaring met behringer) Maar gelukkig heb je met een DAW-controller niks te maken met geluidskwaliteit. Dus, zoek je een fijne controller voor een prijsje waarvoor je van een ander merk nog niet eens het aansluitsnoertje kunt scoren: zet je vooroordelen opzij en scoor een BCF.

Same here. In combinatie met BCFView gewoon ideaal. Doet het altijd.

Buiten dat ook lang niet alle audio-equipment van Behringer bagger is, alleen omdat het goedkoop is (made in China, maar ja, wat is dat niet tegenwoordig) en dat het (uiterlijk) design nogal eens is afgekeken.

P.S. Gisteren de nieuwe Interface in de bus. Artikel over The Gathering in de studio. Met op pagina 18-19 een lijstje met belangrijke apparatuur en een fotootje. Met de belangrijke Telefunken V76 preamp. En wat stond er bovenop? Juist ja, een buizen preamp van.....................Behringer. In de studio waar de nieuwste CD van The Gathering is opgenomen. En waarom staat die daar? Vast niet als ruimtevulling of wegens de lampjes. Dus laten we langzaam eens stoppen met altijd maar over Behringer te zeiken, en het gewoon te zien als één van de merken die er nou eenmaal zijn, en waar heel veel mensen blij mee zijn, omdat ze anders nooit (zoveel) apparatuur zouden kunnen kopen omdat de gerenomeerde merken nou eenmaal een stuk duurder zijn.

Go for it Uli!:okdan:

ze hebben leuk spul hoor maar heb nu gewoon slechte ervaringen met ze. Met een 24 kanaals mixer maar ook met een stompzinnig iets als een volume pedaaltje.
Collega van me heeft overigens ook zwaar spijt van ze behringer mixertje... Maar goed niet dat daarbij mackie en co zo goed zijn... Alle merken hebben slechte dingen en goede dingen. Heb niet echt iets tegen behringer maar van mij hoeft het ff niet en er zijn producten die ik n ooit van ze zou kopen (effecten processoren bijv. TE digitaal IMHO maar is gewoon kwestie van smaak).

Of beide :)

Ik werk met een Tascam US2400 voor de mixer en een BCR2000 voor de softsynts. Heerlijke combi. Het fijne is dat ik veel sneller mix dan zonder controller.

Greetz.

Drexer

Kun je met zo'n Tascam US2400 makkelijk eq en dergelijk bedienen zonder eerst in 10 submenu's te moeten duiken?

En een Tascam voor 850 lijkt mij wel erg goedkoop...

Hoi Sten,

Moet zeker mogelijk zijn maar ik gebruik het niet op die manier. Daar gebruik ik ook de draaiknoppen van de BCR200 voor. De meeste controllers zijn voorgeprogrammeerd voor de interne eq's van bijvoorbeeld SX (waar ik mee werk). Maar die gebruik ik helemaal nooit (heb 2xuad1).

De initiele prijs was inderdaad erg hoog van dat ding (1500) en dat vond ik teveel van het goede toen. 800 is meer schappelijk maar als ik geweten had hoeveel gebruiksgemak het geeft (stom moest ik eigenlijk weten want vroeger altijd op analoge en digitale tafels gewerkt) dan had ik hem zelfs gekocht voor 1500.

Greetz

Drexer

Arno,

We gaan inderdaad niet zeiken over Behringer. Ik zeg altijd maar, als je er geen geluid doorheen jaagt is het prima spul :-) Controller dus niks mis mee.

Origineel geplaatst door sten
Kun je met zo'n Tascam US2400 makkelijk eq en dergelijk bedienen zonder eerst in 10 submenu's te moeten duiken?

En een Tascam voor 850 lijkt mij wel erg goedkoop...

http://www.feedback.nl/?id=55&b=TUS2400

899 bij feedback. Thomann en MS Koln hadden hem goedkoper (849) maar kan ze nergens meer op de site vinden dus neem aan dat ze uit het assortiment zijn en dat dit dus meer opruimingsprijzen zijn omdat ze "overjarig" raken... (Misschien dat een opvolger uit komt???)

Back