Meer karakter geven aan cleane sound

Mijn ervaring: ga voor kwaliteit, zeker als je ook distortion wilt enzo... kijk een lelijke distortion heb je zo, en eerlijk gezegd heb ik niet zoveel vertrouwen in roland fx :bekdicht

En goedkoop buizenspul, kun je ook maar beter laten liggen...
metasonix.com heeft voor redelijke prijzen mooi buizen spul.

Jaren geleden dacht ik, tsja het is toch de muziekant die muziek maakt niet het apparaat!! Maar het apparaat is zo belangrijk voor het uiteindelijke resultaat!! twee dezelfde midi tracks op vershillende apparaten kunnen kippenvel of huivering opwekken!

Succes!!

Zelf had ik gedacht aan een tube preamp op een van mijn mpc-outputs om dan drums en/of bass door te halen.

ART Tube MP Studio V3 > http://www.soundonsound.com/sos/feb05/articles/arttubemp.htm

arttubemp.s.jpg

of

Studio Projects VTB1 mic preamp > http://www.mojopie.com/vtb1.html
VTB1front.jpg

of

Presonus tube pre
ImageFromDB.aspx

of

SmPro Audio tb101 > http://www.smproaudio.com/TB101.htm
tb101_1.jpg

Laatst gewijzigd:
hoi,
ik heb hier al een paar maal gelezen dat je fijne overdrive/distortion (wat is het eigenlijk verschil tussen die twee trouwens?) krijgt door je geluid te oversturen in je analoge mixer. Als ik het goed heb is dit dus gewoon zorgen dat je VU meters in het rood staan. Blaas je daarmee je mixer niet op, ik heb een mackie en in de handleiding stond er uitdrukkelijk dit nooit te doen.
Ik heb ook perongeluk ontdekt dat als ik bijvoorbeeld iets in cubase opneem en gewoon het ingangssignaal te groot in de computer pomp het ook overstuurt en dat dit wel lekker klinkt. Kan dit kwaad voor mijn geluidskaart (gewoon standaard inbouwdmodel)? En bestaan er zo geen apparaatjes waardoor je gewoon een te groot signaal stuurt waardoor het clipt. Met een ouwe versterker ofzo? Kan je zelf zoiets bouwen?
groeten

Ik heb zelf die tubeamp van art. maar deze vervormt niet echt gruwah..wel een goede sound...

ben voor het verneuken toch meer gesteld op de korg ampworks serie...deze vindt ik gruwa voor weinig $...

ik heb die kleine blauwe en die rooie...beide zeer ok...

probeer een s900

probeer een s900

heb sinds kort een s900 van akai in mijn bezit en alle samples die ik erdoorheen haal krijgen een heerlijk viezigheid. De sound is natuurlijk 12bit dus die is zowiezo rauwer. Erg goed voor drumsounds. Weet niet of ie voor andere samples lekker zou zijn.
Je kan natuurlijk altijd de sp1200 effe lenen van je beste vriend om vieze samples te maken.

Ik heb me eigenlijk tot dusver nooit zo beziggehouden met distortion over drumsounds of tracks. Nu heb ik laatst een Sherman Filterbank een tijdje in huis gehad en een beetje geƫxperimenteerd met distortion. Op zich kan het heel functinoeel klinken, ook als je geen hardcore maakt.

Ik heb al een tijdje een gitaar buizen preamp liggen die ik eigenlijk had willen verkopen. Misschien dat ik die nog maar eens moet gebruiken daarvoor. Het is een Damage Control Womanizer en onze gitarist vond hem erg goed klinken. Iemand bekend met deze machines? Zo niet dan ben je bij deze getipt.

Origineel geplaatst door NoPePsIE
... Als ik het goed heb is dit dus gewoon zorgen dat je VU meters in het rood staan. Blaas je daarmee je mixer niet op, ik heb een mackie en in de handleiding stond er uitdrukkelijk dit nooit te doen.

Die tafel gaat er niet van kapot. Extremen uitgesloten natuurlijk, je moet bijvoorbeeld geen versterkeruitgang direct op een mic ingang prikken, daar gebruik je natuurlijk een DI voor. De truuk is om op je mengtafel met de voorversterking (gain / trim) en de EQ van een kanaal de juiste klank te maken, vervolgens de kanaalfader op ongeveer -20 dB of verder terug zetten zodat de bus / master niet overstuurd wordt. Bijna iedereen gebruikt dit zo af en toe omdat je daarmee een bepaalde partij net wat breder kunt maken. Zeer bruikbaar voor een slag gitaar die wat dunnetjes aanvoelt, de kickdrum die wat vetter mag, de zangpartij die wel wat vervorming kan gebruiken.

De kwaliteit van de componenten maakt het geluid. Een Behringer of Samson mixertje heeft meestal een vreselijke vervorming, waar bijvoorbeeld Soundcraft en Mackie een veel prettigere sound geven.

Origineel geplaatst door NoPePsIE
Ik heb ook perongeluk ontdekt dat als ik bijvoorbeeld iets in cubase opneem en gewoon het ingangssignaal te groot in de computer pomp het ook overstuurt en dat dit wel lekker klinkt. Kan dit kwaad voor mijn geluidskaart (gewoon standaard inbouwdmodel)? En bestaan er zo geen apparaatjes waardoor je gewoon een te groot signaal stuurt waardoor het clipt. Met een ouwe versterker ofzo? Kan je zelf zoiets bouwen?
groeten.

De robuustheid zoals die geldt voor je Mackie mengpaneel geldt over het algemeen niet voor ingebouwde geluidskaarten in computers. De tip is om net als bij de mengtafel de vervorming in de voorversterking te doen en het signaal vervolgens te verzwakken zodat het op een normaal niveau je geluidskaart in gaat.

Afhankelijk van de soort vervorming die je wilt zul je een bepaalde technologie moeten geruiken. Wil je veel even harmonischen = warm = radio buizen of mosfet transistoren. Er zijn tegenwoordig veel kant en klaar spullen te koop met ieder hun eigen klank.

De buizenklank van Presonus is niet mijn smaak, vind het te kil.
Ben wel erg te spreken over de SPL Charisma, maar kan me voorstellen dat dit niet ieders smaak is.
Verder ben ik zeer tevreden met de RME QuadMic, werkelijk prima voorversterker voor dat geld. De RME preamps zijn vergelijkbaar met de XDR mic preamps die in je Mackie VLZ tafel zitten. Ik gebruik de QuadMic overal voor. Mic, line, synthesizer, clean of met vervorming het klinkt allemaal fantastisch. Zelfs opnames op locatie met minidisk gaan eerst door de QuadMic, goede voorversterking doet voor je sound zo veel goeds.

Frank, Ik heb een DBX 386 buizen preamp staan. Ken je die en zoja, in hoeverre verhoudt die zich tot de QuadMic of andere preamps die je kent? Ik heb hem niet veel gebruikt maar de keren dat ik hem gebruikte vond ik hem erg fijn klinken. Beetje wollig wellicht maar soms wil je dat net hebben. En hij heeft een digitale out, ook fijn. Direct inprikken op je DAW.

Origineel geplaatst door OJS
Frank, Ik heb een DBX 386 buizen preamp staan. Ken je die en zoja, in hoeverre verhoudt die zich tot de QuadMic of andere preamps die je kent? Ik heb hem niet veel gebruikt maar de keren dat ik hem gebruikte vond ik hem erg fijn klinken. Beetje wollig wellicht maar soms wil je dat net hebben. En hij heeft een digitale out, ook fijn. Direct inprikken op je DAW.

Ik heb de DBX 386 nog nooit beluisterd maar ben nu wel benieuwd hoe die klinkt. Misschien moeten we ze eens naast elkaar zetten?

De RME QuadMic is erg allround en de SPL Charisma heeft een redelijk specifiek geluid. De combinatie van die twee is fantastisch voor het mishandelen van leadpartijen en met de Roland RE-501 er nog bij maak je werkelijk een wereldgeluid. Ik zal even een duidelijk voorbeeld opzoeken van deze combinatie.

Hier een klein voorbeeldje van deze combinatie. Nord Lead 3 arpeggio en filter als input.

nog een keer maar nu met upload

Attachments

• tweak1_fragment.mp3
    147,5 KB · Bekeken: 90
Back