Raamdecoratie met goede reflecterende demping

sten

Ouwe rot
Mijn studio heeft een groot raam. Dit raam wil ik binnen niet al te lange tijd bedekken door middel v/e raamdecoratie. Ik zit zelf te denken aan een gordijn of (houten) jalozieen.

Ik vroeg mij af welk materiaal een goede reflecterende demping heeft. Gordijnen zijn denk ik beter dan jaloezieen, hoewel houten jaloezieen het volgens mij ook niet verkeerd doen.

Andere alternatieven zijn ook welkom :)

Voor de duidelijkheid; het hoeft geen isolerende werking te hebben maar het moet reflecties tegengaan.

Daarbij wil ik ook nog wel eens naar buiten kunnen kijken, dus helemaal dichtmaken/spijkeren of wat dan ook is op dit moment niet echt een alternatief.

Origineel geplaatst door Neumann
of heeft het te maken met reflecties op je beeldscherm? ik snap je vraag eigenlijk niet zo goed. want iedereen weet toch wat je voor je ramen kunt hangen?
:confused:

Nee, ik wil eerdaags iets voor mijn ramen hangen (gordijen of jalozieen ofzo) en daarvoor zou het wel prettig zijn als het geluid gelijk goed geabsorbeerd wordt (win-win situatie).

Gordijnen zullen dit goed doen, bij jaloezieen heb ik zo m'n twijfels.

Goed dempend: velours gordijnen (hoe zwaarder de kwaliteit hoe beter), liefst gevoerd (kost wel meer).
Daarbij helpt het ook als je kiest voor een 'duurdere' plooi, waardoor je meer gordijnstof gebruikt per strekkende meter.

Het voordeel is dat je desgewenst de gordijnen tenminste open kan doen.
Het nadeel is: hoe beter de gordijnen dempen, hoe minder licht wordt doorgelaten.
Je zit dus al snel met een donker hok. En verder is velours ook niet bepaald goedkoop.

Vind je uiterlijk niet het aller-belangrijkst, dan is het misschien een aanrader om eens te kijken bij kringloop-winkels.
Daar kan je voor weinig geld prima kwaliteit gordijnen vinden (omaatjes zijn dol op velours, namelijk).
Wel oppassen voor stevig doorrookte bolknak-gordijnen. :L

Houten vitrage zal hoogstens werken als een soort diffuser, dus beter dan niets... maar beter kan heus.

Verder vraag ik me af wat de buren zullen vinden van ouwe eierdozen en matrassen voor het raam... :D
Persoonlijk vind ik dat echt geen porum...

Back