Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Masterkeyboard wil zeggen dat je een instrument puur gebruikt als klavier om via midi andere apparaten te bespelen of evt. helemaal te besturen. Lijkt me zonde om je RD-700 puur als klavier voor andere modules/synths te gebruiken, er zitten zoveel mooie sounds in!
Wat betreft orgelsounds: in de RD-700 kun je veel meer aanpassen aan orgelsounds door de tonewheels te gebruiken zoals bij een echte hammond.
Dat bedoelde ik dus. Roland heeft - net als anderen zoals Korg, Clavia, Hammond-Suzuki etc - een productlijn op de markt, die bedoeld is om een Hammond-B3-orgel (een zogenaamd toonwielorgel) zo goed mogelijk na te doen. Het Rolandproduct is de VK8. Toonwielorgels hebben meestal (altijd?) drawbars: schuifjes waarmee je boventonen kunt toevoegen. De "clonewheels" (toonwiel-simulatie-instrumenten) doen dat aspect dus ook na, dus ook de VK8. Hetzelfde geldt voor de originele toonwielorgelfuncties zoals "chorus/vibrato" en "percussion".
De RD700 heeft een functie aan boord, waarbinnen hij op dezelfde manier als de VK8 de orgelgeluiden kan opwekken. Ook kun je met de 4 sliders die drawbarfunctie nadoen en kun je - net als op een echt orgel - de percussion instellen.
Dat zou een rol kunnen spelen bij de prijs van de de RD700.
En over die synth-engines van de S90 en de RD700: de geluiden van de S90 kun je veel uitgebreider bewerken (editen) dan bij de RD700. De S90 is een synthesizer met alle mogelijkheden van dien en "toevallig" goede piano-geluiden, de RD700 meer een stagepiano (te gebruiken voor de geluiden), maar je gaat er de geluiden niet extreem mee bewerken.
Overigens: voor all round werk (coverband, etc) lijkt mij de S90 meer compleet dan de RD700. Ik vind de Rhodes in Yamaha's producten vaak beter (heb een S30 gehad en heb nu een Motif) dan bij Roland. Bovendien kun je uitgebreider instellingen maken in de S90 en heeft hij meer en betere geluiden in huis (synthesizerleads en - bassen, strings zijn m.i. beter, etc etc). De S90 heeft ook meer insert effecten dan het ene effect in de RD700. Smaken verschillen kennelijk, en dat is maar goed ook.
Als de S90 zo had gespeeld als de RD700, dan had ik de S90 gekocht. Ik heb ze destijds naast elkaar vergeleken. Ik was net van mijn Yamaha P80 af en had besloten dat het klaviergevoel voor mij belangrijk was: het spelen moest plezierig zijn (en het geluid natuurlijk ook niet te "slecht"). Vandaar de RD700 en niet de S90, hoewel de S90 het op andere punten echt won van de RD700. Ik heb er geen spijt van gehad. De piano van de RD700 klinkt voor mij zeker goed genoeg, ben er tevreden mee (i.t.t. de Roland RD170, die ik ook heb overwogen).
En met mijn Motif heb ik voor het overgrote deel toch de S90-geluiden in huis.