Yamaha S90 vs Roland RD 700

Wilfredske

Ingeburgerd
Dag mensen,

Ik heb een vraag: wie kan mij het verschil uitleggen tussen de Yamaha S90 en de Roland RD 700? Laatstgenoemde heb ik momenteel (te koop: 1450E), en was nieuw duurder dan de S90, en is 128 polyfoon, toch hoor ik over de S90 positievere verhalen (o.a. wat betreft de langere resonance en fijner klavier, wat ook reden is van mijn verkoop van de Roland RD700). Maar waarom is die RD700 dan zoveel duurder, nieuw?
Kortom: doe ik er verstandig aan mijn RD 700 in te ruilen en een S90 aan te schaffen?

Ik ben benieuwd!

Groeten,
Wilfred

Heel snel antwoord!! 8o)

Beiden keyboards zijn heel verschillend.
De RD700 is veel meer gericht op 'Piano-Spelers'.
De S90 daarentegen heeft de Yamaha Motif Engine en bijna alle zelfde mogelijkheden. Enigste en grootste verschil is dat de S90 een of twee hele goede piano sounds heeft.
Ik ken ze eigenlijk allebij niet zo goed maar de Yamaha S90 is veel meer een studio bak (dus ook meer midi controller features!).

De S90 heeft idd een uitgebreidere synth-engine. Wel heeft de RD700 de VK8-engine, dus die virtual tonewheeltoestand zit er bij de RD700 wel in. De S90 heeft "alleen" orgelpatches. Misschien dat dát een verschil is.

Volgens mij is er (een jaar of 2 jaar geleden) ook weleens een RD700 vs S90 thread geweest. Wellicht interessant om te bekijken. Hetzelfde geldt voor threads op The Keyboard Corner en op het Harmony Central KSS-forum.

Bij mijn zoektocht naar een digitale piano zag ik 2 dingen veel voorbij komen als het gaat om gebruikerservaringen:
1. Yamaha speelt beter
2. Roland speelt beter

Het enige wat me kon overtuigen was beide uitproberen in de winkel (Yamaha speelt beter overigens :D). Ik zou dus niet zonder meer instrument A voor instrument B inwisselen omdat er een tevreden instrument B gebruikersgroep op het forum :)

Origineel geplaatst door mc_kwok
Bij mijn zoektocht naar een digitale piano zag ik 2 dingen veel voorbij komen als het gaat om gebruikerservaringen:
1. Yamaha speelt beter
2. Roland speelt beter

Het enige wat me kon overtuigen was beide uitproberen in de winkel (Yamaha speelt beter overigens :D). Ik zou dus niet zonder meer instrument A voor instrument B inwisselen omdat er een tevreden instrument B gebruikersgroep op het forum :)

Eens.

Prijsverschillen zijn meestal wel objectief te verklaren (op basis van de features/specificaties).

Maar met voorkeuren is het een heel ander verhaal. Duurder is niet per se beter (meer betalen voor niet te gebruiken functies is zonde) en beter is niet per se duurder (idem, en oordelen over het pianogeluid en - klavier zijn nogal persoonlijk).

Ik heb een P80 (Yammie) ingeruild voor een RD700, vanwege het klaviergevoel. En niet tot mijn spijt, moet ik zeggen.

Re: Yamaha S90 vs Roland RD 700

Origineel geplaatst door Wilfredske
Ik heb een vraag: wie kan mij het verschil uitleggen tussen de Yamaha S90 en de Roland RD 700? Laatstgenoemde heb ik momenteel (te koop: 1450E), en was nieuw duurder dan de S90, en is 128 polyfoon, toch hoor ik over de S90 positievere verhalen (o.a. wat betreft de langere resonance en fijner klavier, wat ook reden is van mijn verkoop van de Roland RD700). Maar waarom is die RD700 dan zoveel duurder, nieuw?
Kortom: doe ik er verstandig aan mijn RD 700 in te ruilen en een S90 aan te schaffen?

Zowel de RD700 als de S90 zijn ouder modellen en afgelopen jaar vervangen door de RD700SX en S90 ES. De RD700(SX) is bedoelt als live piano voor pianisten, de S90 (ES) is bedoeld als live stage piano / synthesizer maar ook voor de studio. Enkele verschillen:

RD700:
- 128 stemmig
- Progressief hammer action klavier (!) => onder zwaarder dan boven
- 64 Mb Wave rom
- patches zijn niet volledig te editen

S90:
- 64 stemmig
- Gewoon hammer action klavier
- 110 Mb wave rom
- patches zijn volledig te editen => 100% compatible met Yamaha Motif synthesizer

S80,S90,S90 ES

ik verwacht niet dat je 1450,- voor je RD700 gaat krijgen, denk eerder aan 1000,-
Een nieuwe RD700SX kun je namelijk al kopen voor 1650,-

Wat valt je tegen aan de RD700 dat je deze wilt verkopen?
Als het je om de piano klank gaat kan je ook overwegen om er een SRX boardje bij te kopen. De SRX02 zie je regelmatig tweedehands aangeboden worden voor rond de 150,- De SRX11 kost nieuw iets van 300,- De SRX02 krijgt nogal wisselende kritieken, mischien dat hij jou wel enorm bevalt.

Als je de RD700 wilt verkopen omdat je liever een synthesizer hebt zou je ook kunnen overwegen om een rackmodule erbij te kopen. De RD700 is een erg tof masterkeyboard.

Ontzettend bedankt, heel handig deze reacties.
Joriz, ik wil mijn RD700 niet kwijt omdat ik een synth wil, maar omdat ik de resonance te kort vindt, dus het effect wat je krijgt door je sustainpedaal te gebruiken. Daardoor klinkt hij soms net wat te iel naar mijn smaak... En na het bijstellen daarvan merk ik weinig effect.

Gertje, jij zei:

--
De S90 heeft idd een uitgebreidere synth-engine. Wel heeft de RD700 de VK8-engine, dus die virtual tonewheeltoestand zit er bij de RD700 wel in. De S90 heeft "alleen" orgelpatches. Misschien dat dát een verschil is.
--

Kun je dit 'vertalen' voor me? Zoveel weet ik er nog niet van.. Ik kijk er trouwens van op dat jij het klaviergevoel zo lekker vindt, gezien mijn resonance-ervaringen ermee.. En trouens, er is al €1300.- geboden op mijn RD700... Dus dat valt wel mee. Alleen begin ík nu weer te twijfelen of ik hem weg wil doen. Dat het een goed masterkeyboard is, wat betekent dat? Ik weet niets van dat soort shit.
Sjaak: Ik heb juist gehoord dat de RD700 zeer wegvalt als je ermee in een band speelt... De S90 daarentegen zie je bij veel goede bands op het podium staan, itt de RD700.
Waarom de persoon die ik erover sprak de S90 lekkerder vindt spelen, begrijp ik niet, want de S90 heeft dus geen progressive hammer action klavier begrijp ik én is 'slechts' 64-stemming.
Potverdorie, waarom is een goede stagepiano kopen zo moeilijk? Ik wil gewoon een lekkere stagepiano met een heerlijk klavier en waarmee ik ook een beetje kan Cubasen (mijn eigen muziek bewerken). WAT MOET IK??!!

PS Als er iemand in omgeving Ede is die mij de eerste kneeptjes van Cubase uit wil leggen dan houden wij -ik en het krat bier- ons aanbevolen. Ik kom er niet uit, wat een ingewikkeld ding is dat.

06 404 70 639

De P250 (€1595.- bij Feedback) blijkt ook een machtig ding te zijn... 128 stemmig, ingebouwde boxen, progressive hammer action... én 35 kg, wie weet hoe die speelt? )
En mocht er iemand in omgeving Ede zijn bij wie ik deze of de S90 even mag aanraken........ laat het weten!

Ontzettend bedankt, heel handig deze reacties.
Sjaak: Ik heb juist gehoord dat de RD700 zeer wegvalt als je ermee in een band speelt... De S90 daarentegen zie je bij veel goede bands op het podium staan, itt de RD700.
Waarom de persoon die ik erover sprak de S90 lekkerder vindt spelen, begrijp ik niet, want de S90 heeft dus geen progressive hammer action klavier begrijp ik én is 'slechts' 64-stemming.
Potverdorie, waarom is een goede stagepiano kopen zo moeilijk? Ik wil gewoon een lekkere stagepiano met een heerlijk klavier en waarmee ik ook een beetje kan Cubasen (mijn eigen muziek bewerken). WAT MOET IK??!!

Wat bedoel je met "Ik heb juist gehoord dat de RD700 wegvalt als je ermee in een band speelt"? Pas op met conclusies trekken want er kunnen namelijk verschillende oorzaken zijn, bv
- slechte monitoring
- slechte PA
- slechte mix
- mono spelen ipv stereo
- als band te hard spelen

De RD-700 zie ik regelmatig op het podium staan. Persoonlijk vind ik het een prima stage piano...niks mis mee. De RD-700SX is beter maar is, netals de S90 ES, ook nieuwer...min of meer logisch dus. Ik heb ook serieus overwogen om hem te kopen maar vond de S90 ES gewoon meer waar voor zijn geldt bieden. Maar...dat is persoonlijk natuurlijk, ik ben denk ik minder pianist dan jij :)

De S90 heeft inderdaad geen progressive hammer action klavier, maar de meeste toetsenisten vinden dat niet noodzakelijk en een nadeel als je het klavier ook voor niet-piano partijen gebruikt (hammonds,strings)..het speelt namelijk zwaarder. Mbt harmonische resonantie: de S90 ES vind ik persoonlijk heel goed klinken, heeft ook een lange sustain.

Voor de duidelijkheid: de S90 SE is net iets boven mijn budget. Het gaat mij om de S90. Hoger dan 1600 wil ik toch echt niet gaan...
Over de RD700, ik vernam dat ie in een mix enigszins verdwijnt. Maar dat kan idd ook aan desbetreffende geluidsman gelegen hebben..

Ik heb mijn RD-700 inmiddels een aantal keer gebruikt op het podium, en nog niet echt gemerkt dat ie wegvalt in de mix. Overigens gebruik ik de rhodes erg veel, en de meeste technici zijn erg te spreken over de sound (ook over de piano sound!).

Gebruik je gebalanceerde kabels? De outputs zijn gebalanceerd (via stereojacks); ik heb kabels laten maken van (stereo-)jack naar XLR male, zodat je direct in het stageblok of mengpaneel kunt prikken. Scheelt een hoop gedoe met DI's, en bovendien heb je zo een goed signaal (+4dBU ipv van een -10dBu lijnsignaal), scheelt ook veel. Evt. fantoomvoeding op je kabels hoef je niet bang voor te zijn, dat gaat goed.

--
--

Kun je dit 'vertalen' voor me? Zoveel weet ik er nog niet van.. Ik kijk er trouwens van op dat jij het klaviergevoel zo lekker vindt, gezien mijn resonance-ervaringen ermee.. En trouens, er is al €1300.- geboden op mijn RD700... Dus dat valt wel mee. Alleen begin ík nu weer te twijfelen of ik hem weg wil doen. Dat het een goed masterkeyboard is, wat betekent dat? Ik weet niets van dat soort shit.

Masterkeyboard wil zeggen dat je een instrument puur gebruikt als klavier om via midi andere apparaten te bespelen of evt. helemaal te besturen. Lijkt me zonde om je RD-700 puur als klavier voor andere modules/synths te gebruiken, er zitten zoveel mooie sounds in!
Wat betreft orgelsounds: in de RD-700 kun je veel meer aanpassen aan orgelsounds door de tonewheels te gebruiken zoals bij een echte hammond.

Ik vind de sounds van de RD-700 veel expressiever dan de S90, heb ooit een S90 even uit kunnen proberen. Met name de rhodes van de RD-700 vind ik fijner.

Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw

Masterkeyboard wil zeggen dat je een instrument puur gebruikt als klavier om via midi andere apparaten te bespelen of evt. helemaal te besturen. Lijkt me zonde om je RD-700 puur als klavier voor andere modules/synths te gebruiken, er zitten zoveel mooie sounds in!
Wat betreft orgelsounds: in de RD-700 kun je veel meer aanpassen aan orgelsounds door de tonewheels te gebruiken zoals bij een echte hammond.

Dat bedoelde ik dus. Roland heeft - net als anderen zoals Korg, Clavia, Hammond-Suzuki etc - een productlijn op de markt, die bedoeld is om een Hammond-B3-orgel (een zogenaamd toonwielorgel) zo goed mogelijk na te doen. Het Rolandproduct is de VK8. Toonwielorgels hebben meestal (altijd?) drawbars: schuifjes waarmee je boventonen kunt toevoegen. De "clonewheels" (toonwiel-simulatie-instrumenten) doen dat aspect dus ook na, dus ook de VK8. Hetzelfde geldt voor de originele toonwielorgelfuncties zoals "chorus/vibrato" en "percussion".

De RD700 heeft een functie aan boord, waarbinnen hij op dezelfde manier als de VK8 de orgelgeluiden kan opwekken. Ook kun je met de 4 sliders die drawbarfunctie nadoen en kun je - net als op een echt orgel - de percussion instellen.

Dat zou een rol kunnen spelen bij de prijs van de de RD700.

En over die synth-engines van de S90 en de RD700: de geluiden van de S90 kun je veel uitgebreider bewerken (editen) dan bij de RD700. De S90 is een synthesizer met alle mogelijkheden van dien en "toevallig" goede piano-geluiden, de RD700 meer een stagepiano (te gebruiken voor de geluiden), maar je gaat er de geluiden niet extreem mee bewerken.

Overigens: voor all round werk (coverband, etc) lijkt mij de S90 meer compleet dan de RD700. Ik vind de Rhodes in Yamaha's producten vaak beter (heb een S30 gehad en heb nu een Motif) dan bij Roland. Bovendien kun je uitgebreider instellingen maken in de S90 en heeft hij meer en betere geluiden in huis (synthesizerleads en - bassen, strings zijn m.i. beter, etc etc). De S90 heeft ook meer insert effecten dan het ene effect in de RD700. Smaken verschillen kennelijk, en dat is maar goed ook.

Als de S90 zo had gespeeld als de RD700, dan had ik de S90 gekocht. Ik heb ze destijds naast elkaar vergeleken. Ik was net van mijn Yamaha P80 af en had besloten dat het klaviergevoel voor mij belangrijk was: het spelen moest plezierig zijn (en het geluid natuurlijk ook niet te "slecht"). Vandaar de RD700 en niet de S90, hoewel de S90 het op andere punten echt won van de RD700. Ik heb er geen spijt van gehad. De piano van de RD700 klinkt voor mij zeker goed genoeg, ben er tevreden mee (i.t.t. de Roland RD170, die ik ook heb overwogen).

En met mijn Motif heb ik voor het overgrote deel toch de S90-geluiden in huis.

Wat apart toch dat meningen zo kunnen verschillen.

Ik heb zelf een RD700 en daar ben ik erg tevreden over. De sustain van de piano sound is inderdaad wat kort. Bij solo spel vind ik dit minder mooi, maar ik vind persoonlijk dat ie daardoor wel beter in een mix ligt.

De s90 ken ik niet, maar ik speel wel geregeld op een p250. Ik vind de Yamaha op zich mooier klinken maar in een mix valt ie totaal weg. Als ik een mix van de p250 terug luister klinkt het heel erg blikkerig met ontzettend veel midden tonen.

Ik zou de Yamaha kiezen als ik een leuke huis piano zocht. Voor bandwerk life en studio zou ik absoluut de rd700 nemen.

Cheers,

Eddy

De life opnames maakt ik met een minidisk en ik luister ze gewoon op mijn eigen gezellige stereo installatie of de installatie in mijn auto.

Gewoon dezelfde installatie als dat altijd op luister....

Ik zou absoluut voor de S90 gaan, ten eerste ik heb zelf een S90 en ik speel best vaak ook op een RD700 maar de aanslag van de S90 is veel beter. De klanken zijn ook veel mooier en wat de RD700 allemaal kan komt nog niet eens in de buurt van de Performance mode van de Yamaha S90 die is egt ziek goed. Het enige is dat de RD700 een beter en overzichterlijker menu heeft dan de Yamaha S90, maar das een kwestie van afwegen.

Gr,

Maurits

Back