Trance Topic

carora

Stamgast
ik wil graag trance maken, wat heb ik nodig? bestaat er een formule? en als ik het onder de knie krijg, welke labels zijn er?
Welke sounds gebruiken ze in welke tracks....?
.....

1: gevaarlijk topic
2: zoek eerst ff op trance / superstring /supersaw / etc

Als je 2 hebt uitgevoerd begrijp je 1 waarschijnlijk wel :D

Re: Trance Topic

Origineel geplaatst door carora
ik wil graag trance maken, wat heb ik nodig?
Een sequencer
Een drumcomputer (of een sampler die voor de percussie zorgt)
Een sampler (sowieso aan te raden)
Een synthesizer die met subtractieve synthesis werkt

Een set goede monitorspeakers
Een mengpaneel
Een audio-interface
Een MIDI-interface

Of het bovenstaande nu hard of soft is, dat boeit nog niet eens zoveel.

bestaat er een formule?
Ja en nee. Luister naar bestaande tracks en probeer de opbouw uit te vinden. Pak een hele hoop tracks in hetzelfde genre, analyseer de opbouw, en distilleer er een gemiddelde uit of een set gemeenschappelijke kenmerken. Da's je formule, maar of je er gegarandeerd succes mee hebt is weer iets heel anders.

en als ik het onder de knie krijg, welke labels zijn er?
Koop trance-platen of CD's en kijk wie ze uitgeeft. Stuur vervolgens demo's naar die bedrijven en reken er op dat je van 90% niks meer terugziet of -hoort.

Da's nogal lastig. Allereerst staat er nergens netjes bij welk apparaat ze hebben gebruikt, en verder - als ze zelf het geluid hebben geprogrammeerd, heb je er ook niks aan (presets zijn tot daar aan toe). Als ze geluiden hebben gesampled of zwaar onder effecten hebben bedolven heb je er ook niks aan.

Het is veel zinniger om proberen het geluid na te maken op je eigen apparatuur dan deze vraag te stellen.

Als je echt alle ins en outs over tranceproducties wilt weten kan je het best "BASS" en "SMACKOS" een PB-tje sturen,
ze zitten allebei diep in de scene en weten dan ook alle Do's en Don'ts.

Publiekelijk zullen ze minder happig zijn om te reageren omdat ze beiden erg bescheiden over hun successen zijn,
maar ik weet zeker dat ze je in een persoonlijk berichtje alles vertellen wat je wilt weten.

Succes... ;)

Re: Re: Trance Topic

Re: Re: Trance Topic

Origineel geplaatst door Yoozer
Stuur vervolgens demo's naar die bedrijven en reken er op dat je van 90% niks meer terugziet of -hoort.
Hoe kom je aan deze wijsheid? Aantal jaren terug heb ik wat demootjes verstuurd en ik heb van alle labels (10+) netjes een telefonische reactie gehad. Is dat tegenwoordig misschien anders door de verzadiging van de markt?

bestaat er een formule?

originaliteit staat weer voorop zie ik :stupid

ik wil graag trance maken, wat heb ik nodig? bestaat er een formule? en als ik het onder de knie krijg, welke labels zijn er?
.....

Kijk eens op www.sound.org. Torsten Fassbender (Duitse producer) heeft net een boek geschreven met 6 DVD's erbij vol met tutorials en samples. Je kunt zijn tracks in z'n geheel inladen in je sequencer, zodat je precies kan zien hoe hij zijn tracks heeft gemaakt. Daarnaast legt het boek het een en ander uit.

Re: Re: Re: Trance Topic

Re: Re: Re: Trance Topic

Origineel geplaatst door MikeJarod
Hoe kom je aan deze wijsheid?
Worst-case scenario ;).

Aantal jaren terug heb ik wat demootjes verstuurd en ik heb van alle labels (10+) netjes een telefonische reactie gehad.
Wij hebben er 20 verstuurd en 3 reacties teruggekregen; dat was in 2000. Ik dacht dat het door marktverzadiging (want dat kregen we toen al te horen) misschien nog minder zou worden; of misschien hebben we gewoon de labels met een PR afdeling gepakt die overwerk had :). Aan de andere kant is een e-mailtje sturen gauw gedaan.

Moet wel zeggen dat ik wat moeite had gedaan om de demo's op te laten vallen.

Ik had voor elk label zo'n pak met choco/noga gekocht, en die samen met de demo in knaloranje cadeaupapier gedaan (was toen bijna koninginnedag). Denk wel dat heeft geholpen met de reacties, ze vonden het iig lekker :D

Origineel geplaatst door MikeJarod
Moet wel zeggen dat ik wat moeite had gedaan om de demo's op te laten vallen.

Ik had voor elk label zo'n pak met choco/noga gekocht, en die samen met de demo in knaloranje cadeaupapier gedaan (was toen bijna koninginnedag). Denk wel dat heeft geholpen met de reacties, ze vonden het iig lekker :D
merk van de chocolade? :o: ;)

1: een snelle pc ((liefst een audio pc of een die ALLEEN daarvoor wordt gebruikt(GEEN INTERNET)).
2: cubase of een ander goed sequencer programma.
3: een goede synth: bijvoorbeeld access virus c.(voor trance)
4: sample cdtjes zien de bemachtigen(marktplaats bijvoorbeeld)
ok groeten en succes.

Origineel geplaatst door soundmasters
1: een snelle pc ((liefst een audio pc of een die ALLEEN daarvoor wordt gebruikt(GEEN INTERNET)).
2: cubase of een ander goed sequencer programma.
3: een goede synth: bijvoorbeeld access virus c.(voor trance)
4: sample cdtjes zien de bemachtigen(marktplaats bijvoorbeeld)
ok groeten en succes.
volgens mij vergeet je 1 ding
SKILLS
jezelf dus

Inderdaad Ramoonus skills zijn belangrijk.
En behalve skills ook een flink budget als je al die spullen wilt kopen en gelijk goed aan de slag wil kunnen.

idd skills had eigenlijk boven aan moeten staan want zonder skills heeft het ook geen zin al die dingen aan te schaffen.
groeten.

Origineel geplaatst door soundmasters
idd skills had eigenlijk boven aan moeten staan want zonder skills heeft het ook geen zin al die dingen aan te schaffen.
groeten.
wel als je kickt op een lege portomonee

ff serieus
als dit alles is kom je er echt niet
je hebt ook een shitload aan kabels nodig (trek daar maar ruim 100 euro voor uit!)
fatsoenlijke geluidskaart, wel zo handig wil je opnemen/afspelen
usb-midi interface, why explain?
paar speakers

Origineel geplaatst door Ramoonus
wel als je kickt op een lege portomonee

lol 8o)

Maar dat heeft inderdaad geen zin :).

Je kunt ook trance proberen te maken met een paar electribes maar dikke zagen hoef je niet te verwachten :D

Back