Clavia Modular G2 OS 1.40 (allerlaatste update?)

Als je het begrip comptabiliteit bedoelt, daar wilde Clavia inderdaad geen resources aan besteden. Een uitbreiding van de Classic was technisch gewoon onmogelijk; mede door het feit dat Clavia nooit had verwacht dat het zo'n speciale synth zou worden, heeft die kleine rooie een zeer krappe processor meegekregen. Dat was een doodlopende straat.

Hou er ook rekening mee dat iedere update de boel ingewikkelder maakt en er snel een warboel ontstaat. Er zijn synths op de markt waarmee zelfs Alexander de Grote geen raad mee weet ;)

Wout

Sorry hoor, maar dit is echt lariekoek!!! Ik zou die bewering graag onderbouwd zien!

Waarom lukt het bij Symbolic Sound met Kyma wel? Het Kyma System maakt gebruik van dezelfde DSP's die ook in de NM G1 zitten! Het enige verschil is dat er meer DSP SRAM bij zit. Verder draait Kyma ook nog steeds op de eerste generatie Capybara (1990) DSP engine, uiteraard is het dan wel wat beperkt, maar de ondersteuning is er!

Is Kyma in dit opzicht nou echt zo duur?

Als je het begrip comptabiliteit bedoelt, daar wilde Clavia inderdaad geen resources aan besteden. Een uitbreiding van de Classic was technisch gewoon onmogelijk; mede door het feit dat Clavia nooit had verwacht dat het zo'n speciale synth zou worden, heeft die kleine rooie een zeer krappe processor meegekregen. Dat was een doodlopende straat.

Hou er ook rekening mee dat iedere update de boel ingewikkelder maakt en er snel een warboel ontstaat. Er zijn synths op de markt waarmee zelfs Alexander de Grote geen raad mee weet ;)
Wout

Nee, ik bedoelde dat ik toentertijd genoeg NM gebruikers heb gehoord die hebben aangegeven te willen betalen voor verdere OS ontwikkeling van de NM. Maar Clavia wilde dat niet omdat dat inging tegen hun policy van gratis updates.
Ondanks dat niet alles dat met een G2 kan op een NM realiseerbaar is, is het natuurlijk ook niet waar dat de NM helemaal uitgemolken was en er niets meer te optimaliseren was (bugfixes, nieuwe modules, whatever). Slot D bug anyone?

Sorry hoor, maar dit is echt lariekoek!!! Ik zou die bewering graag onderbouwd zien!
Ik schrijf niet over de DSP's, maar over de 'centrale' processor van de Classic. Deze had gewoon te weinig mogelijkheden. Was trouwens gebaseerd op de NordLead 1!

Wout

Nee, ik bedoelde dat ik toentertijd genoeg NM gebruikers heb gehoord die hebben aangegeven te willen betalen voor verdere OS ontwikkeling van de NM. Maar Clavia wilde dat niet omdat dat inging tegen hun policy van gratis updates.
Goh, joh... Heb ik wat gemist dan? We hebben een drietal dagen in Stockholm in een bloedheet gestookt kamertje met vijf man zitten brainstormen over de Classic en de G2, daarna nog een jaar contact gehad via telefoon en mail en ook uitgebreid Alpha en Beta getest en werkelijk, van een dergelijke argumentatie van de kant van Clavia is me nog nooit iets opgevallen. Neem maar van mij aan dat het doorontwikkelen van de Classic zou betekenen dat bijna de gehele code herschreven diende te worden en dat de daar uit voortvloeiende ontwikkelingswinst maar een fractie was van datgene wat de gebruiker zou willen te verkrijgen. De Classic zat echt op z'n grenzen. De G2 was een eenvoudige keuze, al zijn daar ook wel wat dingen fout gegaan, bijvoorbeeld de grootte van het keyboard. Daarom een nog rampzaliger keuze, namelijk het uitbrengen van de G2X. Veel gebruikers voelden zich een beetje bekocht. Dat G2X gerommel heeft Clavia veel geld gekost en dat alleen maar omdat ze geluisterd hebben naar eventuele kopers, die er achteraf niet blijken te zijn.

Op internet kan je alles schrijven wat je wilt. Het is bijna zonder consequenties. Ik denk dat Clavia daar niet zo heel erg veel aandacht meer aan geeft.

Wout

PS Van belang is te weten dat de Classic nooit als commercieel product was bedoeld, maar uitsluitend voor intern gebruik bij ontwikkelingen. De NordLead3 is er nog mee gemaakt. Voortgekomen uit de NordLead1 technologie is er door velen hier en daar wat aan gesleuteld en nog behoorlijk slecht gedocumenteerd ook. De code was gewoon 'slappe pasta' geworden. Een update zou een lange tijd kosten om eventuele ruimte te verkrijgen in het systeem. De G2 zou veel sneller bij de gebruikers zijn.

Ik schrijf niet over de DSP's, maar over de 'centrale' processor van de Classic. Deze had gewoon te weinig mogelijkheden. Was trouwens gebaseerd op de NordLead 1!

Wout

Goed ik begrijp het! Kyma gebruikt de computer als host en de NM Classsic/G2 heeft een eigen 'centrale' processor...

Maar desalniettemin, ik zou een potentieel koper van de G2 kunnen zijn en daarbij zeker niet de enige die er vanaf ziet! Qua Nord Modular komt bij mij over dat Clavia zinkende schepen bouwt...

Het vergelijken met de Kyna/Capybarra is eigenlijk 'appels met peren', want de Kyma is zuiver een studio synth, terwijl Clavia synths maakt voor de 'optredende' artiest. Ontworpen voor 'on stage'. In de studio is de Nord Modular eigenlijk 'the poor mans' Capybara...

Maar toch een grappig dingetje :)

Wout

Het voordeel van de Nord Modular is dat het een alles-in-één concept is. Dit maakt het een stuk makkelijker voor onstage!

Maar het grappige is dat Kyma ook veel onstage gebruikt wordt. Denk hierbij aan: met alternatieve controllers of om real-time audio processing!

Wat voorbeeldjes:
http://www.carlascaletti.com/pmwiki/pub/videos/TangledTimelines.mov
http://www.carlascaletti.com/pmwiki/pub/videos/Lament.mov
Dat is Henry Ford die achter het stuur van de T vertelt dat iedereen in een T-Ford rijdt :)
Er zijn inderdaad nog live acts waarbij eerst nog de nodige eindjes aan elkaar gesoldeerd moeten worden voor er enig geluid is. Kwam zelf uit zo'n electronisch bandje.

Ik heb het genoegen mogen smaken eens een seminar van mevrouw Scarlatti te kunnen bijwonen en er werd inderdaad 'live' gespeeld door onder andere John Paul Jones (yep, die van Led Zeppelin) en het opzetten van het geheel was niet erg eenvoudig. En over speciale controllers gesproken... Wat gebruikten beiden om de boel te bedienen? Juist! Een Nord Modular Classic Key!!! :D

Wout

En over speciale controllers gesproken... Wat gebruikten beiden om de boel te bedienen? Juist! Een Nord Modular Classic Key!!! :D

Betreft speciale controllers:
ContinuumKyma-Sep2006.jpg

Tegenwoordig is het ook mogelijk om de WiiMote van Nintendo te gebruiken via BlueTooth. Echter, al deze controllers zijn ook te gebruiken voor de Nord Modular (m.u.v. de Wacom). En ja, veel Kyma gebruikers zijn ook in het bezit van zo'n rooie rakker :D

Leuke discussie. :S

Dat de G2 er is gekomen snap ik overigens volledig, dat de G2 ontwikkeling stil ligt snap ik echter geen zak van.

Een synth met zoveel potentie totaal links laten liggen. Zelfs geen werknemer die er als hobby kleine dingetjes bij maakt.

Dat valt me dan toch tegen moet ik zeggen. En ik weet zeker dat Clavia weet dat een heel aantal gebruikers bereid is te betalen voor OS updates. Maar 30 eigenaren x 50 euro = 1500 euro. Hoelang kun je daar nu een developer voor betalen?????

Maar goed, het is een begin!

Een nieuwe leopard proof osx daar wil ik wel voor in de buidel tasten.
Maar ik blijf het jammer vinden dat clavia hun fijnste produkt weer ens links laten liggen.... tja niet comercieel genoeg. Ik ben hier allemaal niks blij mee! Maar clavia blijft een held omdat ze die modulars toch maar hebben gemaakt en mij altijd nog heel veel plezier, werkgenot en de nodige oes en aas verzorgen. :o:

Laatst gewijzigd:
Voor de G2, toch wel een mooie bak, toch, is het even pas op de plaats, dus, eh, maar er wordt wel erg hard gewerkt...

Trouwens, de lol van de synts zit niet in het krijgen van updates, maar wat we er mee doen :)

Wout

....toch wel een mooie bak....

Daar ben ik het dan wel weer voor de volle 100% mee eens. Het is ook vooral het feit DAT het zo'n goede bak is dat je wilde dat Clavia hem nog een tijd blijft ondersteunen en dat je hem zonder al te veel problemen op je pc kan blijven editen zonder al te veel poespas. De G2 roelt nog altijd :)

Het vergelijken met de Kyna/Capybarra is eigenlijk 'appels met peren', want de Kyma is zuiver een studio synth, terwijl Clavia synths maakt voor de 'optredende' artiest. Ontworpen voor 'on stage'.
Toch maar even een mooi voorbeeld hiervan, de Engelse Fransman Andrew Dymond. Alle geluiden die niet van het drumstel komen, zijn gerealiseerd door een Engine en een Micro Modular. Er zijn wat controllers en zo, maar het meeste is gewoon geprogrammeerd.

Geniet even op
http://fr.youtube.com/watch?v=5jk-I_vkEHU&feature=related

Goed geluid en SHOW

Andrew maakte een tijdje deel uit van de oude Nord Modular gemeenschap en een aantal van zijn Micro patches zijn in het archief terug te vinden, sommige met alle onderdelen van een compositie :)

Wout

verdomme waarom zit die langkhaar eroverheen te meppen :frons:
zo hoor ik toch niks met mijn gare zaterdag ochtend drank kop.

(maar het lijkt me best leuk klinken) :)

Hierbij trek ik mijn negatieve uitlatingen over Clavia in. Lang leve de rooie rakkers uit het hoge noorden:

Hi

We are sorry for any confusion that we may have caused about this in
the past, so we thought it would be a good idea to go public, on our
web site as of today:

On January 24, 2008, members of the development team at Clavia began
the process on updating the editor and the drivers for the Nord G2
Modular. The team are working simultaneously on a 32 bit and 64 bit
Vista driver and an Intel compatible Mac version of the editor. We
cannot estimate on a release date yet, this will be announced later.

The Vista drivers and the Intel-compatible editor will be available
as a free download on this website when they are completed.

Sorry for the late reaction, but we were not able to go public with
this until today.

Best regards,
Tomas Johansson
Product Manager - Clavia DMI AB

Ach ja...

Ik moet er wel even bij vertellen dat veel druk op Clavia is uitgeoefend via electro-music.com
(Een van de weinige forums dat echt door de fabrikanten wordt gelezen...)

Wout

Ach ja...

Ik moet er wel even bij vertellen dat veel druk op Clavia is uitgeoefend via electro-music.com

Wout

Ik mag toch aannemen dat er ook gezond commercieel belang bij is. De G2's worden nog nieuw verkocht en de editor is niet compatible met operating systems die heden ten dage met computers worden geleverd. 1+1=??

Ach ja...

Wout

Ik ben daar zelf ook actief lid, maar volgens mij is er op meer plaatsen druk uitgeoefend door op allerlei fora aandacht te vestigen op Clavia's gedrag tov de G2, waarbij er natuurlijk snel de link wordt gelegd met hoe het dan wellicht met de Wave zal gaan in de toekomst. Het is dus mijns inziens niet alleen een strategische beslissing naar de G2 gebruikers toe, maar ook om uit te stralen dat ze computer-afhankelijke producten niet te snel laten vallen richting potentiele wave-kopers. Het zou zeer schadelijk zijn voor Clavia en hun nieuwe Wave als de publieke opinie zeer negatief zou worden aangaande hun productondersteuning.

Back