Clavia Modular G2 OS 1.40 (allerlaatste update?)

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Ik ga er vanuit dat Vista een "compatibel" :stupid mode zal hebben voor "oude" software. Waarom deze vraag?
Compatibel is vaak erg kut.. Maar ff voor de duidelijkheid.. Een vriend van mij vroeg dat aan mij en opzich geen slechte vraag.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Tja, dit verhaal komt vaker voor, maar is dat nou de schuld van Clavia of van de computer giganten en hun klanten, die dan gelijk zo'n nieuw computer OS willen hebben. Let wel, die Amerikanen vragen grote bedragen om een bepaalde driver te mogen gebruiken en uiteindelijk betaalt de klant dat toch...

Computergebruikers zijn de ideale melkkoeien van de economie :D

Wout

Nieuw!
Verbeterd!

Was de vorige, ook nieuw en verbeterd, dan zo slecht?

Ben zelf een Clavia aanhanger van het eerste uur. Heb zelf nog ooit als student een Clavia Modular Keys (Classic ;-)) gekocht.
(En dat waren veel centjes voor een student.) Zit momenteel ook al jaren in de IT sector. Dus hoop wel te weten waarover ik spreek...

Ik snap dat Clavia een kleine onderneming is die helaas minder populaire keuzes moet maken ivm met het toewijzen
van hun schaarse resources (en dus frequente updates van oude producten) om de kop boven water te houden.
Maar...

-ik koop geen nieuw OS voor mijn PC om dezelfde dingen te kunnen doen als met mijn vorig OS.
-backward compatibility is vaak een rem op de innovatie (zie maar naar de beperkingen van de x86 architectuur).
-Zoals ik het zie is moet Clavia enkel hun sourcecode van de editor opnieuw compileren voor een nieuw platform (Vista, OSX...).
Testen zal idd meer arbeidsintensief (en dus duurder) zijn maar...
-De Clavia customer base is zeer loyaal en toegewijd. Ik ben er zeker van dat ze voor een nieuwe editor
wel een bescheiden bedrag willen betalen en zelf wel willen zorgen voor beta-testen en bugrapportering.
-Dit zou de user community alleen maar hechter maken en er zouden alleen meer Clavia synths verkocht worden
owv de goede ondersteuning door zowel de producent als de user community.

Waarschijnlijk krijg je de users zelfs zo ver om de release te pre-financieren (zoals er het nu ook al mogelijk is met muziekbands).

tja ff een schupke... nog steeds geen nieuwe software, ik weet het zeker dat het weer hetzelfde gezeik word als van g1 naar g2, wat een tegenvaller......pffff

Toch maar naar Reaktor dan ;) Jammer is het wel hoor. Maar goed ik zit al een tijdje op de Wave te wachten dus laat ze zich daar maar even op storten ;)

Zondre gekheid is het natuurlijk gewoon zonde het is zo een mooie machine die verdere ontwikkeling verdient.

tja ff een schupke... nog steeds geen nieuwe software, ik weet het zeker dat het weer hetzelfde gezeik word als van g1 naar g2, wat een tegenvaller......pffff

Helaas, Gerrie heeft gelijk gekregen. http://www.electro-music.com/forum/viewtopic.php?t=22579 Clavia heeft via emails laten weten weten dat er geen updates voor de G2 meer komen, ook al was dat eerder wel aangekondigd. Het is maar dat men het weet alvorens men een Wave of andere editor-afhankelijke synth van ze koopt :frons::(:kont:

Het staat nog niet helemaal vast of er nog iets met de G2 gaat gebeuren en ik zelf ga er vanuit dat pas als Nordelius zegt dat het afgelopen is, het inderdaad ook zo is. Dat de G2 al lang in de ijskast staat, dat is zeker.

Wout

Het staat nog niet helemaal vast of er nog iets met de G2 gaat gebeuren en ik zelf ga er vanuit dat pas als Nordelius zegt dat het afgelopen is, het inderdaad ook zo is. Dat de G2 al lang in de ijskast staat, dat is zeker.

Wout

Nou Wout, ze zijn zelf toch heel duidelijk, gezien de email die ik persoonlijk kreeg na geinformeerd te hebben nav de thread die ik hierboven aanhaalde:

Thanks for you email.

As you can imagine, every product goes through various stages during
its life-span. When I said completed product, I do not imply that it
is "perfect", it is just developer language for "mature" or
finalized, so to speak. Keeping up with the progress of computers and
operating systems can be quite taxing to a manufacturer.

I know it has been communicated from us earlier that an update of the
editor was planned, but this is not the case anymore. It would simply
tie up to much of our resources to create a new version of the
Editor, and we need to be careful on were to place these resources. I
know it may not be the greatest comfort to you G2 users out there,
but as far as we can tell, the editor will run on a Boot Camp:ed Mac
under XP.

Vista drivers _may_ be a different case, and I will try and find out
if this can happen, I cannot make any promises however.

Best regards,
Tomas Johansson
Product Manager - Clavia DMI AB

Ik vind het een heel slechte strategie om eerst te zeggen dat er een universal binary komt, vista drivers en een update en dan stilletjes de plannen te wijzigen. Ze hebben dit alleen naar buiten gebracht omdat mensen vroegen wanneer de update nou eens zou komen. En ik vind het nog slechter om een product te blijven verkopen dat niet eens onder de nu gangbare OSsen draait (geen vista drivers, geen UB). En nee, ik ben zelf geen apple gebruiker, dus ik heb zelf geen last van dat UB gedoe.

Ja, ik ben een beetje chagrijnig ja. V4 part II, maar nu zonder dat er sprake is van een nieuwe generatie omdat de hardware niet toereikend zou zijn.

Natuurlijk mag je jezelf gefrusteerd voelen, maar dat is Clavia ook! Hoewel Tomas eigenlijk de boodschapjongen is bij Clavia (vandaar dat ik meer waarde hecht aan de mening van Nordelius), geeft hij toch ook aan waar de moeilijkheden liggen: bij die verdomde computer giganten die hen alleen maar opdrijven om hun product aan te passen aan weer een nieuw systeem. Dat was eigenlijk ook de reden waarom Clavia aanvankelijk Mac niet wilde ondersteunen. Nu moet er weer een groep gaan werken aan dat Vista en UB, terwijl dat eigenlijk alleen nog maar heel veel geld kost om bepaalde rechten te verkrijgen en weinig winst genereert voor Clavia zelf. Eigenlijk zou je naar Microsoft moeten schrijven met de vraag waarom dat Vista er nou zo nodig moest komen. Was XP dan echt zo slecht? Voor Clavia zal het resultaat kunnen zijn dat ze alleen nog maar instrumenten als de NL2X, Electro, C1 en Stage gaan uitbrengen, want die zijn wat minder computer gevoelig.

Binnen de gebruikers gemeenschap wordt er naar oplossingen gezocht, dus het is nog niet doodgebloed.

Wout

Ik zie het niet gebeuren maar ze moeten de source code vrijgeven en er is vast gebruikers die er aan willen sleutelen..... Maar ja, clavia stelt me zwaar teleur omdat ze er zó lang onduidelijk over doen of dat er een nieuwe o.s. zou komen.
terwijl vista en intel/osx al heel lang uit zijn. Ik had nog de hoop dat er een g3 zou komen met sampling (wave) en meer processor kracht....... Maar ik ben aan het sparen voor een capybara en hopelijk heb ik m'n centen snel bij elkaar.

Kyma is constant in ontwikkeling! Net als onze muzikale ideeën!

Stel je eens voor dat dit bij een G2 ook het geval zou zijn! :-)
Met zo een fantastische interface en zoveel potentieel onder de motorkap.
(grainmodules, wavetables, xy-controllers, andere compressors & filters, ...)
Volgens mij laat clavia hier een grote kans liggen
Als dit het einde is van de G2 is dit meteen ook wel het einde van de digitale modulars denk ik want een G3 zal er wel niet komen :-(

Stel je eens voor dat dit bij een G2 ook het geval zou zijn! :-)
Met zo een fantastische interface en zoveel potentieel onder de motorkap.
(grainmodules, wavetables, xy-controllers, andere compressors & filters, ...)
Volgens mij laat clavia hier een grote kans liggen
Als dit het einde is van de G2 is dit meteen ook wel het einde van de digitale modulars denk ik want een G3 zal er wel niet komen :-(

Mocht de G3 er wel komen dan moet ik echt hard nadenken of ik daar wel geld in ga steken. Ben geen geld koe.....wil zelfs voor een revolutionair OS nog wel een paar tientjes tot 50 euro betalen (als het echt heel goed is).

Maar ga niet elke keer een nieuwe synth kopen voor 1.5 nieuwe feature in het OS. Dat ze lopen te meuten over een Mac OSX of Vista editor vind ik echt niet kunnen. Als het zo'n moeite is je editor te porten dan heb je aanvankelijk die hele editor wel erg brak opgebouwd.

Je hebt het wel over je klanten die je laat stikken........

Ik zou de G3 in ieder geval niet aanschaffen. Clavia is gewoon LAM als het gaat om software. Hardware dat afhankelijk is van software, horror. Daar trap ik niet meer in. Dan heb ik nog liever een 100% software oplossing, voor een fractie van de prijs.

De G2 is ook mijn laatste clavia aankoop ik ben i.d. ook gen melkkoe!
-waarom heeft de wave niet gewoon dezelfde ingenieuze interface als de nl3 ?-

Wil overigens wel even duidelijk aangeven dat ik G2 idolaat ben hoor. Kritisch wat betreft de software of niet.

Ik vind het verder een topprodukt!

Binnen de gebruikers gemeenschap wordt er naar oplossingen gezocht, dus het is nog niet doodgebloed.

Ik heb ook al naar Clavia gemaild (nav de discussies op het E-M forum) dat ik evt ook wel wil betalen voor nieuwe updates, maar ik ben minder optimistisch dan jij denk ik. Volgens mij is dat ook geopperd bij de NM1--> G2 overgang, en toen wilde Clavia daar ook niet aan. We zien wel. Vrolijk kerstfeest allemaal :Rudolphsmiley:

... Volgens mij is dat ook geopperd bij de NM1--> G2 overgang, en toen wilde Clavia daar ook niet aan. ...
Als je het begrip comptabiliteit bedoelt, daar wilde Clavia inderdaad geen resources aan besteden. Een uitbreiding van de Classic was technisch gewoon onmogelijk; mede door het feit dat Clavia nooit had verwacht dat het zo'n speciale synth zou worden, heeft die kleine rooie een zeer krappe processor meegekregen. Dat was een doodlopende straat.

Hou er ook rekening mee dat iedere update de boel ingewikkelder maakt en er snel een warboel ontstaat. Er zijn synths op de markt waarmee zelfs Alexander de Grote geen raad mee weet ;)

Wout

Back