3 instrumenten.. hoe aanlsuiten (audio?)

Giljaam

Nieuwkomer
Hoi!

Ik ben van plan om binnenkort een 3e instrument aan te schaffen. Op dit moment heb ik een groovebox en een keyboard. De midi-aansluitingen verlopen via een usb midi interface (4x4) dit na aanraden van 1 van jullie in een ander topic (waarvoor mijn dank: t werkt perfect!).

Er kunnen dus nog twee instrumenten bijkomen maar ik houd hetvoorlopig op 1:)

Maar nu weet ik niet hoe ik de 3 apparaten qua audio zou moeten aansluiten!? Dit zal wel niet zo'n bijster intelligente vraag zijn maar ik heb dus geen idee. Tot nu toe plugde ik de line out van de groovebox in de line in van mijn keyboard maar m'n keyboard heeft niet nóg een line-in... Dus heb ik een versterker met meer ingangen nodig ofzo?:confused: En welke raad je me dan aan?

Alvast bedankt

:doei:

Mij lijkt een mengpaneel dan wel het handigst. daar kan je dan weer speakers aanhangen (bv van de computer) of een versterker met losse boxen. Er zijn ook mengpanelen die een ingebouwde versterker hebben, daar hoef je alleen nog maar losse boxen op aan te sluiten (let wel op! je kunt niet zomaar (alle) hi-fi boxen aansluiten, daar zul je echt speakers voor aan moeten schaffen waarschijnlijk).

zoektips: mixer, powered mixer, monitor speakers.

succes!

Wat jij nodig heb is een mengert, zoek hier op mengpaneel/mixer, je heb 3 instrumenten, dus minimaal 3 inputs stereo of 6 mono (als je instr. stereo uit geven), misschien hebben je instr. meerdere audio outputs die je ook wil gebruiken als je die een eigen FX wil geven, dus dan heb je ook meer inputs op een mixer nodig, ook als je wil uitbreiden in de toekomst heb je meer inputs op de mixer nodig...
Hoeveel FXen wil je aansluiten, inserts..., wil je EQ, enz. dat moet je ff uitzoeken wat jij wil.

suc6

Dank u. Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden.

Ik wil dan graag zo'n mengert met zoveel mogelijk inputs (voor zover mijn budget dat toelaat uiteraard:))

maar kunnen jullie mij vertellen wat jullie voor merken / modellen hebben en wat jullie ervaringen er mee zijn?

dank!

en dan wil ik toch wel liefst 1 met ingebouwde versterker: dat lijkt me wel het handigste... (zal wel stuk duurder zijn?)

dat hangt onder andere van je doel af.

Je moet jezelf een aantal vragen stellen:

1. Wat ga ik ermee doen?
-ga ik optreden?
-ga ik m.b.v. de computer opnemen?
-is het puur voor huiskamerversterking?
2. wat is mijn budget?
3. wat zijn mijn (uitbreidings)plannen voor de toekomst?

dat geeft ons ook wat meer info om een gericht advies te geven.

ow ok: ik wilde dit er mee doen: (gewoon thuis met de pc opnemen)

Onlangs heb ik een nummer gemaakt waarvan ik de beat op een software-drumcomputer had gemaakt. De rest van het nummer had ik op groove-box en keyboard erbij gecomponeerd maar toen kwam het probleem van opnemen...

Hoe kan ik dit straks doen als ik zo'n mengpaneel heb? Keyboard en groovebox op 2 keer line-in en dan de line out van de pc ook op een line-in? Kan dat als ik vervolgens de line-out van het mengpaneel op de pc (line-in) aansluit? Maar dan hoor ik natuurlijk niets: moeten er dan twee line-outs op het mengpaneel zitten (1 om te monitoren en 1 naar de line-in van de pc?)

haha, ik kan mezelf nauwelijks nog volgen:D

hoop dat iemand me kan helpen:halleluja

Laatst gewijzigd:
hoe aansluiten

hoe aansluiten

dit is mijn set-up aansluiting:
spirit folio sx 20 kanaals mengpaneel
master synth +andere synth +diverse module's aangesloten op de diverse line aansluitingen op mijn mengpaneel
pc( met midi adapter) ook aangesloten op een line insert
cd recorder de input loopt naar de mix insert van mijn mengpaneel de output van mijn cd rec loopt naar een line aansluiting
studio versterker kabels lopen naar de mix output van mijn mengpaneel
monitoren zijn verbonden met mijn versterker
dat ik het zelf nog snap?
de instrumenten zijn natuurlijk verbonden via midi

Ik wil dus graag mijn muziek opnemen op de pc: van groovebox, keyboard én beats van de pc Op welke manier zou ik dit het beste kunnen doen (en met welk mengpaneel?)?

thanks!

Heb je in princiepe nieteens een mengpaneel voor nodig hoor.

Makkelijk is het echter wel.

Je kunt namelijk zonder mengpaneel ook elke track apart opnemen (multitrack proggie zoals audacity ofzo.. GRATIS !) en dan op de PC mixen :)
Met een mengpaneel doe je het heestal ook instrument voor instrument en niet alles tegelijk. Maar dit kan dan wel zegmaar. dat is het verschil. En het scheelt een hoop overpluggen.

Ik zou zeggen, maak het nog maar niet te duur.
Een Behringer 2 x mono en 2 x stereo kost nieuw zo'n € 70.-
Kan regelrecht op de geluidskaart en de computer kan ook als ingangssignaal dienen (tape ingang)
Je versterker sluit je aan op de hoofduitgangen of op de control room uitgang.
Koop je later een groter paneel, dan is deze altijd nog leuk om wat extra erbij te kunnen mixen.

http://www.behringer.com/UB802/

Dus lekker grasduinen op al die mengpanelenfabrikantensites!
Je zult merken dat je mengpaneel een heel belangrijk onderdeel van je opname techniek gaat worden.

Wout

Ok, dat ziet er wel ok uit.
Ik heb dus zelf al een behringer vmx300 (omdat ik ook draaitafels heb). Ik had een keer geprobeerd om alles hier op aan te sluiten maar dat werkte totaal niet goed:confused: is dat logisch omdat het een dj-mengpaneel is?

Ehm... Een DJ mixer heeft vaak Phono ingangen.. iig 2x.. Daar kun je niet zomaar een Line signaal (bv synthesizer of groovebox) aan hangen. Voor de rest zou het gewoon moeten werken hoor. Let er alleen op dat je LINE signalen op een LINE ingang aansluit. en PHONO alleen gebruikt voor je draaitafels. (deze hebben een zwakker signaal en worden in je DJ mixer extra voorversterkt.)

Origineel geplaatst door Giljaam
Ok, dat ziet er wel ok uit.
Ik heb dus zelf al een behringer vmx300 (omdat ik ook draaitafels heb). Ik had een keer geprobeerd om alles hier op aan te sluiten maar dat werkte totaal niet goed:confused: is dat logisch omdat het een dj-mengpaneel is?

Als je de line ingangen neemt moet het op zich niet uitmaken, met de phono ingangen natuurlijk wel!

Bij nader bestudering heeft die VMX300 alleen microfoon en phono ingangen, dus met een voorversterkertje er in, of geldt dat alleen voor kanaal 1. Op zich zouden kanaal 2 en 3 het gewoon moeten kunnen, op de line in. Maar dan heb je nog maar twee kanalen.

Ik denk dat je wat moet doen met die witte knopjes phono/line op de achterkant en bovenop de keuze schakelaar (de bovenste) van ieder kanaal naar rechts (line) met zetten.

Heb je toch drie kanalen.
Moeite om te proberen, toch?

Wout

Thanx guys!

ik ga het vanavond nog eens proberen. Maar dan ga ik toch me oriënteren op een home-recording menpaneeltje want ik gebruik die vmx300 voor de draaitafels.

Ik vind de soundcraft 4 kanaals mixer er wel heel strak uitzien en er zit volgens mij precies op wat ik nodig heb

hey!

Het is me gelukt! Het kan inderdaad wél met de behringer vmx300. Hoewel er maar 1 uitgang van de master een zuiver geldui geeft :S Enfin, die heb ik dus gewoon op de line-in van m'n pc aangesloten en om te luistern gebruik ik mijn koptelefoon: werkt uitstekend!

nogmaals bedankt :okdan:

nu op zoek naar een mengpaneeltje

Back