Microkorg editten met externe knoppen?

Bass

Gepokt en gemazeld
Hallo, even een snel vraagje...

Ik zit te overwegen om een Microkorg te nemen, lekker klein maar aangezien hij weinig knoppen heeft is mijn vraag:

Mijn K-Station en EMX1 zenden MIDI data uit als je aan de knoppen draait, betekent dat dat als ik 1 van deze aan de Microkorg koppel
de Microkorg cutoff reageert als ik aan de cutoff van de K-Station of EMX zit???
Dat zou mooi zijn...

Thanx..

Als de CC's overeen komen kan dat wel lijkt me. Maar met de K-station wordt dat al moeilijk denk ik. De CC indeling in dat ding is verre van standaard. In veel synths is de cutoff CC 74, in de K-station is 't 103 of zoiets.

PC en MAC editor voor microkorg geen optie? :kroon:

Nee wil stand alone muziek kunnen maken...

weet niemand wat meer hierover ?=(

Hmmmzz, je zou dan de CC nummers moeten kunnen aanpassen? Weet t niet hoor!
Maar je will stand-alone muziek maken, en uhm.. de micro is volledig via
de knoppen te tweaken, alleen je vindt t vervelend om dat via een matrix-achtige manier te doen?

heb je hier niet genoeg aan dan? op 'n midi-controller kan je elke knop de cc waarde geven die je wil, dus alle parameters van je microkorg.

Origineel geplaatst door divi
microkorg is zeker over midi te controllen. je zal wel beter af zijn met een echte controller stijl BCR2000 dan met een andere synth.

Het is natuurlijk de vraag of je al die knoppen het ook daadwerkelijk handiger maakt. De interface van de microkorg ziet er niet zo heel erg moeilijk uit. Misschien dat je dat ergens kan uitproberen.

Het is natuurlijk wel zo dat als je er een externe controller bijkoopt je al net zo goed voor de MS2000 kan gaan (uh....... rack versie dan, maar ik geloof dat het keyboard van de micro niet zo heel erg superhandig is).

Origineel geplaatst door divi
heb je hier niet genoeg aan dan? op 'n midi-controller kan je elke knop de cc waarde geven die je wil, dus alle parameters van je microkorg.

Jawel maar ik ga niet NOG een apparaat erbij kopen om de micro te editten...
Wil het met iets kunnen doen wat ik al heb (EMX of Kstation)

Ik zie op je kitlist een MS2000 staan. Dat gaat helemaal goed komen met een MicroKorg, want da's toch dezelfde soundengine?

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Ik zie op je kitlist een MS2000 staan. Dat gaat helemaal goed komen met een MicroKorg, want da's toch dezelfde soundengine?

Ja haha maar die wou ik er juist op inruilen [met bijbetaling van andere kant]

Je zou nog kunnen proberen om in bijvoorbeeld MIDI-OX alle CC's van de K-station te mappen naar de corresponderende CC's van de microkorg. Da's wel een heel klotewerkje, en je moet altijd de midi out van de K-station naar de PC routen, en de MIDI-in van de microkorg aan je PC hebben hangen.

Volgens mij he, moet je 't maar vergeten, de microkorg samen met de EMX of de K-station. Veel gedonder zonder dat 't echt lekker gaat werken.

Is de functie van bepaalde CC's niet gestandaardiseerd dan? Dus bv CC71=cutoff?
Je moet dus gewoon even de midi-implementation tables van de twee machines naast elkaar leggen. En kijk wat matched..

R

Heej Bass,

De microKorg en de EMX zijn een geweldige combo. Ik bezit ze allebei en laat mijn microkorg besturen via de EMX. Het mooiste ervan is dat bijna alle cc-tjes van de microKorg en de EMX overheen komen met elkaar. De cutoff en resonance & 'eg int' zijn iig precies hetzelfde. Zorg gewoon dat een synthpart van EMX op dezelfde midikanaal van de microkorg zit en draaien/automatiseren maar.

En als je een cc-nummer van een bepaalde knop op de EMX wil veranderen kun je dat zomaar doen. (lees de handleiding)Het enigste wat iets minder is met de EMX is dat de gewijzigde CC-tjes niet opgeslagen kunnen worden na het uitzetten van de EMX. Oja en je kunt de CC-tjes geen cc-nummer boven de 99 toewijzen. Dit is jammer als je andere apparatuur gebruikt die wel cc-tjes van boven de 99 gebruiken. De microkorg heeft gelukkig geen cc-tjes boven de 99.

Ik zou wel een andere midikanaal als midikanaal 1 kiezen voor de microkorg want anders wordt de microkorg's parameters gewijzigd door globale cc-tjes op de EMX zoals haar effect parameters.

Heb je nog vragen?

Origineel geplaatst door Bass
Jawel maar ik ga niet NOG een apparaat erbij kopen om de micro te editten...
Wil het met iets kunnen doen wat ik al heb (EMX of Kstation)
dan zal je moeten aankloten met apparaten die daar niet voor bedoeld zijn, maar volgens Terra Pee heb je dus blijkbaar geluk

trouwens, de micro valt toch prima te editen met z'n 4 knoppen? ik kan me wel voorstellen dat externe controls handig zijn bij live spelen. maar wat helemaal een misterie voor me is is dat je een MS2000 hebt die je inruilt voor 'n micro en dan een oplossing voor 't gebrek aan knoppen gaat zoeken... de MS2000 is nu net een micro MET knoppen! kun je je afvragen hoeveel winst je maakt met die ruildeal, geld buiten beschouwing gelaten.

Nou eigenlijk omdat :

1 er zit een microfoon aan
2 hij kan op batterijen
3 hij is een stuk kleiner (ik woon nogal klein)

Origineel geplaatst door Bass
Nou eigenlijk omdat :

1 er zit een microfoon aan

Dan kan je toch ook proberen om een MS2000B op de kop te tikken?

De microKorg is best te editten met z'n 5 knoppen en 2 switchmode knoppen. Het is gewoon even wennen. En als je enige kennis over synthese heb en niet zomaar aan knoppen gaat draaien kun je met je fantasie best ver komen.

Maar of dat het de moeite waard is voor de vocoder aangezien je al een de MS2000 hebt.... misschien.

Ik zou zelf best een andere microKorg erbij willen hebben aangezien de micro maar één afzonderlijke part tegelijk kan spelen. De tweede part is altijd een layer en kan niet afzonderlijk (andere midikanaal) gesequenced worden helaas.

Maarja waarom dan geen andere goedkope synth zoals de Micron, Sh-201 of zoiets. Oja die vocoder.. hmmm. Beslis zelf maar.

Back