Hulp gevraagd: DIY Studiomeubels

Mikula

Soulman
Hey meiden en mannen,

Ik heb een huisje gekocht en heb dus binnenkort eindelijk weer een kamer dedicated voor de muziek.
Nu wil ik zelf een studiomeubel gaan bouwen.

Ik heb al gezien dat hier en daar een topic staat over een DIY meubel, maar allemaal zonder maten etc.
Weet iemand of er toevallig websites zijn waar DIY meubel-projecten staan
Verder ben ik ook opzoek naar wat leveranciers van commerciƫle meubels, opdat ik wat inspiratie op kan doen, mocht ik er wel een op compleet eigen houtje moeten bouwen.

Misschien is het handige info om te weten dat mijn keyboard-controller het hart van de desk moet worden en niet mijn mixer. Verder vind ik het zeer belangrijk dat ik genoeg steunruimte moeten hebben op het bureaublad. Een uitschuif plankje voor muis en toetsenplank vind ik niets waard.

Ik ben dus nog maar in de beginfase van het idee, maar ik zal het uiteindelijke concept met jullie gaan delen (bouwtekeningen, gebruikte materialen, foto's, etc)

Alvast bedankt voor eventuele tips

:okdan:

Re: Hulp gevraagd: DIY Studiomeubels

Origineel geplaatst door Mikula
Hey meiden en mannen,

Ik heb een huisje gekocht en heb dus binnenkort eindelijk weer een kamer dedicated voor de muziek.
Nu wil ik zelf een studiomeubel gaan bouwen.

Ik heb al gezien dat hier en daar een topic staat over een DIY meubel, maar allemaal zonder maten etc.
Weet iemand of er toevallig websites zijn waar DIY meubel-projecten staan
Verder ben ik ook opzoek naar wat leveranciers van commerciƫle meubels, opdat ik wat inspiratie op kan doen, mocht ik er wel een op compleet eigen houtje moeten bouwen.

Misschien is het handige info om te weten dat mijn keyboard-controller het hart van de desk moet worden en niet mijn mixer. Verder vind ik het zeer belangrijk dat ik genoeg steunruimte moeten hebben op het bureaublad. Een uitschuif plankje voor muis en toetsenplank vind ik niets waard.

Ik ben dus nog maar in de beginfase van het idee, maar ik zal het uiteindelijke concept met jullie gaan delen (bouwtekeningen, gebruikte materialen, foto's, etc)

Alvast bedankt voor eventuele tips

:okdan:

mdf 13 mm is sowieso aan te raden, zoek eens op de studiomeubels of studiofoto topics hier, ook wel foto's van je crib deel 1 t/m 6. Kan je een hoop inspiratie op doen.

Zelf heb ik alleen een meubel gemaakt voor mijn draaitafels, voor mijn pc/keyboard en controllers wilde ik het zelfe doen, totdat ik de ikea zooi tegen kwam :
ikeastudio5ia.jpg

link naar ikea topic

Was uiteindelijk goedkoper en was precies wat ik zocht aangezien dit op hoogte verstelbaar is, directe link is:

smolmen ikea kleding kast

Zelf maken is uiteraard leuker maar kan voor sommige zaken duurder zijn. Ook is het verstandig rekening te houden met eventuele verhuizing? Ik woon zelf in een oud appartement in a'dam, maar heb het meubelstuk bij mijn vader in de shcuur gemaakt, gelukkig zo gemaakt dat de bovenkant "los" kon, anders had het nooit door het trapgat gepast ;)

Verven van mdf is niet moeilijk, onthoud wle dat mdf als een spons werkt, dus eventuele grondverf kan geen kwaad.

Kijk uit met zaken inbouwen, zorg dat er altijd goede ventialtie is, ik had bv gedacht mijn pc er in te kunnen gooien met het deurtje dicht, na een uur begon hij enorm veel lawaai te maken omdat er geen koud elucht bij kwam. :D Zorg ook dat je altijd makkelijk bij kabels kan en dat je niet eerst allerlei zaken los moet halen. Gebruiker fuse heeft ook zelf een meubel gemaakt en die zag er echt goed uit, goe duitgedacht mbt kabels, pm eens zou ik zeggen.

Re: Re: Hulp gevraagd: DIY Studiomeubels

Re: Re: Hulp gevraagd: DIY Studiomeubels

Hey thanks man!

Het wordt waarschijnlijk inderdaad MDF, maar ik denk ook nog aan multiplex. Dat met de warmte komt het wel goed. Ik maak waarschijnlijk een uitlaat welke via de zolder het dak op gaat. Hopelijk kom ik met 'natuurlijke trek' een heel eind. Mocht het niet voldoende zijn moet ik een motorische oplossing vinden. Hoe dan ook.. De ventilator komt niet in de studio, maar op zolder :).

Ikea oplossingen zijn voor mij niet geschikt. Het is leuk als je even goedkope ruimte nodig hebt, maar ik ben nu al jaren aan het producen op een net-niet-meubel, dus ik wil het nu eindelijk een keer goed aanpakken. Bovendien is het de ruimte waar ik het meest van mijn vrijetijd besteed, dus met oog op RSI en comfort wil ik niet voor minder gaan.

De tip over mobiliteit van het meubel m.b.t. een eventuele verhuizing vind ik wel een goeie :). Niet dat ik van plan was een of ander massief meubel te maken, maar denken aan een modulair console mbt eventueel een keer setup veranderen kan geen kwaad...

stof om over na te denken inderdaad :okdan:

Re: Re: Re: Hulp gevraagd: DIY Studiomeubels

Hey thanks man!

Het wordt waarschijnlijk inderdaad MDF, maar ik denk ook nog aan multiplex. Dat met de warmte komt het wel goed. Ik maak waarschijnlijk een uitlaat welke via de zolder het dak op gaat. Hopelijk kom ik met 'natuurlijke trek' een heel eind. Mocht het niet voldoende zijn moet ik een motorische oplossing vinden. Hoe dan ook.. De ventilator komt niet in de studio, maar op zolder :).

Ikea oplossingen zijn voor mij niet geschikt. Het is leuk als je even goedkope ruimte nodig hebt, maar ik ben nu al jaren aan het producen op een net-niet-meubel, dus ik wil het nu eindelijk een keer goed aanpakken. Bovendien is het de ruimte waar ik het meest van mijn vrijetijd besteed, dus met oog op RSI en comfort wil ik niet voor minder gaan.

De tip over mobiliteit van het meubel m.b.t. een eventuele verhuizing vind ik wel een goeie :). Niet dat ik van plan was een of ander massief meubel te maken, maar denken aan een modulair console mbt eventueel een keer setup veranderen kan geen kwaad...

stof om over na te denken inderdaad :okdan:
mdf is beter dan multiplex, is steviger, maar wle duurder.

Dat met de warmte komt het wel goed. Ik maak waarschijnlijk een uitlaat welke via de zolder het dak op gaat. Hopelijk kom ik met 'natuurlijke trek' een heel eind. Mocht het niet voldoende zijn moet ik een motorische oplossing vinden. Hoe dan ook.. De ventilator komt niet in de studio, maar op zolder :)

Is dat wel verstandig i.v.m. luchtvochtigheid?
De warmte kan naar buiten, maar via diezelfde weg kan er lijkt mij toch ook warme en/of vochtige lucht rechtstreeks je apparatuur in komen? En dan roest in principe je apparatuur toch weg?

Ik weet niet of dit een domme vraag is :confused:

Kijk hier eens voor racks, stands en meubilair dat al bestaat.

http://www.thomann.de/thoiw7_online_catalogue_hw.html

Misschien is het handig om je wensen eens een schets te maken van hoe je het gepland hebt. Maak dan een lijstje van je wensen en kijk of dat er allemaal in past.

Uiteraard kan je natuurlijk ook een schets maken en deze in deze thread gooien voor wat commentaar.

Re: Re: Re: Re: Hulp gevraagd: DIY Studiomeubels

Re: Re: Re: Re: Hulp gevraagd: DIY Studiomeubels

Origineel geplaatst door m.u.f.f
mdf is beter dan multiplex, is steviger, maar wle duurder.

dat is een onjuistheid :) Multiplex is een stuk duurder dan mdf en mdf is ook niet perse steviger...

multiplex is steviger, dit zijn gewoon diverse houtlagen (fineer) loodrecht op elkaar, waardoor deze in lengte en breedte richting grotere krachten op kan nemen. MDF is gewoon geperste houtvezels en kan vrij weinig hebben. Het is wel makkelijk te bewerken en is goedkoop. Prima voor meubeltjes dus.

Back