Fruityloops CPU probleem

ramoz

Nieuwkomer
hallo

ik heb sinds een tijdje een audiophile 24/96 kaart , draai het samen met fruityloops 5.

heb het volgende probleem

stel ik open een track in fruity met 2 z3ta+ voor baslijnen. 1 vanguard 1 pro 53 en 1 albino , staat me cpu zo rond de 40. ik speel het af springt me cpu naar de 60..
maar ik ga een beetje aan het werk leg wat noten neer speel wat in het rond, voeg eigenlijk geen extra vst of fx toe.. en opeens na 10 minuten springt me cpu ineens naar 70 en kan ik het niet meer afspelen zonder gekraak. als fruity dan opnieuw opstart verhelpt dit het probleem niet. wel als ik de pc uitzet en weer aanzet, kan ik wel weer werken met 40 cpu gebruik alleen naar verloop van tijd loopt het ook weer helemaal vol.

ik heb dus geprobeerd de pc te formatten om zo alle achtergrond draaiende troep weg te halen. ik heb zowel de asio drivers van m-audio geprobeerd als de drivers van asio4all, geen verschil het probleem treedt nogsteeds op..

iemand een suggestie ? kan het aan fruity5 liggen ? een bug ? eventueel dat de processor te snel warm wordt ?

ik heb een redelijk verouderde processor 2000+ amd xp met 512 ddrram geheugen. ik dacht dat ik hiermee toch redelijk uit de voeten kon

dat is eigelijk maar normaal.

als je niets afspeelt verbruikt hij ook minder cpu.
en hoe meer noten je tergelijk wilt afspelen hoe harder je pc moet werken.

wat je kunt proberen is je latency een beetje vergroten. dan kan je nog wel redelijk goed werken op hoge cpu belasting.

het gaat om het feit dat als ik fruity een tijdje open heb staan en ik verander er niks aan, dat toch het cpu gebruik omhoog gaat om de 1 of andere onverklaarbare reden..

stel ik open een track in fruity met 2 z3ta+ voor baslijnen. 1 vanguard 1 pro 53 en 1 albino , staat me cpu zo rond de 40. ik speel het af springt me cpu naar de 60..

Vind dat je al aardig ver komt met je verouderde pc. 2x een Z3ta staat over het algemeen bij een 3ghz al garant voor 50 procent of meer zelfs. Ik gebruik geen FL maar heb hetzelfde bij ableton live 5.

Origineel geplaatst door mario
Vind dat je al aardig ver komt met je verouderde pc. 2x een Z3ta staat over het algemeen bij een 3ghz al garant voor 50 procent of meer zelfs. Ik gebruik geen FL maar heb hetzelfde bij ableton live 5.

dat ligt er volgens mij ook maar net aan welke presets je gebruikt

leads en strings wel meer cpu vreten dan een baslijn lijkt me

Z3ta gebruikt zowiezo veel cpu maar het heeft te maken met hoeveel osc, effecten, unison, arp, etc..

IK maak ook muziek met FL, en heb hetzelfde probleem(best frustrend want zo kan geen 1 nummer volledig afmaken).
Ik denk dat het een kwestie is van je processor en werkgeheugen. deze moete beide snel zijn om alles optijd te kunne verwerken. en aan elk seconde muziek DAT effect toe te kunne voegen.

Ik ben van plan om aan het eind van deze maand een nieuwe pc te kopen en zal hier dan wel laten weten ofdat ik verschil merk

ja naja ik als beginner had het idee dat vooral een goede geluidskaart belangrijk was.

maarja voor zware vst zul je dan ook wat meeer werkgeheugen en een snellere processor moeten hebben.. ga denk ik ook maar een upgrade doen :)

een processor en werkgeheugen moeten wel op elkaar afgestemd zijn, want met een slome processor kan met veel werkgeheugen ook niks...

had vroeger een pentium 2, 400mhz
kon je net 8 stemmen mee trekken als je een lichte softsynth had

CPU is heel belangrijk. Vooral voor de Z3ta.

Met pijn en moeite krijg ik nu met mijn 3Ghz in 1 track :

- Stylus RMX (niet de minste)
- Z3ta (niet de minste)
- Atmosphere (ook niet de minste)
- LM-7
- en Absynth 3
- een berg audio- en midi kanalen

Zonder ook maar iets te doen, staat mijn CPU op20%, bij het afspelen van de track huppelt deze vrolijk tussen de 40 en 75 %. Als ik dan de Cubase mixer open, gaat ie kraken...

Maar om je vraag te beantwoorden: Heb je verder nog andere 'zware' processen draaien (virusscan, firewall, enz..) Deze pikken ook bij elkaar niet het minste weg van de cpu..

Er staan altijd wel programma's/processen te loeien die ook wat van je cpu gebruiken! Kijk eens met Ctrl-Alt-Del, taakbeheer en dan processen! Zie je gelijk welke programma's/processen actief zijn en hoeveel geheugen het gebruikt. Het is gewoon onwijs belangrijk dat je je desktop puur en alleen voor de muziek gebruikt. Dus geen internet, geen virusscanners, automatisch windows updates uitschakelen gewoon zelf doen. Energiespaarstanden en god weet wat nog meer ook uit! Geen screensavers! Vooral die antivirus proggi's willen nog wel eens wat met je cpu doen! Virtueel geheugen vergoten! Dit zou wel wat kunnen opleveren, in jou voordeel! Je kan ook nog eens proberen te overclocken kan ook wat opleveren, bij mij zo'n 600 Mhz! Let wel op, zou dan wel een proggi installeren die de temperatuur van je processor in de gaten houdt! Anders nieuwe coolpasta en een betere cooler aanschaffen voor je processor! Er zijn zoveel factoren waar je rekening mee moet houden. En anders gewoon bouncen!

ik heb niet veel andere dingen op de achtergrond draaien, was inmiddels al achter dat zoiets veel cpu innam

maargoed was ook niet mijn originele vraag..

anyway ik heb een andere oplossing gevonden. ik ga bij de zware vst het geluid exporteren naar .wav en deze later weer in mijn project importeren.. zo maak je gebruik van samples dus

maargoed tnx anyway

Wat je nu aangeeft is niet zozeer een oplossing, maar een workaround.

Het heeft zijn voor- en nadelen natuurlijk..

Ik heb precies hetzelfde probleem als jou.. Heb ook een 2496 kaart, maar ik gebruik FL 6 , en die is nogeens lekker extra zwaar voor je CPU.

Ik heb een p4 2,8 ghz , 512mb ddr ram. Misschien ga ik toch maar eens 512ram erbij kopen , het schijnt wel wat te helpen. Want met samples werken is toch onhandiger, helemaal als je soms nog dingen aan het geluid wilt veranderen.
Verder heeft dit underrun gedoe ook invloed op de midi uitsturing, mn KS-rack arpeg flipt dan helemaal, en dit gebeurd soms zelfs als ik iets wil opnemen om er een sample van te maken

Origineel geplaatst door DJBob
Ik heb precies hetzelfde probleem als jou.. Heb ook een 2496 kaart, maar ik gebruik FL 6 , en die is nogeens lekker extra zwaar voor je CPU.

Ik heb een p4 2,8 ghz , 512mb ddr ram. Misschien ga ik toch maar eens 512ram erbij kopen , het schijnt wel wat te helpen. Want met samples werken is toch onhandiger, helemaal als je soms nog dingen aan het geluid wilt veranderen.
Verder heeft dit underrun gedoe ook invloed op de midi uitsturing, mn KS-rack arpeg flipt dan helemaal, en dit gebeurd soms zelfs als ik iets wil opnemen om er een sample van te maken
en je gebruikt dan alleen de engine zelf
geen VST/DX apps?

pff ik kamp met ook zulke vreemde fruity problemen, in zowel fruity 5 als 6 (ik heb ze alletwee omdat 6 veel zwaarder blijkt te zijn dus, maar daarbij zijn wel wat midi/controller bugs verholpen vergeleken met 5).

echt heel vreemd, als ik in fruity een 3xosc voor een simpel basslijntje run en voor de rest alleen maar nog 2 externe apparaten via de sequencer aanstuur (mc09, en een korg er voor drums) dan lijkt ie het stomweg niet te trekken en binnen een minuut gooit FL6 mn asiokaart domweg dicht, en FL5 gaat zwaar underruns maken en soms zelfs mn midi bay vast laten lopen...... en dat terwijl ik NIKS behalve alle broodnodige processen op de achtergrond run en zelfs explorer uit heb gezet :S.

ik run fl op een vers overnieuw geinstalleerde laptop van 3,2 ghz/512 mb ram/80Gb schijf/maya44usb als asio kaart/ESI m4u/windows proffessional

Back