Welke mic?

LagunaV1

Ingeburgerd
Yep, ik ga eindelijk de stap maken naar vocal house. In dit gebied ben ik dus echt een rookie. Nu heb ik helaas niet de financien om gelijk een top mic te kopen, dus vraag jullie om een beetje sturing in mijn keuze.

Wat heb ik:

Powermac G4 15"
M-Audio Firewire 410 met 2x XLR mic in
Reason 3
Logic Express

Wat wil ik:

Gewoon house met vocals eroverheen. Geen super mooie gelikte tracks met mooie zangeressen enzo, maar gewoon toffe tracks met een coole vocal erover heen.

Bij Feedback hebben ze zelfs mics van 50 euro maar ook zie ik overal op internet mooie mics van 5000 euro (bij wijze van). Waar moet ik minimaal voor gaan? Wat moet ik echt NIET doen, en wat kan best wel?

8~

tja dat is lastig, denk dat je vanaf 100 euro een prima condensatormic kan vinden.
ik heb zelf een MXL 2006 en ben er dik tevreden mee. een studio projects b1 zou ook een idee zijn, maar die is vrij lastig te vinden.

als je bijv kijkt op www.feedback.nl
waar zou ik dan mee kunnen starten? minimaal he, het moet wel zo ok klinken dat met een beetje EQ-en, tweaken etc hij wel klinkt

dan zie ik inderdaad de MXL 2006, en waarschijnlijk ook erg interessant: AKG perception 100. AKG is een goeie voor microfoons, en voor 129 zal je je niet snel een buil vallen. lees eens wat reviews op internet over deze microfoons :)

topper! 129 euro, 150 euro dat kan ik wel even ophoesten. Kan altijd later nog meer eisen gaan stellen aan mijn mics. Thanks!

graag gedaan :) nog een tip:
koop een popshield. helpt niet alleen tegen popjes in de opname maar beschermt je mic ook nog eens tegen speeksel etc.
en probeer de mic zo mogelijk uit, rustig op ongeveer 20 cm van de mic af.

succes :)

mic: akg c3000b of roden NT1a als je op een strikt budget zit, anders een akg c414, neumann, Brauner, Soundelux, Microtech Gefell, Peluso, ... zijn zeer goede mic's. Maar niet elke mic past op elke stem, dus ga ze testen met een stem dat je in gedachten hebt bij uw producties. Ook goede dynamische mics zoals de sm57 of 58, senheiser md421 of 441 of een electrovoice re20 kunnen op sommige stemmen zeer goed klinken.

preamp: FMR RNP indien je op een budget zit, of een anders een chandler, focusrite isa, dankin, api, manley, great river, crane song of neve zijn de zeer goede Ik weet wel niet of feedback die heeft heeft, maar bij www.thomann.de of www.funkyjunkfrance.com kan je die wel bestellen mocht je zoveel geld willen uitgeven want ze kunnen duur zijn.

Weet wel dat de preamp eigenlijk het meest invloed heeft op de kwaliteit van de opname, dus ik zou daar het meeste geld aan besteden. De m-audio preamps zijn niet echt om over naar huis te schrijven, dus ik zou die niet gebruiken.

Voor eq, compressie en sfx zal je wel al het een en het ander hebben. Dan heb je juist nog een goede vocal booth nodig, om alles goed op te nemen

ik denk dat de topicstarter geen tonnen klaar heeft liggen voor gefell en manley spul etc.
met een mic van rond de 100 euro bereik je prima resultaten voor zijn soort toepassingen als het echt gaat om het perfect opnemen van zangers of zangeressen in een studio is duurder spul wel nodig, maar dan moet je uiteraard je ruimte zodanig akoestisch modden, anders koop je die dure mic voor niks.

met de MXL neem ik mijn altviool behoorlijk mooi op, terwijl dit een van de moeilijkste instrumenten is op op te nemen.:)

Origineel geplaatst door elektrovolt
ik denk dat de topicstarter geen tonnen klaar heeft liggen voor gefell en manley spul etc.
met een mic van rond de 100 euro bereik je prima resultaten voor zijn soort toepassingen als het echt gaat om het perfect opnemen van zangers of zangeressen in een studio is duurder spul wel nodig, maar dan moet je uiteraard je ruimte zodanig akoestisch modden, anders koop je die dure mic voor niks.

met de MXL neem ik mijn altviool behoorlijk mooi op, terwijl dit een van de moeilijkste instrumenten is op op te nemen.:)

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=35806&perpage=20&pagenumber=3 advies in deze tread.

voor 100 euro is er GEEN prima condensator te vinden. Er is een nr op t forum dat met een mxl opgenomen is, en iedereen gaf alleen kritiek op DIE vocal...

neen, maar ik had wel de impressie dat hij dat wilde met budget, daarom vermeld ik ze wel om hem die impressie te ontnemen.

ik rade hem een akg c3000b of een rode nt1a aan, die zeer goedkoop zijn, en een fmr rnp preamp. MXL of behringer mic's zijn crap, dan kan hij beter met een sm58 of 57 opnemen die evenveel kosten, maar stukken beter zijn.

mmm ik vind voor veel toepassingen de mxl veel beter dan een shure sm58 en ook wel beter dan de sm57.

de behringer mics vind ik niets, scherp, ruis...

een akg of een rode is altijd wel goed. kost alleen ietsje meer, maar dan heb je ook een betere mic.
aan de TS de keuze.

tja dat is lastig, denk dat je vanaf 100 euro een prima condensatormic kan vinden.
ik heb zelf een MXL 2006 en ben er dik tevreden mee. een studio projects b1 zou ook een idee zijn, maar die is vrij lastig te vinden.

Even pluggen: toevallig heb ik een Studio Projects B1 te koop. Hij is nauwelijks gebruikt. 125, inclusief spin (zeg maar: een schokvrije houder).

Origineel geplaatst door arnomusicman
Is een SM57 niet eigenlijk specifieker voor toms en gitaar?
En een SM58 is idd vaak prima te gebruiken en een goede all-rounder.

Oorspronkelijjk wel, maar het is een zeer goed allrounder, die in de studio ook zeer goed op stem kan klinken. eignelijjk is het een sm58 zonder de foam in de bol, en daardoor is hij gedetaileerder.

voor condensator microfoons heeft studio projects nog wel leuke mics voor weinig. En ook AKG heeft een goede (C2000 geloof ik) voor niet veel geld. ZIjn goede alrounders.
Voor een wat meer gedefineerdere sound en een mic die van zich zelf wat extra's toevoegd, Joe Meek...

Ik denk dat goed (c2000; joemeek; mxl; ect)) zeker vervangen moet worden door: redelijk

Origineel geplaatst door Nouveau
Ik denk dat goed (c2000; joemeek; mxl; ect)) zeker vervangen moet worden door: redelijk

Voor de prijs die ze kosten zijn ze zeker goed ! Goed is altijd nog maar wat je eigen perceptie is, wat je doel is en wat je te besteden hebt.
Een neumann van een paar duizend euro gaan ze niet benaderen nee maar voor het geld zijn het in die prijsklasse zker goede mics. Klaar uit...

En wat iedereen hier schijnt te vergeten is dat al die audiofiele zooi pas leuk is als ook ECHT ALLES TOT HET KLEINSTE KUT KABELTJE TOE AUDIOFIEL IS !

Geloof me ik kan die 10.000 euro neumann echt wel kut laten klinken. ZO kut dat een behringer nog beter klinkt...

Dus ach ergens is het allemaal grote onzin ;) Maar goed...

Back