Hulp met Reason 3.0

Martijnn

Nieuwkomer
Hallo,

Ik heb sinds kort Reason 3.0 aangeschaft. Heb al de tijd gewerkt met Fl studio. Maar het blijft natuurlijk pittig in het begin en tutorials zijn er nouwelijks over te vinden. Zouden jullie me wat op weg willen helpen met Reason? Het gaat me onder andere om de basics en om er een beetje geloofwaardig geluid uit te krijgen.

Alvast bedankt!

de échte basics vallen wel mee, zeker als je even de tijd neemt om de quickstart-handleiding(die krijg je er toch bij als je hem koopt, dacht ik) te volgen...de rest ontdek je wel al klungelend (de beste manier)

ennuh..de geluiden...ik zou zeggen, begin gewoon op een synth/sampler/effect alle mogelijke parameters te veranderen en gebruik je oren ...
of zoek bij één van de synths twee presets die compleet anders klinken en zoek uit hoe dat verschil er komt

zo zou je toch al aardig op weg moeten raken:)

Re: Hulp met Reason 3.0

Origineel geplaatst door Martijnn
Maar het blijft natuurlijk pittig in het begin en tutorials zijn er nouwelijks over te vinden.
Die staan toch op de CD?

http://www.reasonstation.net/ is anders ook een optie.

Het gaat me onder andere om de basics
Die vind je inderdaad in de handleiding. De makers van Reason zijn slim genoeg om niet dezelfde fout te maken als een stel Japanse synth-fabrikanten die handleidingen voornamelijk schrijven om gebruikers te pesten :P.

en om er een beetje geloofwaardig geluid uit te krijgen.
Als het niet lekker out of the box klinkt moet je leren masteren - gebruik van compressors, equalizers, etc. Da's weer een heel ander vak.

alles is wel zo'n beetje gezegd,

als ik jou was zou ik eens gaan kutten met die presets in de Factory Sound Bank, die heeft een rijk arsenaal aan presets in allerlei stijlen;

en het is erg verstandig om eens te kijken op

http://www.reasonstation.net/

en daar de tracks van een aantal begenadigde Reasoners te bestuderen;

o.a. Harding, Shultz, Kaom, Shox, Designer, Luke, Athletic Dance De lux, Lunacy, Smo-k, Ranedogg, Ogonek & Cooh, Rakoon, Microlab, Junk Science, Marzarite, Quasar, Solex, Founkey Freaks, etc.

of de geposte tracks op Propellerheads.se

Er is zeker genoeg uit Reaon te halen, t kost alleen tijd, moeite en pijn.
Helaas gaat niet alles vanzelf, ik 'rotzooi' al geruime tijd met reason, maar krijg er oko nog niet uit hoe ik het wil...

Maar, gaandeweg leer je de truukjes, en met toeval bereik je ook wel eens wat..
Er zijn ook zat Reason songs te plukken van het net, waar ook vaak nuttige 'tips' in verwerkt zijn.
Niet alles kopiëren wat anderen maken of gebruiken, maar er zijn wel zat tips en trixks uit te halen, vooral de combinatie van verschillende apparaten in Reason (waar ik in veel gevallen nooit op gekomen zou zijn).

Maar... het begin ligt natuurlijk geheel bij jou, je pc met reason en de manual, vooral uit de laatste is ook een hoop info te vinden. Maar.. het allerbelangrijkste zijn je eigen hersenen natuurlijk....

Back