Wie werkt er nog met een oude DAW?

bombario

Gepokt en gemazeld
Ik beken, ik leid aan het shiny object syndrome. Er glimt altijd wel net iets harder en mooie, zodat ik wil hebben!

Sinds kort is Presonus Studio One 5 uit. Met nieuwe toeters en bellen. Maar versie 4 doet het nog prima. En ik bijt om mijn tanden en verstop mijn pinpas.

Nou maakt het me wel nieuwsgierig. Wie van jullie werkt met een oude DAW? En wat is je afweging daarbij? Van Timecop weet ik het. Die gebruikt volgens mij nog FL Studio 7.

Ik hou het héél vintage zonder DAW :). Nochtans bestaan mijn tracks uit 30 tot soms meer dan 50 sporen. Alles wordt (Midi) gesequenced op de in de synths ingebouwde sequencers en twee Roland MC500MkII kasregisters.

In de 38 jaar dat ik nu met synthesizers bezig ben, heb ik nooit behoefte gehad aan een echte DAW. Die biedt me geen enkele eigenschap die de kwaliteit van mijn werken zou doen toenemen.
Bijkomend moet ik me nooit zorgen maken of nieuwere versies op oudere operating systems blijven draaien :engel:.

Voorts hou ik er ook niet van om visueel afgeleid te worden door gebeurtenissen op een scherm.

Daarom is een DAW nog steeds niet aan mij besteed 8)

Dit voor mijn 2cts.

:doei:

Danny

Ik heb ook veel meer plezier zonder daw. Maar ik ben geen muzikant dus hoog zal t resultaat nooit worden. Niet dat t dat met daw wel wordt.
maar dawless is mega pret.

Ik zit nog met Ableton 9 omdat de upgrade naar 10 ongeveer net zoveel kost als een upgrade van 10 lite naar standard en dat is raar want die Lite versie kost niet veel en ik heb 'm liggen want ik kreeg die bij aanschaf van hardware maar dat betekent dat de 380 euro die ik indertijd voor 9 betaalde eigenlijk niets waard is , de verhouding tussen upgrades is volledig weg vind ik en ik vind het erg veel geld als ik zie wat ik ervoor gebruik.

Ik zit net als jij nog op Studio One 4 en dat bevalt me goed, voor mij had versie 4 een aantal uitbreidingen waardoor Studio One in één klap wel een hele goede daw voor mij werd door oa pattern based recording en chord track met het analyzeren van zowel audio als midi.
Versie 5 zou voor mij vooral de upgrade naar MPE zijn, dat lijkt me wel heel mooi maar ik wacht bij Studio One altijd tot Black friday, van versie 2 naar 3 en van 3 naar 4 heb ik op die manier nooit meer betaald dan iets van een euro of 60 als ik het me goed herinner.
Ik vind dat je in dit soort gevallen de upgrades en de prijs tegen elkaar moet afwegen en is het 't dan ook waard?

Voorlopig werk ik nog goed en ik denk dat ik die gratis daw van behringer maar 'ns afwacht.

Ik updatete Ableton naar 10 in de hoop 't dan niet meer crashed enz maar dat bleek alweer een maat voor niks. Bovendien vertikte 't mijn track om te zetten en kon support hun hoofd er over breken want bleek ongekende bug in combi met ozone. Zoals ik al zei: softw lijkt meer een handrem dan 't waard is om te updaten, wat is dus zo min mogelijk doe met plug ins enz (om niet te zeggen zo goed als nooit)
Ik gebruik traktor DJ al vele jaren zonder update want al die extra toeters en bellen boeit toch niks. Muziek muziek muziek, als die snufjes als dj boeit me niks. Draait dan ook op een macbook van 2008 prima :dubbel:
Ik was trouwens 't best met Maschine toen ik 1.8 draaide. Vind mijn weg niet in de nieuwe versie en ook maschine 3 al die exra onzin kost me teveel moeite om te leren. Zoals ik al zei: eerder handrem.

Ik ben nog maar net met een DAW begonnen, maar heb m’n studio computer niet op internet aangesloten, dus zolang ie het doet, zie ik het nut van updaten niet in.
Plugins vernieuwen of nieuwe erbij of OS vernieuwen wil ik minimaliseren, dus dan is de noodzaak van iedere keer de nieuwe versie ook veel minder.

Cubase 8.5, meer dan genoeg opties voor me om voorlopig niet te hoeven upgraden.

Cubase 5.5 afentoe nog...vooral voor de audio editing.. ik kan sommige functies nog steeds niet vinden in Ableton en moet dan weer een extern programma aanspreken..

Nu ik hier toch ben.. zijn er nog mensen die met Ensoniq Paris werken?? heb nog zo'n setje (controller, interface en DSP kaart) rondslingeren en ben benieuwd hoe jullie het gebruiken.. ben tot nu toe niet veel verder gekomen dan met de DSP fx spelen maar ben benieuwd naar jullie workflow met het DAW programma..
(Ensoniq Paris geeft in samenwerking met de DSP een prettige saturatie als je audio licht overstuurt zonder digitaal nasty te klinken.. zoiets als tape.. ;))

Ik kan sommige functies nog steeds niet vinden in Ableton en moet dan weer een extern programma aanspreken..

Herkenbaar! Dat vind ik ook irritant van updaten, dat je bepaalde functies opeens niet meer kan vinden. Ik ben 2 jaar geleden overgestapt van FL Studio op Studio One en heb sinds kort pas het gevoel dat ik S1 een beetje beheers. En niet steeds in menuutjes hoef te zoeken waar iets zit. Gelukkig heb ik geen seconde spijt gehad van de overstap, maar toch.

P.S. Heb net een tooltje geïnstalleerd waarmee ik internet volledig kan blocken. Dat helpt al bij het focussen op muziek maken.

Daarom is een DAW nog steeds niet aan mij besteed 8)

Heb drie keer een poging gedaan. Het gebruik voornamelijk gericht op het maken van een begeleiding voor zang, geen hele ingewikkelde dingen. De eerste keer was in de jaren '90 met MicroLogic. Een aardige review gevonden uit die tijd, en als ik het nu lees kon het best veel. Voor toen, uiteraard. Maar vond er niet veel aan om mee te werken, vooral naar een beeldscherm kijken stond me tegen. Dat deed ik in die tijd al veel, vanwege programmeren. Ik kwam erachter dat het stoeien met een TR-505, wat ik een paar jaar eerder veel deed, leuker was. Ondanks dat zo'n 505 nogal z'n beperkingen had.

Daarna ongeveer 10 jaar niks aan muziek gedaan, midden in de jaren '00 nog een poging met een DAW. Een ietwat uitgeklede versie van Cakewalk staat me nog bij. Maar wederom, ik merkte al snel dat het niet m'n ding was. Door omstandigheden een beetje gedwongen om daarna de muziek op een heel laag pitje te zetten.

Weer 10 jaar later kort Ableton in de Lite-versie nog bekeken, aardig om te zien dat DAW's zich over tijd ontwikkelen en heel veel kunnen, maar het staren naar een beeldscherm is en blijft een buzzkiller voor creativiteit. Denk niet ik er weer aan ga beginnen. Een apparaat met knoppen enzo, het werkt beter voor mij.

P.S. Heb net een tooltje geïnstalleerd waarmee ik internet volledig kan blocken. Dat helpt al bij het focussen op muziek maken.

Soms zou je gewoon niet meer internet op moeten kunnen idd.. het lijkt een soort reflex bijna als je ff moet wachten op iets laden dat je je mail of voor iets anders op internet gaat .

Ik heb in 2014 'n keer ritueel iets met een Pentium 3 gedaan waar Cubase 3 op stond.. 10 jaar terug in de tijd en daar zat ook geen internet op :D De focus op het muziek maken was best groot idd.. Wel wat bugs die me plaagden en moest toen alsnog een PC met internet raadplegen. Geloof dat ik toen mezelf maar heb toegestaan om een iets nieuwere Cubase te gebruiken.. dat werkte beter.. maar soms werkt jezelf beperken best wel goed voor de focus. Of gewoon met een paar apparaten in plaats van een keur aan spullen.. er komt zoveel nieuws uit en er is zoveel te koop.. never change a winning team ofzo.. maar dan komt GAS en daar ga je weer.. :frons:

Ik probeer ook weleens wat op met Harddisk recorders. Dan mis je toch wel wat comfort op het edit vlak.. uiteindelijk moet je dan gewoon genoegen nemen met een schets maar je bent wel sneller klaar met je songstructuur terwijl je op een DAW eerst uren op de milimeter aan het editen gaat. Het zou eigenlijk gewoon een soort mindset moeten zijn.. first things first ofzo.. maar ja lekker pielen is zo leuk.. :)

edit: heb net het draadje nogeens opgezocht van dat trackje wat ik op die PIII maakte maar dit is wel mijn meest geslaagde poging ooit in iets 'trance-achtigs' maken *D
https://www.synthforum.nl/forum/muz...jaar-terug-in-de-tijd-rm1x-ion-en-n-pentium-3

Laatst gewijzigd:
[QUOTE

Nu ik hier toch ben.. zijn er nog mensen die met Ensoniq Paris werken?? heb nog zo'n setje (controller, interface en DSP kaart) rondslingeren en ben benieuwd hoe jullie het gebruiken.. ben tot nu toe niet veel verder gekomen dan met de DSP fx spelen maar ben benieuwd naar jullie workflow met het DAW programma..
(Ensoniq Paris geeft in samenwerking met de DSP een prettige saturatie als je audio licht overstuurt zonder digitaal nasty te klinken.. zoiets als tape.. ;))[/QUOTE]

Mono poly aka Dennis Verschoor aka mr Noodlebar aka Waveform Research Center neemt alles Op met Ensoniq Paris.

Heb drie keer een poging gedaan. Het gebruik voornamelijk gericht op het maken van een begeleiding voor zang, geen hele ingewikkelde dingen. De eerste keer was in de jaren '90 met MicroLogic. Een aardige review gevonden uit die tijd, en als ik het nu lees kon het best veel. Voor toen, uiteraard. Maar vond er niet veel aan om mee te werken, vooral naar een beeldscherm kijken stond me tegen. Dat deed ik in die tijd al veel, vanwege programmeren. Ik kwam erachter dat het stoeien met een TR-505, wat ik een paar jaar eerder veel deed, leuker was. Ondanks dat zo'n 505 nogal z'n beperkingen had.

Daarna ongeveer 10 jaar niks aan muziek gedaan, midden in de jaren '00 nog een poging met een DAW. Een ietwat uitgeklede versie van Cakewalk staat me nog bij. Maar wederom, ik merkte al snel dat het niet m'n ding was. Door omstandigheden een beetje gedwongen om daarna de muziek op een heel laag pitje te zetten.

Weer 10 jaar later kort Ableton in de Lite-versie nog bekeken, aardig om te zien dat DAW's zich over tijd ontwikkelen en heel veel kunnen, maar het staren naar een beeldscherm is en blijft een buzzkiller voor creativiteit. Denk niet ik er weer aan ga beginnen. Een apparaat met knoppen enzo, het werkt beter voor mij.

Héél herkenbaar ;). Ik zit zelf ook acht uur achter een computerscherm voor m n werk en dan is het laatste wat ik wil voor de hobby hetzelfde te doen. Dat is een beetje het nadeel van de Kronos maar ik besef ook wel dat het voor workstations niet anders meer mogelijk is dan via een scherm te werken.

Het is wel leuk te lezen dat er toch nog andere mensen zijn die niet van een DAW afhankelijk zijn 8). Trouwens, de grootste klassiekers zijn gemaakt in de tijd dat er nog geen sprake was van DAW's.

:doei:
Danny

Ik snap wel een beetje wat je bedoeld denk ik. Ik neem ook weleens wat audioop met een HD recorder.. en met losse seqeuencers.. Bij een productie tot in de mm uitgewerkt blijft een DAW toch onvermijdelijk.
Wat betreft hardware.. aangezien je al wat Ableton ervaring hebt.. heb je Push II samen met Ableton aleens bekeken? Nog niet helemaal muisloos.. maar gewoon het basic opnemen kan daarin best wel zonder naar het scherm te kijken of de muis te gebruiken. Ook de gridrecording zoals op een 505 kan daarmee.. :)

En hieronder iemand die ik volg op YT.. die doet met een Akai APC (soort Push) samen met wat minimale hardware leuke jams.. maar dat kan met Push dus ook.. ook de Highpass fx en tracks muten/unmuten..

[QUOTE

(Ensoniq Paris geeft in samenwerking met de DSP een prettige saturatie als je audio licht overstuurt zonder digitaal nasty te klinken.. zoiets als tape.. ;))

Mono poly aka Dennis Verschoor aka mr Noodlebar aka Waveform Research Center neemt alles Op met Ensoniq Paris.[/QUOTE]

Hey.. thanx.. ja wist ik. Maar las ergens dat het verkocht had: https://www.synthforum.nl/forum/mark...-paris-systeem
Maar nu ik het zo lees maar een deel. Hij had veel meer iig.. las ook ergens dat ie 24 i/o had en in XP werkte maar wist niet dat ie ook audio opnam.. dacht eigenlijk meer een soort mixer systeem. Heb het tot nu toe alleen in 98 gedraaid, misschien dat gewoon maar eens proberen. Mijn hoofddoel ermee is audio stems importen en dat is in win 98 qua USB support toch wat lastig.. oh.. en het heeft geen midi sync mogelijkheid. Enige manier is een spoor opofferen en daar SMPTE op opnemen.

Wat betreft hardware.. aangezien je al wat Ableton ervaring hebt.. heb je Push II samen met Ableton aleens bekeken? Nog niet helemaal muisloos.. maar gewoon het basic opnemen kan daarin best wel zonder naar het scherm te kijken of de muis te gebruiken. Ook de gridrecording zoals op een 505 kan daarmee.. :)

Dat zou nog een mogelijkheid kunnen zijn, als het gebruik van scherm en muis daardoor substantieel minder groot is. Een stukje hardware dat de nadelen van de DAW kan verkleinen, en tegelijkertijd heb je toch de functionaliteit van de DAW tot je beschikking wanneer het nodig is, het is inderdaad interessant. Als je zo een beetje best of both worlds kunt krijgen, leuk. :) Denk niet dat ik zou kiezen voor Ableton, ik volg een beetje wat er zoal is op DAW-gebied en ik heb een goede indruk van Ardour als alternatief. Blijft er ook meer geld over om in de hardware te steken. Ik weet dat software soms geld moet kosten, maar ik voel daar ook een zekere tegenzin bij, dat speelt ook een beetje mee. De Push 2 werkt goed met Ardour, heb ik begrepen.

Back