Wie werkt er nog met een oude DAW?

Dat zou nog een mogelijkheid kunnen zijn, als het gebruik van scherm en muis daardoor substantieel minder groot is. Een stukje hardware dat de nadelen van de DAW kan verkleinen, en tegelijkertijd heb je toch de functionaliteit van de DAW tot je beschikking wanneer het nodig is, het is inderdaad interessant. Als je zo een beetje best of both worlds kunt krijgen, leuk. :) Denk niet dat ik zou kiezen voor Ableton, ik volg een beetje wat er zoal is op DAW-gebied en ik heb een goede indruk van Ardour als alternatief. Blijft er ook meer geld over om in de hardware te steken. Ik weet dat software soms geld moet kosten, maar ik voel daar ook een zekere tegenzin bij, dat speelt ook een beetje mee. De Push 2 werkt goed met Ardour, heb ik begrepen.

ah.. ok. Ik heb trouwens ook nog gewerkt met Cakewalk en later Sonar. Dat heet nu bandlab en de instap versie is gratis https://www.bandlab.com/products/cakewalk
Je kan daarop ook iets als een launchpad gebruiken trouwens maar zelf nog nooit geprobeerd. Bandlab wel geïnstalleerd omdat een maatje van me waar weleens mee collabte het ook gebruikte. Maar die gridrecording (505 manier) is wel uniek op de Push.. en dit kon ook al met een instap Ableton samen met Push 1. Die zie je tegenwoordig ook redelijk betaalbaar aangeboden worden: https://www.marktplaats.nl/a/muziek-...reviousPage=lr

Ga eens kijken wat Ardour kan doen.. vind het ook altijd wel leuk om een beetje te volgen. :)

Dat zou nog een mogelijkheid kunnen zijn, als het gebruik van scherm en muis daardoor substantieel minder groot is.

Ik heb via Marktplaats een Presonus Faderport gekocht. Een midi-controller die 40 functies van Studio One bedient. Alleen al een volume schuif, panning knop en Record button dicht bij mijn midi keyboard is heerlijk. Ik ga meteen meer mixen op gehoor, soms ook met mijn ogen dicht.

Ik beken, ik leid aan het shiny object syndrome. Er glimt altijd wel net iets harder en mooie, zodat ik wil hebben!

Sinds kort is Presonus Studio One 5 uit. Met nieuwe toeters en bellen. Maar versie 4 doet het nog prima. En ik bijt om mijn tanden en verstop mijn pinpas.

Nou maakt het me wel nieuwsgierig. Wie van jullie werkt met een oude DAW? En wat is je afweging daarbij? Van Timecop weet ik het. Die gebruikt volgens mij nog FL Studio 7.

Niet bij oudere daw,maar nieuwe(andere)daw overgeschakeld.Vond echt dat one een drive maakt in zovele nieuwe functies dat je ofwel in een fantastische flow meevaart, of meer van 'ik niet meer kan volgen'.
Wat in pro logic x zo aangenaam is.Niet veel veranderingen, en zo easy om een update op te volgen plus voor mij, geen problemen in OS-X,wat versie er ook uit komt.Het nieuwe volgt het oude op alsof je het al kent.

Ik heb via Marktplaats een Presonus Faderport gekocht. Een midi-controller die 40 functies van Studio One bedient. Alleen al een volume schuif, panning knop en Record button dicht bij mijn midi keyboard is heerlijk. Ik ga meteen meer mixen op gehoor, soms ook met mijn ogen dicht.

Ja, dat is interessant. Alleen al die functies die je noemt scheelt een stuk. Ik ga er 'ns wat verder induiken, wat de mogelijkheden zijn, met een stukje hardware erbij is een DAW misschien toch wel wat. :D

Push 1. Die zie je tegenwoordig ook redelijk betaalbaar aangeboden worden

Ga eens kijken wat Ardour kan doen.. vind het ook altijd wel leuk om een beetje te volgen. :)

Ah, dat is best een aangename prijs. Als ik m'n teen in het DAW-water wil dippen icm. met hardware om het te proberen hoeft het nog niet onmiddellijk een grote investering te vergen. :)

Ik heb er zelf dus niet mee gewerkt, maar Ardour ziet er prima uit. Hier op het forum zijn er niet zoveel gebruikers, denk ik. Maar als je wat postjes zoekt, dan is men er best enthousiast over.

Laatst gewijzigd:
Soms zou je gewoon niet meer internet op moeten kunnen idd.. het lijkt een soort reflex bijna als je ff moet wachten op iets laden dat je je mail of voor iets anders op internet gaat.

Hier ook nog even op reageren. Ik heb nu in 3 dagen tijd weer een nummer voor 80% af. Door een basis-ideetje, het downloaden van wat DJ-sets en het afsluiten van internet. Die sets zijn 128 kbps, maar dat maakt helemaal niet uit.

Ik luister goed waarom tracks werken. Waarom ik de DJ-set goed vind. Hoe de DJ de set opbouwt. En hoe mijn nummer daar op een of andere manier tussen zou passen. Ook qua opbouw en overgangen. Dan heb ik in principe al voldoende. En verlies ik me niet in eindeloos prutsen met effecten en compressie.

Meteen in details verliezen doe ik trouwens sowieso niet meer. Eerst de grote lijnen, zolang het nummer nog fris klinkt. En dan later de details. Door op deze manier goed te luisteren en daar mijn eigen draai aan te geven heb ik me enorm verbeterd. En maak ik nu in minder tijd betere nummers.

Nu alleen nog afleren om steeds naar nieuwe plug-ins en uitgebreidere DAWs te kijken :D

.. never change a winning team ofzo..

Dat dus, ofzo :D
Eerlijk=eerlijk, heel veel gebeurd er de laatste tijd niet in m'n herriehok, maar ik draai nog steeds cubase sx3 op een oude amd athlon xp 1800+. (de rest van de, naar huidige maatstaven lachwekkende, specs op aanvraag)
Dat systeem heb ik ergens rond 2001 denk ik in elkaar geschroefd en heeft na installatie van het OS NOOIT aan een netwerk gehangen, laat staan aan het internet. Ook heeft er nooit een game of wat dan ook op gedraaid, puur audio.
Updates: jammer dan. Plugins gebruik ik amper. Eigenlijk alleen midi-sequencing en audio-opname en -editten. Na al die jaren is het nog steeds opstarten en gaan.

Het enige nadeel aan zo'n bejaarde setup is dat de drempel om te upgraden steeds groter wordt: je moet echt alles vervangen. Gelukkig heb ik daar geen behoefte aan en al helemaal geen zin in. Hopen dat het blijft draaien :)

Als schetsboek heb ik dan weer wel een nieuwere versie die ik eens bij een mixer kreeg op een laptop staan met wat plugs.

hola,

Ik herken al die problemen niet!

Ik gebruik cubase sinds de eerste versie,dus ik ben ermee vertrouwd!
Nu versie 10,en update alleen als ik het wil,dus geen mails of verandering hierin.
En een heerlijke DAW die stabiel is, met mijn MR816 CSX converter,en behringer X- Touch,en mixer 1604-vlz3.

Ik heb ook mixcraft 9,die ik ook af en toe gebruik.
ik vraag mij ook af in deze moderne tijd,wat bovenstaande gebruikers nu met deze oude methodes moeten,is het de leeftijd dat men niet meegaat,of lekker knus in de oudheid blijven!!!:D

Groeten van andreos:)

ik vraag mij ook af in deze moderne tijd,wat bovenstaande gebruikers nu met deze oude methodes moeten,is het de leeftijd dat men niet meegaat,of lekker knus in de oudheid blijven!!!:D

Nee, dat hoeft niet zo te zijn. In mijn geval, 25 jaar geleden was ik als jong ventje ook al niet enthousiast over een DAW. Het werken waarbij je veel een scherm moet gebruiken was en is wat me tegenstaat. Destijds tuurde ik, zelfgekozen, al veel naar een scherm omdat ik veel programmeerde. Als je dan met iets anders bezig wil, bv. muziek, liever niet alweer naar dat scherm te moeten kijken. Dat was toen al het geval.

Tegenwoordig is het schermgebruik nog veel groter, en minder zelfgekozen. Je "moet" tegenwoordig veel dingen online regelen, bijvoorbeeld. Sommige dingen zou met moeite ook nog offline kunnen, maar ik blijf niet in de oudheid hangen. Dat is het punt dus ook niet. Net als toen, naast al die dingen die je voor het beeldscherm doet, voor muziek heb ik daar niet veel trek in. Zie hierboven in het draadje, mocht een stukje hardware het schermgebruik substantieel terug kunnen dringen, en je kunt toch gebruik maken van de voordelen van een DAW, daar sta ik voor open. Daar wil ik 'ns verder naar kijken.

Nee, dat hoeft niet zo te zijn. In mijn geval, 25 jaar geleden was ik als jong ventje ook al niet enthousiast over een DAW. Het werken waarbij je veel een scherm moet gebruiken was en is wat me tegenstaat. Destijds tuurde ik, zelfgekozen, al veel naar een scherm omdat ik veel programmeerde. Als je dan met iets anders bezig wil, bv. muziek, liever niet alweer naar dat scherm te moeten kijken. Dat was toen al het geval.

Tegenwoordig is het schermgebruik nog veel groter, en minder zelfgekozen. Je "moet" tegenwoordig veel dingen online regelen, bijvoorbeeld. Sommige dingen zou met moeite ook nog offline kunnen, maar ik blijf niet in de oudheid hangen. Dat is het punt dus ook niet. Net als toen, naast al die dingen die je voor het beeldscherm doet, voor muziek heb ik daar niet veel trek in. Zie hierboven in het draadje, mocht een stukje hardware het schermgebruik substantieel terug kunnen dringen, en je kunt toch gebruik maken van de voordelen van een DAW, daar sta ik voor open. Daar wil ik 'ns verder naar kijken.

Hola disharmonic,

Je hebt een trauma dus.
Maar de wereld veranderd!
Ik ben met muziek niet online,dat stoort het proces alleen maar.
dus ben ik met cubase de tracks aan het maken,ja er komt natuurlijk wel een eindmix,en dat kost ook tijd.
voor het instaleren ben je even bezig ,maar dan geen problemen meer.
ik zou toch eens kijken naar de mogelijkheden van nu, en je over je probleem heenzetten!

succses, en Groeten van andreos:)

een beeldscherm kan zijn voordelen hebben, spectralayers pro 7 b.v., wanneer je zoiets zou willen. ik heb flink rondgezocht, controllers gekocht, verkocht, en nu al zo'n 2 jaar denk ik, onveranderd (buiten 2 roli's, keyboard/lightpad), maar ik wil zo min mogelik met een beeldscherm werken (zie signatuur... 8 controllers voor zoveel mogelik zonder beeldscherm te werken), en dat lukt aardig, al merk ik dat ik te obsessief ben, en sommige dingen zijn niet zonder beeldscherm te doen (soft modulars, b.v., ja eenmaal de patches af, kun je wel met controllers veel aansturen).

niet om je te overtuigen, maar ik heb voor mijzelf althans, een manier gevonden die als hardware aanvoelt, en toch alles is ITB. veel soft synths kan ik met 3 controllers (tegelijkertijd..) bedienen, 3 pagina's openen, met feedback (schermpjes). gewoon aan knoppen draaien. heerlik. ik geeft toch een ervaring die op hardware lijkt, maar iemand, goede vriend en buurman, die veel met hardware werkt, staat het weer tegen. dus....

deze thread lijkt in een DAW en niet-DAW thread te vervallen, of te vervallen, niet vreemd. DAW-less, hybride, ITB, ik zie er allemaal voordelen in. ik heb een keuze gemaakt, of een keuze, het ging op deze wijze. was voor het mij het makkelikste. wellicht wanneer ik anders was begonnen, of alles omtover..., en vooral: meer ruimte had.

toch: de soft synths/effekten die ik verzameld heb, die werken voor mij simpelweg erg goed, ik zie ze niet snel in hardware vorm terug. tenzij ik een geheel modulaire setup er bij koop..

maar de thread ging werk je nog met een oude DAW, de DAW's die ik heb, zijn allemaal de laatste versie, dat is min of meer toeval, ableton heeft een lange release tijd, bitwig heb ik een paar maanden, reason, o ja, ik heb reason 11 suite gekocht als upgrade.. cubase houd ik bij, maar ik wachtte normaal op de sales, 1 keer niet gedaan, geen goed idee... en ik vraag me af, of ik cubase bij zal houden, tenzij nr. 11 wel erg veel nieuws brengt. ik bedoel eerder, ik sla updates over (koop wel een in de sale een update, aktiveer ik bij een versie die me veel brengt). de schare aan DAW's, maakt het noodzakelik goed te kiezen, welke bij te houden.

als ik alleen met een beeldscherm zou moeten werken.... nee, gelukkig heb ik controllers die goed werken (wanneer arturia een bug fixed...), en de MCU, is zo uitgebreid, en heeft transport knoppen als een taperecorder. voelt net echt.

op mijn laptop werk ik wel vrijwel alleen met beeldscherm, alles 2maal kopen..., nee.. en soms is dat niet eens zo onplezierig.

ik zie andere werkwijzes en ik voel dan ja, dat werkt, heeft zijn kracht, 4 track tapes.. het is ook erg lekker werken. ik ben ook altijd komputers gewend geweest, ik weet er veel van, minder dan vroeger, en daarom is het vreemd dat ik vanuit een komputer begin. ik denk wel eens aan om hardware synths te kopen, ik weet wel welke ik dan zou kiezen, maar ik sample ook veel (schetsen in DAW's, soft modulars, field recording, etc.) en dan zijn de mogelikheden op een komputer wel erg uitgebreid geworden. ik gebruik ze graag. spectral editing. samplers in vele vormen.

is het resultaat via hardware te bereiken? wellicht, misschien zeker.

het nadeel van plugins: hoe lang gaan ze mee. wanneer je de installers behoudt, ook de oude, kun je op een bepaald moment je systeem "stop zetten", en daarmee blijven werken. maar veel plugins die ik heb, blijven -zonder kosten- ge-up-date. de meeste eigenlik. ik let daar ook op.

zoals bombarie zegt, de presonus faderport, ik neem aan dat de kleine is, met 1 fader. zonder de MCU zou ik niet prettig mixen. en ik heb een panaroma p1, die ik gebruik voor 2 andere DAW's als mixer (al kunnen ze ook de MCU aan), die werkt ook fijn (waarom niet de MCU gebruiken? in cubase werkt ie zo fijn, dat het me stoort, wanneer de MCU niet zo netjes wordt ingesteld, als onder cubase). ik heb eigenlik 6 mixers... gebruik er 2...

ik heb alleen last van internet, wanneer ik niet voluit bezig ben, dat zit ik te vaak rond te snuffelen, zie ik weer leuke dingen, maar ik merk nu, ach, ik heb al zoveel, mooi spul, maar ik kan het al, die geluiden bereiken, met wat ik heb.
dus er lijkt een einde te komen aan de GAS én het rondkijken, het begint me wat tegen te staan. maar wanneer ik mijn studio zit, is internet geen afleiding. en ik heb internet in mijn studio, om meerdere redenen.

Tot 4 jaar geleden werkte ik nog met Logic 5.5.1 :D

En ik ben pas begonnen met een computer in 1998 en dat was een Atari ST :D

Een DAW heeft ook nadelen. Ik kan leuk piano spelen. Maar als ik op Record druk verkramp ik altijd een beetje. En kost het me enorm veel moeite om niet direct op quantize te drukken. Vroeger met alleen een MC-505 en een CS1x maakte ik ook meer muziek op mijn oren. Geen automation programmeren, maar live opnemen. Dan zit je meer in een nummer. Dat kan ook in een DAW, maar ik doe het in de praktijk zelden.

Tot 4 jaar geleden werkte ik nog met Logic 5.5.1 :D

Daar heb ik ook nog lang mee gewerkt.
Zo jammer toen Appel Emagic Logic kaapte.
Jaren later Camel Audio Alchemy gekocht.
Komt Appel weer de boel kapen :)

Met Reason en Logic had ik echt plezier als DAW met Ableton niet zo.
Onlangs Reason Intro gekocht om zo als vst in Ableton te gebruiken of standalone voor sketches.
Studio One vind ik ook fijn. Maar ja zoveel keuzes en blijf daarom maar bij wat ik heb.

In mijn ogen zijn DAW's een beetje uit ontwikkeld en is het moeilijk om met iets nieuws te komen.
Een goede controller das weer een ander verhaal.
En plugins die ontwikkelen wel hard door.
Tegenwoordig kunnen die best aardige analoge distortion en andere bijwerkingen na-bootsen

Ik snap dat geklaag over computers wel maar goed dat doe je toch zelf.
Zonder computer heb je een hoop hardware nodig. Dus financieel tja.
En als je instrumenten opneemt heb je behalve een tape recorder helemaal geen andere keuze.
Multietrackers ... tja dat is het ook niet.

Met Reason en Logic had ik echt plezier als DAW met Ableton niet zo.

De ene DAW ligt je ook beter dan de andere, ja. Ableton heb ik nooit lekker mee gewerkt. Ik kan er mijn vinger niet op leggen, maar het werkte niet voor mij. Ik hoor ook veel goede verhalen over Bitwig. Maar ik ben nu helemaal tevreden met (oude versie van) Studio One, een midi-keyboard met een hoop knoppen en mijn Faderport Controller.

ik zou toch eens kijken naar de mogelijkheden van nu, en je over je probleem heenzetten!

Daar wil ik inderdaad nu 'ns verder naar kijken, wat eventueel mogelijk is. Wat daarbij aansluit:

niet om je te overtuigen, maar ik heb voor mijzelf althans, een manier gevonden die als hardware aanvoelt, en toch alles is ITB. veel soft synths kan ik met 3 controllers (tegelijkertijd..) bedienen, 3 pagina's openen, met feedback (schermpjes). gewoon aan knoppen draaien. heerlik. ik geeft toch een ervaring die op hardware lijkt, maar iemand, goede vriend en buurman, die veel met hardware werkt, staat het weer tegen. dus....

Het lijkt me dat je op deze manier een zekere balans weet te vinden, waar nodig werk je op het scherm, maar voor andere dingen geven de controllers je dus een hardware-ervaring. We zitten helaas met die rottige corona, ik zou anders graag 'ns bij iemand willen kijken die in de praktijk op deze manier werkt. Hoe de workflow ongeveer gaat en vooral om een idee te krijgen hoe de verhouding tussen "traditioneel" schermwerk ligt en wat je wel/niet doet met de aanvullende controllers. Eerst 'ns wat Youtube-filmpjes bekijken, dan maar.

Daar wil ik inderdaad nu 'ns verder naar kijken, wat eventueel mogelijk is. Wat daarbij aansluit:

Het lijkt me dat je op deze manier een zekere balans weet te vinden, waar nodig werk je op het scherm, maar voor andere dingen geven de controllers je dus een hardware-ervaring. We zitten helaas met die rottige corona, ik zou anders graag 'ns bij iemand willen kijken die in de praktijk op deze manier werkt. Hoe de workflow ongeveer gaat en vooral om een idee te krijgen hoe de verhouding tussen "traditioneel" schermwerk ligt en wat je wel/niet doet met de aanvullende controllers. Eerst 'ns wat Youtube-filmpjes bekijken, dan maar.

om een idee te krijgen:

Click image for larger version  Name:	studio 2020 - 01.jpg Views:	0 Size:	67,5 KB ID:	3779935

helemaal links zie je de spark CDM, dedicated controller voor arturia spark 2. dat is zelfs voor mijn buurman te begrijpen. wordt niet meer verkocht, wel een nieuwe kleinere versie. deze is wel erg goed gemaakt, kan je ook andere dingen mee controleren. gebruik m louter als drumkomputer.
2 novation's. met automap, al wordt dat niet meer bijgewerkt werkt het nog goed. panaroma p1, wordt wel bijgewerkt, in wezen een betere oplossing dan de novation's.
onder de tafel, afgedekt, de FCB-1010, die moet toch eens onder mijn keyboard komen te staan.

Click image for larger version  Name:	studio 2020 - 02.jpg Views:	0 Size:	54,0 KB ID:	3779936

push 2, staat nu niet aan, want ik zit in cubase hier, met maschine als plugin. (onder de push 2, past net de 2 roli controllers..)
de MCU, zeer herkenbaar.
maschine mk3 + jam.

met bitwig b.v. kun je én de panaroma p1 + push 2 + maschine mk3 gebruiken, maar niet volgens mij niet dat je elke controller een andere page laat openen. nadeel van bitwig.

en ja, 3 beeldschermen: bij de MCU meestal de mixer en tijdlijn. de meest linkse monitor voor instrumenten, de middelste voor effekten. hangt wel af van welke DAW.
in reason is de mixer juist op de middelste zichtbaar...

Laatst gewijzigd:
om een idee te krijgen:

Bedankt om dit te delen, leuke setup. Wel met drie schermen... :D ;)
Dit is een mooi startpunt om 'ns uit te zoeken wat je met deze controllers kunt doen, om tenminste een beeld te vormen. Er zitten haken en ogen aan, om iets in deze richting te doen zal ik een nieuwe computer nodig hebben, bijvoorbeeld.

Bedankt om dit te delen, leuke setup. Wel met drie schermen... :D ;)
Dit is een mooi startpunt om 'ns uit te zoeken wat je met deze controllers kunt doen, om tenminste een beeld te vormen. Er zitten haken en ogen aan, om iets in deze richting te doen zal ik een nieuwe computer nodig hebben, bijvoorbeeld.

ja, en ik zei "en ja" :D:P.... dat komt vooral vanwege dat ik de controllers gebruik in steeds in andere positie. en ik vind het fijn om zoveel mogelik overzicht te hebben. ja het blijft met beeldschermen werken, en ik merk, nu dat ik minder obsessief ben met controllers (nou ja, da is nie eg waor), dat een beeldscherm ook fijn kan werken, in sommige gevallen.

maar ik hoef niet zo vaak op de schermen te kijken, b.v. de OB-Xa staat open, en was al gemapt naar de novations én de panaroma p1, dus ik zit dan aan de knoppen van die controllers, de maschine plugin staat open (als je dat niet doet, ik ben het vergeten, wat er dan "mis" gaat, niet iets groots, maar dan gaat de controller niet mee of zoiets, maar gebruik dan natuurlik de mk3+jam, ik hoef de plugin, het scherm niet te zien).

alles is 2e hands of b-stock (bij 1 zelfs 150 euri verschil, software zat er niet meer bij, de ekstra software). blijft het natuurlik wel een uitgave. maar dit heb ik in 3 jaar opgebouwd, wat er nu staat, daarvoor was de setup geheel anders, ook de soundinterface.

fijn dat het als een uitgangspunt werkt. je richten op 1 controller voor alles? ja de panaroma p1 zou dat kunnen, behalve voor ableton. ik hou er wel van om controllers een bepaalde funktie te laten vervullen.
de zero sk mkii, boven mijn novation keyboard, meer voor effekten, maar ook wanneer ik bezig ben met een soft-synth te programmeren, kan ik 2 pages open hebben. handig.
ik gebruik ze niet voor DAW-transport, behalve vreemd genoeg, soms in ableton, de push 2 heeft niet zo'n goede daw transport funktie (de mk3 wél...).

goed het hangt ook af welke DAW je gebruiken wil. reaper b.v. daar kun je ook de push 2 voor gebruiken, iemand die daar gratis scripts voor maakt (ook voor bitwig). reaper werkt ook goed met de panaroma p1.
reason + panaroma p1, dat is echt erg goed gedaan..

dus ook de afstemming met wat je hebt aan software is van belang.

EDIT: in mijn signatuur, ik vind het woord zo leuk, zie wat ik voor desktop ik heb, net gekocht voor de AMD/INTEL core race, of net een half daarvoor. maar werkt nog prima. zelf gebouwd. dus ook langzaam uitgebreid, met ssd's b.v. erg handig...

Laatst gewijzigd:
Een DAW heeft ook nadelen. Ik kan leuk piano spelen. Maar als ik op Record druk verkramp ik altijd een beetje. En kost het me enorm veel moeite om niet direct op quantize te drukken. Vroeger met alleen een MC-505 en een CS1x maakte ik ook meer muziek op mijn oren. Geen automation programmeren, maar live opnemen. Dan zit je meer in een nummer. Dat kan ook in een DAW, maar ik doe het in de praktijk zelden.

Ook mijn timing is niet altijd zo geweldig dus moet ik een partijtje soms een aantal keren inspelen voordat het een beetje naar wens is maar ik gebruik niet zo vaak quantization omdat je dan alle menselijkheid er ook uithaalt.
Het is niet zo leuk om alles strak op de tel te hebben vind ik.
Als ik bijv net voor of na de beat met een beetje lazy timing wil spelen zodat de bas bijv lekker eigenwijs/onverwachts klinkt dan pas ik liever in m'n midi een paar nootjes iets aan dan dat ik ga quantizen.

vink : Bedankt voor je toelichting. Stof tot nadenken en ik ga e.e.a. 'ns rustig bekijken. Als ik inderdaad toch die kant opga, dan langzaam opbouwen. Een andere computer zal er sowieso moeten komen, dan is het dus handig om wel een beetje een idee te hebben wat je wil doen. Daar zit nog iets aan vast, maar ik zal daar nog een apart draadje over openen.

Back