Nee, dat hoeft niet zo te zijn. In mijn geval, 25 jaar geleden was ik als jong ventje ook al niet enthousiast over een DAW. Het werken waarbij je veel een scherm moet gebruiken was en is wat me tegenstaat. Destijds tuurde ik, zelfgekozen, al veel naar een scherm omdat ik veel programmeerde. Als je dan met iets anders bezig wil, bv. muziek, liever niet alweer naar dat scherm te moeten kijken. Dat was toen al het geval.
Tegenwoordig is het schermgebruik nog veel groter, en minder zelfgekozen. Je "moet" tegenwoordig veel dingen online regelen, bijvoorbeeld. Sommige dingen zou met moeite ook nog offline kunnen, maar ik blijf niet in de oudheid hangen. Dat is het punt dus ook niet. Net als toen, naast al die dingen die je voor het beeldscherm doet, voor muziek heb ik daar niet veel trek in. Zie hierboven in het draadje, mocht een stukje hardware het schermgebruik substantieel terug kunnen dringen, en je kunt toch gebruik maken van de voordelen van een DAW, daar sta ik voor open. Daar wil ik 'ns verder naar kijken.
een beeldscherm kan zijn voordelen hebben, spectralayers pro 7 b.v., wanneer je zoiets zou willen. ik heb flink rondgezocht, controllers gekocht, verkocht, en nu al zo'n 2 jaar denk ik, onveranderd (buiten 2 roli's, keyboard/lightpad), maar ik wil zo min mogelik met een beeldscherm werken (zie signatuur... 8 controllers voor zoveel mogelik zonder beeldscherm te werken), en dat lukt aardig, al merk ik dat ik te obsessief ben, en sommige dingen zijn niet zonder beeldscherm te doen (soft modulars, b.v., ja eenmaal de patches af, kun je wel met controllers veel aansturen).
niet om je te overtuigen, maar ik heb voor mijzelf althans, een manier gevonden die als hardware aanvoelt, en toch alles is ITB. veel soft synths kan ik met 3 controllers (tegelijkertijd..) bedienen, 3 pagina's openen, met feedback (schermpjes). gewoon aan knoppen draaien. heerlik. ik geeft toch een ervaring die op hardware lijkt, maar iemand, goede vriend en buurman, die veel met hardware werkt, staat het weer tegen. dus....
deze thread lijkt in een DAW en niet-DAW thread te vervallen, of te vervallen, niet vreemd. DAW-less, hybride, ITB, ik zie er allemaal voordelen in. ik heb een keuze gemaakt, of een keuze, het ging op deze wijze. was voor het mij het makkelikste. wellicht wanneer ik anders was begonnen, of alles omtover..., en vooral: meer ruimte had.
toch: de soft synths/effekten die ik verzameld heb, die werken voor mij simpelweg erg goed, ik zie ze niet snel in hardware vorm terug. tenzij ik een geheel modulaire setup er bij koop..
maar de thread ging werk je nog met een oude DAW, de DAW's die ik heb, zijn allemaal de laatste versie, dat is min of meer toeval, ableton heeft een lange release tijd, bitwig heb ik een paar maanden, reason, o ja, ik heb reason 11 suite gekocht als upgrade.. cubase houd ik bij, maar ik wachtte normaal op de sales, 1 keer niet gedaan, geen goed idee... en ik vraag me af, of ik cubase bij zal houden, tenzij nr. 11 wel erg veel nieuws brengt. ik bedoel eerder, ik sla updates over (koop wel een in de sale een update, aktiveer ik bij een versie die me veel brengt). de schare aan DAW's, maakt het noodzakelik goed te kiezen, welke bij te houden.
als ik alleen met een beeldscherm zou moeten werken.... nee, gelukkig heb ik controllers die goed werken (wanneer arturia een bug fixed...), en de MCU, is zo uitgebreid, en heeft transport knoppen als een taperecorder. voelt net echt.
op mijn laptop werk ik wel vrijwel alleen met beeldscherm, alles 2maal kopen..., nee.. en soms is dat niet eens zo onplezierig.
ik zie andere werkwijzes en ik voel dan ja, dat werkt, heeft zijn kracht, 4 track tapes.. het is ook erg lekker werken. ik ben ook altijd komputers gewend geweest, ik weet er veel van, minder dan vroeger, en daarom is het vreemd dat ik vanuit een komputer begin. ik denk wel eens aan om hardware synths te kopen, ik weet wel welke ik dan zou kiezen, maar ik sample ook veel (schetsen in DAW's, soft modulars, field recording, etc.) en dan zijn de mogelikheden op een komputer wel erg uitgebreid geworden. ik gebruik ze graag. spectral editing. samplers in vele vormen.
is het resultaat via hardware te bereiken? wellicht, misschien zeker.
het nadeel van plugins: hoe lang gaan ze mee. wanneer je de installers behoudt, ook de oude, kun je op een bepaald moment je systeem "stop zetten", en daarmee blijven werken. maar veel plugins die ik heb, blijven -zonder kosten- ge-up-date. de meeste eigenlik. ik let daar ook op.
zoals bombarie zegt, de presonus faderport, ik neem aan dat de kleine is, met 1 fader. zonder de MCU zou ik niet prettig mixen. en ik heb een panaroma p1, die ik gebruik voor 2 andere DAW's als mixer (al kunnen ze ook de MCU aan), die werkt ook fijn (waarom niet de MCU gebruiken? in cubase werkt ie zo fijn, dat het me stoort, wanneer de MCU niet zo netjes wordt ingesteld, als onder cubase). ik heb eigenlik 6 mixers... gebruik er 2...
ik heb alleen last van internet, wanneer ik niet voluit bezig ben, dat zit ik te vaak rond te snuffelen, zie ik weer leuke dingen, maar ik merk nu, ach, ik heb al zoveel, mooi spul, maar ik kan het al, die geluiden bereiken, met wat ik heb.
dus er lijkt een einde te komen aan de GAS én het rondkijken, het begint me wat tegen te staan. maar wanneer ik mijn studio zit, is internet geen afleiding. en ik heb internet in mijn studio, om meerdere redenen.