het vol en rond maken van mijn mix?

Zat vandaag weer eens bij te lezen over het mixerman verhaal.
( https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=4614 )

En om er even een kort stukje uit te halen had hij het erover dat hij het helemaal niks vond over wat mastering engineers met mixen deden. Hij deed z'n best om een fatsoenlijke opname te maken. Dan komt er iemand mixen met opdrachten van de producer om het 'hip' te mixen en dus helemaal te vernaggelen zoals het niet bedoeld was. En daarna komt ook nog eens de mastering engineer die het laatste beetje leven uit de mix haalt. Omdat dat nou eenmaal moet van z'n opdrachtgevers.
(is op zich ook weer stof voor een hele nieuwe thread)

Als je zelf gaat masteren en je moet teveel doen om het recht te krijgen kan kun je of niet masteren of je mix klopt niet. Of allebei. Maar als je mix goed in elkaar zit dan is het min of meer logisch welke stappen je moet nemen voor de mastering. En concentratie op de mix zou dan ook je eerst prioriteit moeten zijn. En als het veel tijd kost? Tsja je wilt iets goeds afleveren dan moet je er ook iets voor doen. De mastering komt daarna wel een keer.

ok,

nu hebben jullie mijn afmix gehoord en de mastering die ik gemaakt heb met behulp van Ozone.

Fuse gaf al aan dat de kick te sterk aanwezig was in de originele afmix versie. Dat is dus wat ik aan kan passen.

Echter, als ik de guideline in Ozone pak en zie dat het hoog VEEL lager moet dan zoals het origineel in zich heeft, ga ik middels EQ'en mijn mix dusdanig maken zodat hij volgens de guideline afgestemd is.

Met de compressor maak ik alles dan wat voller en ronder.. maar nu blijft het in mijn oren heel dof klinken!! Fuse gaf dit ook al aan, dat het origineel veel helderder klinkt..

nu snap ik het dus echt niet meer..

als ik een andere trek pak, die ik heel tof vind klinken.. dan klinkt er inderdaad vrij veel hoog en scherp hoog in.. maar dat is dus totaal anders dan de guideline aangeeft.

Ook, als ik zelf zoveel hoog erin plaats, dus even niet op die guideline let, maar puur op gevoel en gehoor... dan hoor ik van diverse mensen dat er te veel hoog in zit wanneer je de track heel hard zet.. dat hij dus gaat schreeuwen.

Ik kan niets doen aan de samples, want de samples komen uit de originele versie van The Reflex van Duran Duran.. in zo'n sample zit dus van alles in, wat ik er niet zomaar uit kan halen, zonder dat het zijn kracht verliest.

Ik moet het dus hiermee doen.

Is het nu dat ik dus niet moet letten op die guideline, maar echt op mijn gehoor af moet gaan?
Wat is beter .. op mijn Senheisser koptelefoon afmixen of toch maar op mijn Absolute 2 Spirits..?

Want op mijn headphone van Senheisser klinkt alles al veel scherper en helderder.. terwijl het op mijn Spirits dan heel dof klinkt..

Verder kan ik zoveel mogelijk kritiek gebruiken n.a.v. deze track omdat ik deze track nu ook gebruik als een leerproces.
Als ik deze track goed krijg, kan ik hem als referrentie gebruiken voor mijn andere afmixen..

dus, please help me out here..met uitgebreide en gedetailleerde reacties svp!

Sja, als je vraagt te reageren en ik doe dat zeg je daarna dat er niets aan gedaan kan worden, omdat ie toch al uitgebracht gaat worden. En waarom zou je 'm willen masteren? Dan leer je het toch van de peeps die 'm uit gaan en willen brengen? Niet lullig bedoeld ofzo...

het enige wat ik zei is dat ik niets aan de samples van duran duran kan doen.. verder kan ik van alles nog doen natuurlijk..

en de opbouw en opzet van de track die laat ik zo.. het gaat mij om het geluid!

fuse,
ik volg ook de mixeman diaries braaf elke dag (hij is GOED),
maar ik denk dat je qua mastering toch een verschil kan trekken tussen Rock muziek en Electronische muziek. Wat "mixerman" tegenstond was dat onder mastering van zijn muziek vaak werd verstaan "zo luid mogelijk maken" voor de radio. Basta. En met rock zit je sowieso met een hele teringzooi meer dynamiek als in dance (lijkt me)...

ff offtopic, heb je op 5 mei bij het kantongerecht in Wageningen gedraaid?

ja dat was ik.. samen met 3 andere leden van mijn organisatie

ik : sir jamez
dj eve
en dj floornoiz...

The Round Table Sound System

Ha,

Op zich wel interessant om die mix toch van dichtbij onder de loep te nemen. Zal me even verre houden van discussie over mastering enz. Misschien interessant om te horen wat ik ervan gebakken heb.

Hij staat hier:
http://mmbase.dyndns.org/synthforum/djsirjamez_reflexed_by_fuse.mp3

Zelf vind ik die kick nog te hard, maar dat is iets wat in de mix zit.

Voor de verandering ook een hoogdoorlaat filter op 50Hz gebruikt om de laagste frequentiesweg te halen. Wel als laatste element in de chain.

edit:
URL Fixed

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door fuse
Voor de verandering ook een hoogdoorlaat filter op 50Hz gebruikt om de laagste frequentiesweg te halen. Wel als laatste element in de chain.

Welke plugin gebruikt je hiervoor fuse?

ik kan hem straks thuis pas luisteren, maar kun je wat gedetailleerder vertellen wat je gedaan hebt in je mastering Fuse , please..?

Gewoon een parametrisch filter van Sonic Foundry (standaard). Zo spannend is dat toch niet lijkt me?

Origineel geplaatst door krz
tja.. iek ben perfectionist... en zoiets bestaat niet met muziek, daarom ben ik bang dat er van mij nooit iets terrecht zal komen.. ik zit in die welbekende cirkel naar beneden.. nooit tevreden.. =(

zo heb ik nu toevallig een track van madr opstaan, stond nog in een dir die ik net aan het opschonen was, in this world.. heerlijke track waarin alles perfect overloopt.. het is wel een iets andere track, alleen zo hoor je wel hoe het als 1 geheel klinkt.. vette track trouwens.. nu wil ik geen veren steken, maar z'n shit roelt wel.. :L

txs !!!!

alleen uitbrengen
ho maar ...

maar hier ook een perfectionist hoor
en is niks verkeerd mee zalk ik je zeggen.

Mijn (typ)fout.

Kijk eens een paar berichtjes omhoog :)

Maar die versie van jouw is ook goed hoor. Iets minder 'in your face' en da's misschien wel beter.

Ik heb die laatste track van jou eens door de spectrum analyzer gedraaid en eens vergeleken met andere tracks van hetzelfde kaliber en kan je vertellen dat hij bijna goed zit qua frequenties en niveau wanneer je:

1. Hij mag zeker 1 dB totaal loudness sterker in zijn schoenen staan. (volumesterkte dus)

2. een klein beetje boosten in het midden en in het hoog, maar wees wel zuinig dat het weer niet te haarscherp word zoals die tweede ofzoiets.

3. probeer hem een klein beetje meer punch in de kick te krijgen. (basis mix of eindmixcompressie??? uitproberen zou ik zo zeggen)

succes!

p.

thanks, terwijl jij het schreef heb ik het gedaan..

over een paar minuten (geef het 15 minuten) staat de met meer punch mix erop! :-)

graag weer commentaar welkom!

Back