Welke midi-controller is de beste koop?

Welke midi-controller is de beste koop?

• ESI KeyControl 25

Stemmen: 1 5,3%
  • Emu Xboard 25

Stemmen: 4 21,1%
  • Korg K 25

• Evolution MK-425C

• doorsparen voor een 'Novation X station 25'

Stemmen: 12 63,2%

• Totaal aantal stemmers
    19

Tarabass

Ik vast niet!
Hallo mensen,

Ik wil een midicontroller aanschaffen, en ben er zeker van dat een 25-toetsen apparaat voor mij genoeg is. Ik maak vrijwel alleen maar house dus hoogstaande pianopartijen zijn voor mij niet weggelegd. En als ik daar toch zin in heb, heb ik hier altijd nog twee synths staan waar ik me op uit kan leven. Nu zoek ik dus een mooi, klein en goed boardje voor bij de pc, maar kan geen keuze maken. Ik heb (financieel gezien) deze opties:

ESI KeyControl 25
Emu Xboard 25
Korg K 25
Evolution MK-425C

Graag zou ik wat advies krijgen over welke ik aan zou moeten schaffen, of misschien is jou advies wel om toch maar door te sparen voor een 'Novation X station 25'.

Iemand ervaringen, tips etc?

Grtz :kroon:

Volgens mij is een X-Station meer dan de andere apparaten: controller, synth, audio-interface en effectenbak!

Om geen appels met peren te vergelijken, moet je kijken naar een Novation ReMOTE (alleen controller, ongeveer evenveel knoppen als een X-Station) of ReMOTE LE (veel minder knoppen, zelfde klavier, en goedkoper). Er is zelfs een zelflerende ReMOTE SL.

Ik heb op alle genoemde apparaten gespeeld, en vond de X-Station het minst plastic-achtig. Het is echt een top-apparaat. Ik heb een hele tijd de X-Station 25 overwogen, totdat ik er echter kwam dat een beetje leuke solo (sorry, weinig house hier) toch al snel 2,5 à 3 oktaven beslaat (solo in Jarre's Oxygene 4, ELP's Peter Gunn). Toen maar de grootste X-Station (61 toetsen/5 oktaven) aangeschaft. geen spijt van gehad, overigens. Ik heb 'm aan Logic gekoppeld en speel momenteel eigenlijk niet meer via mijn andere synths.

De REmote SL is er nu ook in een 3-oktaafs versie (37 toetsen). Die had ik graag als X-Station gehad, maar Novation wilde hem niet voor mij gaan maken.;)

Meer info over de genoemde apparaten op http://www.novationmusic.com/productlist.asp

PS. Geen banden met Novation, alleen heel tevreden over mijn X-Station.

Toch grappig om te zien hoe veel controller keyboards een X in hun naam hebben zitten. Zouden ze ergens aan willen refereren? :duivels:

Hoihoi,

Bedankt voor jullie feedback tot dusver. Dat die x-station zoveel functies had wist ik niet. Tenminste, wist niet dat het ook daadwerkelijk een geluidskaart was. Met een emu 1212m geluidskaart is dat inderdaad wat overdone en dus zonde van mn geld. Ook is het inderdaad een beetje appels met peren gaan vergelijken. Die valt dus af..
(al heeft die de meeste stemmen, foutje van mij :kont: )

Toch geven die stemmen wel weer dat ik toch beter voor een wat duurdere kan gaan dan nu een goedkope aan te schaffen. Dus de rest valt ook af.. :Z

Die Alesis ziet er leuk uit. Toch vind ik hem qua specs/prijs te duur. Helemaal kijkend naar het midi-interface. Alleen midi in en out, beetje mager. Bovendien is hij maar iets goedkoper dan de 'ReMOTE', die uitgerust is met 2x midi out, midi in en thru. Daarom zit ik nu te twijfelen tussen de 'Novation ReMOTE' en de 'Novation REmote SL' (lekker chaotisch weer Tarabass). Wellicht is die 'REmote SL' beter, maar de specs zijn bijna hetzelfde. En die 'ReMOTE' is de helft goedkoper dan die 'ReMOTE SL'! Waarom zou ik die 'SL' kopen en is dat het geld dan waard? Wat is het grote verschil?

Mijn dank is groot.. :peukie:

CME EF serie is geweldig. Niet duur (49 keys vanaf 200 euro), robuust, heel mooi en semi gewogen toetsen die echt heel fijn spelen. De draaiknopjes voelen degelijk aan alleen de sliders zijn ietswat minder maar zeker niet slecht.

Een Kurzweil PC88. En niet eens omdat ik hem te koop had tot deze middag. Kijk maar eens in de handleiding die bij de ad zit. Hij is dus niet meer te koop inmiddels.

Origineel geplaatst door mario
CME EF serie is geweldig. Niet duur (49 keys vanaf 200 euro), robuust, heel mooi en semi gewogen toetsen die echt heel fijn spelen. De draaiknopjes voelen degelijk aan alleen de sliders zijn ietswat minder maar zeker niet slecht.

Over de kwaliteit van CME zijn de meningen nogal verdeeld. Het blijft niet bij een enkeling die schrijft over kuren van bijvoorbeeld de opdrukken, de knoppen en het OS.

Zelf ben ik nogal gecharmeerd van de Remote SL, hoewel ik eigenlijk alleen nog naar de specs gekeken heb. Vooral de automap feature en de op het oog duidelijke interface ondersteund door een display per functiegroep lijken me erg interessant.

Hammeraction :confused: whats that! :P

Ik vind de goedkoopste de beste want er hoeft toch geen geluid door heen..
Velocity op je keys is wel fijn. en een HammerAction klavier zal wel nog mooier.
Maar daar ligt voor mij niet de pré van een midicontroller..

Koop de goedkoopste :okdan:

Doorsparen!!!
Beter nu iets van goede kwaliteit kopen en er erg lang mee door kunnen, dan om het jaar een klein pruts midi keyboardje.

Zelf ben ik nogal gecharmeerd van de Remote SL, hoewel ik eigenlijk alleen nog naar de specs gekeken heb. Vooral de automap feature en de op het oog duidelijke interface ondersteund door een display per functiegroep lijken me erg interessant.

Fantatisch is alleen 3x zo duur. Voor dat geld is CME zeker één van beste keuses.

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Hammeraction :confused: whats that! :P

Ik vind de goedkoopste de beste want er hoeft toch geen geluid door heen..
Velocity op je keys is wel fijn. en een HammerAction klavier zal wel nog mooier.
Maar daar ligt voor mij niet de pré van een midicontroller..

Het lollige van midi-controllers is, naast dat je vanuit je bed vader jakob uit je rack-synths kan toveren, dat je een groot deel van de synth parameters kan controleren met 1 apparaat. Meer knoppen, xy(x) controllers geven je dus ook meer bewegingsruimte om deze controle uit te oefenen. Opslaan van interface-instellingen per synth etc. voegt nog meer gemak toe.

Dus nee, er gaat geen geluid door heen, maar dat betekent niet dat er op gebruiksgemak geen winst te behalen valt. :) 't Is maar net waar je waarde aan hecht. En dat er toetsen op zitten op die dingen...tjongejonge :D

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
...Ik vind de goedkoopste de beste want er hoeft toch geen geluid door heen..

Tja, een matig klavier werkt prima als je alleen maar loopjes of sampletjes wilt starten. Moet er een fatsoenlijke, met gevoel gespeelde melodie uit komen, dan is een met nuance te bespelen klavier toch wel handig.

En ja, we zijn er weer: quality is in the eye of the beholder. Een controller is goed als je er mee kunt doen wat je er mee wilt doen. Dus focus eerst op het laatste, en kies daarna.

Origineel geplaatst door Yost
... Ik heb op alle genoemde apparaten gespeeld, en vond de X-Station het minst plastic-achtig...

Wat zijn jullie aardig. Mij niet eens flamen. Ik ben natuurlijk helemaal niet op een Korg K gespeeld. Dus daar weet ik niets van. Wel erg weinig controllers, naast het klavier zelf.

Je zou de controller keyboards ook nog kunnen beoordelen op de "goodies", de bijgeleverde software. Ik heb daar nooit naar gekeken. In Logic zitten meer soft synths dan ik ooit goed zal leren gebruiken in dit leven, dus nog meer soft synths vind ik niet zo interessant. En een sequencer, etc. heb ik dus ook al.

Ik mis de optie, doorsparen voor een Doepfer LMK 4+

LMK4_grey_detail_free.jpg

:slotje:

Origineel geplaatst door Yost
Tja, een matig klavier werkt prima als je alleen maar loopjes of sampletjes wilt starten. Moet er een fatsoenlijke, met gevoel gespeelde melodie uit komen, dan is een met nuance te bespelen klavier toch wel handig.

En ja, we zijn er weer: quality is in the eye of the beholder. Een controller is goed als je er mee kunt doen wat je er mee wilt doen. Dus focus eerst op het laatste, en kies daarna.

En dat probeerde ik door het verschil te vragen tussen de gewone 'ReMOTE' en de 'SL'. Ik zie het verschil wel in de specs en bij de faq's maar is het ook echt bruikbaar en voegt het echt iets toe of is het gewoon leuk. Dit wordt mijn eerste controller dus weet niet of ik de nieuwe functies ook echt missen ga op de 'ReMOTE'. Die drumpads gebruik ik namelijk niet dus dan zou het verschil enkel zijn dat die automapt en lcd-schermpjes heeft per functiegroep. Zie ik bijvoorbeeld die info per groep ook op de gewone ReMOTE maar dan in één scherm of is die info helemaal niet terug te vinden op de gewone ReMOTE? En dat automappen, is dat ook handig als je gearlist niet zo lang is en weegt het echt af tegen het éénmalig instellen van mijn plugins en hardware synths? Scheelt mij dat echt veel tijd of gebruik ik dat neit meer als ik eenmaal de boel ingestelt heb? Als die functies echt makkelijk zijn dan zou dat af kunnen wegen tegen de prijs, want hij is 500 gulden duurder..

Die 'Axiom 25' valt af. Ziet er wel goed uit en ook degelijk maar heeft geen midi thru en is maar 'iets' goedkoper dan de gewone 'ReMOTE'. En die drumpads gebruik ik niet. Een 'Kurzweil PC88' valt ook af, totaal niet wat ik zoek en is meer voor een pianist dunkt mij. Ook veelste groot. De 'Doepfer LMK 4+', ja leuk, érg leuk maar ook erg duur. €1300 maar liefst. Misschien als ik beroemd ben :koffie:

Iig bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ben een stuk wijzer geworden en wist niet dat er zoveel controllers zijn, en oh wat zit daar weinig verschil tussen. Ik blijf echter twijfelen tussen de 'ReMOTE' en de 'ReMOTE SL'. Ik probeer er achter te komen of die nieuwe functies echt zo geweldig zijn zodat ze die 500 gulden meerprijs meer dan waard zijn. Kunnen jullie me overtuigen of zeggen jullie; ga lekker voor de gewone 'ReMOTE' want daar heb je dan meer als genoeg aan?

En nee, nog geen slotje aub :D

Back