Welke midi-controller is de beste koop?

Welke midi-controller is de beste koop?

• ESI KeyControl 25

Stemmen: 1 5,3%
  • Emu Xboard 25

Stemmen: 4 21,1%
  • Korg K 25

• Evolution MK-425C

• doorsparen voor een 'Novation X station 25'

Stemmen: 12 63,2%

• Totaal aantal stemmers
    19
Origineel geplaatst door Tarabass
Ik blijf echter twijfelen tussen de 'ReMOTE' en de 'ReMOTE SL'. Ik probeer er achter te komen of die nieuwe functies echt zo geweldig zijn zodat ze die 500 gulden meerprijs meer dan waard zijn. Kunnen jullie me overtuigen of zeggen jullie; ga lekker voor de gewone 'ReMOTE' want daar heb je dan meer als genoeg aan?
/B]

Hoi Tarabass,
Ik heb een hele tijd getwijfeld tussen een X-Station en een ReMOTE SL. Zeker toen Novation aankondigde dat er een 37-key versie van de SL zou komen. Voor mij werd het uiteindelijk de X-Station, omdat ik daarmee mijn set-up kon vereenvoudigen: ik heb mijn oude, losse, USB audio-interface (M-Audio Audiophile USB) dus direct verkocht via Marktplaats. En mijn MIDI-interface blijft in mijn koffer als back-up voor als de X-Station uitvalt (en ik weer de VFX als controller voor Logic mag gebruiken).

Er zijn 2 dingen echt leuk aan de SL:
1) Hij kan zich automatisch configureren naar de software die je gebruikt. Maar dit werkt alleen bij nieuwe software, en is volgens mij vooral handig als je heel veel verschillende software gebruikt. Ik werk echter met Logic 6 en zijn soft synths, dus a) niet ondersteund door auto-mapping, en b) één sequencer en een vaste set VST's/soft synths
2) Wat elke controller doet, is vervolgens direct te zien op het superbrede LCD-scherm.

Ik denk dat de SL vooral iets is voor (semi-)profi studio's waar veel verschillende vst's worden gebruikt, die ook nog eens vaak vervangen worden door nieuwe. Voor mij is de SL zijn meerprijs t.o.v. een "gewone" ReMOTE dus niet waard.

Bij de "gewone" ReMOTE moet je van iedere knop onthouden wat hij bij iedere VST doet. Da's volgens mij best te doen als je relatief weinig VST's gebruikt, of als je even nadenkt over een standaard lay-out die bij veel VST's goed gaat werken. Of je schrijft het op sjablonen die je om de knoppen en schuiven heen legt. Dat wordt volgens mij wel enigszins smoezelig na een tijdje. En natuurlijk ga je cruciale sjablonen op cruciale momenten kwijtraken... Dus wel even blijven opletten. 8o)

Ik vind overigens de gewone ReMOTE wel duidelijk zijn meerprijs waard t.o.v. de LE, de versie met minder knoppen en schuiven. Want voor meer geld, krijg je ook gewoon meer hardware.

Ik hoop dat deze overwegingen je helpen. Succes (danwel sterkte) met kiezen. :okdan:

PS. Omdat de X-Station ook een ingebouwde synth heeft, zijn de labels al voorbedrukt op de behuizing. En aangezien 8 van de 10 synths ongeveer hetzelfde in elkaar zitten, zijn die labels meestal voldoende.

Na lang wikken en wegen ga ik toch voor de 'Novation ReMOTE', en dan niet de SL.. Het verschil is te klein voor de prijs en veel verschillende bakken komen er toch niet aan te hangen. Bovendien gebruik ik die drumpads niet en dan zou ik die SL alleen nemen voor het mooie schermpje.. Misschien later, maar eerst maar eens zo'n gewone ReMOTE halen..

Bedankt allemaal voor jullie reacties, heb er veel aan gehad :okdan:

Tarabass :kroon:

Back