nrpn messages

microphlexx

Affected user
Kan iemand me iets meer vertellen over NRPN messages.Ik stuur mijn ms2000 aan met ableton of cubase ik ben gewoon met die CC# control messages te werken.Maar ik weet niet juist hoe je NRPN messages doorgeeft.Ik wil vb mn arpeggiator aanleggen dit doe je door {Bn,63,00,Bn,62,02,Bn,06,mm}.Hoe geef je dat juist door?

tnx

Ik weet het ook niet precies meer. Ik gebruikte lang geleden NRPN's om het filter van mijn AWE32 aan te sturen.

Na dit gelezen te hebben gaat er wel weer eea dagen: http://www.philrees.co.uk/nrpnq.htm

NRPN bestaat uit 3 dingen:
- NRPN MSB - controller 99
- NRPN LSB - controller 98
- de waarde die je in wilt stellen - controller 6 / data entry

(NRPN = Non Registered Parameter Number, RPN = Registered Parameter Number, MSB = Most Significant Bit, LSB = Least Significant Bit, aan die afkortingen heb je geen hol maar ik vind mezelf wel stoer dat ik de afkortingen nog weet :D )

Kortom je moet die 3 waarden weten. Ik tekende die 3 waarden gewoon in onderaan de piano roll in Cubase.

Wat jij hierboven laat zien is een SysEx string. Hier heb ik al helemaal de ballen verstand van, en weet dus niet hoe je dat om zou kunnen zetten naar bovenstaande controllers. Wel zijn SysEx strings AFAIK hexadecimaal; die n en m kunnen er niet in voorkomen, dus zal je moeten vervangen met de waarden die je in je manual kan vinden.

Ik heb namelijk de controllers die ik nodig heb om een curve in te tekenen niet in mn lijst staan dus kan ik er ook geen curves tekenen.Nummer 6 ontbreekt en ook van 96 tot 101.Dit is in ableton.Hoe zou dit komen?Volgens de handleiding heb ik zeker 6 nodig om de waardes door te geven.

ik dacht ook altijd dat ik er 127 beschikbaar had, er zijn er idd maar 121 :stupid
en kan je niet instellen op je hardware bakje zelfs dat die functie een ander nummer krijgt dan 6?
dan moet het wel lukken denk ik

Origineel geplaatst door witteredink
ik dacht ook altijd dat ik er 127 beschikbaar had, er zijn er idd maar 121 :stupid
en kan je niet instellen op je hardware bakje zelfs dat die functie een ander nummer krijgt dan 6?
dan moet het wel lukken denk ik
Neen voor de arpeggiator werkt het blijkbaar niet.Je moet maar nog eens overwaaien if you are in hometown.
:dj:

ik dacht ook altijd dat ik er 127 beschikbaar had, er zijn er idd maar 121

Da's op zich ook niet zo gek, want vanaf CC#121 zijn het "channel mode messages". Die hebben een andere betekenis en kunnen dus niet als generieke controller gebruikt worden:

121 Reset All Controllers
122 Local Control
123 All Notes Off
124 Omni Off
125 Omni On
126 Mono On (Poly Off)
127 Poly On (Mono Off)

Re: nrpn messages

Origineel geplaatst door spycell
Kan iemand me iets meer vertellen over NRPN messages.Ik stuur mijn ms2000 aan met ableton of cubase ik ben gewoon met die CC# control messages te werken.Maar ik weet niet juist hoe je NRPN messages doorgeeft.Ik wil vb mn arpeggiator aanleggen dit doe je door {Bn,63,00,Bn,62,02,Bn,06,mm}.Hoe geef je dat juist door?

tnx

Hierboven staat dus een reeks wat Control Change messages voorstelt, en dus niet Sysex zoals iemand anders dus beweert. Het is genoteerd in hexidecimaal.

1e gedeelte: Bn = Control Change, op kanaal n, n in te vullen door gebruiker van 0-15
2e gedeelte: het controllernummer 63 in hex = 99 in decimaal, 62 in hex = 98 in decimaal, 6 in hex = 6 in decimaal
3e gedeelte: de toe te kennen waarde 00 blijft gewoon 00, 02 blijft 02, mm in te vullen door gebruiker

De reeks stelt dus voor dat eerst controller 99 op kanaal n de waarde 0 krijgt, dan weer een controller 98 met de waarde 2 en dan controller 6 met waarde mm.

Mochten er bepaalde controllers niet toegangkelijk zijn in een bepaald programma, kan het zijn dat het programma deze controllers voor zichzelf heeft gereserveerd. Zou niet mogen.

Re: Re: nrpn messages

Re: Re: nrpn messages

Origineel geplaatst door bronswerk
Hierboven staat dus een reeks wat Control Change messages voorstelt, en dus niet Sysex zoals iemand anders dus beweert. Het is genoteerd in hexidecimaal.

1e gedeelte: Bn = Control Change, op kanaal n, n in te vullen door gebruiker van 0-15
2e gedeelte: het controllernummer 63 in hex = 99 in decimaal, 62 in hex = 98 in decimaal, 6 in hex = 6 in decimaal
3e gedeelte: de toe te kennen waarde 00 blijft gewoon 00, 02 blijft 02, mm in te vullen door gebruiker

De reeks stelt dus voor dat eerst controller 99 op kanaal n de waarde 0 krijgt, dan weer een controller 98 met de waarde 2 en dan controller 6 met waarde mm.

Mochten er bepaalde controllers niet toegangkelijk zijn in een bepaald programma, kan het zijn dat het programma deze controllers voor zichzelf heeft gereserveerd. Zou niet mogen.

Voila daar hebben we iets aan.Nu weet ik tenminste dat ik niet verder moet zoeken omdat ze er niet zijn.Ik zal dat toch even melden aan ableton.Tnx bronswerk was al een tydje op zoek :biertje:

Re: Re: Re: nrpn messages

Re: Re: Re: nrpn messages

Origineel geplaatst door spycell
Voila daar hebben we iets aan.Nu weet ik tenminste dat ik niet verder moet zoeken omdat ze er niet zijn.Ik zal dat toch even melden aan ableton.Tnx bronswerk was al een tydje op zoek :biertje:

melden die boel :biertje:

Back