Bouwplan PRD Diffuser!

ELectronic SKIL

Sound center
Op deze link staat precies vermeld hoe je een PRD diffuser moet bouwen.
http://www.soundscapes.nu/rb_prd.htm

Ik ben er zelf ook flink mee aan de slag geweest, en ik moet zeggen dat het een behoorlijke klus is.
Als je een goedbetaalde baan hebt zou ik ze gewoon kopen.

Maar ben je een student of arm net als mij en / of zoek je wat afleiding dan is het zeker de moeite waard om er
een paar zelf te maken.

Wat heb je nodig:

- Piepschuim (te halen bij een bouwmarkt. / bij de Hornbach 2,5m2 / 5cm dik, voor 8 euro. Bij de praxis etc. 10 euro.)
-"Zelfgemaakte" piepschuimsnijder. zie foto!
- Houtlijm
- Veel geduld / (tijd)

"Je kunt hem eventueel ook van hout maken maar de kosten liggen dan wel wat hoger"

Mijn vader is electricien en heeft de piepschuimsnijder voor me gemaakt!
Maar anders check eventjes www.google.nl

Attachments

• 01042006.jpg
    01042006.jpg
    58,4 KB · Bekeken: 143
Laatst gewijzigd:
Zorg eventueel ook bij het snijden van de stukjes piepschuim voor een stofzuiger die de chemische lucht naarbuiten zuigt!

Attachments

• 01042006(001).jpg
    01042006(001).jpg
    53,1 KB · Bekeken: 123
Houdt er rekening mee bij het snijden van de piepschuim dat afhankelijk van de dikte en de warmte van de draad
er zo'n 1 á 3 mm wordt weggesneden. Dus dat moet je erbij optellen.
In het begin snij je meer piepschuim weg dan op het einde van het gesneden stuk piepschuim.
I.v.m. de draad die naarmate je aan het snijden bent steeds meer afkoeld!

Attachments

• 01042006(003).jpg
    01042006(003).jpg
    34,2 KB · Bekeken: 125
Op de grondplaat dat van Mdf of in mijn geval ook gewoon van piepschuim is.
Komen uiteindelijk 144 stukjes van de afmetingen:

- 0 cm. (de grondplaat zelf)
- 6 cm.
- 12 cm.
- 18 cm.
- 24 cm.

Voor de plattegrond zie "nogmaals"deze link http://www.soundscapes.nu/rb_prd.htm
Dus in mijn geval:

0 = 0 cm.
1 = 6 cm.
2 = 12 cm.
3 = 18 cm.
4 = 24 cm.

Mijn blokjes piepschuim zijn overigens 5 bij 5 cm met natuurlijk een variabele hoogte (zie afmetingen hierboven).
Op deze manier zorgt mijn PRD diffuser voor een werkgebied tussen +/- 700 Hz tot 3500 Hz

Attachments

• 09042006(001).jpg
    09042006(001).jpg
    32,9 KB · Bekeken: 124
Aangezien je uiteindelijk 12 bij 12 blokjes hebt.
Heeft de grondplaat in mijn geval een afmeting van 12 x 5cm = 60cm

Dus 60 bij 60 cm.

In de bekende bouwmarkten verkopen ze alleen platen 100 x 50 cm.
Wat als gevolg heeft dat mijn grontplaat uit drie stukken bestaat.
50 bij 50cm + 50 x 10cm + 10 bij 10 cm. Maakt 60 bij 60 cm.

Je kunt overigens wel aan platen van 100 bij 200 cm komen.
Maar die zijn niet echt handelbaar!

De tandenstokers zorgen ervoor dat je gelijk aan de slag kunt.
Zo hoef je niet te wachten tot de lijm droog is!

Of je moet een paar grondplaten van te voren hebben gemaakt.

Attachments

• 09042006(006).jpg
    09042006(006).jpg
    35 KB · Bekeken: 120
Hoe netter je de blokjes hebt gesneden hoe makkelijker alles past bij het lijmen van de blokjes.

Overigens kost het lijmen van de blokjes het meeste tijd omdat je altijd oneffenheden hebt.
Dus die oneffenheden moet je bij het lijmen corrigeren d.m.v. verschillende blokjes uitteproberen.
Aangezien ze in de praktijk onderling wel wat verschillen.

Het voordeel van houtlijm is dat het goedkoop is, en als het nog niet droog is, het al wel redelijk plakt.

Gebruik geen seconden lijm en dergelijke!
Dat vreet het piepschuim op en plakt dus niet.

PS: Wil je de PRD diffuser later een kleurtje geven gebruik dan verf op waterbasis anders krijg je hetzelfde effect als met
de seconden lijm! Dat wil niet hebben na al dat harde werk.

Attachments

• 09042006(008).jpg
    09042006(008).jpg
    37,5 KB · Bekeken: 124
Tandenstokers zijn ook erg nuttig om de boel wat bij mekaar te houden tot de lijm uitgehard is.

Attachments

• 09042006(011).jpg
    09042006(011).jpg
    25,5 KB · Bekeken: 127
Na alle voorbereidingen zoals de blokjes snijden en dergelijken heb ik na mijn dagelijkse bezigheden
1 diffuser gemaakt per dag.

Dus denk niet dat doe ik eventjes.
Je bent ong. 1,5 á 2,5 uur bezig met de blokjes op de grondplaat te bevestigen.
De tijd gaat met name zitten in de netheid van je diffuser!

Ik zelf ben nu op de helft!
Mijn plan is om 8 PRD diffusers te maken.

Let op: ondanks een PRD diffuser als doel het geluid te verstrooien heeft. Absorbeert hij ook wat.
Als je "teveel" PRD diffusers hebt hangen filtert hij ....hz en heb je geen neutraal geluidsbeeld meer.

Dus hang niet gelijk heel je kamer vol.

Daarom is mijn volgende project de Qrd diffuser. zie link. http://www.soundscapes.nu/rb_qrd.htm

Zie hier mijn 4 prd Diffusers. Of ik ze een kleurtje geef weet ik nog niet.
Ik vind ze zo ook wel iets hebben!:kroon:

Kosten plaatje voor 4 prd's : +/- 50 euro i.p.v. 400 euro in de winkel

Attachments

• 24042006.jpg
    24042006.jpg
    32,6 KB · Bekeken: 122
Zou je met hout nu ook meer het werkgebied omlaag krijgen? vanwege de massa van het hout? Of gaat het bij dit soort dingen puur om het geluid "uit elkaar" te verspreiden? (diffuser, absorber, tja 2 verschillende dingen waarschijnlijk)

En betreft je foto topic:
Ziet er een beetje uit als Sim City...:)

Nee serieus, erg informatief topic en leuk om te zien! Bedankt!

*edit* ik zat al te typen voor je laatste reply, dus ze dienen ter versprijding, en lichtjes als absorbtie...oke!

Citaat
Zou je met hout nu ook meer het werkgebied omlaag krijgen? vanwege de massa van het hout? Of gaat het bij dit soort dingen puur om het geluid "uit elkaar" te verspreiden? (diffuser, absorber, tja 2 verschillende dingen waarschijnlijk)

En betreft je foto topic:
Ziet er een beetje uit als Sim City...

Nee serieus, erg informatief topic en leuk om te zien! Bedankt!

*edit* ik zat al te typen voor je laatste reply, dus ze dienen ter versprijding, en lichtjes als absorbtie...oke!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nee dat maakt niks uit.
Het gaat er alleen om dat het gebruikte materiaal reflecteert.

Je kunt het werkgebied alleen lager krijgen door de kolomhoogte uiteindelijk hoger te laten uit komen.

Dus in mijn geval heb je. 0 - 6 - 12 - 18 - (24) hoe hoger dit(de hoogste ) kolom wordt hoe lager werkgebied je krijgt.
Ik heb overigens ergens gelezen dat er wel een grens aan verbonden zit, tot en met 500 hz (dacht ik)

Dus om ong. werkgebied vanaf 600 hz te krijgen zien je kolomen er zo uit: 0 - 7 - 14 - 21 - ( 28 ) cm hoog.

Om het werkgebied juist hoger te krijgen moet je de kolomen smaller maken.

Bij mij zijn ze nu 5 bij 5 cm. als je ze dan 2,5 bij 2,5 cm maakt ligt je werkgebied gelijk twee keer zo hoog.
Maar dan zou ik ze wel van hout maken anders heb je denk ik kans dat de boel gaat resoneren.

En je panelen worden te gelijkertijd kleiner wat inhoud dat je meer panelen gaat nodig hebben.

Nu is mijn paneel 60 bij 60 cm en dan is hij (logisch) 30 bij 30 cm.
-------
citaat
-------------
dus ze dienen ter versprijding, en lichtjes als absorbtie...oke!

-------------------------------------------------------------------------------------
Ze dienen ter verspreiding.
Absorbtie is een bijkomend voordeel / of nadeel!

ps: leuke reacties!:okdan:
Ik was er toch mee bezig voor mijn eigen, dus ik dacht laat ik wat foto's maken ondertussen voor het sf.

Om veel te dempen moet je de wat zwaardere wol soorten hebben Kpa ( luchtweestand) . Piepschuim is te licht om te reflecteren of om te dempen. Dit gaat zeker wel werken maar heeft niet het rendement van een echte demper met rockwool of een echte diffusor van hout .

Back