DIY breedband basstrap

Hier is nog een hulpmiddel om je akoestiek te controleren. Het komt van Ethan Winer maar ik heb het omgezet in mp3-formaat.

Deze testonen in 16bit/44.1kHz mp3-formaat gaan per 1 Hz!(!)/10sec , dus
zeer nauwkeurig.
Er zit ook een grafisch blad bij om je metingen zichtbaar te noteren.
Je moet wel een dB-meter hebben oid., zijn niet zo prijzig tegenwoordig.
De mp3´s kun je makkelijk op een CD branden.

Het heeft bij mij oa een flinke dip bij 65 Hz en de volgende harmonischen
aangetoond, welke ik bij eerdere minder nauwkeurige metingen niet zo groot terugvond.
Zo'n dip ging hier maar over 10 a 15 Hz-en dus met een normale 1/3 octaaf meting is het
moeilijk precies de frequentie op te sporen.

Henk

Testtonen

zo... ze hangen en mijn eerste bevindingen zijn... WOW! wat een verschil!
Niet alleen de bass klinkt veel strakker en veel meer gecontroleerd maar ook het mid en hoog is meer gepositioneerd en je hoort ineens eens tuk meer detail.
Ik heb nog geen metingen gedaan maar die komen nog, heb jammer genoeg alleen geem meting voor het plaatsen gedaan anders had ik ook de verschillen beter kunnen zien.
Hier wat pica's van het resultaat en nog een klein stukje bouw.

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

zelf gemaakt, daarom heet het topic ook DIY (do it yourself) breedband basstrap 8o)
Wel de platen op maat laten zagen maar alle gaten erin zeg maar heb ik met de decoupeerzaag gedaan.. hoop werk maar het resultaat is er naar al zeg ik het zelf.

Origineel geplaatst door da goose
zo... ze hangen en mijn eerste bevindingen zijn... WOW! wat een verschil!
Niet alleen de bass klinkt veel strakker en veel meer gecontroleerd maar ook het mid en hoog is meer gepositioneerd en je hoort ineens eens tuk meer detail.

Prachtig is dat hè, ik kon uuuuren achter elkaar bekende CD's weer beluisteren en nieuwe dingen ontdekken en/of beter horen hoe goed of slecht ze zijn opgenomen en je hoort veel beter de gebruikte effecten e.d.

Heb jij je hele plafond met RPG oid bekleed?

Henk

Origineel geplaatst door Schaap01
Prachtig is dat hè, ik kon uuuuren achter elkaar bekende CD's weer beluisteren en nieuwe dingen ontdekken en/of beter horen hoe goed of slecht ze zijn opgenomen en je hoort veel beter de gebruikte effecten e.d.

Heb jij je hele plafond met RPG oid bekleed?

Henk

Dat ken ik ja :)
Ga ik vanavond ook ff doen denk ik... :o:

Is een live end dead end principe, alleen de haleft waar de mengatfel en monitoren staan is gedaan, achterste gedeelte van de ruimte is vrij, er ligt wel een perzisch tapijtje ter decoratie en staat een grote platenkast helemaal vol wat ook als diffuser werkt.

Ben nog steeds blij in ieder geval :W

Je kunt eindeloos doorgaat met je ruimte verbeteren . Ik durf te wedden dat je met 4 extra baffles en mischien zelfs een tuned basstrap het geheel op een nog hoger niveau kunt krijgen .

Het blijkt dat early reflections diffusen een betere optie is dan dempen . Zelfs goed gedempt meet je op verschillende plekken grote verschillen tussen freq responces .

Speel eens 1 khz af en ga langzaam met je hoofd van links naar rechts . De bedoeling is dat je dan 1 toonsterkte blijft horen . In de praktijk echter zul je sterke verschillen horen tussen verschillende locaties . Dit zelfs in een compleet dode kamer .

Een ruimte met aan de voorkant veel diffusors heeft hier veel minder last van .

Mishien ook wel leuk om deze tread uit te breiden met DIY tube traps ?

Man...very nice allemaal :biertje: ....ik ga die dingen ook bouwen!!! 8~ Doe ik mezelf en de buren ook een plezier en geen:smeris: meer aan de deur:engel:

Origineel geplaatst door DenDer
Man...very nice allemaal :biertje: ....ik ga die dingen ook bouwen!!! 8~ Doe ik mezelf en de buren ook een plezier en geen:smeris: meer aan de deur:engel:

Thanks! }:|

Maar ik geloof wel dat je een en ander door elkaar haalt... basstraps zijn absoluut GEEN isolatie, waarschijnlijk zul je bij een A/B vergelijk wel iets van demping krijgen maar dat is misschien 0.5db ofzo..
Als je wilt dat je buren geen last van je hebben zul je toch echt een kooi in kooiconstructie moeten maken en zelf dan nog heb je maar een beperkt aantal db verschil.
Als je zoekt op het forum kom je wel een en ander tegen maar reken er maar op dat het je een hoop geld kost en een hoop werk kost, ik spreek uit ervaring, ik was geloof ik €2500,- kwijt aan een zelfbouw constructie die een hoop tijd heeft gekost.
Ook is het nu ook echt niet zo dat de buren geen last meer van me hebben en de studio zelf is een behoorlijke sauna geworden en je moet regelmatig 'luchten' omdat het nu ook behoorlijk luchtdicht is.
Als je ECHT wilt dat je buren geen last van je hebben zul je moeten verhuizen naar een plek waar je geen buren hebt of naar een bejaardentehuis met stokdove mensjes en dan hun gehoorapparaten af moeten pakken.

Maar over de basstraps hier, ben er nog steeds erg blij mee, heb gister ff snel een 'sweeptestje' op het gehoor gedaan en dat klinkt al een stuk beter als ervoor, geen echt rare dips of peaks meer in ieder geval.
Of ik nog meer aan deze ruimte ga doen weet ik niet, waarschijnlijk ga ik binnen een jaar verhuizen dus ook nieuwe studioruimte met andere akoestiek, de traps kunnen dan wel gewoon mee uiteraard samen met wat nieuwe vriendjes tegen die tijd:W

Origineel geplaatst door da goose
Thanks! }:|

Maar ik geloof wel dat je een en ander door elkaar haalt... basstraps zijn absoluut GEEN isolatie, waarschijnlijk zul je bij een A/B vergelijk wel iets van demping krijgen maar dat is misschien 0.5db ofzo..
Als je wilt dat je buren geen last van je hebben zul je toch echt een kooi in kooiconstructie moeten maken en zelf dan nog heb je maar een beperkt aantal db verschil.
Als je zoekt op het forum kom je wel een en ander tegen maar reken er maar op dat het je een hoop geld kost en een hoop werk kost, ik spreek uit ervaring, ik was geloof ik €2500,- kwijt aan een zelfbouw constructie die een hoop tijd heeft gekost.
Ook is het nu ook echt niet zo dat de buren geen last meer van me hebben en de studio zelf is een behoorlijke sauna geworden en je moet regelmatig 'luchten' omdat het nu ook behoorlijk luchtdicht is.
Als je ECHT wilt dat je buren geen last van je hebben zul je moeten verhuizen naar een plek waar je geen buren hebt of naar een bejaardentehuis met stokdove mensjes en dan hun gehoorapparaten af moeten pakken.

Maar over de basstraps hier, ben er nog steeds erg blij mee, heb gister ff snel een 'sweeptestje' op het gehoor gedaan en dat klinkt al een stuk beter als ervoor, geen echt rare dips of peaks meer in ieder geval.
Of ik nog meer aan deze ruimte ga doen weet ik niet, waarschijnlijk ga ik binnen een jaar verhuizen dus ook nieuwe studioruimte met andere akoestiek, de traps kunnen dan wel gewoon mee uiteraard samen met wat nieuwe vriendjes tegen die tijd:W

alweer verhuizen, je zit er toch nog maar net?

@ Jeffrey

Ok dat begrijp ik....ben nu bezig om me slaapkamer om te toveren tot Home recording studio maar 2500 euri WOW!
Heb hier een boek liggen met wat goedkopere oplossingen.......

How To Set Up A Home Recording Studio van David Mellor ISBN 1 870775 43 0 PC Publishing

Als je goed Engels spreekt is dit een zeer goed boek met vaak handige oplossingen voor moeilijke problemen.
Van midi opstellingen tot isoleren van muren, plafond, vloer en ramen.Eigenlijk alles wat met een een home studio heeft te maken.

Maar het box in een box principe pas ik ook toe. In mijn laatste studio (in een dijkwoning met houten verdiepingen) kon ik voluit blazen en in de ruimte erboven hoorde je alleen een vage bass.

Maar op het moment heb ik een k*t opstelling in me huiskamer.....
dus ik ga maar weer aan de slag
:D

Origineel geplaatst door mischa
Het blijkt dat early reflections diffusen een betere optie is dan dempen . Zelfs goed gedempt meet je op verschillende plekken grote verschillen tussen freq responces .

Speel eens 1 khz af en ga langzaam met je hoofd van links naar rechts . De bedoeling is dat je dan 1 toonsterkte blijft horen . In de praktijk echter zul je sterke verschillen horen tussen verschillende locaties . Dit zelfs in een compleet dode kamer .

Een ruimte met aan de voorkant veel diffusors heeft hier veel minder last van .

Verschijnsel van sterkteverschil herken ik; 'k zit er over te denken om een paar setjes van de nieuwe D1 diffusers van Gikacoustics te bestellen als de 'shipping' niet abnormaal hoog is. Ik wacht nog even op ervaringreacties op bjv. GS hoe die dingen bevallen.

Henk

Die basstraps zien er mooi uit. Echt fancy. Ik denk dat die traps het geluid in tegensgestelde richting van de monitors moesten staan? Want elders zie ik mensen alle hoeken dichtstoppen en rondmaken.

Echt raar. Ik kom pas om de hoek kijken mbt. kamer-akoestiek. Mijn wk. meet 9,5 x 3.3 meter. En verder heel kaal.
Mijn Events TR8XL klinken echt rete slecht, ws. mede door de kamer-akoestiek.. Echt veel te veel bass,
krijg koppijn van die monitors. Behalve als ik house cd's draai.. ://
Je hebt ook van die bedroom producers die hun Mackies haast 'dead' tegen de muur aan plaatsen. En die maken
gewoon goeie mixen... Hoe kan dit?

Hebben jullie nog suggesties hoe en wat ik kan doen aan mij woonkamer? Die bass moet omlaag. Hij mag voor de helft omgetoverd tot studio.

Zo ziet hij eruit:

itsmyhouse.jpg

Ok maar waar komen diffusers? De wand achter je speakers? Ik heb gelezen dat boeken goede diffusers zijn. Is dit zo?

Ik wil binnenkort ook een aantal breedband absorbers gaan maken; weet iemand in omgeving Utrecht een bedrijf/winkel die Rockwool 221, 223 of evt. 211 kan leveren aan particulieren?

Gewone bouwmarkten kunnen dit niet leveren, en een groothandel die ik heb bezocht kan het alleen in grote hoeveelheden leveren.

Back