DIY breedband basstrap

da goose

DaGooseMusic.nl
Er zijn al heel wat topics geweest over het bouwen van basstraps en ik ben nu zelf begonnen om naast de traps die ik al heb (hangen al 2 breedband traps en aantal diffusers) nog 4 stuks erbij te bouwen geinspireerd door dit topic: http://www.gearslutz.com/board/low-end-theory/87464-how-i-built-my-bass-traps.html

Mijn traps (4 stuks) worden 15cm diep (3 platen van 5cm dik) en worden 60 x 100cm.
Het eerste werk is zoeken naar rockwool, heb zelf gekozen voor 202 wool die niet overal verkocht word maar wel bij de mega praxis (dus geen standaard gamma of praxis) hier in Den Haag.
De cases die ik ga bouwen word van 12mm MDF maar doordat de zijkanten open worden valt het gewicht weer mee, het kost wel een hoop werk.
Naast dat de panels (8stuks 15 x 60 + 8stuks 15 x 102) gezaagd worden ben ik iets van 2 uur aan het decouperen geweest om de gaten, zoals op de foto te zien zijn, te zagen (oordoppen in)
Aan de voorkant komt een 5mm dikke MDF plaat met 2 heeeele grote gaten zodat de hele voorkant open is maar het geheel wel stevig word en er netter uitziet. (staat ook wel retro met van die langwerpige met ronde hoeken gaten)
De binnenkant word met stof bekleed, let dan wel op dat je stof hebt waar je goed doorheen kunt blazen om geen reflecties te krijgen maar dat het geluid rechtreeks de wol inkan.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

word vervolgd

Laatst gewijzigd:
Vandaag de voorkanten van de traps gezaagd en 2 stuks van de 4 in elkaar gezet, komt er wel retro uit te zien zo :)
De achterkant blijft open, deze zie je toch niet.
Morgen de andere 2 in elkaar zetten, schilderen, stof erin nieten en vullen en klaar.
Foto's worden vervolgd, voorlopig weer eentje van de opbouw.

Leuk detail over de rockwool en demping, toen ik van de week het pak in de kofferbak van mijn volvo 245 station had liggen klonk mijn sub ineens een heel stuk strakker, had bijna nog een pak gehaald voor in mijn auto! }:|

4.jpg

Oei, ik hoop niet dat ik te laat ben maar die Rockwool 202 kun je beter niet nemen voor echte basstraps/chunks. Deze dempen maar behoorlijk tot ca. 250 Hz. Je kan beter 211, 213 of 233 nemen meestal verkrijgbaar bij groothandels(Bouwmaat oid.) of Asbiproshop. Deze types zijn vergelijkbaar met Owens 703.

Er staan hier op synthforum ook erg goede threads en tips bijv. van Mischa. Ik had eerst ook 202 toen ik net begon maar inmiddels alles vervangen door 211. Scheelt aanmerkelijk!
Hopelijk kun je nog ruilen;)

Henk

Jij bedoeld waarschijnlijk de 213 (ipv de 211). De industrie platen van Rockwool zijn de 203, 213, 223 en de 233, en hebben in die volgorde een steeds hogere dichtheid. De "gewone" (gamma, praxis e.d.) platen van rockwool zijn de 202, 212, 222 en de 232 en ook die hebben in die volgorde een steeds grotere dichtheid. De gewone 202 en de industrie 203 plaat hebben geloof ik ongeveer de zelde dichtheid. Zo ook de 212 en de 213 enz. enz.
Probleem is echter dat je bij de Gamma of welke bouwmarkt dan ook meestal alleen de 202 kan kopen.

Dit en meer was ook allemaal te lezen in deze post over basstraps....

https://www.synthforum.nl/forums/sh...92&perpage=20&highlight=rockwool&pagenumber=1

Ik ben inderdaad van plan om de platen 202 die ik heb te gaan ruilen (30 dagen de tijd) en andere platen te gaan halen.
Nu ben ik vanmiddag ff bij de bouwmaat geweest en die hadden wel 75mm 201 plaat en 30mm 211 plaat maar dat is het denk ik ook niet helemaal, ik zag zo op het eerste gezicjt geen echt verschil met de 202 platen die ik heb liggen.

Nu ga ik morgen naar asbiproshop in schiedam om platen te halen maar nu weet ik eigenlijk nog niet helemaal welke platen beter zijn in de 203, 213, 223 en 233 serie.
Is het zo dat hoe hoger het 2e getal hoe beter de kwaliteit/demping is? kan ik niet helemaal opmaken uit de site en op de rockwool site is het onoverzichtelijk...

anyone?

Ik heb ook al stof gehaald, soort van grof lakenstof (gebroken wit) wat een beetje stretched en wat goed geluid/lucht doorlaat (belangrijk anders werkt ie meer als een diffuser)
BTW... fotootje van de 4 panels die gezusterlijk hangen te drogen na de eerste verflaag.

5.jpg

Hi da goose,

De link heb ik gevonden maar die werkt niet meer. Gelukkig had ik het uitgeprint:
Geluidabsorptiecoëfficient van 50 mm platen:
Rockwool

Hz 203 213(211) 223 233

125 0.26 0.25 0.23 0.24
250 0.61 0.68 0.74 0.81
500 0.98 1.05 1.14 0.98

Ik had ergens nog gezien dat onder de 100 Hz de verschillen marginaal zijn. Ik heb voor de 211 3 cm platen gekozen omdat de Bouwmaat hier 300 meter vandaan is :) en bestellingen lang duurden en verzendkosten rel. hoog waren.
Ik heb traps gemaakt en paar basschunks en samen met panelabsorbers heb ik de bassen vanaf 46 Hz goed onder controle, al zeg ik het zelf.;)

Henk

OK, thanks!
Ik ga morgen naar asbipro en ga voor de 213 of als ze die hebben 223 plaat, moet in totaal 15cm worden dus bij voorkeur 15cm dik ineens of anders 3x 5 OID.
Als ze het niet hebben kan ik altijd nog bij de bouwmaat 211 halen, alleen die was 3cm dik dus dat worden er 5 per panel :D

Origineel geplaatst door Schaap01

Hz 203 213(211) 223 233

125 0.26 0.25 0.23 0.24
250 0.61 0.68 0.74 0.81
500 0.98 1.05 1.14 0.98

Gek :confused: Je zou toch denken dat de 223 plaat het beter zou doen dan de 213 en de 203 op de 125 HZ.

Aan de andere kant....Dit soort metingen onder de 100 HZ zijn zeer moeilijk (125Hz licht er iet boven OK, ok..). Had op het forum van onze akoestiek vriend Ethan winer gelezen dat er nauwelijks Lab's zijn die dat kunnen testen.

@Jeffrey: hoe ga je je traps ophangen?

Ik heb zojuist 2 pakken met 223 plaat weten te scoren bij asbipro in schiedam, kon gewoon ophalen daar.
Ik heb nu 2 pakken 223 van 8 platen van 100x60x5cm dik, goed voor 5 basstraps van 15cm dik }:|
Was bij elkaar 80 euro aan platen, nu nog de 202 terug brengen.
Ik heb trouwens ook ff gekeken naar de 213 platen maar het verschil is toch wel voelbaar/zichtbaar, 223 is veel steviger en zwaarder, dus beter lijkt me.. kost ook meer uiteraard.

Word vervolgd..

@ radiance:
de panels komen met haken aan het plafond te hangen en met nog 2 haken aan de muur zodat ze onder een hoek hangen van 45 graden ofzo.
Ik heb er nu al 2 hangen van 10 cm dik van 201 plaat (meer diffuser door geperforeerde voor en achterplaat) maar die komen naast de tafel op de grond te staan en er komen er nu dus 4 in totaal te hangen en 2 te staan naast de primacoustic diffusers. :W

2 down, 2 to go!

en dan nog ophangen uiteraard..
Heb nog niet echt een luistertest gedaan maar als je in de traps praat en schreeuwt merk je al dat het geluid goed gedempt word.
ben zelf erg tevreden met het resultaat, betere foto's komen nog 8>
6.jpg

Ziet er fraai uit!! Wellicht ten overvloede, maar sommigen vergeten het wel eens om de plek tussen de monitors en de 1e reflecties aan te pakken.

Henk

Back