Bouwplan PRD Diffuser!

Het werkgebied waarvoor mijn diffusor is gemaakt zal niet door mijn piepschuim heen gaan(hoop ik) en gewoon
gecontroleerd terug de kamer in ketsen. In ieders geval dat is wel de bedoeling.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat als hout een rendement heeft van 100%
dat het met piepschuim een rendement heeft van 80%

Omdat ik een relatief kleine kamer heb, heb ik gekozen voor diffusie i.p.v. absorptie.
Aangezien je bij absorptie al snel te veel wegfiltert in een kleine kamer.
En zo al snel geen neurtraal beeld overhoud.
_
Dit stond er nog niet toen Mischa antwoorden! _______________________________________________________________-
Probleem frequenties onder de 600 hz ga ik overings wel absorberen d.m.v. een basstrap / paneelabsorber.
Maar daarboven los ik het op door diffusie.

Het is maar wat je wil . Om een vlakke neutrale responce te krijgen in een kleine ruimte moet je veel dempen . In een grote ruimte kun je kiezen om voor je neus te dempen en achter te diffusen . Met soortgelijke panelen haal je onder de 150 hz geen demping en dat is juist zo belangrijk in een kleine kamer . Doe anders eens een ruimte meting zodat je weet waar je probleem gebieden liggen .

Probeer eens de Room EQ Wizard: http://www.hometheatershack.com/roomeq/
Gratiesch!

Verdere benodigdheden: PC met soundcard, microfoon met redelijk neutrale karakteristiek.
Hiermee heb je op z'n minst een indruk op welke frequenties je evt. nog wat werk te verrichten hebt... :)

Verder ben ik inderdaad wel benieuwd naar de afweging demping versus diffusie.
Als iemand een zinvol linkje heeft, hoor ik het graag.

@ Skil: ga je dat piepschuim nou nog wat verder afwerken?
Lijkt me dat het anders blijft "stuiven", toch?
Verder had ik altijd begrepen dat je een diffuser JUIST bouwt van materiaal dat alle frequenties reflecteert (in alle richtingen)... is het niet zo dat dit effect een beetje teniet wordt gedaan door jouw materiaalkeuze?

Eh dank je....

Had ik eigenlijk al moeten hebben voor ik de diffusers ging maken.
Kon ik ze helemaal goed afstemmen.
Maar er zijn nog genoeg andere hulpmiddeltjes over.;)

Goed bezig .
Thanks

[/B][/QUOTE]Verder ben ik inderdaad wel benieuwd naar de afweging demping versus diffusie.
Als iemand een zinvol linkje heeft, hoor ik het graag[/B][/QUOTE].

http://www.soundscapes.nu/lectuur.html

Waar het precies staat moet je even zelf zoeken ik heb het hier ergens gelezen.

[/B][/QUOTE]@ Skil: ga je dat piepschuim nou nog wat verder afwerken?
Lijkt me dat het anders blijft "stuiven", toch?[/B][/QUOTE]

Ik denk als je er niet veel aankomt dat het wel meevalt.
Overigens staat er bij mij moeder een spuitcabine, maar ik weet niet of het er mooier op wordt als ik ze een kleur geef.
Mijn studio word namelijk spier-wit

[/B][/QUOTE]Verder had ik altijd begrepen dat je een diffuser JUIST bouwt van materiaal dat alle frequenties reflecteert (in alle richtingen)... is het niet zo dat dit effect een beetje teniet wordt gedaan door jouw materiaalkeuze? [/B][/QUOTE]

Er bestaan zover ik weet geen diffusors die alle frequenties kan reflecteren.
Mijn diffusor diffused (als het goed is) 700 tot en met 3500 hz. Alles daaronder en boven laat hij met rust.

Bij een QRD diffuser ligt het werkgebied tussen de 900 en 10000 hz (heb je ook verschillende van) zie link http://www.soundscapes.nu/rb_qrd.htm

Vandaar dat ik zo blij ben met die room EQ Wizard (wat ik eigenlijk al eerder had moeten hebben)

Maar over de Frequenties waar we het nu over hebben, kun je beter diffusen dan absorberen in een kleine kamer.

Lage frequenties kun je alleen maar absorberen! En dan komen de toepassingen van Mischa aan bod.

De PRD diffusers die verkocht worden zijn overigens ook van piepschuim.

Foutje:

Het werkgebeid van een Qrd difusser 900 hz tot 10.000 hz

Is gelul.

Max laag is zo'n 180hz, maar ga ervan uit dat de werking in het hoog daardoor "veel" verlaagt.

I.v.m. met de resonanties in het paneel zelf.

Uitgebreid verslag over Qrd diffuser volgt binnen nu een een half jaar!

mooie diffuser
kunt ook een pvc pijp van 80cm doorsnee pakken doormiden zagen en aan de achterwand hangen , makkelijker en veel sneller, geluid word effiecient diffuus verspeid doordat ie rond is...

hmm onbekend probleem ofzo?

@ electronic skil: even over de diffuser ansich, ik ben van plan 6 platen van 50x50 cm te maken, met elk 100 houten balkjes van 5x5 cm en 5, 10, 15, 20 en 25 cm lang, wat zou betekenen dat ik van elke lengte 20 balkjes op de grondplaat heb

zou ik dan in problemen komen met de 5 verschillende lengtes ipv 4 en uberhaupt de rangschikking ervan op de grondplaat?

ik ben van plan volgende week te beginnen en wat extra duidelijkheid zou wel gewenst zijn

Origineel geplaatst door nox
hmm onbekend probleem ofzo?

@ electronic skil: even over de diffuser ansich, ik ben van plan 6 platen van 50x50 cm te maken, met elk 100 houten balkjes van 5x5 cm en 5, 10, 15, 20 en 25 cm lang, wat zou betekenen dat ik van elke lengte 20 balkjes op de grondplaat heb

zou ik dan in problemen komen met de 5 verschillende lengtes ipv 4 en uberhaupt de rangschikking ervan op de grondplaat?

Mijn diffusser had ook vijf verschillende lengtes, de 0 (grondplaat moet je meerekenen!!!)

Even nadenken!

Dit komt op hetzelfde neer als jouw "ontwerp"

0 5 10 15 20

De grondplaat is volgens mijn ontwerp hierboven 0 cm.
Het hoogste balkje bedraagt 20cm. Afstand vanaf de grondplaat tot het hoogste balkje is 20cm

Jouw ontwerp

5 10 15 20 25

Dit ontwerp begint al bij de 5cm, wat feitelijk niks anders is dan de grondplaat!
Dus de grondplaat begint bij 5cm!
Het hoogste balkje bedraagt 25cm. Afstand vanaf de grondplaat (5cm in dit ontwerp) tot het hoogste balkje is;
25cm - 5 cm = ook 20 cm.

De verhoudingen zijn hetzelfde net als de toekomstige werking daarvan.
Jouw ontwerp kost alleen meer werk en materiaal.

Dus de grondplaat (0 cm) heb je altijd.
Je mag overigens niet meer dan 5 maten hebben.
Nu heb je gelijk gezien dat de grondplaat / 0 cm ook doorgaat als een maat.

Het gehele ontwerp telt trouwens 144 blokjes.
12 x 12 blokjes!

Dus als je blokjes hebt van 5 bij 5 cm
Word je grondplaat (minimaal) 12 x 5cm bij 12 x 5cm dus 60cm bij 60 cm.
Anders past het er niet op.

Het is ook niet zo dat elke maat evenveel voorkomt in een prd diffuser.

Check deze link voor de plattegrond en de volledige uitleg!

http://www.soundscapes.nu/rb_prd.htm

oke
:okdan: :koffie:

Dus het begint bij de grondplaat of die grondplaat nu bij 0,5,10 etc. cm. begint maakt niks uit.
Alleen dat je prd meer materiaal, geld, werk en ruimte in je kamer kost dan wanneer je een gronplat maakt vanaf 0 cm.

Eigenlijk is dit gewoon een feit.
Je begint altijd met een grondplaat en die begint altijd met 0 cm.
Je begint altijd met 0 cm.

Dus bijv.

0, 6, 12, 18, 24

of

0, 4, 8, 12, 16

of

0, 7, 14, 21, 28

of zelfs dit mag ook, maar dit ontwerp is fout-gevoelliger

0, 5,25cm, 10,50cm, 15,75cm, 21cm

etc.

ps: Op de gegeven link staat ook precies hoe je de werking (bereik in hz) van de prd kunt berekenen.

:peukie: :peukie:

Laatst gewijzigd:
ah ik was idd de 0 vergeten mee te rekenen dus ik heb in weze 6 maten, te weten 0, 5, 10, 15, 20, 25, wat dus alleen met een grotere grondplaat te behalen is, als ik met 5 maten zou werken zou 't natuurlijk gekkenwerk zijn om materiaal te verspillen :D

nu snap ik alleen niet waarom 5 maten 't maximium zou zijn als ik lees dat in de uitgebreide variant van de prd diffuser elk balkje een andere maat heeft dus ik net zo goed met 6 maten kan werken

nu ga ik niet 144 verschillende balkjes maken want op een cirkelzaag is 't makkelijker om 6 maten in te stellen en daar 120 keer van elke maat een lat doorheen te jassen dan elke keer de lengte te veranderen

thanks in elk geval

Origineel geplaatst door ELectronic SKIL
Zie foto!

Lengte maten: 6 cm. 12 cm. 18 cm. 24 cm.

De tafel is op deze foto de grondplaat die doet dus ook mee als een lengte maat, in dit/elk geval dus
0 cm.

0 cm heb je net zogoed nodig als alle andere maten alleen hoef je die niet te maken omdat het 0 cm bedraagt
maar er moet net zo goed in het prd concept ingebracht worden.

Dus als je de grondplaat een kleurtje geeft bijv. dan kun je een leuk effect krijgen.

Etc.

Shit foto heb ik niet meer, zie vorige pagina!

Je moet je natuurlijk wel aan de gedachte van het ontwerp houden.

Het originele ontwerp heeft 156 verschillende balkjes.
Die balkjes zijn ook niet zomaar neergezet. Daar is ook een plattegrond voor!

Het heeft allemaal met priemgetallen te maken.

Je moet je aan de 5 maten houden, nul meegerekend.
Anders klopt het plattegrond niet meer, sterker nog er is geen plattegrond voor zes maten.
Het hoe en waarom ervan is mijn niet bekend.

Ik weet wel dat 1 of andere Sjef een gebruiksvriendelijker bouwontwerp heeft bedacht voor mensen
zoals ons.
Die is gebasseerd op die 5 maten.
Het schijnt dat dit ontwerp bijna net zo goed is als die van 156 verschillende balkjes ontwerp (het originele ontwerp)

Maar waarom wil je persé 6 maten in je ontwerp.
Waarschijnlijk valt er wel iets te regelen als je er een paar algebra boeken bijpakt, dat je er 6 maten in kunt bewerkstellen,
maar waarschijnlijk word zijn effectifiteit er niet bijster beter van. Want anders had onze Sjef die keuze van 6 maten of meer wel bedacht voor ons.

Af en toe is het beter om dingen gewoon te laten hoe ze zijn.
Dus 5 maten

Als je dezelfde werking wilt hebben, als die zes maten van jou (als dat technisch mogelijk was).

Dan heb je hier het ontwerp met hetzelfde bereik als jouw ontwerp (ondanks die van jou niet kan).

0, 6,25 cm, 12,5cm, 18,75cm, 25cm.

Nu weet ik gelijk waarom je 6 maten wilde hebben, om zo van dat mm werk af te komen.

Maak dan blokjes van deze afmetingen:

0, 6cm, 12cm, 18cm, 24cm.

ja ik merk dat ik dan idd maar niet te moeilijk moet doen en dat basisontwerp moet aanhouden met dezelfde maten als jij, alleen dan met hout

heb je wel van elke maat evenveel exemplaren op 1 grondplaat?

edit: zo te zien niet, misschien kan je me dit vertellen, anders moet ik al die getalletjes tellen op die layout :D

Dat word getalletjes tellen.

Zet de aantallen gelijk dan hier in dit topic, dan heb ik en andere ze gelijk ook.;)

Dank u.

Dus bijv.

maten 2 t/m 5
1= altijd 0 en die hebben we voor niks!
2= ....
3= ....
4= ....
5= ....

ok dan, ff op m'n gemak geteld, ondanks dat 0 voor nop staat geef ik wel aan hoe vaak ie voorkomt

0: 13x
1: 38x
2: 38x
3: 40x
4: 15x

er zit dus aardig wat rekenkundig denkwerk in zo'n diffuser als je die aantallen zo ziet

ik heb gelijk even uitgerekend hoeveel hout ik nodig ga hebben voor m'n 6 stuks 60x60 diffusers en dat komt uit op een staggering 105 meter en 84 centimeter waaaat :)

gelukkig krijg ik 't hout wat goedkoper dus ik zal uiteindelijk met lijm en schroeven erbij zo'n 80/85 euro kwijt zijn, i'ma need them darn things anyway!

EH bedankt man!

Goed bezig.

Ik heb zelf nog wat piepschuim over, dus misschien dat ik er nog net twee kan maken.
Zonder dat ik van de een teveel en de ander te weinig heb.

Je zei dat je rond 80/85 euro kwijt bent.

Is dat per stuk. of per 6?

In dat eerste geval maak ik er dan misschien ook een paar van hout.
Om wat meer diversie aan materialen te hebben in mijn luisterruimte, wat weer ten goeden komt voor de akoestiek.

Back