Hoeveel compressors hebben jullie?

Nou ik denk dat ik eerst voor een elysia mpressor ga.
Ik ben erg benieuwd wat het geluid verschil is tussen me dramwer 1968 en deze. Ik weet dat hij 3x zo duur is maar toch. Ik denk dat hij meer in de buurt komt bij me am16/7.

Oeww.. die is inderdaad ook wel erg mooi ja. Ik denk eerlijk gezegd dat de drawmer minder open klinkt en het wat meer dichtsmeerd. Voor een mooie comp met een open karakter kan je ook eens kijken naar de Manley Variable MU compressor. Kan ook flink over zijn nek gaan trouwens.

Heb aardig wat leuke compressiebakjes gehad (avalon, manley, tubetech, mindprint, ssl, focusrite etc.) maar momenteel hou ik t gewoon lekker bij m'n 2x uad kaartjes die uitstekend presteren!! Scheelt bergen ruimte, werkt makkelijk en effectief.

ik heb 2 x 266xl, focusrite mixmaster, focusrite penta en ensoniq dp4.
daar komt een klarkteknik square one bij aankomende week.

tsja, het verhaal over compressie. ik denk dat elke huis tuin en keuken muzikant die zo opbouwend begint hier lang mee aan het klooien is, ikzelf namelijk ook. wel gaat het steeds beter en begin ik verschillen te horen en te waarderen. het is zeer rot als je je tracks terughoort in een club en moet constateren dat je je track verneukt hebt door het verkeerd toepassen van compressie. het systeem speelt natuurlijk ook wel een rol maar ik denk dat dat velen niet onbekend zal klinken.

in de studio smeed je zo met de jaren je sound met alle kennis ups en downs die je opdoet. ik lees ook veel maar sommige dingen zijn ook vrij ingewikkeld qua technieken die toegepast worden. in een grote studio met belachelijk dure tafel zit op elk kanaal compressie en reken maar dat dat in de popmuziek ook zwaar wordt toegepast.

eq is ook zeer belangrijk maar compressie wordt ook vaak toegepast als effect. wat ik in een korte tijd heb geleerd over sidechainen heeft me echt verder geholpen. alles zomaar compressen klinkt in het begin misschien ok tot je op je eindmix constateert dat alles gewoon verneukt en in elkaar zit terwijl de afzonderlijke kanalen gewoon wel goed klinken. je moet blijven zorgen dat ondanks de compressie er altijd ruimte blijft en openheid. ik ben echt geen meester, integendeel maar ik leer met vallen en opstaan.

op dit moment:
ART prochannel (optical / varimu) - toch echt wel een fijne compressor
DBX mc5 minicomp - leuk klein dingetje, maar niet de beste
2x D&R c/l 78 - gare ouwe FET limiters. o.a. goed voor smerige drums
boss cs-3 - gitaarpedaaltje, gewoon in, kapot uit. komplete antidynamik

in aanbouw:
poorman 670 varimu
Drip 175 varimu

Ik heb op dit moment de volgende compressors staan:

TL aucio - C1
Joemeek - SC2 rev 1.07
Joemeek - VC1Qcs
Valley People - Dynamite (3x)
DBX - 166
Siemens - U273 (2x)
EMT - 257 (2x)
EMT - 256 II (2x)
Urei - 1176LN
Urei - 7110 (2x)
Orange County - CLX
Collins - 26W (2x)
Gates - SA39
Altec - 322c
Federal - AM864

mooie lijst matthew!

ik heb alleen stereobakken:

Weiss DS1
TK Audio BC1
Thermionic Phoenix
Vertigo VSC2

alleen met de ds1 doe ik echte compressie, de rest is meer voor de 'sound'...

Ik heb wat compressors betreft op dit moment alleen DIY-bakken maar wel hele mooie. Een SSL4000 en een Phoenix.
Daarnaast heb ik nog een Manley SLAM! Geen compressor maar wel twee limiters. Erg fijn.

Verder nog wat compressie in mijn multi fx-bakken. Zeker de comrpessors in de H8000fw klinken erg fraai.

De DIY Phoenix is een heel controversieel ding. Op een DIY forum was de hand gelegd op de schema's voor die machine, maar de policy is, terecht, dat er geen info wordt gebruikt van lopende producten. Alleen voor een project 'onder de radar', voor een beperkt aantal leden, werd dit schema gebruikt.

Eén van die leden heeft misbruik van dit vertrouwen gemaakt en die schema's gebruikt voor een paar units die hij vervolgens heeft verkocht. Dat heeft hem een permanente ban op het forum opgeleverd.
Ik kwam hier alles achter toen ik belangstelling had voor het ding. Ik heb hem bovendien niet van de bewuste persoon overgenomen maar van de 'eerste koper'.

Hij klinkt erg goed. Ik heb hem altijd op mijn eindbus staan.

De SLAM! is een alleskunner. Preamp, limiter, masteringtool en converter. En alles op het allerhoogste niveau. Geweldige bak.

Tot nu toe:

1x Alesis 3630 (nog steeds netjes in z'n doos....)
Verder de ingebouwde compressors in bijv. de RS7K en die in Audacity..

Ik ben nog maar net begonnen met compressors en lees eigenlijk alles wat los en vast zit over compressie. Tips voor studiemateriaal zijn zeer welkom. :okdan:

DBX 166xl
Drawner MX30
Alesis nanocompressor
Oh en natuurlijk de comp die in mn mpc500 zit :D

2x Behringer MDX4600 als inserts voor de drums, DBX 266XL op een sub, gaat meestal alle drums en soms bas doorheen, en een TL Audio 5021 over de eindmix.
Dit is alles maar gaat zeker meer bijkomen, ik gebruik compressie meer als FX dan om alles plat te walzen, en dan voornamelijk voor drums, over synth's en synthbassen zie ik het nut van compressie niet zo in, behalve als je wat met filtersweeps oid doet.

Ik gebruik 1x4 drawmer voor vocals en intrument takes, en 1 stereocomressor op de master in mijn analoge setup.
Soms een stereo subgroepje om een koortje te levelen, maar niet altijd.

Als je bij opname de zaken al een beetje regelt hoef je in de eindmix niet veel te klooien.

Bovendien is in DAW mijn gevoel dat hoe meer processing je gebruikt hoe waardelozer de sound.

De DIY Phoenix is een heel controversieel ding. Op een DIY forum was de hand gelegd op de schema's voor die machine, maar de policy is, terecht, dat er geen info wordt gebruikt van lopende producten. Alleen voor een project 'onder de radar', voor een beperkt aantal leden, werd dit schema gebruikt.

Eén van die leden heeft misbruik van dit vertrouwen gemaakt en die schema's gebruikt voor een paar units die hij vervolgens heeft verkocht. Dat heeft hem een permanente ban op het forum opgeleverd.
Ik kwam hier alles achter toen ik belangstelling had voor het ding. Ik heb hem bovendien niet van de bewuste persoon overgenomen maar van de 'eerste koper'.

Hij klinkt erg goed. Ik heb hem altijd op mijn eindbus staan.

De SLAM! is een alleskunner. Preamp, limiter, masteringtool en converter. En alles op het allerhoogste niveau. Geweldige bak.

Heb je misschien links naar wat je daar mee mixt? PB mag ook.

Klinkt dik gast.

Heb je misschien links naar wat je daar mee mixt? PB mag ook.

de phoenix? ik ben ojs niet, maar ik vind dat je er bijna alles door kan gooien wat niet ramvol gepropt zit met sounds. metal enzo werkt niet echt, maar electro, dance, en alles wat maar een beetje akoestisch is werkt te gek.

Back