easy cell
easy cell
Hello all.
Ok het duurde even maar de verbouwing heeft inmiddels grotendeels plaats gevonden. Wat heb ik gedaan en wat is het resultaat?
Allereerst om even het geheugen op te frissen had ik mijzelf dus in ons nieuwe huis de zolder toegeëigend om als studio in te richten. Foto's vd studio in de ze thread eerder te vinden. Na de ruimte betrokken te hebben bleek mijn vloer in de zolder tevens het plafond te zijn van onze slaapkamer en die van onze dochter. De plank bleek slechts 18 mm dik en dat was dan de afscheiding!! Je hoorde werkelijk alles in wat ik deed in de ondergelegen slaapkamers en het was dus een onwerkbare frustrerende situatie. Na enig speurwerk besloot ik, mede ingegeven door een maximum budget van ca.
€ 1.000,- om het volgende te doen.
Veelal wordt voor mijn probleem het "zwevende vloerprincipe als oplossing aangedragen. Ik heb gepoogd om dit principe uit te voeren en. Allereerst heb ik balken van 18 cm aangeschaft welke om de 60 cm over de breedte van mijn kamer zijn geplaatst middels hoekankers. Grotendeels is deze bevestiging gegaan via de bestaande vloerbedekking in de bestaande vloer.
De ontstane diepte tussen de aangebrachte balken van 18 cm heb ik opgevuld met isolatievlokken van het merk
www.easycell.nl . Dit zijn versnipperde kranten en textiel in een soort zoutoplossing (voor de brandveiligheid). Dit spul is over de gehele vloer tussen de balken aangebracht.
De volgende stap was om op de nieuwe balklaag de nieuwe houten vloer te leggen waarvoor ik heb gekozen voor OSB 18mm dikke hout. Voordat deze werd aangehecht aan de balken heb ik nog een laag Fermacellrandstrook op de balken bevestigd om direct kontact tussen de nieuwe OSB vloer en de balk te voorkomen. Ik twijfel echter erg of ik hier niet beter een soort speciaal rubber voor had moeten gebruiken?
De aangebrachte nieuwe vloer is vrij gezet van de muren en de zijkanten worden nu bevestigd met acrylkit om toch een elastische bevestiging te hebben.
Het bovenstaande is een korte samenvatting van het werk dat ik en een kennis hebben uitgevoerd.
Vanavond is de vloer in principe klaar maar ik twijfel erg of het resultaat de gewenste isolatie met zich mee zal brengen.
Wat ik verder nog wil doen is het maken/kopen van een massievere deur die goed afgrendeld en sluit.
De vragen die ik heb zijn:
Nu ik de vloer heb geïsoleerd, moet ik dan de wanden ook isoleren, gaat er geluid langs de muzren naar beneden?
De gebruikte fermacellstroken zijn 30mm dik/dun, is dit niet te smal?
Wat ben ik vergeten?
Kortom, toch nog een hoop vragen. Of het resultaat direct hoorbaar is kan ik nu nog niet zeggen omdat de deur er niet in zit en de ruimte totaal kaal is, geen nieuwe vloerbedekking etc.
Voordat ik definitief de vloer erin leg wil ik nog de mogelijkheid hebben om gemaakte fouten of vergeten zaken nog te kunnen aanpakken. Daarna gaat de vloerbedekking erop.
Ik zal vanavond foto’s plaatsen van de het hele traject.
Het viel me toch wel tegen allemaal, ik dacht even een “zwevende vloer”maken
Groeten,
Ens
PS: suggesties zijn welkom.