Nieuw huis, nieuwe akoestiek

Origineel geplaatst door sten
Waarvoor trouwens die luikjes onder je monitors?

Inderdaad. Ik zal dus goed moeten kijken wat voor type akoestiek ik nu wil bereiken?
Weet jij trouwens of het "live end dead end" of "non-environment" principe het meest wordt toegepast?
Die luikjes zijn eigenlijk gewoon platen hout met strips er tegen voor de afwerking
Had geen zin om scharnierwerk etc te maken, en kom er toch bijna nooit :)

Welk type meer toegepast wordt, heb ik echt geen flauw idee van!
Sowieso is het lastig om op internet nauwkeurig informatie te vinden, het blijft meestal bij flarden die eigenljk toepassing hebben op een bepaald type room, zonder dat dat eigenlijk vermeld wordt.

Ik heb in het verleden veel ervaring verzameld van hoe ik het niet wilde hebben, en kwam toen dat boek tegen van Philip Newell.
Daar stond echt zoveel nuttige info in! Ook over verschillende type rooms met hun voor en nadelen. Als je geinteresseerd bent in studio bouw en akoustiek is dat zeker een aanrader :)

foto's

foto's

Meer foto's volgen..
Dit is wat je ziet zodra je de kamer in loopt.

Attachments

• dscn0037.jpg
    dscn0037.jpg
    19,9 KB · Bekeken: 126
foto 2

foto 2

vanuit de andere kant naar de deur kijkend.

Attachments

• dscn0039.jpg
    dscn0039.jpg
    15,5 KB · Bekeken: 120
info

info

de vloer is van hout.
De zolder bestaat uit twee delen welke zijn afgescheiden middels een deur en gipsplaten wanden.
Mijn bedoeling is om tegen de achterwand zowiezo een gordijn op te hangen links en rechts uiteraard op gepaste hoogte de monitors. Daarachter schuim om de reflecties op te vangen.
Op de schuine wanden komt gipsplaat en daar komt weer stucwerk overheen.

Maar goed. Hebben jullie nu jullie de foto's zien nog tips?

Laatst gewijzigd:
Re: info

Origineel geplaatst door Ensemble
de vloer is van hout.
De zolder bestaat uit twee delen welke zijn afgescheiden middels een deur en gipsplaten wanden.
Mijn bedoeling is om tegen de achterwand zowiezo een gordijn op te hangen links en rechts uiteraard op gepaste hoogte de monitors. Daarachter schuim om de reflecties op te vangen.

Inderdaad nog gefeliciteerd! Niks fijner dan een eigen verdieping om herrie/muziek te maken toch?!:)

Heb je de Sound on Sound website al gechecked? Hoop info over hoe je dit soort dingen aan kan pakken. Omdat je een houten vloer heb zou ik gaan voor een soort zweevende vloer (een "echte" zwevende vloer is erg duur om te maken, maar ben op het web verschillende goekopere alternatieven tegen gekomen om je vloer zo te bewerken dat ie niet alle trillingen doorgeeft.)

Kan de links wel voor je opzoeken als je daar intresse in hebt, laat maar weten!

Origineel geplaatst door Ensemble
de vloer is van hout.

Wat wil je bereiken? Dat is belangrijk om te weten.
Wil je het isoleren zodat je geen overlast veroorzaakt? En zo ja naar welke kant toe en hoeveel?
Wat ik altijd doe: ik zet mijn monitors in een nieuwe ruimte zo hard als dat ik maximaal ga draaien in die ruimte. Dan loop ik naar andere ruimten / naar buiten, en luister ik inhoeverre ik denk dat het te hard is. Dan op je mixer het volume aantal dbs zachter zetten zodanig dat jij vind dat het acceptabel wordt in die andere ruimten. Op basis van die waarden kan je gaan kijken wat je nodig zou hebben aan isolerende middelen.

Voor wat betreft akoustiek binnen: Wat zijn jou eisen aan je ruimte?
Vlakke frequentie respons? Het levendig willen houden van je ruimte? Hoeveel ruimte wil je inleveren voor akoustiek?
Op basis daarvan zal je concessies moeten doen. Want je kan niet alles hebben, vaak is het een kwestie van prioriteiten stellen :)

Alvorens ik verder ga, wil ik even herhalen/benadrukken dat ik vanwege uiteenlopende redenen nog niet in staat ben geweest me echt goed in de materie te verdiepen. Het is dus beetje behelpen. Maar goed.

Kan de links wel voor je opzoeken als je daar intresse in hebt, laat maar weten!
@Syntax Terror Alle relevante links zijn welkom!

@GeitenBreijer

Wat wil je bereiken?

Mijn hoofdprioriteit is volgens mij een Vlakke frequentie respons, althans als dat betekent dat ik nadat ik een track heb gemaakt in mijn kamer en alles klinkt in balans in mijn mix, ik vervolgens in een andere ruimte ineens een veels te harde kick heb omdat mijn kick in mijn kamer op de een of andere manier zachter klinkt dan die neutraal gezien feitelijk is (wat een zin).
Om dit te bereiken denk ik dat ik naast de akoestische behandeling ook moet investeren in een subwoofer, mijn monitors zijn prima Krk 6000.

Het levendig willen houden van je ruimte
Wat bedoel je hier precies mee? Is dit niet het tegengestelde van een neutrale/vlakke freq. respons?

Hoeveel ruimte wil je inleveren voor akoustiek?

eeh, geen idee, zoveel als nodig8o)

Wat betreft hardheid, ik zet mijn geluid nooit zo hard dus dat wordt denk ik niet snel een probleem. Althans, zodra ik een sub koop wordt dit natuurlijk wel weer een probleem. hmm.. Tegen een sub kan ik toch niet isoleren denk ik.

ens

Misschien toch goed er rekening mee te houden met die subwoofer.
Ga je die sowieso kopen? Als je nu namelijk niets aan isolatie doet, en er later achter komt dat er toch echt wat meer maatregelen genomen hadden moeten worden , kan je weer opnieuw beginnen.
Dat gips tegen het dak, waarom wil je dat doen als je toch niet wilt isoleren naar buiten toe?

Over dat levendig houden: er zijn genoeg mensen die een dode ruimte niet prettig vinden werken. (Mij boeit het niet, ik zit hier toch maar in mn eentje in mijn studio :) )
Als jij je daarbij dus ook voelt dan moet je dus niet kiezen voor dempen, maar voor een ander type afluister ruimte. Zo bedoelde ik dat.
Enige waar ik ervaring mee heb is met dode ruimtes, ook omdat je dan het makkelijkst je staande golven en eerste reflecties kwijt bent.

Je kan ruimtes ook levendig houden door bijvoorbeeld diffusers, maar dan moet je echt weten wat je doet. Voor het laag zijn difusers niet echt een hele goed oplossing, dus hoe staande golven dan te omzeilen zijn zou ik niet weten. Ik heb daar geen ervaring mee, maar misschien dat iemand anders daar iets nuttigs over kan vertellen. (Leer ik ook weer wat :))

Vergeet alleen niet dat in een normale ruimte de staande golven dippjes veroorzaken waardoor je frequenties niet hoort, maar ook pieken. In het ergste geval kunenn die +10 db zijn.
Als je dan gaat dempen een vlakkere respons hebt, kan het wel zo zijn dat je meer volume uit je speakers moet genereren om hetzelfde geluidsnivo voor je gevoel te kunnen halen. Voor mij was dat niet zo'n probleem, omdat mijn systeem hard kan, maar eigenlijk luister ik steeds zachter af. Dat is minder vermoeiend voor de oren :)
Alleen voor het laag zet ik het wel eens wat harder.
Maar goed, ook dat is dus een punt wat je voor jezelf moet bepalen.

Wat zijn trouwens je vloermaten?

U vraagt, wij draaien (aan knopjes)

Hier een stuk over de bouw van ruimtes en hoe de accoustiek aan te pakken, 2 verschillende zaken ben ik ondertussen achter, vond het een erg informatief stukje in ieder geval!

http://arts.ucsc.edu/EMS/Music/tech_background/TE-14/teces_14.html

En verder op SoundonSound:

Deze zoekopdracht levert goede resulataten, ook goed om te lezen hoe ze bij mensen thuis hun problemen komen oplossen, zijn vaak kleine kamertjes, zolders, enz!
http://www.soundonsound.com/index.php?section=/&url=/search&Keyword=studio+acoustic

Hier een f.a.q.:
http://www.soundonsound.com/sos/jul00/articles/faqacoustic.htm

En deze lap tekst, heb je ff?:) Een serie waarbij alles wel aan bod komt!
http://www.soundonsound.com/sos/jul98/articles/acoustics1.html
http://www.soundonsound.com/sos/aug98/articles/practicalacoustic.html
http://www.soundonsound.com/sos/sep98/articles/acoustic_3.html
http://www.soundonsound.com/sos/oct98/articles/acoustics.html
http://www.soundonsound.com/sos/nov98/articles/acoustic5.htm

er waren meer links, maar vond deze toch het beste/betrouwbaarste over komen. Dit is trouwens ook al een onwijze berg tekst, kan je wel even zoet mee zijn!:)

..

..

@GeitenBreijer: Lengte is 3,45 en Breedte 3 meter.
@Syntax Error: nou, ik voel me nu wel verplicht om al deze materie door te gaan lezen, iig dank voor de moeite!

Feit is dat het huis (helaas) niet alleen uit mijn zolder bestaat maar ook uit heel wat andere m2's die allen dienen te worden aangepakt. Binnen 4 weken moeten we de verbouwing hebben gerealsieerd. Ik zal tussendoor pakken wat ik pakken kan aan relevante informatie:) Ik heb nu iig genoeg food for thought.

easy cell

easy cell

Hello all.

Ok het duurde even maar de verbouwing heeft inmiddels grotendeels plaats gevonden. Wat heb ik gedaan en wat is het resultaat?

Allereerst om even het geheugen op te frissen had ik mijzelf dus in ons nieuwe huis de zolder toegeëigend om als studio in te richten. Foto's vd studio in de ze thread eerder te vinden. Na de ruimte betrokken te hebben bleek mijn vloer in de zolder tevens het plafond te zijn van onze slaapkamer en die van onze dochter. De plank bleek slechts 18 mm dik en dat was dan de afscheiding!! Je hoorde werkelijk alles in wat ik deed in de ondergelegen slaapkamers en het was dus een onwerkbare frustrerende situatie. Na enig speurwerk besloot ik, mede ingegeven door een maximum budget van ca.
€ 1.000,- om het volgende te doen.

Veelal wordt voor mijn probleem het "zwevende vloerprincipe als oplossing aangedragen. Ik heb gepoogd om dit principe uit te voeren en. Allereerst heb ik balken van 18 cm aangeschaft welke om de 60 cm over de breedte van mijn kamer zijn geplaatst middels hoekankers. Grotendeels is deze bevestiging gegaan via de bestaande vloerbedekking in de bestaande vloer.

De ontstane diepte tussen de aangebrachte balken van 18 cm heb ik opgevuld met isolatievlokken van het merk www.easycell.nl . Dit zijn versnipperde kranten en textiel in een soort zoutoplossing (voor de brandveiligheid). Dit spul is over de gehele vloer tussen de balken aangebracht.

De volgende stap was om op de nieuwe balklaag de nieuwe houten vloer te leggen waarvoor ik heb gekozen voor OSB 18mm dikke hout. Voordat deze werd aangehecht aan de balken heb ik nog een laag Fermacellrandstrook op de balken bevestigd om direct kontact tussen de nieuwe OSB vloer en de balk te voorkomen. Ik twijfel echter erg of ik hier niet beter een soort speciaal rubber voor had moeten gebruiken?

De aangebrachte nieuwe vloer is vrij gezet van de muren en de zijkanten worden nu bevestigd met acrylkit om toch een elastische bevestiging te hebben.

Het bovenstaande is een korte samenvatting van het werk dat ik en een kennis hebben uitgevoerd.

Vanavond is de vloer in principe klaar maar ik twijfel erg of het resultaat de gewenste isolatie met zich mee zal brengen.

Wat ik verder nog wil doen is het maken/kopen van een massievere deur die goed afgrendeld en sluit.

De vragen die ik heb zijn:

 Nu ik de vloer heb geïsoleerd, moet ik dan de wanden ook isoleren, gaat er geluid langs de muzren naar beneden?
 De gebruikte fermacellstroken zijn 30mm dik/dun, is dit niet te smal?
 Wat ben ik vergeten?

Kortom, toch nog een hoop vragen. Of het resultaat direct hoorbaar is kan ik nu nog niet zeggen omdat de deur er niet in zit en de ruimte totaal kaal is, geen nieuwe vloerbedekking etc.
Voordat ik definitief de vloer erin leg wil ik nog de mogelijkheid hebben om gemaakte fouten of vergeten zaken nog te kunnen aanpakken. Daarna gaat de vloerbedekking erop.

Ik zal vanavond foto’s plaatsen van de het hele traject.

Het viel me toch wel tegen allemaal, ik dacht even een “zwevende vloer”maken

Groeten,

Ens

PS: suggesties zijn welkom.

Prima draadje dit zeg! Ik ben ook net verhuisd en heb ook de zolder toebedeeld gekregen. Ik moet nog even wachten met verbouwen, maar ik kan me inmiddels alvast prima inlezen dankzij de prima links van Synthax Terror.

Super bedankt alvast 8)

 Nu ik de vloer heb geïsoleerd, moet ik dan de wanden ook isoleren, gaat er geluid langs de muzren naar beneden?
 De gebruikte fermacellstroken zijn 30mm dik/dun, is dit niet te smal?
 Wat ben ik vergeten?

Je bent vergeten dat het geluid gewoon langs de muren naar beneden gaat..

Zwevende vloer, extra (geluid-geisoleerde) wanden óp de zwevende vloer, los van je huidige wanden, en het liefste nog je plafond, maar dat heb je niet 8o) dus wanden moeten voldoen.

En 30 mm is wel erg dun... Als je op zoek bent naar rubber dat goed geluid dempt (en doorgaans ook in studios veel in de zwevende vloeren wordt gebruikt) moet je neopreen(of iets vergelijkbaars) hebben hoorde ik door de grapevine. Meerdere lagen met daar tussen nog hout/iets anders kan ook alles behalve kwaad.

edit: PS: ik weet niet hoeveel je al hebt uitgegeven maar voor 1000 euro krijg je met wat zuinigheid zeker je kamer volledig geisoleerd..

Laatst gewijzigd:
Zo'n hoekanker kan ook het geluid weer over dragen op de wanden. Je had niet eens hoekankers hoeven gebruiken, want volgens mij bestaat een zwevende vloer bestaat uit balken die op schuim rusten. Tussen de balken de schuimplaten. Een stilstaande luchtlaag ertussen en aftimmeren. Ruimte tussen de muur en de nieuwe vloer houden.

Je bent vergeten dat het geluid gewoon langs de muren naar beneden gaat
Dit valt wel mee denk ik. De muren zijn middels dubbele gisplaat op hout redelijk geïsoleerd. Wat ik verder zou moeten doen hieraan weet ik niet, ik zou isofix kunnen bevestigen. Kost weer extra en kan altijd nog. De vraag is of ik nog meer demping nodig ga hebben. Zo ja, dan zal dit punt ooit ook wel aangepakt worden.

Zo'n hoekanker kan ook het geluid weer over dragen op de wanden. Je had niet eens hoekankers hoeven gebruiken, want volgens mij bestaat een zwevende vloer bestaat uit balken die op schuim rusten. Tussen de balken de schuimplaten. Een stilstaande luchtlaag ertussen en aftimmeren. Ruimte tussen de muur en de nieuwe vloer houden.

Hoekankers hebben we wel gebruikt om de nieuwe balken mee te bevestigen. Op de nieuwe balken zelf en dus tussen de bovenkant vd balken en de houten vloer die erop is gezet zijn de genoemde (misschien iets te dunne)fermacellstroken gebruikt.

Er is gelukkig wel ruimte tussen de nieuwe vloer en de muren gehouden, deze ruimte is opgevuld met elastische kit.

En 30 mm is wel erg dun... Als je op zoek bent naar rubber dat goed geluid dempt (en doorgaans ook in studios veel in de zwevende vloeren wordt gebruikt) moet je neopreen(of iets vergelijkbaars) hebben hoorde ik door de grapevine. Meerdere lagen met daar tussen nog hout/iets anders kan ook alles behalve kwaad.

Dit is zeer zeker waar en ik ben hier ook iets te laat over gaan nadenken en wilde eigenlijk gewoon de klus klaren. Op een gegeven moment was ik het gewoon zat. Er zit dus wel overal bij elke bevestiging een fermacelsstrook en acyrylkit tussen.

edit: PS: ik weet niet hoeveel je al hebt uitgegeven maar voor 1000 euro krijg je met wat zuinigheid zeker je kamer volledig geisoleerd..

Nou, ik ben meer dan 1000,- kwijt, denk iets van 1300 ofzo, en het resultaat is nog steeds niet optimaal.

Waarom heb ik het gedaan en wat is dan nu het resultaat?

Zoals ik al aangaf bestond de vloer uit slechts een plank van 18mm die tegelijkertijd als plafond functioneerde voor mijn ega en dochter op de benedenverdieping. Nu heb ik middels de 30cm met isolatie gevulde vloeer iig wel massa gecreëerd. Dit zal er zowieso toe leiden dat ik wel wat Db winst pak. Dat deze winst veel hoger kan, ben ik me van bewust. Maar laten we wel wezen een oud huis (1906) met alleen houten vloeren kan zowieso niet optimaal geïsoleerd worden.. wordt vervolgd.

Ik zal vandaag wat foto's plaatsen en meer info over de voortgang.

Bedankt voor jullie reacties

Laatst gewijzigd:
Back