Nieuw huis, nieuwe akoestiek

Ensemble

Ouwe rot
Hallo allen,

01-05-2006 krijgen wij de sleutels van ons nieuwe huis.
Aangezien ik de zolder heb toegeeigend wil nu gelijk ook aan de akoestiek gaan werken.

De ruimte is 3 meter breed en 8 meter lang, kan eventueel korter worden gemaakt.
Het betreft een zgn. puntzolder, dus driehoek.

Er gaat flink wat verbouwd worden aan het huis en ik heb de volgende vragen.

* is het schadelijk om gipsplaten aan de binnenkant van de muren te bevestigen?
* zijn er constructieve zaken waar ik absoluut op moet letten?
* bestaat er een soort stappenplan die je moet hanteren in dit soort situaties, dus iets als akoestiek voor de thuisproducer?
* wat is een gemiddeld budget die ik moet begroten om enigzins effectieve resultaten te bereiken?

Zodra ik het huis betreedt zal ik foto's nemen en deze hier plaatsen om het allemaal wat duidelijker te maken.

Dank

ens

Ik ben toevallig nu mijn zoldertje aan het ombouwen, 8 bij 5, een symmetrisch (kut schrijf het vast fout) punt dak.. Wil je de gipsplaten aan je schuine dak bevestigen? Heb er over na gedacht maar wacht vooralsnog af hoe goed het geluid tegen gehouden word door de muur die ik aan het maken ben. Ik heb gekozen voor een muur met een dubbele laag gips, aan weerskanten, in "halfsteens" verband. Als isolatie 5 cm Rockwool.. De deur word waarschijnlijk een frame gevuld met zand (en platen aan allebei de kanten natuurlijk)..

Op het moment loop ik alleen gigantisch te k*tten om die gipsplaten op maat te snijden, met het schuine dak en die balken, en de deurpost... pfff het valt vies tegen!

Ben benieuwd wat je er van gaat maken!

Hier een plaatje van het frame van de muur, ik weet niet of het helpt maar heb er voor gekozen om de dwarsbalken op verschillende hoogtes, te monteren, en zoals je ziet niet 1 exact symetrisch frame.. Verder raken de balken het schuine dak net niet, vanwege het doorgeven van trillingen..

Attachments

• dsc02307.jpg
    dsc02307.jpg
    67,5 KB · Bekeken: 108
Wil je de gipsplaten aan je schuine dak bevestigen?
ja.

Beiden dank voor jullie reacties. Ik zal eea even op mijn gemak doorlezen en houd jullie op de hoogte.

@Syntax Terror: Wel lekker dat jij een breedtte hebt van 5 meter, is toch wel lekkerder maar goed, kan niet alles hebben.

ens

Als geluiddemping cruciaal is kan een programma als dit erg handig zijn. Dacht dat je met de demo al wat kon uitrekenen met gips en verschillende spouwdiepten.

Heb al een paar keer berekeningen met praktijk vergeleken en komt goed overeen.

Als je je monitors op voor jou maximale volume laat spelen en je met wat software filters de demping toepast zoals die gegeven wordt door het programma dan weet je wat je aan de andere kant van die muur gaat horen.

Voor de akoustiek binnen zal je eerst ook moeten kijken welk type afluisterruimte voor jou het prettigst is. Ikzelf heb gekozen voor de non-environmental room naar idee van Thomas Hidley, maar niet iedereen vind dat prettig :)

Op pagina 26 van dit pdfje staat heel kort een aantal typen rooms beschreven.

Origineel geplaatst door Ensemble
ja.

Beiden dank voor jullie reacties. Ik zal eea even op mijn gemak doorlezen en houd jullie op de hoogte.

@Syntax Terror: Wel lekker dat jij een breedtte hebt van 5 meter, is toch wel lekkerder maar goed, kan niet alles hebben.
ens

Ik heb ook nagedacht over het bevestigen van gips tegen de schuine wand, mijn schuine dak is een soort partical-board, tja, van dat houtpulp samen geperst tot een plaat, fijner dan spaanplaat, bestaande uit allemaal hout stukjes/vezels. Aan de andere kant van dit hout zit dan een dikke laag isolatie. De meeste huizen heb dit wel (die gebouwd zijn na 1980 ofzo?) Het nadeel van dit board is dat het niet bepaald sterk is, als je er een gewicht (gips) aanhangt en dit bevestigt met schroeven. Je zou misschien kunnen lijmen en scrhoeven. Anders grote kans dat de platen weer naar beneden donderen.

Wat ook een optie is, is de schuine wand te bekleden met Rockwool, dit weegt lang niet zo veel, je moet dan wel een manier bedenken om dit GOED af te dekken.. Je wil dat spul echt niet hebben rond dwarrelen als je er een keer per ongeluk tegen aan stoot! Je zou bijvoorbeeld stevig canvas tegen de Rockwool aan kunnen spannen, om het zo op zijn plaats te houden..

Anyway, gefeliciteerd met je eigen hok! Fijn om een eigen "verdieping" te hebben om lekker te muzieken.. :okdan:

Trouwens, heb je een houten of betonnen vloer?

Maar kies je voor gips voor extra isolatie of om het akoustisch te verbeteren?

Ik heb in mijn hok ook de wanden bekleed met rockwool, en daarvoor frames gemaakt met speakerdoek. (niet het leukste karweitje!) :D

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Ik heb in mijn hok ook de wanden bekleed met rockwool, en daarvoor frames gemaakt met speakerdoek. (niet het leukste karweitje!) :D

Absorbers gemaakt?

Origineel geplaatst door sten
Absorbers gemaakt?
Nou ja gemaakt :)

Heb nu een vrij kleine ruimte, en om die effectief alle staande golven te dempen heb ik platen spaanplaat en rockwool gebruikt om een soort doolhof te creeren.

Tegen de zijmuren heb ik 30 cm rockwool om de eerste reflecties tegen tegen te gaan.
Aan de achterzijde heb ik 80 cm rockwool met rechtopstaande spaanplaten die 90 graden gedraaid zijn ten op zicht van de speakers, de golf die uit de speakers komt loopt dus eigenlijk met eerst langs de platen mee door het rockwool, en als er dan nog golven reflecteren dan komen ze de platen pas echt tegen eigenlijk. (lastig uit te leggen :))
Aan het plafond heb ik dat ook gedaan maar dan met 30 cm rockwool en plafond.

De voorwand en vloer zijn reflectief, zo klinkt het niet helemaal dood voor je gevoel.

Maar ik ben uiterst tevreden met het resultaat, meer dan ik verwachtte, heb totaal geen staande golven meer in het laag ( en uiteraard daarboven ook niet :) )

Dat klint goed. Post anders eens een fotootje als dat niet te veel werk is, ben wel benieuwd.

http://www.rank-1.com/voorwand.jpg
Voor de meeste misschien te klinisch en te grote monitoren maar voor mij werkt het :)

Grote monitoren? Hoe kom je erbij :D ziet er netjes uit hoor. Maar als ik het goed begrijp dus echt 30 en 80 cm dik.. das een flinke dikte zeg! Blijft er bij mij zo weinig kamer over :)

GeitenBreijer, ik heb gelezen dat gips helpt omdat het massa heeft, dus om het geluid tegen te houden, om te voorkomen dat het doortrilt naar de aanliggende ruimtes.. dit is toch correct? Je hebt dus eigenlijk 2 verschillende dingen waar je op moet letten, het lekken van geluid naar andere ruimtes (gipsplaat,rockwool) en de ruimte zelf accoustisch "correct" te krijgen, met behulp van bass-traps, absorbers, dat soort zaken?? ... en niet te vergeten geverfde eierdozen ;);)

Origineel geplaatst door Syntax Terror
Grote monitoren? Hoe kom je erbij :D ziet er netjes uit hoor. Maar als ik het goed begrijp dus echt 30 en 80 cm dik.. das een flinke dikte zeg! Blijft er bij mij zo weinig kamer over :)

GeitenBreijer, ik heb gelezen dat gips helpt omdat het massa heeft, dus om het geluid tegen te houden, om te voorkomen dat het doortrilt naar de aanliggende ruimtes.. dit is toch correct? Je hebt dus eigenlijk 2 verschillende dingen waar je op moet letten, het lekken van geluid naar andere ruimtes (gipsplaat,rockwool) en de ruimte zelf accoustisch "correct" te krijgen, met behulp van bass-traps, absorbers, dat soort zaken?? ... en niet te vergeten geverfde eierdozen ;);)
Mijn hok is nu ook niet groot meer helaas, maar goeie weten wat ik doe is essentieel voor mij.
Het was voor ik begon 4.5 * 2.8 (garage naast het huis) en is nu nog 2.5 * 2.1.

Hoe meer massa hoe beter altijd! dus dat is altijd goed.
Enige wat je wel hebt als je het direct aan de muur vast maakt, dat het gips de trillingen doorgeeft aan de muur. Beter maar meer werk ook, is gips bevestigen tegen rachels die niet aan de muur verbonden zijn. Een spouw werkt altijd beter, maar kost ook idd veel meer moeite.
Daarom is dat programmatje wat ik eerder poste een goeie optie om eens te bekijken.
Zo kan je zien of je al het werk voor een winst van 20 db doet, of dat je met iets meer inspanning 40 db kan halen.
Aan de andere kant is het ook onzin om meer te isoleren dan nodig. Kijk naar wat je systeem kan produceren en wat je nog acceptabel vind aan de andere kant van de muur.

Ik ben zelf niet echt aanhanger van pannelbasstraps, omdat ze natrillen, en alleen de berekende frequentie dempen en niet de harmonischen.
Maar ook die harmonischen veroorzaken grote problemen.
Stel je zit in het midden en daar hoor je bij een staande golf op freq f helemaal niets.
dan hoor je 2*f juist heel sterk en 3*f weer helemaal niet.
ALs je dan een basstrap tuned op frequency f dan zal je op freq f weer wat gaan horen, maar de dubbel frequentie 2*f blijft nog steeds hard, en frequentie 3 keer zo hoog hoor je nog steeds niet.
Daarom vind ik totaal dempen met rockwool een beter optie. Nadeel is wel dat het veel ruimte kost en je met doek moet werken om het af te schermen.

Als je gips op rachels tegen de muur bevestigd, heb je al kans dat je een basstrap creert.
Dat kan prositief uitwerken als je sowieso die frequentie wilde dempen, maar ook negatief als je dat juist niet wilde.

Mijn hok is nu ook niet groot meer helaas, maar goeie weten wat ik doe is essentieel voor mij.
Het was voor ik begon 4.5 * 2.8 (garage naast het huis) en is nu nog 2.5 * 2.1.

Hoe meer massa hoe beter altijd! dus dat is altijd goed.
Enige wat je wel hebt als je het direct aan de muur vast maakt, dat het gips de trillingen doorgeeft aan de muur. Beter maar meer werk ook, is gips bevestigen tegen rachels die niet aan de muur verbonden zijn. Een spouw werkt altijd beter, maar kost ook idd veel meer moeite.
Daarom is dat programmatje wat ik eerder poste een goeie optie om eens te bekijken.
Zo kan je zien of je al het werk voor een winst van 20 db doet, of dat je met iets meer inspanning 40 db kan halen.
Aan de andere kant is het ook onzin om meer te isoleren dan nodig. Kijk naar wat je systeem kan produceren en wat je nog acceptabel vind aan de andere kant van de muur.

Ik ben zelf niet echt aanhanger van pannelbasstraps, omdat ze natrillen, en alleen de berekende frequentie dempen en niet de harmonischen.
Maar ook die harmonischen veroorzaken grote problemen.
Stel je zit in het midden en daar hoor je bij een staande golf op freq f helemaal niets.
dan hoor je 2*f juist heel sterk en 3*f weer helemaal niet.
ALs je dan een basstrap tuned op frequency f dan zal je op freq f weer wat gaan horen, maar de dubbel frequentie 2*f blijft nog steeds hard, en frequentie 3 keer zo hoog hoor je nog steeds niet.
Daarom vind ik totaal dempen met rockwool een beter optie. Nadeel is wel dat het veel ruimte kost en je met doek moet werken om het af te schermen.

Als je gips op rachels tegen de muur bevestigd, heb je al kans dat je een basstrap creert.
Dat kan prositief uitwerken als je sowieso die frequentie wilde dempen, maar ook negatief als je dat juist niet wilde.

Duidelijk, doch een tikkeltje ingewikkeld verhaal (komt door het reken aspect:) Ik ga de dubbele gipsplaat-wand ook niet direct bevestigen aan de schuine wand, alle staanders van het frame koment net niet tegen het schuine dak aan, eigenlijk rust het hele frame nu dus puur op de grond, de onderste balken van het frame heb ik met een bepaald soort isolatie tape beplakt alvorens het aan het beton te bevestigen, ben ff de naam kwijt maar je kan het in de bouwmarkt kopen (Knauff geloof ik?) om te voorkomen dat de hele muur dadelijk omvalt als alle platen er tegen aan zitten, ga ik latten bevestigen op de schuine wand, aan weerskanten van de gipsplaten. Aan de binnenkant van die latten bevestig ik ook dezelfde isolatie als ik eerder heb gebruikt (isolatie band, Knauf?) Op deze manier kan de muur niet omvallen, maar heeft wel een klein beetje speling, ik hoop zo het contact geluid te minimaliseren..

Ik ga zeker even dat programma proberen maar loop vaak tegen allerlei ingewikkelde formules aan, ik probeer het wel maar snap er eerlijk gezegd weinig van:confused:

Bijgesloten een plaatje, volgens mij bedoel je ook zoiets soortgelijks toch?

Attachments

• ploatje.gif
    ploatje.gif
    19,9 KB · Bekeken: 121
http://www.rank-1.com/voorwand.jpg
Voor de meeste misschien te klinisch en te grote monitoren maar voor mij werkt het :)

Dus als ik het goed begrijp zitten die huge monitors voor een plaat spaanplaat en 80cm rockwool? Ik zie dat je ze ook 'ingebouwd' hebt in gipsplaat ? Dit voorkomt zo de reflecties naar achteren neem ik aan? En de zijdelingse muren dus met 30cm dik rockwool bekleedt. Dit over de hele muur of alleen de plekken waar de eerste reflecties plaats vinden?

Ik zit nu in de fase om mijn hok akoestisch te bewerken en twijfel nog een beetje over de aanpak. De ruimte is ongeveer 5 x 4 en alles is symetrisch opgesteld. Iets met gipsplaten doen is wel mogelijk. Heb je tips?

Origineel geplaatst door sten
Dus als ik het goed begrijp zitten die huge monitors voor een plaat spaanplaat en 80cm rockwool? Ik zie dat je ze ook 'ingebouwd' hebt in gipsplaat ? Dit voorkomt zo de reflecties naar achteren neem ik aan? En de zijdelingse muren dus met 30cm dik rockwool bekleedt. Dit over de hele muur of alleen de plekken waar de eerste reflecties plaats vinden?

Ik zit nu in de fase om mijn hok akoestisch te bewerken en twijfel nog een beetje over de aanpak. De ruimte is ongeveer 5 x 4 en alles is symetrisch opgesteld. Iets met gipsplaten doen is wel mogelijk. Heb je tips?
De Voorwand staat zon 40 cm van de voormuur van mn garage, zodanig dat de kist waarik mn monitors in heb net de muur niet raakt, daar zit oko wel wat rockwool maar niet veel.
Heb ze idd flush ingebouwd om geen achterreflecties te krijgen idd :)
Heb ook mn computers erachter staan en mn amps, scheelt warmte en herrie.

Ik heb de hele muur bekleed, hoe minder golven er via de achtermuur weer terugkomen hoe beter het is, als je de ruimte bouwt volgens non-environment room .
En zo kan ik ook nog zang opnemen :)

Als je je ruimte wilt gaan inrichten zijn paar vragen belangrijk denk ik:
-wat is het doel van je ruimte? afluistering alleen of ook bakken vol met synths erin kwijt?
-wat verwacht je van je ruimte? wil je vlakke respons van 20 hz tot 20000 +- 1db of is +-8db ook voldoende?
-wat is een acceptabel budget?
-wat vind je prettig om in te werken? totaal dood of toch diffuse reflecties?
-wil je en gezellig ruimte of een functionele?

Allemaal keuzes die te individueel zijn om zomaar tips te geven denk ik :)

Origineel geplaatst door Syntax Terror

Ik ga zeker even dat programma proberen maar loop vaak tegen allerlei ingewikkelde formules aan, ik probeer het wel maar snap er eerlijk gezegd weinig van:confused:

Demping bij 2*9mm gips, spouw van 5cm en dan weer 2*9mm gips volgens insul:
63 125 250 500 1k 2k 4k (hz)
20 24 35 44 49 53 49 (db)

Als je de platen niet tegen hetzelfde frame zou zetten aan beide kanten, maar allebei op appart frame krijg je deze demping:
20 23 40 57 73 82 77 (db)

Voor het laag maakt het dus niet echt uit.
Ik weet niet of het beter is om die achterwand los te houden van het plafond.
Slecht zal het niet zijn iig als je iig zorgt dat je geen 10 meter lange kier van 3 mm overhoudt :D
Maar of het echt beter is weet ik ook niet, aangezien je plafond sowieso ook zal trillen.

Demping bij 2*9mm gips, spouw van 5cm en dan weer 2*9mm gips volgens insul:
20 24 35 44 49 53 49 (db)

Als je de platen niet tegen hetzelfde frame zou zetten aan beide kanten, maar allebei op appart frame krijg je deze demping:
20 23 40 57 73 82 77 (db)

Voor het laag maakt het dus niet echt uit.
Ik weet niet of het beter is om die achterwand los te houden van het plafond.
Slecht zal het niet zijn iig als je iig zorgt dat je geen 10 meter lange kier van 3 mm overhoudt :D
Maar of het echt beter is weet ik ook niet, aangezien je plafond sowieso ook zal trillen.

Wow bedankt voor die waarde, 20 DB demping in het laag vind ik al prima (weet niet of mijn vriendin het hier mee eens is) ik zie wel het verband tussen het enkele frame of een appart frame, het loopt een soort exponentieel op.. Het gaat mij vooral om het laag. Thanks! Hierdoor heb ik echt een beter beeld gekregen van wat ik eigenlijk op gevoel loop te prutsen!

En de kier moet natuurlijk wel gedicht worden, met kit, rubber, oid.. Ik wil hier in ieder geval mee voorkomen dat de muur de trillingen doorgeeft aan het plafond, en andersom. Feit blijft dat mijn plafond inderdaad zal trillen.. In hoeverre mijn buren en ik hier last van hebben moet ik nog gaan ondervinden, de laatste 6 maanden heb ik op het kaale zoldertje gezeten zonder isolatie of wanden of wat dan ook, en de buren hebben niet geklaagd. Dus ik hou het voorlopig zo, het is al werk zat zo..

Oja en kosten plaatje voor de wand, voor de geïnteresseerde: +/- 100 euro voor het hout, +/- 70 euro voor de dubelle laag gips, +/- 40 euro voor de Rockwool (2 pakken) het komt ongeveer neer op 250 euro voor een solide muur, oja inclusief deurframe, zonder deur. Het valt mij allezins mee in ieder geval..

Top!:okdan:

Heb ze idd flush ingebouwd om geen achterreflecties te krijgen idd :)
Heb ook mn computers erachter staan en mn amps, scheelt warmte en herrie.

Waarvoor trouwens die luikjes onder je monitors?

Als je je ruimte wilt gaan inrichten zijn paar vragen belangrijk denk ik:
Allemaal keuzes die te individueel zijn om zomaar tips te geven denk ik :) [/B]

Inderdaad. Ik zal dus goed moeten kijken wat voor type akoestiek ik nu wil bereiken?
Weet jij trouwens of het "live end dead end" of "non-environment" principe het meest wordt toegepast?

Back