vraag over omgekeerde zaagtandgolf elke 4 noten.

SpaceAgent202

Sinds 2001
zo, weer een vraag :z

ik heb een zaagtandoscillator geselecteerd in mijn synthje (de q) en zit wat te loeren met een scoop naar de golfvorm.

nou valt me op:
als ik een noot induw zie ik figuur 1. als ik nog een aantal keer diezelfde noot herhaaldelijk induw zie ik ineens de golfvorm gespiegeld terug. na wat testen zie ik dat bij elke 4 aanslagen van de noot, de golfvorm omslaat van situatie 1 naar situatie 2.

iemand een ideetje hoe dit kan?

Attachments

• naamloos.jpg
    naamloos.jpg
    13,5 KB · Bekeken: 121
Errrm... en dat is op een mono uitgang?
Bij sommige synths is het zo dat bepaalde voices hardwired routed zijn naar bepaalde uitgangen... is dat op de Q ook zo?

Origineel geplaatst door Hanz
Errrm... en dat is op een mono uitgang?
Bij sommige synths is het zo dat bepaalde voices hardwired routed zijn naar bepaalde uitgangen... is dat op de Q ook zo?
neen

Origineel geplaatst door Soepkip
staat je scoop toevallig op ac ipv dc?
geen ac of dc knop eigenlijk :) wacht ik ga in protools opnemen en inzoomen if possible

het laatste stukje van voice 4 en het eerste stukje van 5. heeft het iets met een fasedraaiing te maken?

Attachments

• omgekeerd.jpg
    omgekeerd.jpg
    35,2 KB · Bekeken: 104
de vierde noot is een hazelnoot..

Origineel geplaatst door Jena_mu6
Roel...................ff goed luisteren

1 Kappen met dope
2 Scope wegpleuren, je gaat toch niet een hele avond naar geluiden zitten kijken
3 Muziek maken

:D

leuk geweest.
* gaat weer verder met geluiden maken nu.

Lijkt me idd wel een vreemde situatie; ik kan je helaas (hazelnotenkaas) niet verder helpen... Ben wél benieuwd of iemand dit kan verklaren ?

Je bent zeker dat het patroon telkens vier noten rechts, vier noten averechts geeft !? En dat het gewoon een very basic zaagtand sound is, zonder modulatie e.d. ? Geen fx toegevoegd (die mss. heel zachtjes staan) ?

lijkt mij gewoon standaard gedrag... een analoge synth werkt net zo... de oscillator blijft gewoon door genereren en je zet alleen de amp open als je een toets indrukt.

als dat toevallig op het punt is dat de zaagtand hoog is en de tweede keer is ie toevallig laag...

je hebt kans dat de q dat probeert te simuleren om het "analoge" gevoel te krijgen...

* precies elke 4 toetsaanslagen slaat de golfvorm om..
* 1 osc
* modulatieopties ongebruikt
* filters bypassed
* fx bypassed.

@soepkip, de golfvorm slaat om. heeft niet met hoog of laag te maken. maar het zou wel kunnen dat men de golfvorm laat inverteren bij wijze van analoog gevoel o.i.d.

Bij een analoge synthesizer en de meeste VA's zijn de oscillatoren 'free running', exact het geval zoals Soepkip het beschrijft. Als je je scoop zou triggeren op de aanslag van je keyboard dan zie je dat de golfvorm op willekeurige momenten begint. De vorm van de golform is dus wel altijd identiek.

De beelden van jou zeggen mij dat de Q wavetables gebruikt: de zaagtand begint altijd netjes aan het begin van zijn periode na triggering van het keyboard. Dat om de 4 aanslagen het signaal geinverteerd word heeft klankmatig hetzelfde effect als 180 graden fasedraaiing. De reden die Soepkip aangeeft lijkt mij de enige plausibele.

Je hebt nu theoretisch meer kans dat je bij multitimraal gebruik verzwakkingen kunt krijgen in de klanken omdat 2 signalen die in tegenfase zijn elkaar verzwakken/opheffen (afhankelijk van de onderlinge golfvormen). Ik vind het een griezelig gebeuren dat om de 4 noten inverteren...

bij identieke fase, bij identieke golflengte + inversie van 1 of meerdere golven lijkt me inderdaad wel mogelijk dat er uitdoving of versterking optreedt.
hoe dan ook denk ik dat dit bij muzikaal gebruik 99.99% te verwaarlozen is. toch?

volgens mij niet als je saws op elkaar gaat stapelen.....

Origineel geplaatst door PsychoBob
Je hebt nu theoretisch meer kans dat je bij multitimraal gebruik verzwakkingen kunt krijgen in de klanken omdat 2 signalen die in tegenfase zijn elkaar verzwakken/opheffen (afhankelijk van de onderlinge golfvormen). Ik vind het een griezelig gebeuren dat om de 4 noten inverteren...

Daar zat ik inderdaad ook aan te denken.....

ik denk dat ze daar wel rekening mee hebben gehouden, dit ziet er erg uit alsof het in de software is geprogrammeerd (tis namelijk te reproduceren)..

je kunt daar achter komen door de ene osc op de ene uitgang te doen en de andere op de andere en ze in je scoop alletwee te laten weergeven en te vergelijken.. ik verwacht dat als de ene omklapt de andere dat ook doet...

Nou, een aardige theorie die antwoord geeft op je vraag heb je inmiddels te pakken op het user forum van Waldorf. Ga je hier zelf maar pasten denk, het was jouw vraag :).

in elk scenario waar je meerdere oscillators gebruikt, krijg je toch pieken en dalen die elkaar versterken of juist uitdoven? ik denk niet dat het veel gevolgen heeft. toch ;)

Back