Zelfbouw studio en geluids-isolatie

Arv

Robot
Hoi, ik ben aan het uitzoeken wat het mij financieel zou kosten om een geluids geisoleerde studio/room te creeeren in mijn eigen huis. Ik heb een krap budget, en ben benieuwd of een van jullie ervaring heeft met het zelf in elkaar zetten van zoiets.
Ik ben me ervan bewust dat het niet goedkoop is, maar toch...

Wat is er namelijk mooier dan naar je eigen brouwsels te luisteren op club-geluidsniveau! :)

gr.
Arv

Dag Arv...

Ben nu de afgelopen maand bezig geweest een geluidsdichte 'studio' in mijn nieuwe huis te bouwen (gelukkig op de begane grond, scheelt sjouwen en geen onderburen)...
Ben er nu ongeveer een maandje mee zoet geweest (vooral weekends en 's avonds na werk een beetje)...

Heb een 'zwevende', 'losse' kamer in een kamer gemaakt, bestaande uit meerdere lagen gipsplaten (totaal 80 stuks), glaswol en zachtboard, vilt, rubberen ondervloer, ventilatiebuis, dubbele deuren en bijna 3000 schroeven (!), alles behalve het rubber en vilt bij de GAMMA te verkrijgen
Kosten: zo'n 2, 2.5 duizend gulden... weet de afmetingen nu
niet meer precies, zo ongeveer 2(nog wat) bij 4(nog wat)..
(uit ruimte overwegingen heb ik niet gestreefd naar de meest gunstige breedte, lengte & hoogte verhoudingen,
wel niet-parallele plafonds, hoeken, absorbers).

zal, zodra het af is (nog plamuren en schilderen, en wat absorptiemateriaal ophangen) wat foto's posten (ben helaas vergeten
tijdens bouw foto's te maken)

Valt dus relatief gezien best mee 2500 gulden... is niet weinig maar een geluidsdichte kamer is heel fijn... moet er wel bij zeggen dat ik in deze ruimte wil drummen & trompet spelen, mijn ns-10tjes hoeven voor mij niet zo hard (zegt wel wat over de eisen die je stelt)

kan bijna niet wachten
om mijn spullen er neer te zetten...

Davysan

hmmm dat zou voor eeuwig en altijd mijn 'geluidsprobleem bij de buren' oplossen.
Wat voor design heb je gebruikt? uitwerking in CAD? Materialen, theorien, literatuur die ik kan raadplegen? referenties, url's graag :)

mijn voornaamste prioriteit was meer isolatie dan goede akoestiek, hoewel ik op het 2e wel aan het letten ben natuurlijk... want je moet eigenlijk ook goed letten op de verhoudingen tussen de hoogte, lengte en breedte. daar zijn een paar goede verhoudingen tussen gevonden, maar mijn ruimte is niet zo groot, dus vond ik het zonde om hier en daar nog wat ruimte kwijt te raken.. heb achteraf wel wat plafonds deels niet-parallel gemaakt, eigenlijk zouden alle wanden niet parallel mogen. is uiteindelijk wel gelukt, maar niet met opzet, maar meer onnauwkeurigheid...
kon op het net weinig info vinden over goede geluidsisolatie (voor muziekstudio's), ws om dat daar speciale consultants voor bestaan die hun brood natuurlijk niet willen verliezen, maar gelukkig had ik ooit eens les gehad van Alex Balster (akoestisch consulent, die zo'n beetje alle grote studio's in NL heeft gebouwd, zei ie) op het Sound Seminar (R'dam) wat ik had gedaan. Dus ik in mijn archieven zoeken naar aantekeningen... uiteindelijk een boekje van hem gevonden met 'bouw'tekeningen van buigslappe wanden, dubbele ramen (niet te verwarren met gewone dubbele ramen), absorbers etc.. nou ben ik nooit zo handig geweest, maar een vriend van me die wel een beetje handig is, heeft me op weg geholpen en uiteindelijk het meeste nog zelf gedaan..
Heb geen scanner of zou om die tekeningen te posten, maar kan je wel de basic principes uitleggen:

Voor goede geluidsisolatie gaat het erom dat je een kamer in een kamer maakt. Natuurlijk moet je eerst de reeds bestaande kamer ontdoen van gaten, scheuren etc. en de deur met bv rubber in deurkozijn en drempel hermetisch af kunnen sluiten.
de binnenste kamer moet los van buitenste kamer staan, zodat deze verder geen trillingen aan de rest van je huis en verder mee kan geven, dwz los van wanden en plafonds. van de vloer wordt alwat moeilijker, maar daarom moet je je wanden op machinerubber bouwen (nou vond ik dat iets te duur, 75 piek voor nog geen halve vierkante meter), heb daarom wolvilt gebruikt... wat ik ook tussen te binnenste wanden en binnenste plafond heb gebruikt...
de muren bouw je gewoon van wat balkjes, verticaal om de 60 cm (dikte gipsplaat) een steunbalk. aan de buitenkant van de wand 1 laag gipsplaat, vullen met glaswol (vergeet geen mondkapje te dragen) en aan de binnenkant een laag gipsplaat, een laag zachtboard en tot slot een laatste laag gipsplaat..
voor de vloer heb ik het volgende gedaan, wat voor mij het makkelijkst was (heb geen onderburen, dat scheelt, maar moet toch goed gebeuren anders lekt het wel door naar de zijburen): rubberen ondervloer en gewoon laminaat erop (wat ik nog had liggen) uiteindelijk ga ik wel een kleed neerleggen om het geluid wat droger te maken, en als ik het wat levendiger wil, rol ik hem op.. en natuurlijk in de binnenste kamer ook een deur, met rubber in de kozijnen. eigenlijk had ik volgens dat boekje zelf een deur moeten maken van spaanplaat en glaswol, vond dat alleen een beetje te ver gaan.. heb dus gewone simpele deuren gebruikt, die ik nog wel ga verzwaren...
Oh ja en ik heb ook nog een ventilatie buis tussen de tuin en de studio aangebracht, voor wat frisse lucht. als je je buis met een grote omweg naar de studio leidt met in de buis 'poortjes' waarlangs het geluid moet zigzaggen zal die niet zoveel geluid overbrengen..

heb nog wel wat boeken over akoestiek en studio's geleend.. heb daar niet zo heel veel aan gehad, maar zal de namen ervan wel even doorgeven..

mocht je verder nog vragen hebben..

Wow, hier hebben we tenminste wat aan! Dit een soort 'how to...' handleiding voor het maken van een eigen studio!
Thnx!

Arv

Om maar even deze thread omhoog te schoppen...
Ik ben benieuwd of diegene die al een homestudio gebouwd hebben (Glenn? Davy?) ook is hebben gechecked bij de buren of de herrie een beetje is afgenomen. Vooral bij davy ben ik benieuwd hoe 'hard' je de monitors kan zetten wil je de buren nog geen hoofdpijn bezorgen?
Ik ben ook bezig met het ontwerpen van een geluidsstudiootje. Het zal in grote lijnen neerkomen op wat davy al heeft uitgelegd, maar als er nog meer tips zijn hoor ik het graag!

Arv

ARv,

Call me dumb, lazy and stupid, maar ik heb nog steeds niet de fijne puntjes (wel hele belangrijke puntjes) op de i kunnen zetten.. in principe staat alles, maar moet nog steeds de deuren(posten) met rubberen randen bewerken, want deze 'lekken' nog. zo lang deze nog lekken, doen ze het effect van de hele constructie een beetje teniet.. en heb nog steeds de muren niet met schuim bewerkt, klinkt nog lang niet droog...
qua isolatie kan ik redelijk hard afluisteren, maar dat doe ik nog niet heel veel omdat de ruimte nog lang niet optimaal klinkt. op dit moment ben ik ook niet zo heel erg met 'the mix' bezig.
kan er wel tot laat conga's spelen en toeteren..

alleen.. het laag is wat isolatie betreft nog wel een klein probleempje, maar dat moet ik eigenlijk vergelijken met het moment dat mijn deuren ook hermetisch sluiten..

Tip: Op de site van Sound-On-Sound staan ook een behoorlijk aantal bruikbare tips om een geluidsdichte studio te bouwen.

Kijk maar eens op: http://www.sospubs.co.uk

Een studio met een goede accoustiek EN weinig/geen lekken is in ieder geval niet erg makkelijk te realiseren in de meeste huizen. (Indien je een erg grote achtertuin hebt, kun je natuurlijk daar ook je eigen studio vanaf de grond gaan opbouwen :)

kan je misschien ook aangeven waar op de SOS site ? voor mij is het een onbegaanbaar doolhof

je kan het ook een goedkopere manier doen..wel iets minder effectief...als je buren niet erge last ervan al hebebn kan je het volgende doen

we nemen een kamer :
timmer latjes/balkjes tegen de muur die vierkant zijn (alle zijde even groot)
ongeveer 30mm dik, snij en plak daar rubberen strippen op.
noppenschuim tussen de latten plaatsen.
gipsplaten over de latten bevestigen en klaar is kees..

om het zo simepel mogelijk te zeggen

Origineel geplaatst door matt second!
kan je misschien ook aangeven waar op de SOS site ? voor mij is het een onbegaanbaar doolhof

Gewoon als je op de site bent even op 'SEARCH' klikken en dan als query iets in de trend van 'Studio Isolation' ingeven.
Ik krijg in ieder geval direct hits als 'Practical Studio design' en 'Studio Soundproofing'.

succes!

je kan echt enorm veel dingen terug vinden op die sos site..
echt top. Dat blad kost toch niet al te veel geloof ik? misschien eens de moeite om er op te abboneren

Goh wat een klussers hiero.
Ik werk bij Formido en de geluidsisolatie kost al snel rond de tien euro de pak. Gipsplaten zijn ook van die prijs. (Afhankelijk welke soort je neemt.)
Ik ben nu zelf bezig mert bouwen maar ik ga niet echt isoleren enzo. Geen geld, tijd en zin in/ voor. Laat de buren maar meegenieten met de sound van 13 (!) boxen. Why not.
Nee, ik hou het wel zacht en ik heb zegmaar 2 box units. Dus dat bespaart geluid.

jep..als je zoveel boxen wilt gebruiken.. .kan je beter gelijk gaan voor een phase lineair systeem met breedband speakers.. dan heb je gelijk :okdan: zulke monitoren! :)

Zelfbouw studio

Zelfbouw studio

Origineel geplaatst door DavySan
mijn voornaamste prioriteit was meer isolatie dan goede akoestiek, hoewel ik op het 2e wel aan het letten ben natuurlijk... want je moet eigenlijk ook goed letten op de verhoudingen tussen de hoogte, lengte en breedte. daar zijn een paar goede verhoudingen tussen gevonden, maar mijn ruimte is niet zo groot, dus vond ik het zonde om hier en daar nog wat ruimte kwijt te raken.. heb achteraf wel wat plafonds deels niet-parallel gemaakt, eigenlijk zouden alle wanden niet parallel mogen. is uiteindelijk wel gelukt, maar niet met opzet, maar meer onnauwkeurigheid...
kon op het net weinig info vinden over goede geluidsisolatie (voor muziekstudio's), ws om dat daar speciale consultants voor bestaan die hun brood natuurlijk niet willen verliezen, maar gelukkig had ik ooit eens les gehad van Alex Balster (akoestisch consulent, die zo'n beetje alle grote studio's in NL heeft gebouwd, zei ie) op het Sound Seminar (R'dam) wat ik had gedaan. Dus ik in mijn archieven zoeken naar aantekeningen... uiteindelijk een boekje van hem gevonden met 'bouw'tekeningen van buigslappe wanden, dubbele ramen (niet te verwarren met gewone dubbele ramen), absorbers etc.. nou ben ik nooit zo handig geweest, maar een vriend van me die wel een beetje handig is, heeft me op weg geholpen en uiteindelijk het meeste nog zelf gedaan..
Heb geen scanner of zou om die tekeningen te posten, maar kan je wel de basic principes uitleggen:

Voor goede geluidsisolatie gaat het erom dat je een kamer in een kamer maakt. Natuurlijk moet je eerst de reeds bestaande kamer ontdoen van gaten, scheuren etc. en de deur met bv rubber in deurkozijn en drempel hermetisch af kunnen sluiten.
de binnenste kamer moet los van buitenste kamer staan, zodat deze verder geen trillingen aan de rest van je huis en verder mee kan geven, dwz los van wanden en plafonds. van de vloer wordt alwat moeilijker, maar daarom moet je je wanden op machinerubber bouwen (nou vond ik dat iets te duur, 75 piek voor nog geen halve vierkante meter), heb daarom wolvilt gebruikt... wat ik ook tussen te binnenste wanden en binnenste plafond heb gebruikt...
de muren bouw je gewoon van wat balkjes, verticaal om de 60 cm (dikte gipsplaat) een steunbalk. aan de buitenkant van de wand 1 laag gipsplaat, vullen met glaswol (vergeet geen mondkapje te dragen) en aan de binnenkant een laag gipsplaat, een laag zachtboard en tot slot een laatste laag gipsplaat..
voor de vloer heb ik het volgende gedaan, wat voor mij het makkelijkst was (heb geen onderburen, dat scheelt, maar moet toch goed gebeuren anders lekt het wel door naar de zijburen): rubberen ondervloer en gewoon laminaat erop (wat ik nog had liggen) uiteindelijk ga ik wel een kleed neerleggen om het geluid wat droger te maken, en als ik het wat levendiger wil, rol ik hem op.. en natuurlijk in de binnenste kamer ook een deur, met rubber in de kozijnen. eigenlijk had ik volgens dat boekje zelf een deur moeten maken van spaanplaat en glaswol, vond dat alleen een beetje te ver gaan.. heb dus gewone simpele deuren gebruikt, die ik nog wel ga verzwaren...
Oh ja en ik heb ook nog een ventilatie buis tussen de tuin en de studio aangebracht, voor wat frisse lucht. als je je buis met een grote omweg naar de studio leidt met in de buis 'poortjes' waarlangs het geluid moet zigzaggen zal die niet zoveel geluid overbrengen..

heb nog wel wat boeken over akoestiek en studio's geleend.. heb daar niet zo heel veel aan gehad, maar zal de namen ervan wel even doorgeven..

mocht je verder nog vragen hebben..

Hi Davy,

Heel goed van je , die zelfbouw tips naar anderen toe !
ps. ik heb nog een vraagje, misschien twee ....

Zoals je weet moet in de opname ruimte, dus niet de controle room, een patchpannel, zowel connectors en aanverwante
zaken geinstalleerd worden.
In jou geval, wat moet men vooral niet vergeten te plaatsen in de opname ruimte ?
Kernwoorden zijn: Connectors, patchpannel, kabels, aansluitpunten(220v, zowel "audio" ), handige "aansluitpunten".
PS. meestal is het...O ja, dat ben ik nog vergeten....sh..ttt. Had ik dat maar van te voren gedaan !

alvast bedankt,
groeten,

Steph.

Origineel geplaatst door bambamstudio
off topic: wat heb je nu aan 13 boxen............

6 boxen die worden gebruikt om het geluid uit die synths enzo te weergeven, 5 boxen voor een 5.1 systeem, 1 subwoofer en had nog een box maar die heb ik maar weggedaan dus nu zijn het er nog maar 12. Dit gewoon voor goed geluid. Klinkt aardig moet ik zeggen. Niet professioneel nee (hoef al die dure monitoren niet...) maar het werkt wel goed vind ik...

Was gisteren in de studio van Rob Papen voor de Masterclass. Nu heeft hij het in mijn ogen (en oren) best wel goed voor elkaar.

Even de locatie in huis en aangebrachte ramen daar gelaten, had hij de isolatie eenvoudig doch doeltreffend voor elkaar. Iets wat ik in mijn nieuwe woning (15 juli!!!! YESS!!) ook zeker zal gaan doen. Ik heb mijn verhaal gecombineerd met wat dingen zoals ik ze ooit in een huurflat gedaan had. En dat was zeer doeltreffend.

Misschien dat Rob, als hij dit leest, mijn verhaal nog wat kan nuanceren?

- - - - - - - - -

1) Kit naden en kieren goed af. Leg wat lagen (2 à 3) oude vloerbedekking op de grond. Sluit ramen af met isolatiestrips of van die isolatieband.

2) Hij had een raamwerk van geschaafde balkjes (iets van 76 bij 48 mm) tegen de muren bevestigd. Dus een liggende balk onder, een liggende boven en twee staanders links en rechts. Hierbij het hart van de staanders op zo'n 1.18 meter van elkaar, tussen de liggers. Dit geheel met schroeven aan elkaar monteren. De balken zo plaatsen dat het raamwerk dus 76 diep is, dus de breedste zijde van de balk als diepte. Laat het raamwerk voor het plafond door de constructie voor de wanden dragen.

3) Dan zou ik (weet niet of dat bij hem ook zo is) aan de achterzijde, bovenzijde en onderzijde van dit raamwerk iets van hard rubber (ongerveer 10mm dik, alleen maar om een kleine afstand te creeëren) op de bevestigingspunten zetten. Vervolgens het geheel tegen de muur lijmen met montagekit. Dit is sterk genoeg om de constructie tegen de muren en plafond te houden. Het is eenvoudig te gebruiken en je hoeft je muren niet vol gaten te boren (heb één keer eerder een constructie uit een huurflat verwijderd... jezus!). Daarnaast heb je zo een minimaal contact met de muren.

4) Plak vervolgens glaswol isolatie tussen de balken. Hierbij de afgewerkt zijde als aanzicht gebruiken. Je hebt prima lijmspray (werkt makkelijk en snel) om dit tegen de muren te plakken. Volgens Rob was glaswol bij audio beter als steenwol. Ik heb destijds steenwol gebruikt omdat men bij de bouwmarkt zij dat dit een hoger isolerende waarde heeft. Waarschijnlijk als warmte-isolatie Weet niet wat waar is, dat moet even uitgezocht worden.

5) Span vervolgens jute over de constructie. Hierbij is de afstand tussen het hart van de balken dus van belang. Kijk dus naar de breedte van het gebruikte jute. Ik dacht dat 122cm een van de standaard breedtematen was bij bij stof. Trek hier aan beide zijden wat af voor een kleine omslag. Het bevestigen kan dan middels nieten in deze omslag en het hout. Hiervoor kun je een zogenaamde tacker gebruiken. Dit is een nietmachine die nietjes recht overeind in de ondergornd schiet. Rob vertelde me dat hij het jute met brandvertragend middel had bewerkt. Bij hem was het jute wit geschilderd (kan ook de kleur van het brandwerende middel zijn).

Ik heb mij ooit laten vertellen dat een 'open' afwerking als deze beter is dan bijvoorbeeld het afwerken met gips. Punt één reflecteert een gipsplaat het geluid. Punt twee zou de ruimte tussen de muur en de gipswand juist weer versterkend werken ipv. dempend. Het klinkt heel logisch en ik heb het destijds dan ook niet toegepast.

6) Leg vervolgens vierkante balkjes (iets van 44 x 44) op de tapijtlaag op de vloer (niet te hoog). Ongeveer om de 50 cm. en vul dit goed op met glaswol (geen holle vloer). Bevestig hier iets van plaatmateriaal (bv. 18mm multiplex) op. Ook hier weer rubber gebruiken bij de bevestingspunten en ook verlijmen. De naden dicht kitten alvorens een goede vloerbedekking te leggen.

Laatst gewijzigd:
Mocht je een groot raam in je kamer hebben, zoals ik in die flat had, dan kun je hetvolgende doen.

Lamellen of gordijnen ervoor en dichttrekken. Dit is meer voor aanzicht van buiten af. Daar dan dezelfde constructie als boven omschreven voor bouwen. Met als enige verschil een achterzijde van hardboard of triplex waar je het glaswol tegenaan kunt plakken.

Weg raam, weg geluid en weg licht... ach, er zijn meer dingen die prima onder kunstlicht groeien ;)

De deuren kun je dubbel uitvoeren. De buitenste moet naar buiten draaien i.v.m. je verhoogde vloer. Plaats vervolgens aan de binnenzijde een extra kozijn met een afgekorte deur. Deze draait naar binnen.

Beplak de beide deuren aan de binnenzijde met geluidsdempend schuimmateriaal. Voorzie de kozijnen van isolatie-tape. Laat de buitendeur tegen de verhoogde vloer vallen (geluidsdempend schuimmateriaal sluit dan extra af) en voorzie deze eventueel aan de buitenzijde van een tochtstrip.

Plaats je monitoren op standaards of hang ze aan de constructie van je plafond. Zo dreunen de bassen niet door.

Een airco is wel aan te raden en een lampje i.p.v. de deurbel is ook niet verkeerd. De ruimte in mijn flat was op een soortgelijke manier zo dicht, dat ik niet eens gehoord had dat inbrekers mijn voordeur open gebroken en getrapt hadden. :(

Back