Origineel geplaatst door DavySan
mijn voornaamste prioriteit was meer isolatie dan goede akoestiek, hoewel ik op het 2e wel aan het letten ben natuurlijk... want je moet eigenlijk ook goed letten op de verhoudingen tussen de hoogte, lengte en breedte. daar zijn een paar goede verhoudingen tussen gevonden, maar mijn ruimte is niet zo groot, dus vond ik het zonde om hier en daar nog wat ruimte kwijt te raken.. heb achteraf wel wat plafonds deels niet-parallel gemaakt, eigenlijk zouden alle wanden niet parallel mogen. is uiteindelijk wel gelukt, maar niet met opzet, maar meer onnauwkeurigheid...
kon op het net weinig info vinden over goede geluidsisolatie (voor muziekstudio's), ws om dat daar speciale consultants voor bestaan die hun brood natuurlijk niet willen verliezen, maar gelukkig had ik ooit eens les gehad van Alex Balster (akoestisch consulent, die zo'n beetje alle grote studio's in NL heeft gebouwd, zei ie) op het Sound Seminar (R'dam) wat ik had gedaan. Dus ik in mijn archieven zoeken naar aantekeningen... uiteindelijk een boekje van hem gevonden met 'bouw'tekeningen van buigslappe wanden, dubbele ramen (niet te verwarren met gewone dubbele ramen), absorbers etc.. nou ben ik nooit zo handig geweest, maar een vriend van me die wel een beetje handig is, heeft me op weg geholpen en uiteindelijk het meeste nog zelf gedaan..
Heb geen scanner of zou om die tekeningen te posten, maar kan je wel de basic principes uitleggen:
Voor goede geluidsisolatie gaat het erom dat je een kamer in een kamer maakt. Natuurlijk moet je eerst de reeds bestaande kamer ontdoen van gaten, scheuren etc. en de deur met bv rubber in deurkozijn en drempel hermetisch af kunnen sluiten.
de binnenste kamer moet los van buitenste kamer staan, zodat deze verder geen trillingen aan de rest van je huis en verder mee kan geven, dwz los van wanden en plafonds. van de vloer wordt alwat moeilijker, maar daarom moet je je wanden op machinerubber bouwen (nou vond ik dat iets te duur, 75 piek voor nog geen halve vierkante meter), heb daarom wolvilt gebruikt... wat ik ook tussen te binnenste wanden en binnenste plafond heb gebruikt...
de muren bouw je gewoon van wat balkjes, verticaal om de 60 cm (dikte gipsplaat) een steunbalk. aan de buitenkant van de wand 1 laag gipsplaat, vullen met glaswol (vergeet geen mondkapje te dragen) en aan de binnenkant een laag gipsplaat, een laag zachtboard en tot slot een laatste laag gipsplaat..
voor de vloer heb ik het volgende gedaan, wat voor mij het makkelijkst was (heb geen onderburen, dat scheelt, maar moet toch goed gebeuren anders lekt het wel door naar de zijburen): rubberen ondervloer en gewoon laminaat erop (wat ik nog had liggen) uiteindelijk ga ik wel een kleed neerleggen om het geluid wat droger te maken, en als ik het wat levendiger wil, rol ik hem op.. en natuurlijk in de binnenste kamer ook een deur, met rubber in de kozijnen. eigenlijk had ik volgens dat boekje zelf een deur moeten maken van spaanplaat en glaswol, vond dat alleen een beetje te ver gaan.. heb dus gewone simpele deuren gebruikt, die ik nog wel ga verzwaren...
Oh ja en ik heb ook nog een ventilatie buis tussen de tuin en de studio aangebracht, voor wat frisse lucht. als je je buis met een grote omweg naar de studio leidt met in de buis 'poortjes' waarlangs het geluid moet zigzaggen zal die niet zoveel geluid overbrengen..
heb nog wel wat boeken over akoestiek en studio's geleend.. heb daar niet zo heel veel aan gehad, maar zal de namen ervan wel even doorgeven..
mocht je verder nog vragen hebben..