Zelfbouw studio en geluids-isolatie

Idd Mike-E! Ik ben daar ook geweest en hij heeft dat idd prima voor elkaar zo. M'n oren sloegen accuut dicht toen ik daar binnenkwam. Maar dat scheen van het hoogte/druk verschil te komen. :) Ook netjes die 2 ramen diagonaal van het 'zanghok' naar de studio :okdan:

Oh ja... vergeet in mijn verhaal een HEEL belangrijk punt. De hoeken. Deze mogen niet haaks blijven zoals meestal het geval is in huizen :D.

Vul de hoeken in door de hoeken van de constructie (het geraamte in mijn voorgaande posts) gewoon aan elkaar te bevestigen, maar vervolgens ook door op circa 75cm uit de hoek de twee zijden met elkaar te verbinden. Je hoek bestaat nu uit twee stompe hoeken i.p.v. één haakse. Als je dit ook met balkjes doet, dan kun je deze aan de achterzijde voorzien van een triplex of hardboard plaatje. Hier kun je dan het glaswol op bevestigen.

Verder hetzelfde afwerken.

Even dit om geluids demping te begrijpen

Even dit om geluids demping te begrijpen

Hallo mensen. Goed dat jullie lekker zelf bouwen om buren niet lastig te willen vallen Ik heb ook al een paar home studio's gebouwd als muzikant zonder veel geld. Allereerst moet je de bassen zien te dempen. Dit kan nooit met wat dunne noppen schuimrubber platen alleen. Wat je doet is met die noppen het oppervlakte vergroten. Hierdoor treedt absorbtie op. Maar om bassen te dempen heb je massa nodig. Metaal platen met daaroverheen geperste steenwol met zware bitun laag erop. Beste is om een luchtlaag te maken. Lucht is de beste isolator. Daarom werkt het een beetje met de gamma materialen. Maar wil je echt goed doen, Zijn zware materialen nodig, En dit werkt ook t en is relatief goedkoop, Zorg dat je nooit met schroeven direct contact maakt met de muur,. Latten op de muur schroeven daar rubber over heen dan de geperste steenwol platen met bitum laag erop plakken. daaroverheen gipsplaten. Goed uitmeten dat je op het hout vast zet, Dan indien mogelijk nog gedeeltelijk noppen schuim. aan voor en achterkant. Maak plafond schuin aan kant van je mixer zodat je betere acoustiek hebt en minder reflexies beplak met noppen. voor en achterkant kamer. en zonodig wat platen op zijwand. niet te dood maken. Moet nog enigzins natuurlijk klinken. En ja beste is actieve breedband boxen te gebruiken met mixen. Succes mannen.

Mocht je een groot raam in je kamer hebben, zoals ik in die flat had, dan kun je hetvolgende doen.

Lamellen of gordijnen ervoor en dichttrekken. Dit is meer voor aanzicht van buiten af. Daar dan dezelfde constructie als boven omschreven voor bouwen. Met als enige verschil een achterzijde van hardboard of triplex waar je het glaswol tegenaan kunt plakken.

Weg raam, weg geluid en weg licht... ach, er zijn meer dingen die prima onder kunstlicht groeien ;)

De deuren kun je dubbel uitvoeren. De buitenste moet naar buiten draaien i.v.m. je verhoogde vloer. Plaats vervolgens aan de binnenzijde een extra kozijn met een afgekorte deur. Deze draait naar binnen.

Beplak de beide deuren aan de binnenzijde met geluidsdempend schuimmateriaal. Voorzie de kozijnen van isolatie-tape. Laat de buitendeur tegen de verhoogde vloer vallen (geluidsdempend schuimmateriaal sluit dan extra af) en voorzie deze eventueel aan de buitenzijde van een tochtstrip.

Plaats je monitoren op standaards of hang ze aan de constructie van je plafond. Zo dreunen de bassen niet door.

Een airco is wel aan te raden en een lampje i.p.v. de deurbel is ook niet verkeerd. De ruimte in mijn flat was op een soortgelijke manier zo dicht, dat ik niet eens gehoord had dat inbrekers mijn voordeur open gebroken en getrapt hadden. :(

Hallo mensen.
Goed dat jullie lekker zelf bouwen om buren niet lastig te willen vallen Ik heb ook al een paar home studio's gebouwd als muzikant zonder veel geld. Allereerst moet je de bassen zien te dempen. Dit kan nooit met wat dunne noppen schuimrubber platen alleen. Wat je doet is met die noppen het oppervlakte vergroten. Hierdoor treedt absorptie op. Maar om bassen te dempen heb je massa nodig. Metaal platen met daaroverheen geperste steenwol met zware bitun laag erop. Beste is om een luchtlaag te maken. Lucht is de beste isolator. Daarom werkt het een beetje met de gamma materialen. Maar wil je echt goed doen, Zijn zware materialen nodig, En dit werkt ook t en is relatief goedkoop, Zorg dat je nooit met schroeven direct contact maakt met de muur,. Latten daarop rubber lijmen en latten met rubber kant op de muur schroeven. Dan erover heen de geperste(geen sponzige rockwoll dus. Maar echt massief geperste zware steenwol platen van 100 mm dik ca.) Met plakzijde op de bitum laag op de latten plakken en schroeven eventueel. Daaroverheen de gipsplaten. Goed uitmeten dat je op het hout vast zet en schroeven niet verder gaan dan het rubber. Dan indien mogelijk nog gedeeltelijk noppen schuim. aan voor en achterkant. Maak de vloer met rubberen onderlaag. Standaard voor vloer te koop en daaroverheen liefst Heugavelt achtige tegels. Dus dikke bitum tapijt tegels. Het plafond schuin aan kant van je mixer zodat je betere akoestiek hebt en minder reflexief beplak met noppen. voor en achterkant kamer. en zondig wat platen op zijwand. niet te dood maken. Moet nog enigszins natuurlijk klinken. En ja beste is actieve breedband boxen te gebruiken met mixen. Succes mannen.

Tip. Als je ramen hebt of grote ruimte wilt dempen. Kun je low budget beste zware gordijnen ophangen op enkele plekken en voor de ramen. van velours of zo. Dit dempt en houdt geluid naar buiten toe tegen enigszins. Een paar pakken noppen schuimrubber bij de ruimte waar je werkt en dan gaat het zeker lukken. Succes. Herman.

Laatst gewijzigd:
Ik heb voor mijn muziekstudio al een zware deur geplaatst, maar door de kieren en onder de deur door heb ik nog last van geluidslekken. Nou heb ik al gewone tochtstrippen van de Gamma geplaatst, maar het helpt maar matig en volgens mij moet dat beter kunnen. Wie weet waar je dat soort zwaardere rubberstrips kunt halen? Daarnaast wil ik graag een luik maken aan de buitenkant van mijn raam (om de buren een beetje te ontzien :-0). Daar heb ik ook een soort rubberconstructie voor nodig, met strips die ik op de buitenmuur van baksteen kan monteren en contact maken met het luik zonder dat er geluid lekt. Ook daarvoor heb ik monteerbare rubberstroken nodig.

Ik heb voor mijn muziekstudio al een zware deur geplaatst, maar door de kieren en onder de deur door heb ik nog last van geluidslekken. Nou heb ik al gewone tochtstrippen van de Gamma geplaatst, maar het helpt maar matig en volgens mij moet dat beter kunnen. Wie weet waar je dat soort zwaardere rubberstrips kunt halen?

Je moet een drempel/balk plaatsen waar de deur tegenaan sluit en dan kun je met rubberstrips het gemakkelijk luchtdicht maken.

Succes.

Klinkt goed. Maar waar vind je rubberstrips die geluidsisolerend zijn? Heeft iemand goeie ervaringen met een webshop of zo?

Stukje fietsband (binnenband) op je deur nieten waar die tegen je drempel komt. (Of plakken)
Evt dubbel uitgevoerd.

Niet te moeilijk denken.

Stukje fietsband (binnenband) op je deur nieten waar die tegen je drempel komt. (Of plakken)
Evt dubbel uitgevoerd.

Niet te moeilijk denken.

Precies :okdan:

Met fiets binnenband heb ik zelfs mijn resonator panelen gebouwd; compleet luchtdicht.

Of oude auto rubbers (deur) bv van een busje. Die zijn lekker dik. Snij er een paar aan strips en klaar.

Back