herinstallatie / windows instellingen muziek-pc

bliepbliep

music - non stop
hoi

ik ga na de vakantie mijn gehele harde schijf backuppen (zo'n 140 gig) en windows op nieuw installeren, mn was 2 jaar geleden een behoorlijk rap ding maar hij is gewoon heel traag geworden door alle rotzooi die erop staat. er staan nu onder andere 7 verschillende directories voor vst plugs... ik wil de pc nu zo goed mogelijk installeren voor alleen maar muziek gebruik. daarover had ik de volgende vragen:

1 ik heb een officieel CD tje met xp erop (sp1) welke dingen meeinstalleren en welke niet, ik wil het allemaal zo soepel en licht mogelijk.(dus niet weer 62 verschillende background processen als je op cntl alt del drukt)

2 is het echt nodig om service pack 2 te installeren. ik hoef al die rotzooi van windows er niet bij maar sommige progjes vereisen toch sp2??

3 zelf dacht ik om de computer niet op het netwerk en op internet te zetten, er komt zo veel zooi van. is het nodig om de "laatste updates" van mikkiesoft te installeren??

verdere tips zijn ook welkom hoor!

alvast bedankt jongens,

Bliepbliep

dit is een goeie site met veel tips over tuning van Windows pc's voor muzikale doeleinden.

Ik moet eerlijk zeggen, MusicXP begint behoorlijk stoffig te worden, volgens mij wordt die site niet vaak meer bijgewerkt?
De meeste tips zijn nogsteeds wel handig hoor, daar niet van... alleen niet meer zo actueel, dus sommige dingen met een korreltje zout nemen. Ik zou bijvoorbeeld niemand een XP installatie op 512 mb willen aanraden als DAW.

Verder nog een boel tips op Sound-on-Sound onder de noemer "PC Notes". Voorbeeldje:
www.soundonsound.com/sos/nov04/articles/pcnotes.htm
Is ook alweer redelijk oud, dit artikel, dus sommige dingen zijn inmiddels alweer gefixed.

Je PC niet goed afpatchen omdat je toch "niet vaak" op het net gaat, is vragen om problemen. Tegenwoordig is minder dan 30 minuten 'onbeschermd' op internet verkeren genoeg om je te voorzien van allerhande virussen, worms en trojans.
En ik vraag me af hoe lang het nog gaat duren voordat je "verplicht" allerhande software live op internet moet registreren, bijv. die dure DAW software op je machine.

Persoonlijk zou ik elke PC met XP installatie altijd tot op het allerlaatste niveau patchen, maar dan wel kritisch volgen wat er allemaal gebeurt. Bijv. zoals bij grote veranderingen, zoals SP2, waar in het begin regelmatig problemen optraden, heeft het zin om soms een maandje af te wachten wat de reacties op het web (m.n. forums) zijn.

Als je toch naar het laatste niveau gaat, houd er dan rekening mee dat je niet klaar bent bij de meest recente service pack. Er is inmiddels weer een hele stoot updates beschikbaar...
In plaats van het hele zwikkie bij Microsoft downloaden, kan je ze ook in 1 bestand ophalen bij AutoPatcher - dat scheelt echt een heleboel gepruts.
Daarna zou ik persoonlijk ook nog even iets als Hitman Pro gebruiken, ook om bepaalde zaken preventief af te blocken. Verder wordt er dan niets blijvend op de achtergrond geinstalleerd.

Verder ligt het eraan hoe recent je PC is, Microsoft heeft bijvoorbeeld een specifieke hotfix beschikbaar voor multi-cpu / multi-core / hyperthreading systemen i.c.m. power management (speedstep / cool 'n quiet) die naar verluidt een boel audio-gerelateerde problemen helpt oplossen.

Laatst gewijzigd:
bedankt voor de tips hanz!

ffe een citaatje uit de SOS:

SOS readers running music-only Windows XP partitions won't yet find anything of much interest

ik dacht heel internet er maar af te gooien, er staat hier thuis toch nog een pc dus daar ga ik voortaan maar zitten SF-en. ik had ook al ergens gelezen dat je PC al na een half uur onbeschermd allemaal virussen, wormen, trojanen en weet ik veel wat allemaal binnenkrijgt. ik dacht het internet gedoe maar te laten voor wat het was. ik ga ZEKER niet mcfee opnieuw installeren, dat maaktte mijn pc zo mega traag, de hele tijd een processorbelasting van 4 a 5 procent en eens in de paar minuten 99% (vooral met afmixen lekker handig...)

tis geen dual core of hyper treading geval. dus daarvoor zou ik sp2 niet nodig hebben...

o, ik heb sp2 nog op zo'n gratis cd van zo'n tijdschrift staan. maarre, dat is de eerste versie en die had tog bugs en zo?

lekker makkelijk allemaal...

bliepbliep

McAfee == Satan, inderdaad. :duivels:

Een goed geprepareerde machine (dus zoals in m'n eerdere post beschreven) achter een fatsoenlijke (hardware) firewall (zoals bijv. in veel ADSL modems of routers al zit), is in principe redelijk veilig - zolang je niet naar dubieuze cracks/passwords/xxx sites gaat en geen verdachte mailtjes opent.
Gebruik maken van bijv. FireFox als browser is ook een goeie voorzorgsmaatregel.
En dat hoeft dus eigenlijk niet ten koste te gaan van je systeemprestaties, door het installeren van zo'n ubernare realtime virusscanner.

Klopt dat er problemen waren met de eerste SP2 versies, vandaar de enorme stapel hotfixes en patches die MS daarna weer heeft uitgebracht. Het vervelende is, je komt er vaak maar moeilijk achter wat nu precies "internet-security" gerelateerd is, en wat je PC gewoon beter laat draaien. Want dat soort spul zit er (theoretisch 8> ) ook tussen.
Ik heb het dan bijv. over firewire- of bluetooth spul, en zo is er nog veel meer wat je misschien ook wel op je pc hebt zitten.

Laatst gewijzigd:
hoi hoe ik het heb gedaan

een 40 gb schijft in 3 partities op gedeelt : c boot disk met windows xp is maar 3 gb ,windows xp pro heeft toch niet meer nodig ( bij mij totaal op de boot disk 1.2 gb) en kan de boot disk ook niet vol komen te staan met troep en omdat hij zo klein is en ook zo gedefragmenteerd is hou je altijd een snelle pc

dan heb ik een d: schijf met 15 gb voor de muziek related programma,s dus vst,s sequenser etc

dan de E schijf welke 20 gb is die houdt ik voor andere zaken bijv games etc

dan heb ik nog een 160 gb schijf welke in 2 is gedeelt met partitie G: 80 gb als op slag schijf, samples , documenten, downloads etc etc

en dan nog partitie F met 80 gb voor recording en de windows swap file staat hierop

werkt erg fijn en heel makkelijk schoon te houden door dat de windows boot disk zo klein is en heb het allemaal zo ingedeelt dat er bijna nooit tegelijk van de zefde schijf wordt geladen/ gescrheven

verder heb ik ook alles van musicxp.com uitgevoerd

als frewall heb ik zonealarm omdat hij zo lekker klein is en niet geen perfomance weg vreet
als virus scanner free agv zelfde performance verhaal als zonealarm

en kost niets tot geen opstart tijd, is wel wat anders als die norton en mcaffee pakketten

k dacht zelf de boel op dezelfde manier in te delen,

klein schijfje voor xp (3 a 4 gig)

muziekprogramma's en dergelijke (30 gig)

samples (de rest, 120 gig ongeveer)

wat is een windows swap file, ik weet wel wat van computers maar dit is ffe nieuw voor me... is dat zoiets als werkgeheugen maar dan op de schijf?

bliep.

dat is het virtuele werk geheugen van windows

windows maakt daar gebruik van om je fisieke interne geheugen bij te staan

ze zeggen altijd dat de swap file 2 keer zo groot moet zijn als je fisieke interne geheugen

wat ik een beetje raar vindt want hoe meer intern fisiek geheugen je hebt, des te minder windows je swapfile zal aanspreken

ik heb 2 gb intern geheugen, en heb me swap file op 512 mb gezet, maximale en minimale waarde.

dit moet je doen voor dat je wat anders op die schijf zet want dan krijgt de swap file z,n eigen aaneengesloten plekje op de hardeschijf
als je dit later doet, dan verdeelt windows de swapfile over de lege plekken die nog over zijn op de schijf

de minimale en maximale waarde van de swapfile op de zelfde waarde zetten doe je omdat windows anders de swapfile heel tijd groter en kleiner maakt, en bij een vollere schijf heb je dan binnen notime je swapfile gedefragmenteerd op alle lege plekjes staan, vandaar dat je de minimale en maximale waarde van de grootte van de swapfile op hetzelfde zet

hoop dat het een beetje duidelijk is zo

correctie: ik heb de swapfile op 1024 mb staan, minimale en maximale waarden.

Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
sp2 doet het goed hier!

maarre, is goed ook beter dan gewoon sp1? die is toch ook wel heel goed??

is het aan te raden om gewoon helemaal geen internet erop te zetten? het lijkt me zelf wel beter.

wat er allemaal opkomt:

windows
office
ableton live
shitload aan vsts

dat is het! meer niet. ik ben vooral al die internet rotzooi zat en dat gedoe met firewalls en virusscanners.

bliep.

Inkoppertje: Jongens, koop toch Appels! Starten, lopen, en verder geen gezeik.

jah, maar daar had ik 2 jaar eerder aan moeten denken :stupid

deze was toen super-dik en super-goedkoop.

de volgende wordt waarschijnlijk een apple maar dat duurt nog wel een jaartje of 3...

SP2 zo ik wel instaleren, aangezien er allerlei kritische updates in zijn verwerkt(zonder ben je echt een lekke mand voor virussen en dergelijke). Voor de rest is het uitzetten van processen niet aan te raden gezien het feit dat het hoog uit 2% in je cpu belasting weghaalt. Daarnaast kan je problemen krijgen als een programma of driver een proces nodig heeft en het niet aanstaat(blauwe schermen enzo). Windows herstelpunt kan je wel uitzetten aangezien dat scheelt in hd activiteit. Daarnaast werkt herstellen slecht zo heb ik ondervonden.

Wat je wel kan doen is:

Stappen
(1.) Windows PE disk(CDROM) maken. Dit is nogal geavaceerd en illegaal omdat je geen licensie hebt voor pe.
Dit kun je vinden op internet, is een hele goede online video tutorial over.
Waar dit op neer komt is dat je windows kan draaien zonder het geinstaleerd te hebben(via cdrom), en kan je dus ook het NTFS file system(Standaard win xp file systeem) benaderen. Dit is niet/slecht mogelijk van uit een DOS bootdisk.

2. Als je een HD hebt meerdere delen maken, Een voor windows en de rest mag je zelf bepalen. Bedenk wel dat je voor windows xp home minimaal 5 gb neemt en voor windows xp profesional 8gb. Anders krijg je snel dat er te weinig ruimte overblijft.
Bij een combinatie van twee harde schijven, windows op je minst sneller harde schijf installeren. Hierdoor zal je snelste schijf worden gebruikt voor de opnamen.

3. Windows installeren alle updates downloaden. Tig keer rebooten.
Over dat half uur infectiegevaar is alleen geldig voor xp zonder sp1 of sp2.

3. Na updates alle drivers van je hardware installeren. x aantal keer rebooten

4. Goed nadenken welke plugins je nodig hebt voor je reeds gemaakte songs, en welke je het meest gebruikt.
Alles audio gerelateerd programma's installeren.

5. Alle handige toolsoftware installeren. Zoals diskeeper lite, een defrgamentatie programma welke sneller werkt dan de windows variant. Mogelijk je HD's defragmenteren en reken maar dat er al veel fragmenten op je HD aanwezig zullen zijn.

Nu word het wat moeilijker.

(6.) Image van je HD maken.
Dit is een veel betere manier dan windows herstelpunt, maar vergt wel wat voorbereiding(zie stap 1 en stap 2). Als deze beide stappen worden gevolgt. Zou je zonder al te veel problemen een zo genaamd image van je hd kunnen maken.
Dit is in feite niks anders dan een foto van hoe je C:\ er op dat moment uit ziet. Dus alles wat er opstaat wordt 1 op 1 gekopieerd. Dat betekend dat als je van een C:\ van 5 gb een image maakt het ook 5gb wordt.

Nu is hier een heel handig gratis progje voor. DrvImagerXP, deze zit ook in de uitilties van de Windows PE disk. Hierdoor kan je helaas alleen die bootdisk gebruiken.

Als je DrvImagerXP gedownload en geinstalleerd hebt, start je het op en selecteer je een partie(bijv. C:\) welke je wilt fotograferen. Daarna zal je het geheel op in een map op je ANDERE partie(bijv. D:\), dit moet omdat je niet een image kan maken terwijl er ook op dat deel van de schijf wordt geschreven.

Hierna selecteer je de grote van je image files, aan te bevelen is een 700 a 800 mb per file, dit zal ik later toelichten
Dan druk je op Save drive partion bla bla, waarna je de vraag krijgt of je deze actie in safe mode wilt uitvoeren. Die kan je weg klikken. Als er problemen zijn dat is het handig het in safe mode te doen. Ik heb nooit problemen ondervonden zonder de boel in safe mode uit te voeren. Safe mode is een speciale mode waarin windows opstart bij eventuele problemen die niet op te lossen zijn in de normale opstart.

Goed, nu je alles hebt opgeslagen komt het leuke van deze methode.
Jij krijgt een virus of windows xp werkt slecht(kan bijv. nog alleen maar in safe mode opstarten zonder te crashen).
Nu kan je in de meeste computers in de BIOS aangeven waar die het eerst moet kijken om software op te starten.
De zogenaamde Bootorder, je hebt meestal de keuze uit: Floppydisk,CDROM,HD en nog wat andere maar die zijn niet interessant.
Nu wil je de Windows PE cdrom eerst opstarten voordat de computer gaat zoeken op de HD, Dan moet je in de BIOS veranderen dat de computer eerst naar de CDROM krijgt en pas dan naar de HD. Dit sla je op.
Daarna start de computer opnieuw op, stop je gauw de cdrom in de speler.
Nu zoekt je computer op de cdrom of deze er van af kan booten(opstarten)
Gaat dit goed dan zit je in een 10 minuten in de Windows PE omgeving, hier kan je dan alle parties of HD's benaderen. Zodoende kan je nog backups maken op je andere parties of HD's.

Namelijk, als je in het start menu kijkt kan je in een menu kiezen voor het zelfde DrvImagerXp programa waarmeer je de image files hebt gemaakt. Nu kan je kiezen om ee partie te herstellen.
Je wilt dus je C:\ herstellen dan druk je op de knop er onder en krijg je een browers window. Dan moet je naar de map waarin je Image files staan navigeren. En dan het eerste image file selecteren(bijv. ImageC_1). Dan druk je op de knop restore. Hierna zal het programma alles terugzetten naar hoe het was op het moment dat de image files was gemaakt.
Dus alles wat je later op dat deel van de schijf hebt gezet zal worden overschreven. En daarom kan je het beste alles opslaan op andere delen van de HD aangezien deze niet zullen worden beschadigd tijdens de procedure.

Nu kan je wachten tot dat alles is terug gezet, dit neemt afhankelijk van de grote een bepaalde tijd inbeslag.
Voor 5gb ben je met een redelijk vlotte computer een kleine 5 minuten aan het wachten. Dit is wel dat je HD de maximale schrijf snelheid van 20 mb/s aankan. En dat je files niet te groot zijn, namelijk als ze echt groot worden kan dit de snelheid beinvloeden, duurt het langer dus.

Na dat je een melding hebt gekregen dat het proces is voltooid, laat je de computer herstarten(eerst de CDROM uit de speler halen), En is je windows install weer net zo fris als toen je net alles had geinstalleerd.

Voordeel
Je in een kleine 30 minuten alles hebt geinstalleerd en terug gezet. Terwijl als je dit op de manier van windows opnieuw installeren en alles weer opnieuw installeren je zeker een halve dag kwijt bent.

Nadeel
Technisch
Vergt veel voorbreiding
Je setup op de computer moet zo goed als vast staan.

Ik hoop dat je er wat mee kunt, tis heel technisch dus eventueel kan je het ook laten doen.
Succes

Origineel geplaatst door Jaguar_e
3. Windows installeren alle updates downloaden. Tig keer rebooten.
Over dat half uur infectiegevaar is alleen geldig voor xp zonder sp1 of sp2.

Nee joh... wat ik al zei... Autopatcher! ;)

'k heb ook pas een herinstall gedaan, en nu ff heel dom misschien, maar, ik zit achter een firewall en met NAT zit ik op het internet, als ik XP heb geinstalleerd ben ik zeker nog 45 mins verwijderd van het installeren van SP1&2 welke ik via microsoft.com binnenhaal, is dat al problematisch?

bedankt voor de reacties

Origineel geplaatst door Jaguar_e
SP2 zo ik wel instaleren, aangezien er allerlei kritische updates in zijn verwerkt(zonder ben je echt een lekke mand voor virussen en dergelijke).

als ik niet op internet zit hoef ik mij toch geen zorgen te maken over virussen en dergelijke? (theoretisch kan een virus zich natuurlijk ook via cd's en usb stikkies verplaatsen, maar dat is dan ffe jammer)

ik ga em puur en alleen maar voor muziek gebruiken, de beveiliging zal me een worst wezen. tot nu toe kan je bij software via omwegen altijd wel off-line registreren dus dat gaat wel lukken.

als ik onzin uitkraam moeten jullie het maar zeggen hoor ;)

dussss, volstaat sp2 van dat gratis CD-tje of zou ik voor een kwartiertje toch maar internet erop zetten...

of dondert het niet??

ik krijg steeds meer het idee dat ik maar wat aan het zeuren ben, als het storend wordt moet je het maar zeggen :D

bliepbliep

Ik zeg er wat van.

U vroeg erom.

Back