mp3pro of ogg vorbis?!

DeLoN

*Geluidsjager*
nog niet veel verstand van maar zo jong zal dit onderwerp ook niet wezen...

iemand die hier meer kan over vertellen en is het waar dat ogg beter is?

ja in het algemeen : audiofile compressie

mp3 : http://www.iis.fhg.de/amm/

ogg vobis : http://www.vorbis.com/

What is Ogg Vorbis?

Ogg Vorbis is a new audio compression format. It is roughly comparable to other formats used to store and play digital music, such as MP3, VQF, AAC, and other digital audio formats. It is different from these other formats because it is completely free, open, and unpatented.

misschien heeft synic er wat over te zeggen ?

Orgineel geplaatst door matt second
misschien heeft synic er wat over te zeggen ?
Dank je matt, het is zeker wel leuk om moderator te zijn? :p

Ogg Vorbis en mp3pro zijn 2 nieuwe audio codecs waarmee geluid nog compacter kan worden gecodeerd dan met mp3.

Bestanden worden 2 keer zo klein als normale mp3.
Men beweert dat de kwaliteit net zo goed is, als het al niet beter is.

Ik heb daar zelf nog geen idee van.
Op de sites zijn encoders te downloaden, waarmee je het kunt uitproberen.
Er zijn ook plugins te downloaden voor winamp.

Laatst gewijzigd:
Ik snap er echt geen ruk meer van. Hoe kan de filegrootte nu NOG kleiner zijn (mp3'tjes zijn al zo klein!) en de geluidskwaliteit misschien nog beter??

Ik dacht dat ze t juist zo klein kregen door informatie (lees; geluidskwaliteit) weg te knagen

Het coderen van audio bestaat voornamelijk uit het weglaten van audio.
Het menselijk gehoor is namelijk niet in staat om alle audio tegelijk te horen.
Door het handig weglaten van niet-waarneembare audio data kun je geluid dus aanzienlijk inpakken.
Dit is het principe dat bij mp3 wordt toegepast.
En met behulp van nog meer trucjes, kun je een nog grotere datareductie toepassen.
Dat is dus wat ze proberen met mp3pro en ogg vorbis.

Ik geloof dat ze bij de nieuwe compressie/decompressie algorithmes ook nieuwe truken toepassen dan alleen het weglaten van onhoorbare stukken geluid.

Je kan vaak ook stukken geluid weglaten die wel hoorbaar zijn maar die kan je dan later uit de informatie die je wel hebt opgeslagen weer afleiden. Dit komt omdat geluid, en vooral muzikaal geluid, meestal op een bepaalde manier in elkaar zit.

De menselijke hersenen doen dit ook. Als je bijvoorbeeld alleen de boventonen van een basgeluid hoort. Lijkt het vaak of je de bastoon ook hoort. (De Waves MaxxBass werkt gedeeltelijk volgens dit principe).

Philips heeft al een audiosysteem ontwikkeld met dit principe.

Erg cool, er worden dus geen bastonen gegenereerd, maar je "hoort" ze wel.
Je hersenen vullen het patroon zeg maar aan.

Het eerste voordeel is dat je geen geluidsoverlast veroorzaakt.
Bastonen plaatsen zich immers het gemakkelijkst voort door vaste media.
Ten tweede scheelt dit aanzienlijk in het vermogen dat je nodig hebt om je geluid te produceren.
De lage tonen kosten het meeste vermogen.

Dit principe voeren ze al eeuwen uit bij kerkorgels.
Zodra er geen plek was om buizen voor lage tonen te plaatsen, maakten ze wel twee buizen voor de eerstvolgende twee boventonen.
Zo lijkt het alsof de lage toon wel aanwezig is.

Ik weet alleen niet of het audiosysteem al te krijgen is in Europa.

Volgens mij zit dat al in een heel aantal systemen ingebouwd. Ook van andere merken dan Philips. Maar dat zeggen ze er natuurlijk niet bij want dat verkoopt van geen meter. Ik zie het al voor me in de winkel "Nee, dit systeem heeft überhaupt geen basweergave maar dat geeft niet want dat merkt u toch niet" Niet echt een fantastisch verkoopargument.

Maar bas moet je ook niet horen maar voelen. En dat ontbreekt een beetje bij dit systeem.

is wel een interessant onderwerp...

deze site met als titel Which is the best low-bitrate audio compression algorithm? geeft wat informatie over de verschillende manieren van audiocompressie... staan ook nog een aantal links op.

hoorde trouwens dat ogg zich voorlopig nog richt op de telefonie en internet markt ofwel de low-bitrate toepassingen om bekendheid op te bouwen.

zijn er bytheway sites over die techniek van philips?

Laatst gewijzigd:
zijn er bytheway sites over die techniek van philips?

Geen idee, ik ben het ooit in de Wetenschap en onderwijs afdeling van het NRC tegengekomen. Ik ben wel meer info tegengekomen over waves Maxxbass. Inclusief uitgebreide PDFjes over hoe het werkt. Het schijnt dat dit spul ook al wordt ingebouwd in tv's enzo.
http://www.maxx.com/

Die techniek van Philips is anderhalf tot twee jaar geleden aangekondigd op de japanse markt.
Er stonden destijds een aantal artikelen in wetenschappelijke katerns e.d.
Ik heb sindsdien niet meer gehoord of het verder is toegepast.

Ik vind trouwens dat ogg vorbis alleen al om de filosofie erachter navolging verdient. Ik heb het idee dat deze organisatie teminste begrijpt welke kant het uitgaat met digitale media. In tegenstelling tot grote platen- en film-maatschappijen die uit alle macht proberen illegaal kopieren tegen te gaan door niet werkende kopieerbeveiligingen in media in te bouwen. Meestal met als enig dat die media nog maar beperkt bruikbaar zijn.

Orgineel geplaatst door 4-Tek
Meestal met als enig dat die media nog maar beperkt bruikbaar zijn.
Probeer maar eens legaal (als in geen regiocodecracks e.d.) een DVD af te spelen van een recente grote release.
Daar zit zoveel beveiligingsshit ingebouwd dat dat zelfs onmogelijk is gemaakt :(
Zo word je bijna gedwongen de boel te rippen en te divx-en

Ja inderdaad. Met cd's proberen ze het ook al. Vaak tegen de wens van de artiesten in. Mensen die die dingen willen rippen doen dat toch wel. Maar meestal is de gewone gebruiker die het cdtje gewoon wil afspelen de pineut. Er waren al mensen die hun geld terug eisten nadat ze cds hadden gekocht die niet werkten omdat hun cdspelers beveiligde cds niet pikken.

Rare gasten die platenbazen :)

dadelijk hebben we cd kwaliteit bij 8kb/s!?

Waar zijn we eigenlijk mee bezig :confused:

J-Run

nou als de HD's groter wordt dan zal ik ook alleen maar in wav blijven werken

Back