arrangement belangrijk?

jaimiefanatic

Jaimie Fanatic
OK beste mensen,

nu hebben een aantal van jullie mij zeer goed geholpen met het goed krijgen van mijn sound, afmix en mastering.. met al jullie tips en adviezen ga ik verder leren en oefenen/oefenen/oefenen..

Nu een volgende discussie die wellicht net zo interessant kan zijn; het arrangement van een track.. is die belangrijk of valt dat wel mee?

In loopjes techno kun je voldoen met alleen het weghalen van een basskick, de hats, een simpel breakje en verder rammen..
hoe commercieler de track, of hoe toegankelijker de track, deste ingewikkelder (of juist niet; doorsnee opbouw en climaxjes a la trance??) het arrangement.

Nu heb ik 2 trackjes gemaakt zonder echt te kijken naar het arrangement. Tenminste, ik heb gewoon 1 poging gedaan om het arrangement te maken.. t.b.v. deze discussie.. zodat we met zijn alleen eens kunnen kijken naar wat er nu al fout is, of wat er juist goed is en waar verder uitgebreid op kan worden.. etc..

dit is dus een schets om tot een goed arrangement te komen waarin jullie adviezen, discussiepunten e.d. als een soort van open leerproces voor iedere lezer..

natuurlijk zijn ook kritieken over het geluid welkom wanneer dit effect heeft op de gehele track en de opbouw..

dit zijn de tracks:

www.firstknight.nl/djsirjamez-foreverwithyou.mp3

www.firstknight.nl/djsirjamez-constantfocus.mp3

Lets talk!

'Is die belangrijk of valt dat wel mee?´

Je arrangement is je track, zonder een goed arrangement is het een slechte track. Ook al zitten er nog zulke vette geluiden in en is het op het beste spul gemastered, zonder een goed doorlopend, orgineel, verrassend arrangement kom je nergens....

good point, alleen kun je deze 2 tracks gebruiken om aan te geven wat wel of niet goed is, zodat we met zijn alleen kunnen discussieren over hoe een arrangement behoort te zijn.. en wat er vaak fout gedaan wordt..

gebruik dus mijn tracks als voorbeelden..

ïk zit nu in een kantoortuin met mijn laptop te werken.. doe ik vanavond ff als ik tijd heb..

Origineel geplaatst door krz
Je arrangement is je track, zonder een goed arrangement is het een slechte track. Ook al zitten er nog zulke vette geluiden in en is het op het beste spul gemastered, zonder een goed doorlopend, orgineel, verrassend arrangement kom je nergens....

krz slaat hier wel ff de spijker op de kop...

Een arrangement is belangrijk om de luisteraar aan te trekken en het hele boeltje interessant te houden. En dit moet je lukken binnen een aantal minuten... en ik kan je verzekeren dat een goed arrangement niet makkelijk te composeren valt. Je compositie hangt ook af van je sounds zelf... Heb je agressieve geluiden dan kun je je arrangement ook agressieve wendingen laten nemen, etc...

Ik vind het arrangement altijd het moeilijkst. Een arrangement is zo vreselijk belangrijk dat ik daar meestal erg veel tijd aan kwijt ben voordat ik tevreden ben. Een pop arrangement is meestal vrij simpel: Chorus-verse-chorus-middleeight-bridge-verse bla bla bla. Daar zijn boekjes voor die alles precies uitleggen. Dance-georïenteerd is moeilijker omdat het geen poparrangement hoeft te zijn, maar kan ook weer veel makkelijker zijn. Wat mij opvalt bij veel tracks is dat het saai wordt na een poosje. Bij ruwe techno gaat het juist om herhaling maar dat betekent niet 64 bars hetzelfde loopje (wat ik stiekum op dit forum nog wel eens hoor)...
Het arrangeren van een goede track is een kunst in mijn ogen (oren...)...

ik ben het allemaal met jullie eens, echter krijg ik het niet voor elkaar om te veel tijd aan het arrangement te besteden, misschien omdat ik van oudsher (nou ja, oud.. ) een techno dj ben.. en van loopjes houd. Het hoeft voor mij niet zo gevarieerd te zijn.. al die breakjes .. in mijn ogen moet het gewoon lekker klinken.. de sound, de vibe.. en als dat gevoel er in zit.. dan hoeft er weinig spanning meer verder in..

desondanks moet ik toch rekening houden met wat de koper/luisteraar wilt horen.. dus moet ik een arrangement maken die iedereen goed vind klinken, dat de mensen die mijn muziek niet mooi vinden zelfs nog geboeid blijven..

Ik maak muziek ook altijd met 1 gedachte: de feel/ de vibe moet gewoon goed zijn.. dus als je de naald midden in de track op je vinyl legt, moet wat je hoort gewoon in een keer vet en lekker klinken.. derest is voor mij allemaal toevoeging en uitbreiding om het een track te mogen noemen..

maar misschien bekijk ik het teveel van een DJ standpunt.. mede omdat ik vaak alleen maar een bepaald % mooi van een track hoef te vinden en ik de rest mix met een andere track waarvan ik hem deels mooi vind.

Origineel geplaatst door Nolet
Een pop arrangement is meestal vrij simpel: Chorus-verse-chorus-middleeight-bridge-verse bla bla bla. Daar zijn boekjes voor die alles precies uitleggen.

Lol, in dat geval - schrijf eens een hit dan :)

Je hebt het hier nl. alleen over de vorm!!

ik heb zelf een behoorlijke hekel aan songs uitwerken op de computer. ik loop liever de hele zooi en ga dan zelf op de tafel dingen aan en uit zetten en lekker met filters van bakken kloten of realtime een drumpatroon veranderen. maar ja dat is gewoon wat ik zelf persoonlijk fijn vind.

Ik neem meestal de middenweg tussen live arrangeren (zoals mono-poly zegt) en programmeren in Cubsae. Ik loop alles op mijn RS7000 en ga daarmee live dingen aan en uitzetten, filteren etc. etc. Deze midi neem ik op. Zo heb ik in Cubsae een exacte opname van deze livejam. Daarna ga ik de ruwe kantjes eraf halen en langzaamaan alles in audio opnemen. Meestal krijg je dan weer nieuwe ideeën en werk ik dat verder uit. Dit is een langdradige manier van werken maar uitermate flexibel.

Arrangement is denk ik het meest belangrijke waarbij de sounds je laten inspireren en de mix deze geluiden beter tot zijn recht zou moeten laten komen.

zoiets? :peukie:

Verder, track 1 is wel goed alleen te lang uitgesmeerd over meer dan 9 min.
Track 2 is lekker qua ritme en in het begin met die highpass sound!
Keep on going... :okdan:

thanks 6trak,

die eerste is inderdaad te lang, ik zal deze in korten tot 5 a 6 minuten.. ik twijfel nog een beetje over de eerste 2 a 3 minuten ... moet er misschien iets dieper, iets dramatischer in? .. misschien wat randjes afwerken met FXjes.. mmm tips?

die 2e is echt een experimentele track, gewoon vette beats op een niet voor de hand liggende manier plaatsen.. sommige sounds zijn wat te hard, die moet ik nog beter in elkaar mixen.. ik zat te twijfelen of ik er wat meer swing in de beats zou moeten plaatsen of het zo laten.. zo is het wel lekker apart.. meer swing maakt het toegankelijker.. verder ben ik nog niet overtuigd over het arrangement.. er zit geen verhaal in.. hoewel sommige stukjes wel lekker zijn zit er nog geen echte samenhang in.. ook deze zal ik inkorten tot 5 a 6 minuten.. en wat meer spanning erin proberen te brengen.. tips?

Ik ben iemand die zo goed als geen ervaring heeft met nummers maken (maar ik kom hier om mezelf te orienteren enzo) maar waar ik pas aan dacht is een ander nummer naast je eigen nummer leggen. Als er in dat andere nummer is veranderd, doe je dat zelf ook. Je moet het natuurlijk niet namaken, het liefst zelf compleet anders, maar op deze manier heb je een soort schema. Na verloop van tijd heb je hier zoveel van geleerd dat je het niet meer nodig hebt. Denk ik...

edit:

Of wat ook kan is een stuk film naast je track 'leggen' en bij de verschillende gebeurtenissen je muziek laten veranderen. Heb je meteen een clip bij je muziek! :)

Laatst gewijzigd:
een goed arrangement maken is het moeilijkste en het belangrijkste wat er is imho....het verschilt natuurlijk wel per muziekstijl, techno is wat meer loopgebaseerd waar de spanningsboog wat meer door de kleine toevoegingen en veranderingen wordt gemaakt, maar het blijft nog steeds arrangeren.....het nummer moet interessant blijven..het kenmerk van een goede productie is dat ie de hele tijd interessant blijft, en dat is imho vaak zo als er 2 of 3 ideeen in verwerkt zitten ipv 1 idee dat is uitgewerkt middels het toevoegen en verwijderen van geluiden....dan heb je het na 2 minuten wel weer gehoord.....

wat svart rose zegt is ook wel een goede tip, zo heb ik dat in mijn ft2 tijdperk gedaan.. tracks tot op de clap, snare, hihat namaken.. niet orgineel, maar wel leuk en zeer leerzaam.. daarna er een remix van bakken.. zo leer je idd arrangeren. Dit werkt overigens niet met alles soorten muziek.. ik deed het vooral met oldskool nummertjes.. loik loik :P

Origineel geplaatst door olafmol
het nummer moet interessant blijven..het kenmerk van een goede productie is dat ie de hele tijd interessant blijft, en dat is imho vaak zo als er 2 of 3 ideeen in verwerkt zitten ipv 1 idee dat is uitgewerkt middels het toevoegen en verwijderen van geluiden....dan heb je het na 2 minuten wel weer gehoord.....

daar ben ik het helemaal mee eens...

Het arrangement is zeker belangrijk al hoeft een arrangement niet gecompliceerd te zijn om goed te zijn of omgekeerd. Ik denk ook dat het voor iedereen veschillend is, de ene keer ligt er meer nadruk op geluiden de ander op het arrangement.. ik kan heel goed een uur lang luisteren naar bv de m series platen van maurizio, minimale arrangements met lekkere diepe geluiden, hier is niet de verassing wat het vet maakt maar juist die minimale repeterende stukken, door hier lekker op mee te glijden kom je in een bepaalde lekkere mood. Anderste uiterste is vladislav delay met Anima, die track duurt 60 min! en verveelt geen seconde door een prachtige arrangement (en ook vette sounds moet gezegd worden).

..uiteindelijk gaat het maar om een ding, de flow.. en de flow laat zich niet zo makkelijk definieren..

Ik vind track 1 wel mooi kwa klank,
track 2 vind ik persoonlijk beter(lekker ritme en meer afwisseling). Ze klinken beide wel proffesioneel vind ik
Maar ik heb zelf altijd het idee dat er een soort van spanning in moet zitten en op een gegeven moment een climax waarna er weer afgebouwd moet worden. Ik vraag me af wat de rest daarvan vindt want ik vind het in elkaar zetten van een nummer ook het lastigst.

belanrijk??? kdenk dat t aller belangrijkste is.

een kut kwaliteit nummer met een goed arrangement word beter ontvangen dan een goed kwaliteit nummer met een kut arrangement.

hiermee bedoel ik niet, zo ingewikkelde als mogelijk en zo veel mogelijk intrumenten erin proppen. minders is beter.
het gaat dus meer om de plaatsing van instrumenten, waar, wanneer en hoe....
na het afmixen is dit toch altijd weer het meeste uitdagende om te doen. het kost tijd om een goed arrangement te maken, die gewoon lekker klinkt en logisch is, de juiste balance vinden, niet zorgen dat het eentonig is.

maaruh djsirjamez, wat jij zegt dat hoe commercieler het word hoe ingewikkelder het arrangement is, is niet waar. luister maar s goed. een commercieel nummer is 9 van de 10 keer altijd: (soms intro ) couplet, refrein, couplet, refrein, bridge, refrein. en dat in ongeveer 3 minuten.

standaard techno nummer, 7 a 8 minuten, zonder dat er echt sprake is van couplet, refrein couplet refrein enz is veel ingewikkelde. probeer maar is 7 minuten vol te krijgen zonder dat het 1tonig word. ok, er is wel standaard 1 minuut voor inmixen en 1 minuut voor uitmixen in zo'n nummer, maar dan blijven er toch nog 5 minuten over, + dat het gedeelte om in en uit te mixen ook nog steeds gewoon goed moet zijn. ze zeggen toch wel s dat een nummer lekker in de mix lig?? nou dat hangt voor het grootste gedeelte af van die 2 minuten.

kzeg niet dat het moeilijk is, maar het is wel iedere keer weer een uitdaging om toch voor iedere nummer weer een compleet nieuwe arrangement te maken. je kan natuurlijk voor iedere nummer ongeveer hetzelfde maken maar dat verveelt toch op den duur.

Back