audio buffers

Vanessa

Ingeburgerd
kan iemand mij eens uitleggen wat audio buffers nu precies zijn, wat het doet en hoe ik deze het beste moet instellen bij een EMU 1212.

Ok, ik ga een poging doen om het uit te leggen. (mocht iemand een betere uitleg hebben dan mag dat natuurlijk gepost worden...)

Een computersysteem heeft tijd nodig om een bepaalde audio datastroom te verwerken / berekenen. Om dit goed te kunnen doen laadt hij kleine stukjes audio tegelijkertijd in z'n geheugen, en wel een dusdanige hoeveelheid dat hij genoeg tijd heeft om het te berekenen en weer te geven voordat er een nieuw stukje wordt geladen. (hij maakt als het ware een soort kleine voorraad aan om een aaneengesloten audio weergave zonder onderbrekingen te kunnen garanderen).

Wanneer het buffer te groot is ingesteld zal het wat langer duren voordat het geluid wordt weergegeven. (omdat een groter stuk data moet worden geladen en berkend). Dit resulteert in een grotere latency (vertraging). Wanneer het buffer te klein is dan heeft de computer niet genoeg tijd om steeds het stukje data te berekenen en weer te geven voordat het volgende stukje audio data komt. Het gevolg is dan een stotterende weergave.

De ideale instelling voor jouw geluidskaart hangt af van verschillende factoren. De voornaamste zijn: De rekenkracht van je computer, de gebruikte audio drivers van die geluidskaart, en de samplefrequentie/bitrate. Niemand kan je zeggen hoe je hem moet instellen. Dat is een kwestie van proberen. Speel een stuk geluid af in je DAW en zet de buffer waarde steeds iets lager (kleinere buffers). Op het moment dat dan je audio gaat stotteren weet je dat de waarde te laag is en dat je wat hoger moet gaan. zorg er in ieder geval voor de je de juiste drivers kiest. In ieder geval ASIO!

Hoop dat je hier wat mee kunt...

Back