java en midi; timing?

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Hallo allen,

Ik ben 3/4 ongeveer op weg om gecertificeerd java programmeur te worden.
En 2/22 op weg om een modulaire synth te hebben.
En goed op weg om veel te veel geld uit te gaan geven aan een analoge sequencer.

Het idee is tot mij gekomen om dadelijk in de "zomerstop" qua studeren een eigen analoge stijl sequencer te gaan programmeren, die toegespitst is op de midi input van m'n s.com systeem. MAAR deze moet ook op het midi-in signaal gaan reageren van m'n electribe ESX. Of iets anders. Iig op midisignaal.
Een andere, wellicht gemakkelijkere, manier is de midi-out van m'n Mac naar de Electribe te sturen welke alleen het timesig moet oppakken, en dan via de thru naar de s.com. Tenminste ik moet nog gaan bekijken of de electribe dat aankan.

Waarom niet met de electribe aansturen? Korg weet het te presteren om de midi implementatie van note-on veolcity wel erg simpel te houden. Er zijn 2 volume waarden voor note-on; met accent en zonder accent... tevens is de s.com midi interface erg simplistisch; je kunt niet een andere controller dan note-on velocity toewijzen aan de velocity voltage uitgang.
Gewoon dus een tegenvallertje. Ik wil meer dan pitch en trigger richting m'n dotcom gaan sturen.

En bovenal: het lijkt me geweldig m'n eigen software sequencer te programmeren. Dan is het tenminste precies zoals ik het wil hebben. Geen functies die ik toch nooit gebruik, geen grafische toestanden, maar gewoon waar het om gaat en wat IK graag zie in een 1 track sequencer :)
En daarna natuurlijk uitbreiden.

Misschien bouw ik wel een webservice ooit waar je een midifile naartoe kunt sturen en settings, die een wav file van m'n s.com terugstuurt. Met een goeie midi-to-veel-cv doos en java moet dat toch kunnen :D
En zo heb ik nog wel wat ideeën.

Maar first things first...
De vraag is eigenlijk: iemand ervaring met java en midi? Hoe time'd dat?

(Nog) geen ervaring mee...

Als je deze link nog niet had, dan heb je hem nu ;) Check vanaf H8: http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/guide/sound/programmer_guide/contents.html

Je kunt 1-op-1 (realtime) MIDI messages doorsturen... of ze in een Sequencer zetten en laten afspelen... Volgens mij kan je ook relatime in de sequencer opnemen maar weet ik niet zeker. Die Sequencer is er op geoptimaliseerd om je midi strak af te spelen... en de irritante midifiletjes die ik hier en daar op slechte websites (via een applet) wel eens heb gehoord klonken iig wel strak =)

Succes alvast en als je wat hebt ben ik zeer benieuwd naar je resultaat!

Dankje voor de link!!

Die had ik nog niet. Ik heb me er ook nog niet echt in verdiept, dat komt als ik er eindelijk tijd voor heb.. rond juli/augustus. Gelukkig heb ik een laptopje voor het buitenwerk :)

Ik ben er zelf nog helemaal niet zo in gedoken, maar met J# kun je in Java-stijl .net programmeren. Dus mocht timing een probleem zijn, zou je het ook met min of meer native code kunnen proberen zonder al te veel moeite.

Nouja... als java man ga ik het natuurlijk gewoon in java doen :W
.net is de vijand, hahaha :D
Ik ben sowieso niet zo'n fan van Microsoft, dus....

En ik heb wel het idee, en een paar voorbeelden ook daarvan gezien, dat Java bijlange na niet meer traag is. Maar ik dacht wel even; midi is erg gevoelig voor vertragingen; in feite mogen die er niet zijn want anders heb je er he-le-maal niks aan.
Ten minste niet in het versturen van het timesig en de note-on berichten. Dus wat ik ook ga bouwen, dat moet strak lopen, anders stokt het projectje.
Controllerdata etc. kan ik nog mee leven als daar een beetje vertraging in zou komen.
Maar dat komt pas later erin :)

Het leukste moment lijkt me als de basis er is en de ideeën beginnen te komen... java is ook zo lekker modulair zeg maar.. aanpassingen en nieuwe dingen laten zich zo makkelijk invoegen altijd.

Ik zie het iig als een leuke uitdaging.. en oefening.

Back