Tascam US-122 - of iets anders?

tweevoeter

Nieuwkomer
Hallo,

Ik heb al 17 jaar een setup met:
- een masterkeyboard,
- rack met drie geluidsmodules, een effectenmodule en een analoge mixer,
- pc met Cakewalk-software,
- Roland MPU-401 midi-interface.

Nu ga ik het masterkeyboard vervangen door een digitale piano en de pc door een laptop. Aangezien ik ook audio wil opnemen, overweeg ik de Roland MPU-401 te vervangen door een Tascam US-122 (inclusief Cubase LE). Maar op dit en andere forums lees ik nogal wat kritiek op deze interface: technische storingen, verkeerde midi-timing, enzovoorts.

Daarom mijn vraag: kan iemand iets zinnigs zeggen over hoe betrouwbaar de US-122 in het algemeen is? Valt het allemaal wel mee, of kan ik beter naar een andere interface kijken? Zo ja, welke?

Groet,

Wessel

hoi tweevoeter. een half jaar geleden heb ik er ook eentje gekocht, want solide, bekend merk, niet te hoge systeemeisen en cubase LE erbij. Ik ben er 100% tevreden mee, installatie probleemloos, prima geluidskwaliteit, perfekt. Ik heb Win XP sp2, door velen als 'bron van problemen' gemeld, bij mijn systeem niks van gemerkt.

Een paar tips:

> pas op: de US122 kan niet meer dan 48kHz. IMHO is 96 volledige flauwekul in een thuisstudio, maar er zijn mensen die erbij zweren.
> als je laptop firewire heeft, of usb2, gan dan liever voor zo'n interface. USB is niet het allerstabielste
> laat je niet gekmaken door commentaar op forums, veel mensen prutsen aan met illegale software en worden dan errug boosjes als hun systeem naar de knoppen gaat
> koop niet de allergoedkoopste laptop maar eentje van een merk

overigens: je masterkeyboard gewoon laten, en dan een mooie software piano kopen, zoals Ivory of de (bij de US122 bijgeleverde!!) Gigasampler. Let op trouwens dat gigsampler alleen loopt met de US122, niet op andere USB interfaces.

Ik heb mij overlaatst ook zo'n US122 gekocht, aangezien Tascam toch een zeer aanzienlijk aantal producten op hun palmares hebben staan die echt wel de moeite waard zijn.

Ik heb die zopas aangesloten, omdat ik nog geen kabeltjes ter beschikking had en mijn eerste indruk is inderdaad een goei..
kwaliteit is goed, maar wanneer ik die gebruik om mijn audio uit te sturen naar mijn monitors via aan track die ik laat spelen in ableton, kraken mijn monitors.. kan iemand me daarbij helpen/uitleggen wat er precies misloopt?
Ik heb al zitten spelen met de latency van de US122 maar dat helpt niet zoveel..

en wat is het preciese verschil tussen de guitar ingang en de line ingang? die guitar klinkt zoveel warmer... maar kan dit je monitors schade berokkenen? zoals naar het schijnt je een 2e versterker aansluit op je monitors (tgeeft extra warmte aan u klank maar schijnt niet goed te zijn voor uw moni's)

tnx in advance

Origineel geplaatst door Stage73
overigens: je masterkeyboard gewoon laten, en dan een mooie software piano kopen, zoals Ivory of de (bij de US122 bijgeleverde!!) Gigasampler. Let op trouwens dat gigsampler alleen loopt met de US122, niet op andere USB interfaces.

Bedankt voor de tip. Gigasampler kende ik alleen van naam, ik zal eens kijken naar de mogelijkheden.

Mijn masterkeyboard ga ik zowiezo vervangen vanwege enkele mankementen, maar in plaats van een digitale piano is de combinatie van een nieuw masterkeyboard plus pianomodule/software zeker een optie. Als digitale piano had ik overigens de Yamaha P90 (of straks de nieuwe CP33) in gedachten.

Groet,

Wessel

Kheb ook al ondervonden dat mijn ableton rare dingen begint te doen.. of in samenwerking met mijn interface.
Heb net iets geƫxporteerd en blijkt het geluid zo wat in te faden bij de start.. heel vreemd.. alsof de interface even het signaal moet zoeken vooraleer goed op te nemen.. heel vreemd.. zijn er mensen die deze interface ook hebben?

Namelijk gekocht in Key-Music voor een prijsje, speciale actie.

Back