Hardware via software

fuse

Gepokt en gemazeld
Sinds jaar en dag kennen we al progjes als Sounddiver en aanverwanten.
Maar sinds de hype van het total integration (gelieve met een schwarzenegger accent uit te spreken) blijken een overdaad aan knoppen het te verliezen aan 'handige bediening via de kompjoeter'.

Yamaha maakt het bijv helemaal bont door hun zelfgemaakte editors te ingegreren met (hun eigen) Cubase bijvoorbeeld. Korg en Roland hebben hun eigen losse editors.
Novation heeft ook wel een template editor en zo zijn er legio programma's die je kan gebruiken met je gear.

En wat gebruik jij nou?
Bevalt het?

geef mij maar veel knoppen! of tenminste een interface die vlot tweaken toelaat. dat is voor mij een belangrijke factor bij t kiezen van gear.

denk wel dat ik s een editor ga checken voor m'n microwaveXT. da's toch heel wat anders dan een VA synthje en zonder editor kan je de wavetables niet tweaken.

Interessante topic! :)
Ik ben helaas nog helemaal niet thuis op het gebied van software editors. Ik doe alles nog steeds op de "oldschool" manier, oftewel gewoon alles editten op de hardware bak zelf.
Is de Device Map functie van Cubase te vergelijken met Sounddiver? Ik heb met beide nog nooit geëxperimenteerd. Ik heb overigens wel SX 2.2.
Wordt het gebruiksgemak echt zoveel malen groter met een software editor? Zo ja, zal ik me er ook maar eens in moeten verdiepen! :L
Ik ben ook benieuwd naar wat anderen allemaal gebruiken op dit gebied...

geef mij ook maar een synth met volledige layout van osc, adsr tot en met filter knoppen waarvan alle knoppen midi aansturen zodat alle tweakjes op te nemen zijn, dan heb ik geen enkele editor integration of wat dan ook nodig.

Ik hou van de combinatie van beidde werelden...

Voor bij. rompler-modules vindt ik het juist makkelijk om via software te editten...

Eigen moest elke synth met ; total intergration komen....

Voor de microkorg vind ik het een uitkomst!! Ik vind het een niet echt handig te bedienen synth,
maar in combinatie met de editor voor de pc kan ik er snel brute geluiden uithalen.

Zonder de editor zou ik hem al lang weg gedaan hebben. :)

Mijn virus B, Waldorf XT en Nordrack bedien ik op het voorpaneel.

Pulse en MicroQ gebruik ik editors voor. Die Rekon Pulse VST editor wil ik nog een keer kopen, die ziet er wel erg gelikt uit.

Voor de waldorf pulse gebruik ik een vst editor om 2 redenen: het sparen van de nogal fragiele knoppen en omdat de pulse op een onhandige plek in mijn rack zit.

Voor het overige grijp ik zoveel mogelijk naar Cubase device panels, voor zover voorradig. Zelf maken vind ik vooralsnog lastig materie waar ik nog weleens werk van wil maken. Het voordeel van het gebruik van deze panels vind ik o.a. dat het het automaten van de controllers op mijn hardware synths eenvoudig maakt zelfs als je hardware synth al een fatsoenlijke knoppeninterface heeft.

Ik heb korte tijd iets geexperimenteerd met midiquest waarin ook veel mogelijk is (ook middels vst).

Ik heb daar nou zo'n hekel aan hè, editen via de pc... Eigenlijk is het vreemd: romplers editen vind ik niet vervelend, terwijl dat nogal een geklungel is door menuutjes, maar zodra het via de pc gaat haak ik af. En dat terwijl ik hele dagen achter een computer zit voor van-alles-en-nog-wat. Ik heb ook die G2-demo geprobeerd, maar ben na vijf minuten alweer gequit. En dat geklooi met sequencers... Ik begin dus gewoon niet aan softwaresynths, hoe goed of slecht ze ook al dan niet klinken, of aan synths zonder volledige hardware interface (zoals de Nord modulars) sla ik ook per definitie over. Ik vind het dus ook spijtig dat er steeds meer van dat total integration-achtige spul komt, maar van de andere kant: er is een reservoir van bijna 40 jaar synthgeschiedenis om uit te putten, dus eigenlijk zou het mij niet zoveel uit hoeven te maken wat er nog aan nieuwe gear verschijnt.

Hoe dan ook, wat mij betreft: op weg naar een volledige hardware-setup!

ik gebruik voor elke synth een andere editor:
voor mijn jv1080 gebruik ik changeit, voor de s90 de standalone editor die yamaha meelevert, mijn triton programmeer ik wel op het instrument zelf. De s30, daar heb ik weer een andere editor van yamaha voor. Lekker praktisch allemaal hè? Eigenlijk moest ik gewoon eens investeren in midiquest of sounddiver (al vind ik die laatste helemaal niet zo'n fijn programma).

Voor de mensen die Device Panels wél gebruiken: Kan je op je miditrack in de arrange window, je externe mididevice op de "+" drukken links onder het vakje van je miditrack om zo meer controller lanes tevoorschijn te halen met de juiste parameter naam? (volume, pan, cutoff freq, resonance, etc.)
Zeg maar net als de andere gewone tracks. Dat zou op zich wel wat handiger zijn dan de controller lane helemaal onderaan in de key editor window.
Ik kom er trouwens achter dat Cubase SX2.2 Device Panels nog niet ondersteunt, alleen nog maar patch scripts :erm:
Dat wordt dus maar eens een keer updaten.. :frons:

Origineel geplaatst door mc_kwok
Voor de waldorf pulse gebruik ik een vst editor om 2 redenen: het sparen van de nogal fragiele knoppen en omdat de pulse op een onhandige plek in mijn rack zit.

Voor het overige grijp ik zoveel mogelijk naar Cubase device panels, voor zover voorradig. Zelf maken vind ik vooralsnog lastig materie waar ik nog weleens werk van wil maken. Het voordeel van het gebruik van deze panels vind ik o.a. dat het het automaten van de controllers op mijn hardware synths eenvoudig maakt zelfs als je hardware synth al een fatsoenlijke knoppeninterface heeft.

Ik heb korte tijd iets geexperimenteerd met midiquest waarin ook veel mogelijk is (ook middels vst).

Bij MIDIQuest moet je toch gaan kloten met virtuele MIDI-poorten?

Ik vind knoppen draaien veel fijner werken dat met de muis zitten pielen, ik krijg er dan ook veel meer zin in, dan constant naar een schermpje met nepknopjes te kijken... ik doe eigenlijk alles op de hardware bakken zelf, softsynths gebruik ik persoonlijk vaak ook liever niet als wel, t werkt bij mij niet inspirerend.. ik gebruik ze hooguit om wat dingetjes op de achtergrond op te vullen ofzo...

Origineel geplaatst door ChampionSound
Voor de mensen die Device Panels wél gebruiken: Kan je op je miditrack in de arrange window, je externe mididevice op de "+" drukken links onder het vakje van je miditrack om zo meer controller lanes tevoorschijn te halen met de juiste parameter naam? (volume, pan, cutoff freq, resonance, etc.)
Zeg maar net als de andere gewone tracks. Dat zou op zich wel wat handiger zijn dan de controller lane helemaal onderaan in de key editor window.
:

ja, dit is inderdaad hoe het werkt (welliswaar in een aparte instruments group, maar principe is hetzelfde als bij vsti's)
. elke parameter in je midi device kun je op je projectwindow automaten op die manier

Ik heb in mijn setup alleen maar hardware draaien, Cubase voor de midi registatie. Ooit eens MidiQuest demo geprobeert maar eer ik daar wat mee ging doen was de demo periode alweer verlopen. Ik heb het niet meer werkend gekregen.

Mijn voorkeur is momenteel, lekker hardware, en aan de knoppen zitten.

Overigens al dat VSTi gebeuren is voor mij nieuw, ik weet nog niet hoe het werk, ik moet het kopen, en ik weet niet of ik dit wat vind.
Kan je dit overigens ook ergens in een winkel proberen??????
Hardware in iedergeval wel, iemand ervaring?

Ik wil dat VSTi gebeuren best eens proberen, dus als iemand een tip heeft wat als eerste te gaan gebruiken hiermee (als leek zijnde) dan hoor ik dat graag.

voor mijn evolver gebruik ik nu een device map. voor de pulse gebruikte ik sounddiver maar dat zal binnenkort ook wel een mappie worden.

Zelf vind ik het idiaal voor automaten, al probeer ik wel sjitjes zo snel mogelijk op te nemen ..

Ik zit natuurlijk ook liever aan "fysieke knoppen" maar wat ik nou eens zo graag zou willen is: een makkelijke manier van total recall zodat je bijv. hele patches (sysex) kan opslaan in je project en dat die, zodra dat project geladen wordt verstuurd worden naar de desbetreffende hardware zodat je niet steeds bij elk project handmatig op je synths of via handmatig opgenomen sysex tracks al je geluiden moet laden. (ik werk met Cubase)

En daarbij natuurlijk een makkelijke en overzichtelijke librarian zodat je niet meer afhankelijk bent van je synth geheugen (hoe vaak is het me niet gebeurd dat ik geen ruimte meer voor patches had of dat ik bij een update per ongeluk patches kwijt ben geraakt, en wat dacht je van "overzicht"?).

Bij m'n JP-8080 zit ik veel liever aan de knoppen, maar bijv. bij m'n Korg Karma heb ik toch echt liever een mooi overzicht voor me ipv al die eindeloze menu's dus hier en daar zou ik een goede universele editor wel handig vinden.

Ja ik weet dat er hier en daar wat editors zijn en de bekendste is denk ik wel MIDI Quest. Ik heb dat programma geprobeerd, maar kort samengevat vind ik het een #!@ interface hebben en gebruiksgemak is ook matig. Ik heb wel het een en ander aan de praat gekregen zoals bijv. met mn Karma maar het was zeker niet perfect.
T is jammer want het concept van die Sound Quest gasten is erg goed, als ze nou die hele interface eens zouden redesignen dan zou dat een goed begin zijn...

Maar ach, wat zou het toch leuk zijn als er nou eindelijk eens een krachtige librarian in de nieuwe Cubase zou zitten, daar zou ik graag voor bijbetalen...

ik heb een virus indigo en sounddiver maar gebruik sounddiver enkel en alleen om patches naar men pc te bewaren. ik zie het nut niet in van sounddiver ... mn virus is overgoten met knopjes zoals een praline overgoten is met chocolade :okdan:

er kan veel gebeuren (zoals je baan vandaag verliezen :( ) anyway, in de tussentijd heb ik het gehad met die devicemaps.. voor de pulse gebruik ik nog wel de rekon editor.. geef mij verder maar knoppen..

(heb nu ook een er-1 om battery aan te sturen)

Back