PC's versturen met MIDI-controller

pjeut

Ouwe rot
Hoi,

Ik ben me aan het oriënteren op een MIDI-controller om nu 'ns eindelijk hands-on m'n preset-geluiden wat te bewerken. Nou was er iets waaar ik eigenlijk nog niet echt over had nagedacht, maar wat bij m'n speurtocht ineens een issue werd. Met zo'n controller kun je al die GM-variabelen (attack, decay, resonance, etc.) aanpassen, maar hoe zit het met de keuze van de voice zélf? Hebben de meeste van dat soort apparaten ook een knop om bij een bepaald MIDI-kanaal de beschikbare voices door te wandelen, maw. om een PC te verzenden?

Ik heb nog een stokoud TRUST MIDI-keyboard (DIXONS, je denkt ook aan alles) en daar zit een + en een - toets op om op het op dat moment gekozen MIDI-kanaal met het voicenummer omhoog of omlaag te gaan. Hoe zit dat met de hedendaagse MIDI-keyboards en controllers?

Re: PC's versturen met MIDI-controller

Origineel geplaatst door pjeut
Hoi,

Ik ben me aan het oriënteren op een MIDI-controller om nu 'ns eindelijk hands-on m'n preset-geluiden wat te bewerken. Nou was er iets waaar ik eigenlijk nog niet echt over had nagedacht, maar wat bij m'n speurtocht ineens een issue werd. Met zo'n controller kun je al die GM-variabelen (attack, decay, resonance, etc.) aanpassen, maar hoe zit het met de keuze van de voice zélf? Hebben de meeste van dat soort apparaten ook een knop om bij een bepaald MIDI-kanaal de beschikbare voices door te wandelen, maw. om een PC te verzenden?

Ik heb nog een stokoud TRUST MIDI-keyboard (DIXONS, je denkt ook aan alles) en daar zit een + en een - toets op om op het op dat moment gekozen MIDI-kanaal met het voicenummer omhoog of omlaag te gaan. Hoe zit dat met de hedendaagse MIDI-keyboards en controllers?

behringer bcr2000 kan dit moeiteloos

Re: Re: PC's versturen met MIDI-controller

Re: Re: PC's versturen met MIDI-controller

Origineel geplaatst door quifster
behringer bcr2000 kan dit moeiteloos

Dat zal best, maar PC"s zijn nou niet bepaald bijzonder.....
Kunnen de Phat.Boy en de Philip Reed C16 het ook?
En welke nog meer?

Re: Re: Re: PC's versturen met MIDI-controller

Re: Re: Re: PC's versturen met MIDI-controller

Dat zal best, maar PC"s zijn nou niet bepaald bijzonder.....
Kunnen de Phat.Boy en de Philip Reed C16 het ook?
En welke nog meer?

:confused: ok, was je vraag of midi controllers dat kunnen dan?

ja, veel midi controllers kunnen dat.

Re: Re: Re: Re: PC's versturen met MIDI-controller

Re: Re: Re: Re: PC's versturen met MIDI-controller

Origineel geplaatst door quifster
:confused: ok, was je vraag of midi controllers dat kunnen dan?

ja, veel midi controllers kunnen dat.

Maar hoe doet zo'n Phat.Boy (om 'ns een bottom-line voorbeeld te noemen) dat dan? Die heeft een aantal draaiknoppen om CC's mee te versturen en een knop om het MIDI-kanaal te kiezen. Maar een knop om PC's te versturen zie ik niet en vind ik ook niet in de specs, en hetzelfde geldt voor die Philip Rees.

Re: Re: Re: Re: Re: PC's versturen met MIDI-controller

Re: Re: Re: Re: Re: PC's versturen met MIDI-controller

Maar hoe doet zo'n Phat.Boy (om 'ns een bottom-line voorbeeld te noemen) dat dan? Die heeft een aantal draaiknoppen om CC's mee te versturen en een knop om het MIDI-kanaal te kiezen. Maar een knop om PC's te versturen zie ik niet en vind ik ook niet in de specs, en hetzelfde geldt voor die Philip Rees.

No offence, maar je weet blijkbaar prima waar je je info moet zoeken, so why ask? Het verschilt van controller tot controller welke midi messages wel en niet gezonden (en/of ontvangen) kunnen worden. PC en BC commando's zullen de meeste kunnen, cc's ook, maar wil je misschien ook sysex of rpn/nrpn's versturen dan moet je ff goed kijken voor je koopt. Of neem een setup met computer en laat iets als MidiOx de signalen die je wel kunt versturen met je controller omzetten in degenen die je niet direct kunt versturen.

Kortom, zoek wat je nodig hebt, zoek daar een controller bij uit door goed de specs uit te pluizen en koop die of vraag daar iets specifieks over.

Mijn ervaring & bankrekening houden beide van Behringer controllers, de FCB1010 voor voetenwerk en de BCR2000 voor de handjes doen allebei wat je wilt.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: PC's versturen met MIDI-controller

Re: Re: Re: Re: Re: Re: PC's versturen met MIDI-controller

Origineel geplaatst door SpaceAgentSpiff
No offence, maar je weet blijkbaar prima waar je je info moet zoeken, so why ask? Het verschilt van controller tot controller welke midi messages wel en niet gezonden (en/of ontvangen) kunnen worden. PC en BC commando's zullen de meeste kunnen, cc's ook, maar wil je misschien ook sysex of rpn/nrpn's versturen dan moet je ff goed kijken voor je koopt. Of neem een setup met computer en laat iets als MidiOx de signalen die je wel kunt versturen met je controller omzetten in degenen die je niet direct kunt versturen.

Kortom, zoek wat je nodig hebt, zoek daar een controller bij uit door goed de specs uit te pluizen en koop die of vraag daar iets specifieks over.

Mijn ervaring & bankrekening houden beide van Behringer controllers, de FCB1010 voor voetenwerk en de BCR2000 voor de handjes doen allebei wat je wilt.

Ik weet inderdaad heel goed waar ik de info vandaan moet halen. Maar dergelijke info-bronnen zijn goed in het melden wat er wel op zit maar is midner scheutig met vermelden wat er niet op zit. PC's worden dus níet genoemd.

En daar komt bij dat in mijn beleving PC wel een aparte positie innemen. Het zijn in ieder geval géén variabelen die je met een fader of een potmeter regelt, dat lijkt me raar.
Dus je hebt op z'n minst een schakel-potmeter (of hoe zoiets ook heet nodig) nodig om duidelijke stappen te onderscheiden. En zowel de Phat.boy als de Prilip Rees hebben dergelijke schakelpots uitsluitend om het MIDI-kanaal te kiezen.

Dus toch nog maar een keer de vraag: is het gebruikelijk om met dergelijke MIDI-controllers ook PC's te kunnen vrzenden?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: PC's versturen met MIDI-controller

Ik weet inderdaad heel goed waar ik de info vandaan moet halen. Maar dergelijke info-bronnen zijn goed in het melden wat er wel op zit maar is midner scheutig met vermelden wat er niet op zit. PC's worden dus níet genoemd.

En daar komt bij dat in mijn beleving PC wel een aparte positie innemen. Het zijn in ieder geval géén variabelen die je met een fader of een potmeter regelt, dat lijkt me raar.
Dus je hebt op z'n minst een schakel-potmeter (of hoe zoiets ook heet nodig) nodig om duidelijke stappen te onderscheiden. En zowel de Phat.boy als de Prilip Rees hebben dergelijke schakelpots uitsluitend om het MIDI-kanaal te kiezen.

Dus toch nog maar een keer de vraag: is het gebruikelijk om met dergelijke MIDI-controllers ook PC's te kunnen vrzenden?

het gaat je dus blijkbaar om 2 specifieke midicontrollers , misschien had je beter in je openingspost je vraag dan wat concreter kunnen stellen.
Het is trouwens via een workaround zoiezo mogelijk met alle controllers die cc uitsturen. Maar gezien je nogal aggressieve manier van reageren op posts zoek je dat maar lekker zelf uit.

Huh??? Agressief??

Huh??? Agressief??

Nou, dat zie ik niet, hoor..

Het is misschien mijn werkwijze: al tikkende ben ik ook aan het nadenken. En dan kom ik er ineens achter dat Program Changes toch eigenlijk beduidend anders zijn dan dingen als resonance, attack, etc..
PC wil je graag in stapjes van 1 kunnen regelen, vandaar zo'n schakelpotmeter. In feite op dezelfde manier als je op die Phat boy en de Philip Rees het midi-kanaal regelt.

Het is wel duidelijk dat er voor PC's op beide apparaten níet een aparte potmeter zit. En het lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk dat je PC's met een fader regelt.
Dus is mijn vraag: zijn PC's wel te regelen op dergelijke hands-on apparaten. Enerzijds zou je zeggen dat het zéér handig is om het te kunnen regelen, en, technisch niet al te lastig om het er bij te doen (2 drukknopjes + en - zijn genoeg). Anderzijds lees ik er in de reviews en specs niets over.

Raar, dus. het lijkt zo logisch als het er wél op zit, maar het zit er niet op.

Wie weet meer???

Re: Huh??? Agressief??

Re: Huh??? Agressief??

technisch niet al te lastig om het er bij te doen (2 drukknopjes + en - zijn genoeg)

Behalve dan natuurlijk dat PC-UP en PC-DOWN geen bestaande midi-codes zijn. Je moet altijd het program number volledig versturen, dus de controller moet bijhouden welk program number je verstuurd hebt. Da's een wezenlijk verschil met alleen maar de huidige instelling van een potmeter of fader versturen, want je hebt geheugen nodig (voor alle kanalen die de controllen kan uitsturen), plus een mogelijkheid om er een beginwaarde in te zetten. Eigenlijk moet hij zelfs weten op welk program nummer je synth staat, maar dat kan sowieso niet.

Mijn Oxygen8 kan program changes versturen, maar alleen maar door het nummer in te toetsen. Up en down kent ie niet.

Als het er niet op zit dan heeft het vast wel met kosten te maken.

Anders heb je altijd nog een midi kit van Doepfer waarbij je zelf kan bepalen hoeveel pots en knoppen je wil gebruiken. Moet je wel weten aan welke kant je een soldeerbout moet vasthouden trouwens.

Re: Re: Huh??? Agressief??

Re: Re: Huh??? Agressief??

Origineel geplaatst door etaoin
Behalve dan natuurlijk dat PC-UP en PC-DOWN geen bestaande midi-codes zijn. Je moet altijd het program number volledig versturen, dus de controller moet bijhouden welk program number je verstuurd hebt. Da's een wezenlijk verschil met alleen maar de huidige instelling van een potmeter of fader versturen, want je hebt geheugen nodig (voor alle kanalen die de controllen kan uitsturen), plus een mogelijkheid om er een beginwaarde in te zetten. Eigenlijk moet hij zelfs weten op welk program nummer je synth staat, maar dat kan sowieso niet.

Mijn Oxygen8 kan program changes versturen, maar alleen maar door het nummer in te toetsen. Up en down kent ie niet.

Nou, ik heb een werkelijk aftands TRUST MIDI-keyboard (ooit voor € 5,- gekocht) zonder display, met maar een paar uitgesleten controltoetsen waaronder program + en program -. Dat keyboard heb ik met uitsluitend een MIDI-Out kabel aan m'n module (Roland SC-155) gekoppeld, dus dat keyboard heeft absoluut geen weet van het program nummer waar die Roland op staat. Maar met die - en die + toets kan ik gewoon het rijtje voices heen en weer afwandelen. Geen probleem.

Je hebt gelijk dat een PC natuurlijk altijd vergezeld gaat met het gewenste program number. Misschien zit er in dat cheap ass keyboard toch wat intelligence dat de laatst ingegeven PC onthoudt en er dan gewoon 1 bij optelt of aftrekt maar ik kan het me niet voorstellen.

Re: Re: Re: Huh??? Agressief??

Re: Re: Re: Huh??? Agressief??

Nou, ik heb een werkelijk aftands TRUST MIDI-keyboard (ooit voor € 5,- gekocht) zonder display, met maar een paar uitgesleten controltoetsen waaronder program + en program -. Dat keyboard heb ik met uitsluitend een MIDI-Out kabel aan m'n module (Roland SC-155) gekoppeld, dus dat keyboard heeft absoluut geen weet van het program nummer waar die Roland op staat. Maar met die - en die + toets kan ik gewoon het rijtje voices heen en weer afwandelen. Geen probleem.

Verstuurt die niet gewoon z'n eigen program number?
Oftewel: als je "+" doet op de Trust en je krijgt bijvoorbeeld program 20, en je zet daarna die Roland hard op 115, en je doet weer "+", gaat hij dan naar 21 of naar 116? Ik gok naar 21.

Die B-control lijkt me wel wat...

Die B-control lijkt me wel wat...

...dat ding doet eigenlijk precies wat ik bedoel......

Een afstandsbediening voor de hele meuk: synths, samplers, FX, harddisk-recorders.
Ik ga alvast een luie stoel bij m'n geartafel zetten.

:D

Wat mj betreft :slotje:

Re: Re: Re: Re: Huh??? Agressief??

Re: Re: Re: Re: Huh??? Agressief??

Origineel geplaatst door etaoin
Verstuurt die niet gewoon z'n eigen program number?
Oftewel: als je "+" doet op de Trust en je krijgt bijvoorbeeld program 20, en je zet daarna die Roland hard op 115, en je doet weer "+", gaat hij dan naar 21 of naar 116? Ik gok naar 21.

Zou best kunnen, die knoopies van die roland zijn zo brak dat ik alleen maar met die + en - toets werk.
Trouwens, meestal staat die roland in m'n studiootje, en dan kan ik niet eens bij de knopjes komen. Moet het vanuit m'n RM1x gebeuren.

Deze MIDI-controller doet PC's: linkje. Moet je natuurlijk wel een beetje kunnen solderen enzo 8o) Maar deze controller overtreft dan ook al die primitieve doosjes van doepfer, phat boy, ... in specs.

...

Volgens mij heeft elk midi apparaat acherin de manual (en die kun je in 95% van de gevallen wel online vinden) altijd zo'n overzicht van de midi specs, waarin met kruisjes en rondjes wordt aangegeven wat wel en niet kan worden ontvangen / verzonden. Ook je PC en BC (bank change heb je vaak ook nodig, pc is niet altijd genoeg). Erg handig. Bij synths is het ook altijd aan te raden om de sysex specificatie door te nemen, kun je hele nuttige info uit halen.

OT: volgens mij is je logica niet waterdicht: als ze goed zijn in het vermelden wat wel kan zijn ze logischerwijs ook goed in het aangeven wat niet kan (wel=inverse[niet]) :P

Back