[Poly61] batteryleak

brmzz

Coder/ Decoder
Dus ik pak mijn poly61 sluit hem aan en het lijkt erop dat alles het doet. er komt echter alleen maar een piepgeluid uit. opengeschroeft en zie dat de batterij gelekt heeft en mooi een stuk van de printplaat heeft ingebrand. en dat is jammer!

Dus let goed op als je je apparatuur opslaat dat je de batterijen eruithaalt anders vreet ie je synth weg.

Is dit makkelijk te repareren of niet ?
en zijn er nog meer zaken waar je op moet letten als je je synth's opbergt? lucht temperatuur etc.?

groetjes Brmz

Ik heb zelf ook een batterij lek gehad (zoals veel anderen). Heb de aangetaste koperbanen goed schoon gemaakt en een overbrugging gemaakt door er een koperdraad op te solderen.

batteryschade op de poly-serie is vrij dodelijk hoor.. vooral de p6 is daar berucht om.. Ik denk als je duidelijk kunt zien dat er flinke batterijschade op je printplaat zit, en je ziet contactbanen die gecorrodeerd zijn.. tsja.. grote kans dat je beter een andere op de kop kan tikken..

deze man weet hoe t moet: http://www.oldcrows.net/~oldcrow/synth/korg/polysix/repair.html

geld net zo voor de p61

Origineel geplaatst door brmzz
Waar/ bij wie kan ik een nieuwe batterij bestellen en hoe duur is zo'n batterij?

ik denk dat ik de printplaat nog wel schoon krijg en met behulp van bovenstaande techniek de poly wel weer aan de praat krijg.

http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=2276
(site wordt niet helemaal geladen)

Dit is hem geloof ik, maar iedere electronicaboer heeft hem ook wel op de plank liggen. Ik heb hem toevallig vorige maand ook vervangen, de oranjebruine bubbels kwamen er al uit. Heeft me geloof ik 6 euro gekost.

(Als jouw batterij niet meer te lezen is zodat je niet controleren kan of bovenstaande de juiste is en je wilt het zeker weten wil ik gerust even mijn p61 openschroeven om het te bekijken. Laat het dan even weten.)

gewoon 3.3v battery kopen, kost weinig.. (tenminste dacht dat t 3.3v was, heb me p61 al een tijd niet meer open gehad.)

Ik heb de batterij ook maar bij de bovengenoemde site besteld. Is het trouwens verstandig om eerst een geheugenbackup te maken ? of heeft de poly61 fabrieksinstellingen die automatisch worden geladen?

Mijn batterij ziet er dus zo uit. Lijkt mij wel aan vervanging toe.
Soms heeft de poly na een paar dagen uitstaan namelijk wel eens de neiging om alleen de eerste patch goed te laden en de rest doet het dan maar heel even(na een tijdje aanstaan werkt weer alles normaal). Mij lijkt dat dit toch wel aan de batterij zal liggen(is groen uitgeslagen aan 1 kant).

ik wil de mijne ook vervangen;
@mansvsmachine: weet je zeker dat die batterij van die site dezelfde is (bijv. qua voltage) als die in de poly61 zit ?

Ik heb er een knoopcel in gezet, werkt perfect. 3V CR2032

dscf0023.jpg

Origineel geplaatst door manvsmachine
Is het trouwens verstandig om eerst een geheugenbackup te maken ? of heeft de poly61 fabrieksinstellingen die automatisch worden geladen?

Wanneer je de batterij er uit haalt ben je alles kwijt. Althans bij de twee p61's waarvan ik de batterij vervangen heb wel.

Als iets niet verstandig is, is het om zaterdagavond om 4:28 uur nog op SF te reageren, tering wat kost dat een moeite zeg.

Hallo,

misschien dat ik nog iets nuttigs kan toevoegen aan deze thread, namelijk met de waarschuwing dat je echt alleen een zelfde type batterij moet gebruiken! Als het goed is (ik heb de schema's niet gechecked), wordt er niet alleen stroom UIT de accu gehaald, maar wordt hij ook opgeladen als de Poly 61 aan staat. Juist daarom is het essentieel om een zelfde type batterij te gebruiken omdat elk type batterij weer anders geladen dient te worden. Als je, zoals hierboven beschreven, een knoopcel plaatst loop je het risico dat ie niet goed geladen wordt en snel stuk gaat of misschien nog wel erger...meer lekkage.

Het batterij-type wat er in een Poly 61 hoort te zitten is een Nikkel-Cadmium accu (NiCd) van 3.6 Volt (oplaadbare batterijen zijn altijd een veelvoud van 1.2V In dit geval dus 3 keer 1.2) en met een capaciteit van 170 mA.

Ze zijn nog wel te vinden, maar beginnen wel iets minder gangbaar te worden. Op www.accu-totaal.nl heb ik er recent nog eentje besteld. Beetje een vage site en slechte mail communicatie, maar de levering is wel goed gegaan.

Wat betreft het vervangen van de batterij is dat vrij simpel. Je kunt hem het beste inclusief de clipjes los solderen aangezien deze clipjes aan de batterij vast zitten. Als je een nieuwe besteld zitten daar hopelijk ook weer clipjes aan met dezelfde afstand tussen de pennetjes als bij de oude. Het is verder heel belangrijk dat je alle chemische troep op de printplaat goed schoonmaakt omdat het anders blijft doorbijten... Je kunt met een multimeter even de printbanen testen en degene die echt slecht/niet geleiden overbruggen met een draadje.

Groeten,

Rutger

Hi allemaal,

Ik heb zojuist weer een Poly-6 aan de praat geholpen met inderdaad hetzelfde probleem.
De originele (oplaadbare) batterij vervangen door een een gewone CA-2032.
Wel even modificeren die schakeling want een CA-2032 is niet oplaadbaar.
Verder heb ik heel veel printbanen moeten vervangen en een 74LS08N.
Totaal in dit geval 3 uurtjes werk aan gehad.

Er staan nog 8 x Poly-6 en 6 x Poly-61 in de wachtrij waarvan sommigen er wel heel erg verontrustend uitzien bij de batterij.

Die van jullie kan er dus ook nog wel bij.
Kosten varieren nogal omdat de ene er veel erger aan toe is dan de ander.

Origineel geplaatst door chilistein
ik wil de mijne ook vervangen;
@mansvsmachine: weet je zeker dat die batterij van die site dezelfde is (bijv. qua voltage) als die in de poly61 zit ?

Het voltage wijkt 1 tiende af
origineel is 3,7 volt vervanging 3,6 volt. Maar aangezien er altijd een redelijke afwijking in dit voltage zit maakt dat niet zoveel uit. Meet de spanning maar eens na. Dan zul je zien dat je op rond de 4 volt uitkomt ;)

Origineel geplaatst door Mike Philco
Hi allemaal,

Ik heb zojuist weer een Poly-6 aan de praat geholpen met inderdaad hetzelfde probleem.
De originele (oplaadbare) batterij vervangen door een een gewone CA-2032.
Wel even modificeren die schakeling want een CA-2032 is niet oplaadbaar.
Verder heb ik heel veel printbanen moeten vervangen en een 74LS08N.
Totaal in dit geval 3 uurtjes werk aan gehad.

Er staan nog 8 x Poly-6 en 6 x Poly-61 in de wachtrij waarvan sommigen er wel heel erg verontrustend uitzien bij de batterij.

Die van jullie kan er dus ook nog wel bij.
Kosten varieren nogal omdat de ene er veel erger aan toe is dan de ander.

Ik denk dat dit mij heel goed zelf moet lukken. Ik heb de batterij van de TX7 ook zelf vervangen.
En heb een diploma automatiseringselektronica zeggen ze 8o).(nooit veel uitgevoerd op school)

http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=2276
(site wordt niet helemaal geladen)

Dit is hem geloof ik, maar iedere electronicaboer heeft hem ook wel op de plank liggen. Ik heb hem toevallig vorige maand ook vervangen, de oranjebruine bubbels kwamen er al uit. Heeft me geloof ik 6 euro gekost.

Op deze site kan ik hem niet meer bestellen. Weet iemand waar deze eenvoudig online te bestellen is ?

Edit: ik zie trouwens dat deze er nog wel is: http://www.elektronica-online.nl/productimages/4814.jpg
Is dat een waardige vervanger ?

Kan je zo'n hhttp://www.elektronica-online.nl/productimages/32389.jpg trouwens ook gebruiken ?
Is niet oplaadbaar maar is dat een probleem ? Moet je dan stroomtoevoer oid weghalen ?
Klopt het trouwens dat die knoopcellen niet kunnen lekken ?

Of nog anders:

Kun je niet alle accu's van 3.6 volt gebruiken:
http://www.elektronica-online.nl/co...ubcat=Accu Diverse&subsubcat=3,6 Volt Accu's

Back